Dashboardlampjes repareren en klokkenwinkel demonteren

Gestart door Maarten, 07-02-2004 00:24:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TimH

Gisteren ook aan het prutsen geslagen; met behulp van de aanwijzingen en de foto's op dit forum kwam ik een heel eind. Echter waren er bij mij 2 complicaties.
Ten eerste heb ik een bijrijdersairbag die eerst verwijderd moest worden voordat het dashboard naar voren kon schuiven.
Ten tweede zijn de 2 torx boutjes die je via het dashboardkastje kunt bereiken, bij mijn auto pas bereikbaar als het kastje zelf gedemonteerd is!
Allemaal ook geen hogere wiskunde maar koste mij redelijk wat tijd om uit te zoeken hoe dit moet. Daarom voor de andere 'gelukkigen' ff wat foto's die het allemaal wat duidelijker maken:


dashboardkastje verwijderd, schroeven aan voorzijde losdraaien...


en de beugels uit het klepje halen, kleine schroevendraaier in het gaatje bij de pijl. Niet naar achteren laten vallen, anders moet je het onderpaneel ook los halen (3 boutjes)


kastje verwijderen en je kunt bij de torx bouten waarmee het dashboard vastzit.


foto van de bijrijdersairbag van onderaf. 4 bouten en stekker losmaken (accupool los?!!)

Zal dus lang niet bij iedereen zo voorkomen maar wellicht toch handig. Wel de moeite waard als alle lampjes het weer doen!

Groet Tim

Joeri

Travel is the only thing you buy that makes you richer.

razorx

Voor de teller passen ze, de stralingshoek zal vrijwel zeker te klein zijn.
Willen ze het overleven moet er overigens intern wat electronica aanwezig zijn. Op de verlichting voor de tellers staan stevige pieken.

Bij mij bleef het pas heel met drie leds in serie en uiteraard een weerstandje.
Die drie leds is meteen mooi meegenomen, kunnen ze ieder onder een andere hoek voor een betere spreiding.

De indicatoren zijn T5. hier is wel een schone 12V

Gr.
Yits.

Joeri

hmm, ik ga wel voor normale old fashioned lampjes. Bedankt voor je uitleg  :D
Travel is the only thing you buy that makes you richer.

Joeri

Citaat van: razorx op 26-01-2010 22:14:11
De indicatoren zijn T5. hier is wel een schone 12V
Je bedoelt de waarschuwingslampjes toch, waar er 24 van in de tellerbak moeten? Dat zijn gewoon T5 1.2W stekertjes dacht ik.
Travel is the only thing you buy that makes you richer.

diederik43

hey jongens,

weet iemand hoe de lcd van de temp en tijd verlicht wordt?
zijn het ook een soort lampjes of als de verlichting van de lcd niet werkt compleet vervangen?

ik hoor het graag

mehn

Zit(ten) 1 of 2 lampje(s) achter. Ligt eraan of je alleen een klokje of een complete boordcomputer hebt.

Dit is de achterkant mijn tellerunit met boordcomputer. Onder op de unit zitten 2 lampjes links en rechts naast de groene connector die in het midden zit:



Hoe de tellerunit eruit moet? Als je geen bijrijdersairbag hebt op de volgende manier: http://www.mehn.nl/html/fotoalbum_dashboardverlichting.html

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

diederik43

bedankt voor de info.
ga er vrijdag aan beginnen ook nog ff deurvanger vervangen.

zijn een beetje de standaard klusjes heb ik al ontdekt na mijn eerste
paar uurtjes op dit forum.

grz

diederik43

pas op bij verwijderen airbag bijrijders zijde!

bij demonteren accu pool los voor je begint.
verwijder stekker van airbag en demonteer hem.

bij monteren airbag erin stekker aansluiten daarna
contact op stand 2 en daarna pas accupool er weer op!

succes

-D©©©L-

Citaat van: diederik43 op 02-02-2010 23:50:04
pas op bij verwijderen airbag bijrijders zijde!

bij demonteren accu pool los voor je begint.
verwijder stekker van airbag en demonteer hem.

bij monteren airbag erin stekker aansluiten daarna
contact op stand 2 en daarna pas accupool er weer op!

succes

Alleen de auto van contact halen is ook voldoende, de ABS computer is dan spanningsloos.

thuur

Citaat van: -D©©©L- op 03-02-2010 07:55:21
Citaat van: diederik43 op 02-02-2010 23:50:04
pas op bij verwijderen airbag bijrijders zijde!

bij demonteren accu pool los voor je begint.
verwijder stekker van airbag en demonteer hem.

bij monteren airbag erin stekker aansluiten daarna
contact op stand 2 en daarna pas accupool er weer op!

succes

Alleen de auto van contact halen is ook voldoende, de ABS computer is dan spanningsloos.

De ABS computer activeert de airbags ook niet :D


Gr ;)

beezz

Bij mij blijft het SRS lampje nu branden nadat ik de bovenkap van het dashboard heb losgehad.
Moedt er dan iets gereset worden?
Blijkbaar dectecteert-ie een airbagstoring nadat stekker is los geweest.

Iemand een idee?

Grtz

Beezz
T5 of T5R?  ===> RRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR!

cas

#222
daarom oa je accu loskopelen, en auto niet op contact, zodat ie dat niet kan lezen als je hem loshaald. volgens mij mag er dan niets gebeuren als je de airbag dan weer aansluit en DAN pas de accu weer connect.

of heeft de auto een backup accu om te lezen of de airbag te kunnen activeren als de auto in ongeval komt als accu al leeg is?

interesse: waarom sleutel op stand 2, en DAN pas weer accu aansluiten?
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

thuur

Citaat van: beezz op 06-02-2010 14:01:12
Bij mij blijft het SRS lampje nu branden nadat ik de bovenkap van het dashboard heb losgehad.
Moedt er dan iets gereset worden?
Blijkbaar dectecteert-ie een airbagstoring nadat stekker is los geweest.

Iemand een idee?

Dat zul je moeten laten resetten helaas. Het SRS systeem luistert wat kritischer, wat uiteraard een goede zaak is. Het lampje zal niet vanzelf uitgaan nu alles weer is aangesloten.


Gr ;)

beezz

Net de dealer gebeld om afspraak te maken voor de reset van de SRS. Hij gaf aan dat ik alleen de accupool hoefde los te maken en weer aan te sluiten, dan zou alles gereset zijn.
Gelijk gerpobeerd, maar helaas.

Als zij het al niet weten, heeft het dan zin om uberhaupt naar de dealer te gaan?

En werkt nu het hele systeem niet of alleen de airbag die los is geweest?

Oh ja.....%$#@$%&*@@@!##. Godverdegodver. Alle lampjes achter de klokken vervangen en wat denk je....doen er 2 het niet.
Wat een ge))(&^$#$^^**&!!!!!!

Grtz

Beezz
T5 of T5R?  ===> RRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR!