Boordcomputer. Eenvoudig te vervangen?

Gestart door davidek, 01-04-2006 13:31:02

Vorige topic - Volgende topic

davidek

Hi,

Het LCD schermpje van mijn boordcomputer is stuk. DE zaken die ik zie is tijd en temperatuur. Kan ik hem verwisselen met een boordcomputer uit een T5 (beide bouwjaar '94).

Of kun je dit niet 1 op 1 overzetten?? Ik hoe de anere gegevens niet zolang de klok en temp. het maar weer doet.

@®-

Wat heb je nu voor een 850 en van wanneer?

elianmars

Citaat van: davidek op 25-03-2006 17:00:27

De auto die ik heb aangeschaft betreft er eentje uit 1994. Het is een witte 2.0i met 192.000km'er op de teller.

;)

davidek

Ik heb me vergist. Ik rijd in een 2.5GLE ;D ;D ;D De verkoper zei dat het een 2.0 was, maar dat is helemaal niet zo.

Vertigo

Ik heb eigenlijk min of meer dezelfde vraag voor de boordcomputer van 97-er S70.

Ik weet inmiddels dat die uit een stuk hardware (eenvoudig zelf in te bouwen) en een stuk software (211 euri voor een activatiecode bij de dealer) bestaat.

De dealer heeft het erover dat als de hardware is ingebouwd dat de software geactiveerd moet worden met een activatiecode die auto-specifiek wordt opgevraagd bij Volvo Zweden.

Nu vraag ik me af waar die software geplaatst is die geactiveerd moet worden. Als die in de computer van de auto zit, dan heb je echt die activatiecode nodig om het werkend te krijgen. Maar, als die softeware nou op de boordomputer geinstalleerd is dan zou het in theorie mogelijk zijn om een gebruikte (dus al geactiveerde) boordcomputer in te bouwen.

Iemand enig idee hoe dat precies zit met die software?
Ik las dat Johann datzelfde had met zijn 99-er S70. Maar een 97-er heeft alleen een activatiecode nodig vanuit Volvo-Zweden terwijl er vanaf modeljaar 99 de software door de dealer zelf wordt geinstalleerd.

Gek genoeg kost de volledige software voor een 99-er 178 euro en alleen een activatiecode (voor software die er blijkbaar al wel op zit) kost 211 euro....  ::)

Alvast bedankt

Joost23

Citaat van: davidek op 01-04-2006 13:31:02
Hi,

DE zaken die ik zie is tijd en temperatuur.

Ik heb m altijd op temperatuur staan, de rest is veel te confronterend!  ;D
Maar snap dat je m wilt maken, volgens mij heb ik er eentje op marktplaats zien staan....

Johann

Citaat van: Vertigo op 02-04-2006 12:56:13
Ik heb eigenlijk min of meer dezelfde vraag voor de boordcomputer van 97-er S70.

Ik weet inmiddels dat die uit een stuk hardware (eenvoudig zelf in te bouwen) en een stuk software (211 euri voor een activatiecode bij de dealer) bestaat.

De dealer heeft het erover dat als de hardware is ingebouwd dat de software geactiveerd moet worden met een activatiecode die auto-specifiek wordt opgevraagd bij Volvo Zweden.

Nu vraag ik me af waar die software geplaatst is die geactiveerd moet worden. Als die in de computer van de auto zit, dan heb je echt die activatiecode nodig om het werkend te krijgen. Maar, als die softeware nou op de boordomputer geinstalleerd is dan zou het in theorie mogelijk zijn om een gebruikte (dus al geactiveerde) boordcomputer in te bouwen.

Ik las dat Johann datzelfde had met zijn 99-er S70. Maar een 97-er heeft alleen een activatiecode nodig vanuit Volvo-Zweden terwijl er vanaf modeljaar 99 de software door de dealer zelf wordt geinstalleerd.

Gek genoeg kost de volledige software voor een 99-er 178 euro en alleen een activatiecode (voor software die er blijkbaar al wel op zit) kost 211 euro....  ::)

Alvast bedankt

Als ie al met software werkt dan heb je alleen de selectie schakelaar nodig plus software. De oudere modellen moet je een andere boord computer in de tellerkast zetten, een kabeltje trakken naar 't dash rechts bij 't stuur en daar nog een selectie schakelaar plaatsen.

Volgens mij werken alle X70's met software en de 850's met de aparte module in de tellerkast.

Ton

Alvast bedankt
Sorry hoor maar dit klink voor mij wel een beetje vreemd. Ik heb zelf ook al een keer geïnformeerd voor een boordcomputer bij rima, waarbij ik dan duidelijk heb gezegd wat voor type auto ik had. Als antwoord kreeg ik wel dat ik eerst eens moest kijken wat voor type er al in zat i.v.m. het verschil tussen de 2 merken klokken, rima heeft verder geen enkel woord gerept over het activeren van software of iets dergelijks. En als dat wel moet dat hadden ze dat (volgens mij) toch echt wel gezegd.

Maar ja, je zegt zelf al dat jij het over een S70 hebt. En in dat model is het misschien wel anders.

Kijk maar eens op onderstaande link over het zelfde onderwerp, er wordt nergens over "software" gesproken.

http://www.volvo850forum.nl/index.php/?board=28;action=display;threadid=4519;start=msg62041#msg62041

Vertigo

Citaat van: Ton op 02-04-2006 13:29:02

Alvast bedankt
Sorry hoor maar dit klink voor mij wel een beetje vreemd. Ik heb zelf ook al een keer geïnformeerd voor een boordcomputer bij rima, waarbij ik dan duidelijk heb gezegd wat voor type auto ik had. Als antwoord kreeg ik wel dat ik eerst eens moest kijken wat voor type er al in zat i.v.m. het verschil tussen de 2 merken klokken, rima heeft verder geen enkel woord gerept over het activeren van software of iets dergelijks. En als dat wel moet dat hadden ze dat (volgens mij) toch echt wel gezegd.

Maar ja, je zegt zelf al dat jij het over een S70 hebt. En in dat model is het misschien wel anders.

Kijk maar eens op onderstaande link over het zelfde onderwerp, er wordt nergens over "software" gesproken.

http://www.volvo850forum.nl/index.php/?board=28;action=display;threadid=4519;start=msg62041#msg62041
Bij een 850 is het inderdaad alleen een kwestie van de boordcomputer inbouwen. Bij S70 is het (helaas) ook software.

Johann

Klopt, Er zijn 2 types klokken, VDO en Yazaki of zoiets,  en ook is er verschil per bouwjaar tussen de boordcomputers.
Verschil zit 'm o.a. in de stekker achter op de tellerkast.

De tellerkasten die ik heb gezien van de X70's hebben geen uitsparing voor de boord computer dus je kunt deze niet wisselen, zal dan allemaal wel software zijn.

Johann

Zo ziet een setje er ongeveer uit,

Vertigo

Citaat van: Johann op 02-04-2006 13:17:48

{KNIP}

Als ie al met software werkt dan heb je alleen de selectie schakelaar nodig plus software. De oudere modellen moet je een andere boord computer in de tellerkast zetten, een kabeltje trakken naar 't dash rechts bij 't stuur en daar nog een selectie schakelaar plaatsen.

Volgens mij werken alle X70's met software en de 850's met de aparte module in de tellerkast.
Hij werkt al met software, wilde de locatie van de software weten. Als de software in de tellerkast zit (bijvoorbeeld) dan zou het volgens mij ook werken door de tellerkast de vervangen en een kabeltje en schakelaar in te bouwen.
Als de software (voor de aansturing van de boordcomputer) gewoon in de computer van de auto zit, dan helpt het plaatsen van een andere tellerkast ook niet.

Vertigo

Citaat van: Johann op 02-04-2006 13:40:27
Zo ziet een setje er ongeveer uit,

http://home.planet.nl/~dijkstra/images/sale/bcpu.jpg
Van de 850 kende ik al (is ook genoeg over te vinden op dit forum). Gaat specifiek om de X70 variant.

Johann

Bij Volvo werkt alles volgens mij via een centrale computer, de CEM.
Als de software hierin niet is vrijgegeven dan gaat er niets.
De functionaliteit kon best wel eens in de tellerkast zelf zitten maar dan nog, is er nooit deze optie geladen in het verleden dan zul je atijd het volle pond betalen.

Vertigo

Citaat van: Johann op 02-04-2006 13:43:54
Bij Volvo werkt alles volgens mij via een centrale computer, de CEM.
Als de software hierin niet is vrijgegeven dan gaat er niets.
De functionaliteit kon best wel eens in de tellerkast zelf zitten maar dan nog, is er nooit deze optie geladen in het verleden dan zul je atijd het volle pond betalen.
Jammer, maar helaas dus... in ieder geval bedankt voor de info Johann.