Slechte radio ontvangst SC801

Gestart door jodam, 06-07-2006 16:02:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jodam

Net gezocht, maar kon nog niks vinden hierover (correct me if i'm wrong)

In mijn 850 T-5R Estate uit '95 zit een SC801 (met raamantenne dus). Ik ben een fanatieke radioluisteraar en dat leer ik nu af, want de radio ontvangst is niet best.

Met FM heb ik ontvangst, maar vaak met hard een storende andere zender er doorheen. De geluidskwaliteit is sowieso niet best. Ik kan me niet voorstellen dat dit af-fabriek zo heeft geklonken. (Toegegeven, dat is 11 jaar terug inmiddels)

AM ontvangst heb ik helemaal niet. En nu ben ik juist net een van die gekken die nog weleens naar een AM zender gewend was te luisteren.

Misschien ben ik verwend geweest, ik heb jaren rondgereden met een Becker met dubbele tuner en een aparte antenneversterker. Geluid was formidabel.

Maar is er iemand die de manco's van de SC801 kent? En natuurlijk de oplossing weet? Hoe krijg ik weer AM ontvangst? Moet er een antenneversterker bij? Of is die radio gewoon gaar?

ed

Toevallig heb ik hetzelfde met mijn radio gehad in de S60. Slechte ontvangst, steeds tussen mono en stereo schakelen en andere zenders die er tussendoor komen.
Nu zijn deze radio's niet vergelijkbaar, maar bij waren de antennes (ja er zitten er meerdere in) niet goed aangesloten, en hebben ze nieuwe software in de radio geladen. Dat heb jij natuurlijk niet, maar feit was wel dat de radio het probleem niet was. Ik zou het dus in de antenne zoeken.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

jodam

Citaat van: ed op 06-07-2006 16:10:13
Toevallig heb ik hetzelfde met mijn radio gehad in de S60. Slechte ontvangst, steeds tussen mono en stereo schakelen en andere zenders die er tussendoor komen.
Nu zijn deze radio's niet vergelijkbaar, maar bij waren de antennes (ja er zitten er meerdere in) niet goed aangesloten, en hebben ze nieuwe software in de radio geladen. Dat heb jij natuurlijk niet, maar feit was wel dat de radio het probleem niet was. Ik zou het dus in de antenne zoeken.

Ja, die antenne. Ik heb al niet zo'n prettig gevoel bij die raamantenne. Maar ik ben benieuwd of dat onderschreven wordt door anderen die een vergelijkbare setup hebben.

ed

Ik had in mijn V70 ook een raamantenne icm een SC900, en ik vond de ontvangst erg goed. Ik heb nog geen klachten gehoord over de kwaliteit van de raamantennes van Volvo. Volgens mijn zijn die juist erg goed.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

thuur

Antenneversterker nakijken (onder laadvloer links) op beschadigingen en corrosie. En de radio zelf heeft wel eens last van gebroken solderingen bij de antennestekker. Alpine-kwaaltje?

Thuis heb ik er foto's van, zal eens kijken straks.


Gr 8)

jodam

Citaat van: ed op 06-07-2006 16:40:20
Ik had in mijn V70 ook een raamantenne icm een SC900, en ik vond de ontvangst erg goed. Ik heb nog geen klachten gehoord over de kwaliteit van de raamantennes van Volvo. Volgens mijn zijn die juist erg goed.
Okay, da's dan goed om te horen. Dan hebben we nog de bekabeling. De aansluiting aan de radio zat/zit goed. Kabel maar eens goed bekijken dan en/of vervangen.

jodam

Citaat van: thuur op 06-07-2006 16:42:38
Antenneversterker nakijken (onder laadvloer links) op beschadigingen en corrosie. En de radio zelf heeft wel eens last van gebroken solderingen bij de antennestekker. Alpine-kwaaltje?

Thuis heb ik er foto's van, zal eens kijken straks.


Gr 8)
Ik dacht zelf dat de antenneaansluiting aan de redio goed was, maar ik zal het eens checken. Zeker eens naar die antenneversterker kijken. Thanx voor de tip.

Esveldt

Yep, heb ik ook last van! Vind het signaal ook tegen vallen.

Paul

thuur

#8
Zo heb ik de antennestekkersoldering al vaker aangetroffen in een 'Volvo'-radio. Als je goed kijkt zie je dat de tin geen hechting heeft met het metaal van de pin. Beide pinnen zijn van de middelste aansluiting van de antennestekker, eentje hiervan is zelfs helemaal niet gesoldeerd...





En dit is na het opnieuw solderen. (Is een beetje dof geworden omdat ik wat fanatiek met een borsteltje was..)




Gr 8)

jodam

I'm impressed, Thuur. De foto's laten niets aan duidelijkheid te wensen over. Ik ben de soldeerbout al onder het stof vandaan aan het halen. Thanx.

Begrijp ik dat jij na de soldeeringreep weer goede ontvangst had van FM en AM?

M a r c

Ik heb hetzelfde probleem met mijn SC801 en mijn vrouw ook met haar SC901... Met de oude radiofrequenties had ik nooit problemen, maar nu liggen de frequenties van de diverse omroepen tegenwoordig zó dicht bij elkaar dat daar de radio volgens mij moeite mee heeft?
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

johan283

heb ook hetzelfde probleem met verschillende merken autoradio's Die zenders liggen zo dicht bijelkaar......

JoopS

Dit alles komt mij ook bekent in de oren ;D Ik heb een oplossing door de radio naar voren uit zijn behuizing te halen en dan vervolgens een ferme tik op de rechter zijde te geven. Tot de volgende keer starten doet ie het dan meestal wel :D 't-Is erg omslachtig en ik ben benieuwd of dat nog lang goed gaat
Tja........