609 R sedan & op naar de 500.000+ km

Gestart door -D©©©L-, 14-11-2006 12:07:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bouma206

Erg mooie auto! Ik zat net nog eens goed naar die grill te kijken maar doe het toch maar niet. Het lijkt net alsof die grill veel miezeriger is geworden. Nu ontbreekt het robuuste idee van die gril een beetje. Iets te donker.
Fryslân boppe!!!!

Frans 50

Vraag, wat doe je met de rubber stootstrips, heb je die met iets van silicone bewerkt? of gebruik je daar wat anders voor.

grt Frans

Turbobiker

Citaat van: Frans49 op 10-12-2006 23:37:55
Vraag, wat doe je met de rubber stootstrips, heb je die met iets van silicone bewerkt? of gebruik je daar wat anders voor.

grt Frans

Gekookte lijnolie. Kun je hele topics over vinden op het forum ;)
De Tussenpaus

-D©©©L-

Citaat van: Turbobiker op 11-12-2006 03:44:01
Citaat van: Frans49 op 10-12-2006 23:37:55
Vraag, wat doe je met de rubber stootstrips, heb je die met iets van silicone bewerkt? of gebruik je daar wat anders voor.

grt Frans

Gekookte lijnolie. Kun je hele topics over vinden op het forum ;)
Yep werkt perfect, mits juist toegepast.

Siliconen ? nee dankje, liever naturel   ;D
Indien er ooit lakwerk reparatie aan de auto plaats moet vinden, heb je spijt van de dag dat het woord "siliconen" in je opgekomen is. Ik ben "niet welkom" verklaard door een bevriend plaatwerker/spuiter indien ik ooit siliconen zou gebruiken.  :eusa_clap:

-D©©©L-

Afgelopen week weer een paar kleine dingetjes gedaan.

Dashboard dimmer weer origineel aangesloten, helaas wel een kabelboom herstel mogen doen vanwege het aangetroffen bak-en-braad werk. :-X De verlichting van de  A-stijl turbo druk meter dimt nu netjes mee, de olie temperatuur meter ligt op tafel om mee dimmen mogelijk te maken. Deze heeft standaard nl. geen aparte verlichtingsdraad. Ik twijfel nog wat ik doe met deze meters, Ik heb de stoel in de onderste en achterste stand staan, in de door de meters ontstane blinde hoek past een moeder + kind op de fiets... Mogelijk verplaatsen naar een andere (welke ?) plek. :eusa_think: Los daarvan vind ik het op zich wel nette meters, het design is niet echter niet in de jaren 90 850 stijl. VDO maakt wel e.e.a wat beter past.  8).

De sproeiers op de koplamp wissers doen het ook weer. Schuldige was een lekke terugslag klep onder de rechter koplamp. Vervangen is simpel, maar hoe kom je aan zo'n ding op zaterdag middag om 15:00 ?  lastig.
Na loswurmen bleek het rubber dat er binnenin zit helemaal vergaan te zijn. Drie keer raden hoe je aan een stukje dun, flexibel rubber komt van 1 x 1 cm en een paar tiende mm dik   ;D.
Werkt perfect. 

RonnieDuck

en is nog zaaddodend ook zeker?

Citaat van: DCCCL op 17-12-2006 16:12:50
Drie keer raden hoe je aan een stukje dun, flexibel rubber komt van 1 x 1 cm en een paar tiende mm dik ;D.
Werkt perfect.
VolvoKV-lid, Volvo240-260register-lid

-D©©©L-

Citaat van: RonnieDuck op 17-12-2006 16:21:10
en is nog zaaddodend ook zeker?

Citaat van: DCCCL op 17-12-2006 16:12:50
Drie keer raden hoe je aan een stukje dun, flexibel rubber komt van 1 x 1 cm en een paar tiende mm dik ;D.
Werkt perfect.
Na ruitensproeier vloeistof met anti-vries niet meer, ben ik bang.  ;)

-D©©©L-

"Even de winter wielen monteren" dacht ik. Niet dat het weer van het moment dit erg noodzakelijk maakt (12 graden en regen), meer omdat het profiel van de zomer pantoffels wel erg minimaal is. (2mm)
Dus ding op de brug wielen eraf en... links voor een velg helemaal zwart van het vet.  :eusa_wall:
De steek-as hoes links bleek lek, balen dus. De binnenste hoes bleek ook niet zo fris meer. Gelukkig had ik nog twee (neopreen) hoezen liggen, die waren eigenlijk voor de rechter as bedoeld.
Twee en een half uur later zaten ze er op, het blijft een vieze klus. (zeker als je even geen spreider hebt en het dus met een cone mag doen)

Ik wil de nog even de achter remmen "ontpiepen", maar dat bleek gezien de staat van de remblokken (1 mm  :o) iets dat volgende week bij het plaatsen van nwe blokken gaat gebeuren.
En de winter wielen ? Ja, die zitten er onder.  ;)

-D©©©L-

Citaat van: DCCCL op 31-12-2006 10:41:10Ik wil de nog even de achter remmen "ontpiepen", maar dat bleek gezien de staat van de remblokken (1 mm  :o) iets dat volgende week bij het plaatsen van nwe blokken gaat gebeuren.
De blokjes zitten er in. Het zijn heel gewone ATE oe blokken geworden.
De schijven achter zijn behoorlijk over de helft heen, daar spendeer ik dus echt geen dure blokken meer aan.
Nu kalm aan op zoek naar iets wat beter remt en langer leeft, ATE powerdisc lijkt wel aardig, maar ook EBC of Brembo max schijven komen in aanmerking. Wel met mevius blokken, in de hoop dat het wat velgen schoonmaak werk gaat schelen.
Er zijn zelfs andere klauwen te zijn welke binnen 16" en 17" passen. Affijn... iets voor de toekomst.
   

-D©©©L-

#69
Tja...

Citaat van: pwassink op 06-01-2007 00:15:57
Citaat van: DCCCL op 05-01-2007 23:51:52

Foto bewust gequoted, maakt eea duidelijker.


Das toch heel duidelijk .. die foto ?

Das een 850 R met LPI in de kleur 609 op Persussen met winterbanden, met een automaat  in storing en onfrisse atf olie
die op een bergingswagen getakeld wordt in lelystad ..
dat zie je toch zo ...

Of helpt t dat ik kleuren wat slecht zie ..   :eusa_think:  ???

Daar sta je dan. Met pas gereviseerde, maar wel defecte, bak. Er zit garantie op de revisie, maar niet op de de- en montage. Dat mag ik dit keer dus zelf doen of laten doen. blijkt ook onder de garantie te vallen  :)
Bijkomend probleem is dat het revisie bedrijf te kampen heeft met ziekte, waardoor de wachttijdden behoorlijk oplopen. Om die reden heb ik er een t-5r AT-bak bijgekocht.
Ik hoop dat die 1:1 past. wie heeft er ervaring ?

-D©©©L-

#70
het past :eusa_dance:

Wat voorbereidende werkzaamheden:






Rechts kan de steekas blijven zitten, links mag hij eruit. (stukje hulp zichtbaar):





subframe links laten zakken. Rechts blijft ie zitten, staat de motor nog op.  :eusa_hand:




Motor laten zakken:




Bak los en laten zakken op de steun.





Kijkje op de ankerplaat aan de motor:




Andere bak met behulp van de steun eronder gezet:




Hmmm, toch maar een keer een klusje vacuumslangen doen  :eusa_think: :
De grijze en oranje draad gaan naar de snelheids sensor die achterop de bak zit ipv bovenop.




Langzaam wordt het weer een complete 850:




Iene miene mutten:



:eusa_whistle:



en een schroefje, een moertje een boutje en een nippeltje  ;D






Alleen nog PNP afstellen en foutcodes uitlezen, al loopt en schakelt hij al wel weer fantastisch.  :eusa_clap:
Heb de bak voor montage afgetapt en leeg gezogen (ook koppelomvormer) daarna laten lopen en gespoeld met 12 liter no-name dexron IIe. Deze afgelaten en uitgezogen en daarna de boel doorgespoeld met dexron III. Hier ga ik een maand mee rijden, dan krijgt hij voor de navolgende 30.000 km verse dexron III.

Heb er gelijk 6,5 liter verse 5w40 in de motor gekiept (ja 6,5 l), een vers olie filtertje eraan geschroefd, verse verdelerkap (oude zat los  :eusa_eh: en was raar verbrand) gemonteerd, verse rotor (ook verbrand).
En voor het eerst in m'n leven heb ik meer bouten erin gedraaid dan ik er uitgedraaid heb. Kennelijk zijn bij enkele garagebedrijven sommige (stuurhuis, versnellingsbak) bouten optioneel  >:( .
Linker draagarm zat voor demontage ook los, kwam ik achter. Afgezien van een linker schokbreker lager is de auto echt weer verbazend stil.

ja, het is veel werk. Niet zozeer moeilijk, gewoon veeeel.  :)

wordt vervolgt...








thuur


elianmars

Citaat van: thuur op 14-01-2007 23:57:42
Wat een klus zeg... :P


Knap hoor :eusa_clap:



Gr 8)

Idem, kan niet anders zeggen!  :eusa_clap: :eusa_clap:

Ludo

inderdaad knap werk Marco.
mooi dat ie het weer doet zoals het hoort.  :D

-D©©©L-

dank u  ;)

Hij schakelt beter dan hij in mijn bezit ooit gedaan heeft, en wat een zalige rust nu het originele luchtfilter er weer in zit. Ik heb nog wat gekraak van een veerpoot lager maar verder is hij ook qua stuurgevoel een stuk steviger en een stuk rustiger.
Kennelijk heeft er voor deze klus toch e.e.a. niet goed vast gezeten (hoewel missende bouten natuurlijk ook niet echt meehelpen in de stabiliteit). Ik ben er weer (bijna) helemaal happy mee, alleen het knipperende automaat lampje nog wegwerken.

Hij schakelt na het starten één keer van 1 > 3  en daarna gewoon goed (geen noodloop of andere ongein).
Ik vermoed de afstelling van de PNP-switch of problemen met de contacten daar binnenin.
Dealer gaf aan dat ik rekening moest houden met ca. 50 euro kosten voor het uitlezen. Ik val zowat achterover van de huidige werkplaats tarieven  :o  Toch eens studeren of ik dat niet zelf kan doen...  :eusa_think: