Toch is het zo!

Gestart door SIPS Master, 21-11-2002 21:25:37

Vorige topic - Volgende topic

Reitse

Registratie van geluid... pfff... niet m'n sterkste punt. Enige dat ik geleerd heb is hoe je slakkenhuis werkt en dat de geleerden er nog niet echt uit zijn hoe de stimulans van de trilhaartjes naar de hersenen gestuurd wordt...
De vraag is namelijk of je 20.000Hz wel kan horen (het meeste dat je hoort zit onder de 4000 hertz. Daarboven is er een strijd tussen de Frequentie-theorie, de Plaats-theory en de Volley-theorie...

thuur

Toch is het zo! ;D

Gr 8)

Reitse

Ik ben bang van wel ja...

Ben

Weet je dat wel heel zeker ?
Het zou namelijk best eens zo kunnen zijn dat jij, nu je ingesneeuwd bent in de binnenlanden van Drenthe, aan een tussentijdse gedachtenvernauwing begint te lijden. Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn maar het lijkt mij aan te bevelen e.e.a. zeer grondig te onderzoeken voordat je een zo stellige bewering poneert.

Ik weet het zeker, denk ik 8)

mr T

Het mooie van zo'n audioverkoper is dat hij een illusie hoorbaar kan maken! Een buis probeert niet eens de hoge frequenties te doen, laat ook niets vervormen daarboven door de trafo(om de juiste impedantie voor de huiskamerspeaker te krijgen), werkt als een effectief filter, en geeft daardoor een rustig geluidsbeeld. Een transistorversterker doet van alles wat het hoorbare spectrum beïnvloedt.
Koop maar eens een Tivoli radio, dat is een verademing t.o.v. wat er verder op de markt is. http://www.tivoliaudio.com/ te beluisteren bij de Bijenkorf, Staffhorst etc.
Niet zo goed omdat er superieur spul in zit maar omdat alles wat je niet kan horen er effectief uitgehaald wordt en de frequentiecurve op het menselijk gehoor aangepast is. Het geluid zal je verbazen.......
Gr. Marcel

Ben

En RAF is ook al failliet  :(

thuur

Our Belgian Beauty?

Gr 8)

ed

Citaat van: mr T op 03-03-2005 10:22:03
Het mooie van zo'n audioverkoper is dat hij een illusie hoorbaar kan maken! Een buis probeert niet eens de hoge frequenties te doen, laat ook niets vervormen daarboven door de trafo(om de juiste impedantie voor de huiskamerspeaker te krijgen), werkt als een effectief filter, en geeft daardoor een rustig geluidsbeeld. Een transistorversterker doet van alles wat het hoorbare spectrum beïnvloedt.
Koop maar eens een Tivoli radio, dat is een verademing t.o.v. wat er verder op de markt is. http://www.tivoliaudio.com/ te beluisteren bij de Bijenkorf, Staffhorst etc.
Niet zo goed omdat er superieur spul in zit maar omdat alles wat je niet kan horen er effectief uitgehaald wordt en de frequentiecurve op het menselijk gehoor aangepast is. Het geluid zal je verbazen.......
Jij hebt het maar over illusies, maar ik vertrouw liever op mijn oren, en hoe kan het dan dat een goede buizenversterker beter klinkt dan een transistorvariant? Als je uitgaat van een uitgangstrafo die de bandbreedte beperkt heb je dus te maken met een slecht ontworpen versterker (slechte trafo).
Reitse omschreef het wel leuk. Hij weet alleen dat er een slakkenhuis in je oor zit, en trilhaartjes. De wetenschap is niet zo heel erg veel verder. Wat wel bekend is dat alle natuurlijke geluiden in onze omgeving (bijvoorbeeld klassieke instrumenten) voornamelijk bestaan uit even harmonischen. Dat wil zeggen dat naast de grondtoon er voornamelijk tonen met 2, 4, 6... keer de grondfrekwentie voorkomen. Voor mensen ligt dat lekker in het gehoor. Voor de oneven harmonischen (3, 5 enz) is het menselijk gehoor zeer gevoelig. Een klein beetje daarvan wordt al zeer snel waargenomen als storend. Daar zit ook het verschil tussen een buizenversteker en een transistor versterker. De vervorming van een buizenversterker bestaat voornamelijk uit even harmonischen, een transistor voor een groot deel uit oneven. Dat dit voor een mens dus beroerder klinkt mag dan duidelijk zijn.

Overigens vind ik je opmerkingen erg ongenuanceerd. Ik vraag me af of je zelf wel een serieus naar een buizenversterker hebt geluisterd. Je stelt ook dat een trafo als filter werkt. Dat is pertinent niet waar. Een goede trafo laat namelijk alles horen wat er te horen moet zijn, met een bandbreedte tot 100kHz. Nogmaals ik vertrouw liever op mijn oren, en denk je nu echt dat iedereen die een buizenversterker bezit zich door een audioverkoper heeft laten ompraten?
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Ben

Citaat van: thuur op 03-03-2005 10:54:52
Our Belgian Beauty?
Gr 8)

Nee, de RAF van de geluidsapparaten en zo. Maar wel doorstart van een paar winkels.
En of Belgische RAF nou zo'n beauty is? ;-) Misschien als ie eindelijk weer eens wat aantrekt.  ;D

thuur

Citaat van: Ben XC70 op 03-03-2005 11:11:44
Citaat van: thuur op 03-03-2005 10:54:52
Our Belgian Beauty?
Gr 8)

Nee, de RAF van de geluidsapparaten en zo. Maar wel doorstart van een paar winkels.

Oh ja, welke zijn dat dan?

Citeer
En of Belgische RAF nou zo'n beauty is? ;-) Misschien als ie eindelijk weer eens wat aantrekt.  ;D

Daar laat ik me niet over uit ;D

Gr 8)

Ben

Van de RAF site

RAF gaat gezond de toekomst in.
02 maart 2005

RAF kiest voor kwaliteit. RAF gaat daarom met minder winkels, meer service bieden aan relatief meer klanten. RAF breidde de laatste jaren forst uit maar ondervond daarvan ook de gevolgen. De belofte die bij de oprichting in 1969 werd gedaan ; ?klanten behandelen zoals je zelf behandelt wilt worden?, kwam onder druk te staan. Wij staan voor onze naam en beloftes, dus is een ommezwaai noodzakelijk. RAF heeft vier vestigingen gesloten maar blijft voortbestaan in Amsterdam, Utrecht Hilversum en Kampen.
RAF doet er alles aan om deze herstructurering zonder ongemakken voor u als klant te laten verlopen. Lopende zaken als aanbetalingen, reparaties, garantie- en servicevoorwaarden worden door de voortgezette RAF-organisatie overgenomen en gehonoreerd. Wordt het filiaal in uw nabijheid gesloten, dan kunt u zich wenden tot een ander nabijgelegen filiaal.
Onze garanties, technische dienst en installatieafdelingen zijn stuk voor stuk bijzondere services die we niet verloochenen. Daarom wordt het credo minder is meer. RAF gaat met minder winkels, meer service bieden aan relatief meer klanten. Zo kan RAF gezond de toekomst aan.

ed

Grappig, ben dinsdag nog in de Rijnstraat geweest. Reed er langs en dacht laat ik eens een kijkje nemen. Niets van gemerkt overigens. Zag er nog steeds uit zoals altijd.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

thuur

Ik heb toch het voordeel dat ik zo in Duitsland zit. Daar betaal je vaak maar 2/3 van hier, dus afdingen heeft ook geen zin. Je had het gezicht van die Duitser moeten zien toen ik m'n cd-speler ging halen. Hij had m net uit de plastic gehaald en op een demosetje gezet (beschermfolie nog op t display). Heeft m mooi 150 euro gekost en ze staan nu 2e hands in NL te koop wat ik nieuw heb betaald ;D

Gr 8)

Ben

Dat je HIER kunt zien hoever Steve Fossett met z'n solovlucht is gevorderd.

Walter

zal ie het nog gaan halen??? Hij had toch een brandstof probleem?

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937