609 R sedan & op naar de 500.000+ km

Gestart door -D©©©L-, 14-11-2006 12:07:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Jans Duiven

Hey Marco,

Ik wordt helemaal enthousiast als ik die klussen van je 'in uitvoering' zie. Hulde!


Kleine fout heb je gemaakt en nu ben je niet meer welkom bij je spuiter  ;D ;D ;D

qoute: De isolatie van de draden was al geraakt, heb gewoon een stukje siliconen slag om het parkertje gedaan en de draden voorzien van wat zelfvulcaniserende tape.   

Succes met je project 609R,

Hans

FelixB

855R & C70 T5 cabrio automaat

-D©©©L-

#512
Tja, kan ik het helpen dat die spuiter meer van "puur natuur" houd...  :P  ;D

Maar ben er nog niet...

-D©©©L-

#513
Al eerder zag je deze foto:



Het aftekenen van de ditributieriem en de nokkenas poelies. De oplettende lezer zal zich misschien afgevraagd hebben waarom ik de nokkenas poelie aftekende op de as. Dat doe je immers alleen als hem los wilt nemen... Precies ! ;D 

De oude keerring van de inlaat nokkenas:




Oude eruit... :




En fripse erin ;), iets verder naar voren omdat de oude (die achterin zat) wat ingelopen was op de as :




De poelie er weer op, nou wordt meteen duidelijk waarom ik hem op die manier aftekende:





En natuurlijk ook voor de uitlaat nokkenas het zelfde verhaal:




Na montage van de distributieriem, de nieuwe waterpomp, verse spanner, verse spanrol, verse looprol, keerringen en "opgefriste" oliepomp:




Niet onbelangrijk na montage van de distributieriem; de trillingsdempers annex multiriem poelie :




en toen was de accu van de camera leeg  :-[ (vergeten te laden :eusa_wall: ).


wordt vervolgd...

FelixB

Citaat van: -D©©©L- op 28-12-2007 00:06:27


en toen was de accu van de camera leeg  :-[ (vergeten te laden :eusa_wall: ).


wordt vervolgd...

Gelukkig ben je handiger met sleutelen  ;D  ;  nogmaals: diep respect!
855R & C70 T5 cabrio automaat

Thys

Marco, wat een werk weer, indrukwekkend...

Enno

Citaat van: -D©©©L- op 27-12-2007 22:24:18
Tja, gras is altijd groener aan de andere kant enzo.  ;)
Denk dat ik dit maar hobby laat blijven (hoewel, je weet nooit hoe het balletje rolt ::)).

Specialist in volvo's rijdend houden ondanks de hoge km-stand(en).....en liefst volvo's in perfecte staat..en dan ook nog geschikt om vele km's mee te rijden en mee te BLIJVEN rijden. 

-D©©©L-

#517
Ik had hem al even in de auto liggen. Ik was de herrie zat, dus hij moest er maar eens even in.

De oude schutbord steun & rubber van bovenste reactie arm, hevig defect en al ver overdatum.
Gedreun en geheister is het gevolg.







Hevig defect dus....  :eusa_think: :




De verse op de plek, montage is zo simpel dat ik er niks over ga zeggen.




En natuurlijk (mag niet ontbreken)... zoek de verschillen !. (Door de hitte van de turbo is de oude gekrompen ::)):




Enno

Wel erg heftig gescheurd.

Hitte & trekkrachten zullen daar wel de oorzaak van zijn. met die nieuwe er in moet het een stuk steviger aanvoelen.

Mooie foto's...

-D©©©L-

Citaat van: Enno op 28-12-2007 22:52:14met die nieuwe er in moet het een stuk steviger aanvoelen.

De herrie is in ieder geval een stuk minder. :)



-D©©©L-

#520
Ik had al een hele tijd geleden het plan opgevat om een extra koeler aan de AT-bak te hangen, dit omdat de olie naar mijn mening bij tijd en wijle te warm werd naar mijn smaak.

Affijn, ben begonnen met het afzuigen van de bak olie middels een vacuum pomp. Dit klinkt misschien raar, maar het is een stuk minder gesmeer dan het uit de plug laten lopen. De leidingen van de stuurbekrachtiging zorgen er namelijk voor dat het gegarandeerd een smeerboel word  :(.
nadat ik alles eruit gezogen had (ca 3,5 liter, rest blijft achter in het brein en de koppelomvormer), heb ik de plug er nog even afgehaald om te kijken of er veel slijpsel aan zat. Dat bleek niet het geval te zijn.  8)

Olie afzuigen met vacuumpomp:






Al eerder schreef ik over de radiateur wissel en het plaatsen van langere bussen en bouten. :
Citaat van: -D©©©L- op 20-10-2007 00:37:55
kleine voorbereiding op de toekomst, 2 schroeven partno. 982766 en 2 bussen partno. 8618363:



Die zitten nu dus op deze plaats (de roodbruin veroestte intercooler montage platen zien er niet erg fijn uit):




en de andere kant (rechts), er ligt een extra ringetje tussen omdat de bouten anders door de kappen van de radiateur heen gaan. Ze zijn zonder koeler eigenlijk te lang.  :




Voor de montage van de koeler is dit dus het plaatje. Let niet teveel op de bumper met drempel schade, dat is een ander plan. :




De koeler komt er op deze manier voor te hangen. Ingeklemd tussen twee grote schijven om de kracht wat meer te verdelen.:




De aansluitingen, netjes afgedopt om rommel in het systeem te voorkomen:




Zo lopen normaal gesproken de slangen van de AT-bak naar de warmtewisselaar in de radiateur:




Voor het aansluiten van de koeler moeten er een paar nieuwe slangen geplaatst worden. Nu wordt ook duidelijk waarom ik bij de radiateur wissel niet alle aansluitingen voorzien heb van nieuwe rubbers.
Citaat van: -D©©©L- op 20-10-2007 00:37:55
Het lekken moet natuurlijk niet weer beginnen op andere slangen aan de koeler dus ook daar gaan wat verse delen in. 4 veerklemmen 6842411, 3 O-ringen 6842413 (3 ? ja, drie...) en 3 dichting-rubbertjes 6842414 (yep, ook 3).

met dank aan de zoekmachine van het forum voor het bestellen nog wel nagezien of die nummers correct zijn.



Aan 1 van deze 2 slangen zit immers al een verse koppeling :




Die komen dus zo te zitten, gewoon in serie met de warmtewisselaar:




De gemonteerde koeler vanaf de onderkant gezien. Voorzien van een beetje tectyl op de plekken die niet meteen bijdragen aan de koeling. De koeler zit helemaal voorin, net boven het wegdek. Hij krijgt dus nogal wat voor de kiezen qua zout etc. De bijgeleverde slangklemmen heb ik vervangen door betere exemplaren. De bijgeleverde "rommel" draaide ik al stuk voordat ik de slang echt vast had zitten, beetje jammer. :



Natuurlijk weer verse ATF erin (de 15.000 km "oude" was niet zo frips meer) en natuurlijk extra 200 ml bijvullen (inhoud van de koeler). Hij schakelt weer lekker en de koeler word lekker warm. Meer kan ik er nog niet over zeggen.  Morgen eens een lange rit maken en dan ook "warm peilen". :)


word vervolgd.... (ja echt  ;))


KMvrtr

Mooi werk man!
Hoe stel je eigenlijk vast dat de temperatuur in de bak te ver oploopt? Heb je daar ook een meter voor geplaatst?


Schutbord steun en rubber  heb ik vorige week ook net vervangen. De foto's in mijn blog zijn vrijwel identiek (alleen iets minder scherp...).

-D©©©L-

Citaat van: KMvrtr op 29-12-2007 07:07:22
Mooi werk man!
Hoe stel je eigenlijk vast dat de temperatuur in de bak te ver oploopt? Heb je daar ook een meter voor geplaatst?

Schutbord steun en rubber  heb ik vorige week ook net vervangen. De foto's in mijn blog zijn vrijwel identiek (alleen iets minder scherp...).

Tijdens een rit met een volvo meet kastje (VST) aan boord bleek de temperatuur toch wel erg hoog te worden. Die vaste temperatuurmeter moet er inderdaad nog eens in, ben alleen nog aan het prakkidenken waar de temperatuur sensor moet gaan komen. Olieplug is geen optie.

In het topic "wel of niet flushen" heb ik plaatje neergezet met de "oude" en de nieuwe olie. Daaruit "blijkt" ook wel dat de koeling het allemaal net kan bijsloffen (tenminste, dat haal ik er uit). Omdat er een "chip" in zit en ik er af en toe nog wel eens een kar mee wil trekken, leek een extra koeler mij niet onverstandig. Nu zit ik gewoon wat geruster in de auto als er weer eens 1600 kg achterhangt.

-D©©©L-

#523
Omdat ik voor de koeler montage de accu, LPi pruttel etc. toch even moest uitbouwen/losnemen, heb ik de gelegenheid gelijk maar aangegrepen om e.e.a te fatsoeneren.

Oorspronkelijk zit er in een 850R een 60Ah accu, die redelijk de ruimte heeft. 70Ah past ook nog wel (diesel accu), maar niet als er ook nog eens een LPi computer tussen accu een aanzuig buis gemonteerd zit. Dat had men wel gepoogd te doen in mijn auto. Met als gevolg dat de aanzuig buis vreselijk klem zat en behoorlijke gaten had op de plek waar hij klem gezeten heeft :-\ .

Ik heb toen de aanzuig buis er helemaal uitgehaald (om verdere schade te voorkomen) en de LPI computer een kwart slag gedraaid. Zat allemaal nog "mc guyver" achtig vast; veel trekbandjes  ;D. De op de accu geplempte HID-vsa (ook met ty-wraps) maakt de chaos compleet. :eusa_whistle: Maar ach, het zat vast en prioriteit was dus laag (tot vandaag):



Accu en accuplaat eruit. Ik wil graag een keer verse accupool klemmen monteren, maar ik kan de (originele) mooie haakse nog niet bemachtigen. Massa kabel is aan vervanging toe, redelijk stevige oxidatie aan zowel de accu zijde als op het carrosserie massa punt. Ik heb al een stukje 50mm2 liggen (nou de poolklemmen nog). :



De twee kunststof oren onderaan de accuplaat hebben nogal de neiging om door de lak op de onderliggende balk te schuren. Roest is het gevolg. Na behandeling van de roest en een laagje tectyl zal dat wel weer even goed gaan. Twee stukjes stevig tochtband moeten herhaling voorkomen. :




Omdat het wel fijn is als de LPi computer gewoon goed vast zit, heb ik twee verse beugeltjes gemaakt. (tot bovenaan door laten lopen was mooier geweest, maar de rol was op...  :-[)  :




Zo moet het dan ongeveer worden, netjes naast de accu en ruimte voor de aanzuig buis. :




Een diesel accu is behoorlijk groter dan de standaard 60 Ah accu.:



Met aanzuig buis en HID-vsa ziet het er nu zo uit. De vsa moet nog uit het zicht geplaatst worden, helaas was ik zo handig om de verlengkabels te vergeten...  :eusa_wall: :




Dat was het dan voorlopig, bedankt dat u het heeft volgehouden tot zo ver.  :eusa_clap:
U mag nu uw gordels los doen en uw ogen laten bijkomen van de scherpe randjes aan de foto's.  ;)

Later in dit theater:


  • Airco verdamper reinigen
  • Massa kabel vervangen
  • Stuurbekrachtiging hydrauliek pomp revisie
  • Custom made hide-away SQ subwoofer
  • ...meer !



Black Magic

Netjes hoor :eusa_clap:

Je houd in ieder geval werk  ;D