Project Mjolnir - SDM

Gestart door Johann, 18-12-2006 01:26:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Johann

Citaat van: 850 Ra$ing op 08-11-2007 18:46:55kun je niet een lijst van je setup maken, of komt er dan geen einde aan?

Meeste staat al in dit draadje.

Zijn allemaal standaard Volvo onderdelen op 't inlaatspruitstuk, nokkenassen en klepveren na.


Turbo-Geek

-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

T o m

Citaat van: Johann op 08-11-2007 13:04:16
Citaat van: matRRR op 08-11-2007 10:58:09
Johann, van harte gefeliciteerd en natuurlijk een staande ovatie van de forummers.maar dat had je al begrepen!! De laatste post van laser zette me aan het denken. Hij sprak over wielpk. Is Dat zo of spreken we over de krukas!? In ieder geval.... Wat een beest! Met recht de opperroffel!

Is krukas PK, niet aan de wielen dus.

Rollenbank was type MAHA. Heb je ook nodig anders kun je niet tunen.

Voor Taranis,

Ik bedoel hier mee te zeggen dat je met een dergelijk type rollenbank de motor kunt belasten, dit wil niet met een dynamische bank alla oudere modellen Dynojet.
Andere optie is de straat maar ik heb in de buurt geen straat gevonden waar ik de motor even op bijv. 5000 toeren constant kan houden bij volgas..  ;)


Knap gedaan Johann, en wat een energie en tijd zal het gekost hebben! Maar de brandende vraag die ik nu na lang twijfelen toch ga stellen hopende dat niet het hele forum over me valt......  ::)

Wat is nu de fun van deze auto als je door een gemiddelde T-5 van de weg wordt geblazen?

Ik hoop dat ik je niet beledig en meen oprecht dat het een knappe prestatie is. Maar met een T-5, met welke software upgrade dan ook, was je met een 1/2 uurtje klaar met een hoger vermogen als eindresultaat.


Taranis

Citaat van: Johann op 08-11-2007 13:04:16
Voor Taranis,

Ik bedoel hier mee te zeggen dat je met een dergelijk type rollenbank de motor kunt belasten, dit wil niet met een dynamische bank alla oudere modellen Dynojet.
Andere optie is de straat maar ik heb in de buurt geen straat gevonden waar ik de motor even op bijv. 5000 toeren constant kan houden bij volgas..  ;)

Tnx voor de uitleg ;)

Johann

Citaat van: T o m op 09-11-2007 16:17:31
Knap gedaan Johann, en wat een energie en tijd zal het gekost hebben! Maar de brandende vraag die ik nu na lang twijfelen toch ga stellen hopende dat niet het hele forum over me valt......  ::)

Wat is nu de fun van deze auto als je door een gemiddelde T-5 van de weg wordt geblazen?

Ik hoop dat ik je niet beledig en meen oprecht dat het een knappe prestatie is. Maar met een T-5, met welke software upgrade dan ook, was je met een 1/2 uurtje klaar met een hoger vermogen als eindresultaat.

Die vraag is helemaal niet erg hoor, stelt men wel vaker.  ;)
Zal wel even een boek schrijven...,

Ik heb op de eerste pagina al een beetje uit de doeken gedaan wat nu precies de gedachte achter dit verhaal is.
Toen ik dat verhaal gepost heb wist ik nog helemaal niet welke kant het op zou gaan. Eenmaal aan 't rollen maakten de eerste meters gelijk al indruk en dat is almaar meer geworden. De bedoeling was een auto voor Ring/Circuit gebruik met een leuke wegligging en redelijk vermogen. Topsnelheid was helemaal niet aan de orde. In aanvang was 't uitgangspunt 200 te kunnen halen op een paar delen van de Ring en in aanvang een indicatie ronde tijd van ongeveer 10 minuten en daar zat de SDM na 4 ronden met handycap al in de buurt. Wat ik hier mee wil zeggen is dat dat wel aangeeft dat de auto potentieel heeft.
Het was natuurlijk nooit de bedoeling dat de motor het zo snel zou begeven. De anderhalve ronde voor dat de motor stuk ging lieten al een aanzienlijke verbetering zien in weggedrag, rem balans en ook snelheden op de Ring. Die ronden zijn niet geklokt maar het gevoel was er. Het "gevoel" krijg je met de Volvo's IMO zodra je ruim onder de 10 minuten gaat rijden. De snelheden lagen op de delen waar ik gehoopt had op om en nabij de 200 km/h ongeveer 15 km/h hoger. Zelfs het deel berg op viel me eigenlijk niet tegen maar daar merk je dat je geen koppel beschikbaar hebt. Het uitgangspunt was lol en de lol is er. Het verwachtingspatroon heeft de SDM volledig waar gemaakt en 't kan alleen maar beter worden. Met de nieuwe motor had ik minimale wensen betreffende het vermogen. Iets meer koppel om en nabij de 4500-5000 toeren ivm met het oppakken van de 4de versnelling of/en ietsje meer toeren bovenin om boven de toerenval te blijven. Bij de oude motor stond de softlimiter op 6800 en de hard limiter op 7000. Bij de nieuwe motor staat deze nu op 8000. Toch denk ik dat de limiter weer op ~7600 gaat om de boel een beetje te sparen, dit geintje was zo al duur genoeg en hoeft liever voorlopig niet weer..  ::)

Dan rest de vraag wat de fun is als een T5 er zo voorbij gaat...

Emiel en Zippo rijden beide heel sterke 850's en beide hebben in de SDM gereden. Naast dat ze met een big smile uit de auto kwamen vanwege de beleving waaronder het indrukwekkende motor geluid gaven beide ook te kennen dat de huidige opzet een bepaalde directheid heeft die je niet in een turbo zult vinden. Gas er op gaat gelijk in snelheid over. Hier pak je een metertje. Dit metertje verlies je wel weer t.o.v. een turbo maar dit is helemaal afhankelijk van de situatie. Heeft een turbo niet de ruimte dan kan ie 't moelijk krijgen. Bij een stoplicht weg zal menig gechipte turbo het tot de 100 heel moeilijk hebben. Dit mede omdat er vrijwel geen wielspin is, alles gaat gelijk vooruit.

Volgende punt is wat is belangrijk en zoals al aangegeven was het halen van een X snelheid op de Ring een punt. Zet je dit af tegen de straat dan zou de auto een topsnelheid moeten kunnen halen van ongeveer 225 km/h. Ik heb met de SDM tot dusver nooit harder dan tegen de 220 gereden maar er was nog wel ietsje over dus dat klopt redelijk. Tot de 150 was de auto redelijk snel en zelfs een T5 had dan niet veel meer over. Na de 150 komt 't 4de verzet en hier zat ietje een dip maar eenmaal door de dip wou ie wel weer redelijk vlot richting 200.

Zet je dit nu op de snelweg naast een snelle turbo zoals Jerommeke dan is het gewoon zwaaien natuurlijk maar zet je 't naast Jerommeke op de Ring of op Zandvoort dan zou je eens moeten kijken naar de punten waar jij met Jerommeke van 't gas af gaat, je rempunten etc. Liften doe je met de turbo heel vaak. Dit deels omdat je ergens tegen tractie verlies aanloopt met al het vermogen op de voorwielen of omdat je met een rotgang op een bocht aankomt. Jerommeke remt niet veel beter dan SDM durf ik wel te stellen. Beide auto's zijn 850's met vrijwel gelijke ophanging en kunnen gelijke bochtsnelheden halen. SDM haalt minder rotgang maar hoeft op veel punten niet te liften. Overal waar je niet hoeft te liften heb je balans in de auto en kun je weer een tandje bijzetten. Uiteindelijk kom je bij Jerommeke's rem punt waar je gewoon nog 't gas er op hebt en tig meters verder in de ankers gaat. Zet hier eens een klok op en schrik van de winst die Jerommeke niet heeft kunnen pakken terwijl tussen de oren je wel de indruk hebt dat het veeel sneller ging. Let wel, ik bedoel dit absoluut niet negatief maar laat hoop ik zien dat de fun factor er niet minder om hoeft te zijn.

Ik heb een stukje in Jerommeke mogen sturen, heb naast de SDM nog de SDII en ik denk dat ik rustig kan stellen dat de fun qua rijden van de SDM minimaal gelijk is aan Jerommeke en beter dan SDII. SDII is op 1800 punten beter dan Jerommeke en SDM en mist gewoon dat strakke directe. Ook heb ik de SDII altijd op grotere bandendiameter gereden trouwens en misschien heb je nu zelf ook kunnen ervaren met de 19" dat grotere wielen ook weer een andere beleving geven.

Kijk ik naar de Ring,

Tot op heden altijd 's morgens met de auto's richting Ring gereden en in de avond weer naar huis. Meestal op zo'n dag een rondje of 4 tot 6 trappen maar wel met redelijke reserves omdat je 's avonds weer naar huis moet.

Qua rondetijden voor zover gemeten zit "het clubje" allemaal in de buurt van de 9 minuten over de lijn genomen als het gas er op gaat. Bij meerdere ronden zit ook verkenning, soms gele vlag situatie etc. en dan doe je vaak tussen de 9:30 tot iets over de 10 minuten over een rondje. Ik denk dat zowel Emiel als Jan allemaal wel in de 8 minuten kunnen rijden maar bovenstaande verhaal blijf tussen de oren hangen. Ook Jan en Emiel moeten weer met de 850 naar huis. Ook hebben beide net als ik na een paar keer Ring wel weer iets wat aan vervanging toe is. Noem maar iets, Schijven, blokken, soms slangen die los gaan zitten etc. en dat speelt ook allemaal mee in de totstandkoming van de rondetijden.

Kijk ik naar de C30, helemaal standaard behalve een Ferrita DP,  die op dit moment langzamer is dan de SDM heb ik een rondetijd gereden met Emiel als bijrijder met stopwatch in de auto van 9:30. Dit was wel een trap rondje maar ook wel een onwenning rondje op de 17" Conti banden en met de kleine schijven er nog op.  Dit geeft voor mij toch wel aan dat ik met SDM ook in die buurt moet kunnen komen. Zit ik dan scherp achter een iets minder scherpe Emiel of Jan dan zijn de verschillen tussen een SDM en een goede turbo ineens veel kleiner en zul je begrijpen dat de indrukken van zo'n rondje toch heel veel voldoening kunnen geven. De tril is er niet minder om.

Snap?  ;D



Esveldt

Citaat van: Johann op 09-11-2007 17:53:44
SDII is op 1800 punten beter dan Jerommeke.

Hahaha, erg grappig!

Mooi 1e hoofdstuk Johan!

Misha

Er is in u een groot schrijver/journalist verloren gegaan...
Hoewel, verloren gegaan ?

Mooi geschreven. Heb iets dergelijks  nog extremer mogen ervaren in een paar rondjes zandvoort met een M5 standaard  en met een Saxo--CUP auto, leeg, laag, alleen voor het circuit gebouwd

Niet te vergelijken in snelheid, acceleratie enzovoort. Saxo liep top tegen de 190.. (met 2 man erin).

Maar minder fun ? Zeker niet, misschien nog wel meer. Intenser, direkter, je het geluid gaat ook in de auto door merg en been.  Snelheid is leuk: beleving doet meer met je.

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

850 Ra$ing

En vergeet ook het sleutelen zelf niet. Sommige mensen vinden er geen bal aan, maar ook een hele hoop vinden het geweldig om bezig te zijn. En een n/a project als deze is best een behoorlijke uitdaging, want je hebt tenslotte totaal geen vergelijkings materiaal. Bij een t5 ligt dat anders want deze is al zo vaak onder handen genomen, dat je na een uurtje zoeken op dit forum precies weet wat je wel en wat je niet moet doen.

Turbobiker

Citaat van: Misha op 09-11-2007 19:51:44
Mooi geschreven. Heb iets dergelijks  nog extremer mogen ervaren in een paar rondjes zandvoort met een M5 standaard  en met een Saxo--CUP auto, leeg, laag, alleen voor het circuit gebouwd

Niet te vergelijken in snelheid, acceleratie enzovoort. Saxo liep top tegen de 190.. (met 2 man erin).

Maar minder fun ? Zeker niet, misschien nog wel meer. Intenser, direkter, je het geluid gaat ook in de auto door merg en been.  Snelheid is leuk: beleving doet meer met je.


Heb ik ook op de Ring gehad. Rondjes met een lege Alfa 75 waren intenser en indrukwekkender en zeker spannender dan 2 rondjes met een 560pk 911 (met airco, radio etc)...

Denk dat de Alfa een minuut of 3 langzamer was...
De Tussenpaus

Enno

Citaat van: Johann op 09-11-2007 17:53:44
SDM haalt minder rotgang maar hoeft op veel punten niet te liften. Overal waar je niet hoeft te liften heb je balans in de auto en kun je weer een tandje bijzetten. Uiteindelijk kom je bij Jerommeke's rem punt waar je gewoon nog 't gas er op hebt en tig meters verder in de ankers gaat. Zet hier eens een klok op en schrik van de winst die Jerommeke niet heeft kunnen pakken terwijl tussen de oren je wel de indruk hebt dat het veeel sneller ging. Let wel, ik bedoel dit absoluut niet negatief maar laat hoop ik zien dat de fun factor er niet minder om hoeft te zijn.

Is dit ook niet precies wat ik tijdens mijn vakantie op bochtige bergwegen heb morgen ervaren met de V70....met (toen nog race-setup)....auto bleef telkens in balans. Kon gewoon op het gas blijven. Deed wat hij moest doen, en trok & reed de meeste auto's er finaal uit....zeker als het bochtig werd, werd het pas echt leuk. Op een rechte weg (omhoog) ben je met een NA Motor hopeloos verloren, maar zodra je een situatie hebt waarbij rijdynamiek een rol speelt zou het verschil nog wel eens vies tegen kunnen vallen. Weinig momenten gehad dat ik echt van het gas af moest....kan me de blikken van de Golf GTI III nog goed herinneren....wat is dat voor een blokkendoos op wielen...

T o m

#760
Citaat van: Johann op 09-11-2007 17:53:44
Snap?  ;D

:D Snap een beetje. Kijk uit naar Zandvoort, Elandrun en de Ring in 2008! Moet daar nu toch echt tijd voor vrijmaken. In 2008 zal ik regelmatig mee gaan naar de Ring als jullie dat tenminste goedvinden....

Citaat van: Johann op 09-11-2007 17:53:44
SDII is op 1800 punten beter dan Jerommeke

Je blaakt van zelfvertrouwen, dat doe je goed. Tijd zal het leren Johann!  ;D Veel succes verder met het fine tunen van de SDM.

M a r c

Ik denk dat Johann doelt op de 1800 punten dat de S70 is verbeterd t.o.v. de 850    ;)  Alleen geldt dat niet meer want beide wagens zijn leeg van binnen en die 1800 verbeterpunten zijn er dus ook uitgehaald  ;D  ;D

Inmiddels ken ik nog iemand die buiten Johann, Tom en mij een circuitwaardige 850 aan het bouwen is, dat zijn er dus al 4. Nog even en dan kunnen we écht een 850 Cup gaan instellen  8)
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Ludo

zo dan, maar eens even de tijd genomen om de krant te lezen.  ;D  ;)

wel heel mooi hoor, prachtig resultaat.  :eusa_clap:

Esveldt

Citaat van: M a r c op 10-11-2007 09:15:20
Ik denk dat Johann doelt op de 1800 punten dat de S70 is verbeterd t.o.v. de 850    ;)  Alleen geldt dat niet meer want beide wagens zijn leeg van binnen en die 1800 verbeterpunten zijn er dus ook uitgehaald  ;D  ;D

Precies, dat vond ik erg grappig.  :P

Johann

Tijdje niet gereden in de SDM ivm het koude weer en problemen met bevriezende gaskleppen.
In de tussentijd toch maar eens de inbouw van de Electro Hydraulische stuurbekrachtiging (EHPS) er door gedrukt, had de delen al zo lang liggen maar het kwam er nooit van..



De pomp is van een Mercedes A-klasse. Voor de aanvoerleiding, druk kant, een nieuwe leiding van een MY2000 X70 gebruikt. Was een duur geintje zo maar met 80 bar op deze leiding wou ik geen risico's nemen. De retour leiding is iets simpeler en heb daar een deel van de oude leiding gebruikt plus hogedruk hydrauliek slang.

Vanwege de vorm van deze pomp was er eigenlijk alleen ruimte net voor de versnellingsbak tegen de koker. Een klein framepje was nodig om de pomp vast te zetten en de leiding moest iets bijgebogen worden.

Eenmaal op de plek moest er een voeding komen met 60A zekering en een stuur/contact draad om de pomp te starten. Had hier nog wat probleempjes mee daar de pomp alleen wil starten vanaf een voeding rechtstreeks van de hoofdvoeding en niet vanaf een draad die achter 't contact weg komt. Een relais bleek te helpen.. Beetje vreemd maar dan eerst maar zo.

De keuze voor deze pomp, kwam 'm tegen in een rally auto en het is een simpele pomp qua aansturing en redelijk compact. Heb ook nog een Volvo en een Opel pomp bekeken maar die zijn groter qua afmetingen en de Volvo pomp heeft nog CANbus aansturing nodig en niemand kon mij vertellen of deze pomp zonder de CAN aansturing ook z'n werk wou doen.

Jammer genoeg bleef 't weer tegen zitten qua temperaturen en durfde eigenlijk niet met de SDM de straat op bang dat de gaskleppen weer vast zouden gaat zitten maar gisteren in de middag ging de temperatuur omhoog richting 8 graden en toen toch maar de gok genomen en een proefrit gemaakt.
Rondje gereden en vloeistof peil checken, potje was alweer leeg. Bijvullen en weer een paar keer sturen en telkens kon er iets meer olie op tot alles op peil bleef. Het stuurhuis heeft blijkbaar een jaartje "droog" sturen weten te overleven, was even bang dat de boel misschien zo lek als een mandje zou zijn.

Gisterenavond de SDM en SDII naast elkaar gezet en lang zitten twijfelen welke mee te nemen naar de Kerstboom meeting. Toch maar de gok genomen en de SDM gekozen. De stuurbekrachtinging werkte super mag ik wel zeggen. Eenmaal bij de zendmast bleek het daar toch een stuk kouder te zijn dan in het oosten van 't land dus even bang dat de boel misschien weer vast zou vriezen maar niets van dat en de SDM deed netjes z'n werk. Was wel koud zonder verwarming trouwens..  ::)