Toch is het zo!

Gestart door SIPS Master, 21-11-2002 21:25:37

Vorige topic - Volgende topic

Ben

Hallo hé, ik blijf niet de hele nacht op jullie antwoorden zitten wachten ;D
En dat ding dat daar hangt.... als het tikt is het een klok.
Ik weet het zeker denk ik

mehn

Citaat van: Claudia op 01-05-2005 01:26:24
Ik chat altijd met een groep via Borg (Mirc)...da's wel handiger.

Yep, dat kan met de volvo850 chat ook. Dat gebruik ik tenminste altijd  ;)

Instellingen?
IRC Server: EverywhereChat: Random server
Perform: /join #volvo850forum chat

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Reitse

Roken zit volledig tussen de oren. Je hebt in je hersenen een groot aantal receptoren zitten die bij stimulans een plezierig gevoel genereren. En laat nicotine nou net een stof zijn die op die receptoren past.

Sporten is niet alleen lichamelijk goed om te doen, wetenschappelijk is aangetoond dat veel lichaamsbeweging de hersenen actief houdt en degeneratieve aandoeningen (zoals dementie waar Alzheimer een vorm van is) vertraagd of zelfs voorkomt. Door veel te bewegen worden veel hersendelen gestimuleerd en blijven ze actief. Dit is met name van belang voor de oudere medemens.

En dit is zo!

SIPS Master

Citaat van: Claudia op 01-05-2005 11:48:33
Goed......wie niet waagt als het tikt.....heb het idee dat de oplossing nabij is! ;D

Joh Mehn!
Maar er wordt weinig gebruik van gemaakt hier?
Wij chatten op Quicknet. Elke avond toch wel met een man of 10-15.

Wat je zegt Reitse....het zit tussen je oren.
Het vreemde is alleen.....het eerste jaar niet roken ging me vrij gemakkelijk af. Maar langzaamaan begint het weer te knagen...en merk ik dat ik de sigaret en het roken ga idealiseren. In mijn gedachten is ie volgens mij lekkerder dan in het echt. Kan ook komen doordat het weer lente is/ zomer wordt. Niets leuker dan op een terras met drankje en sigaret.

Maar ja....dapper als ik ben....ik trap er niet meer in! 8)

Dus het is toch zo..... ???
Up the Irons!

thuur

Lichamelijke behoefte is toch 5%. Neemt niet weg, dat dit dus verwaarloosbaar is. En leuk dat het juist de receptoren van je beloningssysteem bereikt ;D (it's all about serotonine)

Java deugt niet. Het zou platform-onafhankelijk moeten zijn, nou als programmeeur kan ik je beloven dat je wel degelijk voor ieder platform aparte routines aan het schrijven bent. Daarbij heb ik (en vele collega-programmeurs met mij) vele platforms plat gekregen door de installatie van de Java SDK (system development kit). Het werkt gewoon niet zoals het hoort. Het is een goede ontwikkeling, maar het zal uitsterven. Mark my words..

Wat er bij de Geusselt hangt is volgens mij een ordinaire snelheidscontrole-ding. Let op de meter dus! Het is toch niet verantwoord om het kruispunt met 120 over te vliegen. Als het ene licht op rood springt staat het volgende net op groen. Doorstroming is behoorlijk verbeterd door deze 'krappe' afstelling, maar je moet er echt niet door rood rijden, dat kost je minstens een paar mm rubber (in het gunstigste geval!).

Het mag dan wel wetenschappelijk aangetoond zijn, maar ik geloof er niet in. Sowieso ben ik overtuigd van het feit dat alle ernstige aandoeningen gewoon genetisch zijn vastgelegd. We hebben een 1-eiige tweeling op het werk, die hebben allebei zaadbalkanker gehad (3 maanden achter elkaar). Niemand kan mij nog vertellen dat je zoiets dus oploopt! En ja, je kunt het vast wel versnellen door b.v. te roken, maar het zit er blijkbaar in.

Als je veel sport groeit je hart. Dit is tenslotte ook een spier. Als het hart groter wordt is het vereiste minimale aantal slagen per minuut hoger dat een ongetraind hart. Als een ouder mens met een sportverleden dus het steeds rustiger aan gaat doen, zal haar/zijn hart ermee stoppen. Het moet bezig gehouden worden (bejaarde joggers?). Ook verandert je complete hormoonhuishouding als je mindert of stopt met sporten. Je wordt enorm dik (alle reserves worden meteen opgeslagen), en de training die je 10 jaar hebt gedaan om je bovenarmen te bespieren is na een week of 3 niet meer te zien. Beetje zonde van je tijd, denk ik dan. Geef mij maar een pilsje op het terras met een sigaretje (sorry Claudia!) dan zit het geestelijk wel snor en rol ik langzaam richting de 90 (jongste man in mijn familie aan nathuurlijk dood gestorven was 92 ::))

Overigens heeft de oudste vrouw van Frankrijk tot haar 113 gerookt!!!!! :o En ik heb vorige maand gehoord dat een (ver) familielid van mij op haar sterfbed ligt met longkanker: 34 jaar, nooit gerookt!

Dus ik ga me geen zorgen meer maken, maar meer genieten! Het kan zo afgelopen zijn ;)

Gr 8)

PS: voor degenen die nu willen afhaken (en welgemeende excuses) ;D

thuur

Citaat van: Claudia op 01-05-2005 20:24:06
Thuur jongen *geeft schouderklopje*
Als jij een gelukkige roker bent, moet je vooral niet stoppen.

Nu ik dit zo neertik, staat dat wel erg stom....'vooral niet stoppen'.

Maar stoppen zou voor jou niet werken....wordt je alleen maar 'ongelukkig' van.

Hoe weet jij dat nou? Je zegt hetzelfde als mijn vrienden toentertijd (die ik al langer dan 15 jaar ken..).

Het is geen betoog om 'dan maar niet te stoppen met roken'. Het is bedoeld in de zin van: alles is relatief, en pech kun je altijd hebben..

Citeer
Ik was op het laatst geen blije rookster meer. Niet zonder reden trouwens.
Mijn man kreeg eind dec. 2003 te horen dat ie Hodgkin (lymfklierkanker) had. Hij is dik 2 jaar bezig geweest met chemokuren en bestralingen.
Het heeft nog 11 maanden geduurd eer ik 'kon' stoppen met roken....waarna hij mijn initiatief volgde. Achteraf vind ik het heel bizar, dat we nog 11 maanden doorgerookt hebben, terwijl hij met elke vezel in zijn lijf vocht tegen die rotziekte! Maar ja...stress, spanningen....noem het maar op.

Maar goed. Voor mij (ons) was stoppen dus minder zwaar hierdoor.

Ai :-\ Vreselijk. Ik heb een oma die kampt er nog mee (maar nu twijfel ik of zij de non- variant heeft), maar het is nu onder controle (al zal zij nooit meer genezen). Gerookt heeft ze nooit... Maar je moet je lot niet tarten (dus niet dagelijks woon-werk 120 km rijden in een Daihatsu Cuore). Hoe is het nu met je man dan?

Gr 8)

thuur

Citaat van: Claudia op 01-05-2005 20:56:14
Citaat van: thuur op 01-05-2005 20:41:22

Hoe weet jij dat nou? Je zegt hetzelfde als mijn vrienden toentertijd (die ik al langer dan 15 jaar ken..).

Ik wéét niks natuurlijk....maar aan de manier hoe jij tegen roken/het lot/etc. aankijkt (althans hoe je het hierboven beschrijft), meen ik aan te voelen dat je het wel best vindt zo....een gelukkige roker bent dus. Niks mis mee hoor!
Als jij nu zou stoppen, zou je dat waarschijnlijk doen omdat het nu eenmaal beter voor je 'schijnt' te zijn.....en niet omdat je pertinent niet meer wíl roken.
Correct me if i'm wrong! ;D

Hmm... nix te correcten hoor. Maar ik moet er wel even over nadenken ;)

Citeer

Maar aan de andere kant......toen ik nog wel een gelukkige rookster was, wist ik ook meer redenen om wel door te gaan met roken....en 'kende' ik tig mensen die bijna 150 waren geworden en die in de wieg al rookten...bij wijze van ;)
En ook om mij heen vielen de geheel-onthoudende joggers bij bosjes dood neer.
Maar ja.......

Mijn man was in september klaar met de behandelingen, en was ook 'schoon'.
2 weken geleden kregen we de uitslag van de scan die een maand geleden was.
Daarop zagen de artsen iets kleins in een long....waarvan men niet weet wat het is.
Over 7 weken volgt een nieuwe scan, en weten we meer.
Het zou een ontstekinkje kunnen zijn (hij is verkouden)....en daar gaan we dus eigenwijs van uit 8)

Psies! Hoop doet leven zeg ik altijd ;) (vrij naar Van Dale..)

Gr 8)

mehn

XC60 D4 AWD:

mehn

XC60 D4 AWD:

thuur

Citaat van: Claudia op 01-05-2005 21:44:08
Citaat van: thuur op 01-05-2005 21:12:07

Hmm... nix te correcten hoor. Maar ik moet er wel even over nadenken ;)

*steekt toch stiekem weer een voet tussen de deur* 8)

Ok 8)

Tis me helder: I agree ;D

Heeft Patrick al zieltjes gewonnen voor de chat btw?

Gr 8)

thuur

Citaat van: Boba Fett op 02-05-2005 09:51:54
Citaat van: thuur op 02-05-2005 09:26:58
Heeft Patrick al zieltjes gewonnen voor de chat btw?

Niet echt... alleen Claudia was zo aardig even langs te komen  ;)

En nu zit je weer alleen op de chat? ;D :-X

;)

Gr 8)

Reitse

Citaat van: thuur op 01-05-2005 19:57:10
Lichamelijke behoefte is toch 5%. Neemt niet weg, dat dit dus verwaarloosbaar is. En leuk dat het juist de receptoren van je beloningssysteem bereikt ;D (it's all about serotonine)
Waar komt serotonine vandaan bij roken?

Het mag dan wel wetenschappelijk aangetoond zijn, maar ik geloof er niet in. Sowieso ben ik overtuigd van het feit dat alle ernstige aandoeningen gewoon genetisch zijn vastgelegd. We hebben een 1-eiige tweeling op het werk, die hebben allebei zaadbalkanker gehad (3 maanden achter elkaar). Niemand kan mij nog vertellen dat je zoiets dus oploopt! En ja, je kunt het vast wel versnellen door b.v. te roken, maar het zit er blijkbaar in.
Het ligt ietsje genuanceerder. Het vermoeden is dat een hele hoop aandoeningen genetisch vastgelegd zijn (men weet het overigens nog steeds niet zeker) maar een genetisch bepaalde ziekte komt er pas uit bij bepaalde omstandigheden. Voorbeeldje. Een bepaalde indianenstam in de woeste wouden rond de Amazone is keurig slank. Leden van dezelfde indianenstam die genetisch eigenlijk volledig vergelijkbaar zijn met de Amazone-familie maar in Mexico wonen en "de geneugten" van de westerse maatschappij meemaken blijken een natuurlijke aanleg tot dik worden te hebben. Is het dan genetisch bepaald? Ja en nee. Ja, de genen zijn actief bij het vasthouden van het vet maar de omgeving draagt zorg voor de aanvoer van het vet.

Citaat van: thuur op 01-05-2005 19:57:10Als je veel sport groeit je hart. Dit is tenslotte ook een spier. Als het hart groter wordt is het vereiste minimale aantal slagen per minuut hoger dat een ongetraind hart. Als een ouder mens met een sportverleden dus het steeds rustiger aan gaat doen, zal haar/zijn hart ermee stoppen. Het moet bezig gehouden worden (bejaarde joggers?). Ook verandert je complete hormoonhuishouding als je mindert of stopt met sporten. Je wordt enorm dik (alle reserves worden meteen opgeslagen), en de training die je 10 jaar hebt gedaan om je bovenarmen te bespieren is na een week of 3 niet meer te zien. Beetje zonde van je tijd, denk ik dan. Geef mij maar een pilsje op het terras met een sigaretje (sorry Claudia!) dan zit het geestelijk wel snor en rol ik langzaam richting de 90 (jongste man in mijn familie aan nathuurlijk dood gestorven was 92 ::))
Geen onzin praten Thuur. Een sterk getraind hart kenmerkt zich door een lager aantal slagen per minuut. Twee redenen: de hartspier is sterker en kan daarmee makkelijker het bloed doorpompen. Daarnaast heb je meer rode bloedlichaampjes (hogere hematocrietwaarde onder anderen) waardoor je meer zuurstof per hartslag door je lichaam jaagt wat ertoe leidt dat je in rust minder hartslagen nodig hebt om dezelfde hoeveelheid zuurstof door je lichaam te pompen.
Aftrainen is voor oudere sporters vooral van belang om "Erica Terpstra" effecten te voorkomen. Overigens is het niet zo dat je 10 jaar training in drie weken tenietgedaan ziet worden. Zou wat zijn zeg, topschaatsers die in maart stoppen zouden in april/mei weer helemaal opnieuw moeten beginnen. Als je drie maanden niets doet zie je een behoorlijke vermindering maar die train je relatief snel (maandje ofzo) wel weer terug (er van uitgaande dat er geen blessure meespeelt).

Ben

Wat serieus ineens allemaal  :o

thuur

Citaat van: Reitse op 02-05-2005 10:19:53
Waar komt serotonine vandaan bij roken?

Nicotine stimuleert de aanmaak van serotonine (feel happy :D)

Citeer
Het ligt ietsje genuanceerder. Het vermoeden is dat een hele hoop aandoeningen genetisch vastgelegd zijn (men weet het overigens nog steeds niet zeker) maar een genetisch bepaalde ziekte komt er pas uit bij bepaalde omstandigheden. Voorbeeldje. Een bepaalde indianenstam in de woeste wouden rond de Amazone is keurig slank. Leden van dezelfde indianenstam die genetisch eigenlijk volledig vergelijkbaar zijn met de Amazone-familie maar in Mexico wonen en "de geneugten" van de westerse maatschappij meemaken blijken een natuurlijke aanleg tot dik worden te hebben. Is het dan genetisch bepaald? Ja en nee. Ja, de genen zijn actief bij het vasthouden van het vet maar de omgeving draagt zorg voor de aanvoer van het vet.

Dat bedoel ik. Het ligt vast, maar je kunt de processen wel versnellen ;)

Citeer
Citaat van: thuur op 01-05-2005 19:57:10Als je veel sport groeit je hart. Dit is tenslotte ook een spier. Als het hart groter wordt is het vereiste minimale aantal slagen per minuut hoger dat een ongetraind hart. Als een ouder mens met een sportverleden dus het steeds rustiger aan gaat doen, zal haar/zijn hart ermee stoppen. Het moet bezig gehouden worden (bejaarde joggers?). Ook verandert je complete hormoonhuishouding als je mindert of stopt met sporten. Je wordt enorm dik (alle reserves worden meteen opgeslagen), en de training die je 10 jaar hebt gedaan om je bovenarmen te bespieren is na een week of 3 niet meer te zien. Beetje zonde van je tijd, denk ik dan. Geef mij maar een pilsje op het terras met een sigaretje (sorry Claudia!) dan zit het geestelijk wel snor en rol ik langzaam richting de 90 (jongste man in mijn familie aan nathuurlijk dood gestorven was 92 ::))
Geen onzin praten Thuur. Een sterk getraind hart kenmerkt zich door een lager aantal slagen per minuut. Twee redenen: de hartspier is sterker en kan daarmee makkelijker het bloed doorpompen. Daarnaast heb je meer rode bloedlichaampjes (hogere hematocrietwaarde onder anderen) waardoor je meer zuurstof per hartslag door je lichaam jaagt wat ertoe leidt dat je in rust minder hartslagen nodig hebt om dezelfde hoeveelheid zuurstof door je lichaam te pompen.
Aftrainen is voor oudere sporters vooral van belang om "Erica Terpstra" effecten te voorkomen. Overigens is het niet zo dat je 10 jaar training in drie weken tenietgedaan ziet worden. Zou wat zijn zeg, topschaatsers die in maart stoppen zouden in april/mei weer helemaal opnieuw moeten beginnen. Als je drie maanden niets doet zie je een behoorlijke vermindering maar die train je relatief snel (maandje ofzo) wel weer terug (er van uitgaande dat er geen blessure meespeelt).

Blessures is ook een reden om niet te sporten (naast het feit dat je je lichaam (tijdelijk) beschadigd). Rokers hebben een veel korter sterfbed. Als iedereen nu zou gaan roken en niet meer gaan sporten zijn de wachtlijsten ook verdwenen.......... ;)

Ik ken genoeg mensen die 'krachttrainig' doen. En alleen om er wat gespierder uit te zien. Na jaren geven ze allemaal toe dat als je 3 weken niets doet het effect enorm is (dus afnemende spiermassa). Dat je sneller op peil zit, geloof ik wel.

En dan de hartslag:
Ja, een lager aantal slagen per minuut bij inspanning. Als je op zo'n 65% van je capaciteit (anaerobe drempel) zit kun je uren lang doorgaan. Trainen boven je anaerobe drempel heeft geen zin qua conditieverbetering oid. Trainen vanaf 70% van je anaerobe drempel wordt als zinvol omschreven. Dit wordt de 'minimale' hartslag genoemd waarbij trainen dus zinvol is. En ja, deze 70%-grens ligt bij een sporter hoger dan een niet-sporter ;)

Overigens is de gemiddelde levensverwachting met zo'n 30 jaar toegenomen sinds de mens met de auto naar kantoor gaat. Toeval?

Gr 8)

Ben

Citaat van: thuur op 02-05-2005 10:52:35
Overigens is de gemiddelde levensverwachting met zo'n 30 jaar toegenomen sinds de mens met de auto naar kantoor gaat. Toeval?

OH, dan zijn er een paar opties
sinds de mens met de auto naar kantoor gaat
sinds de mens met de auto naar kantoor gaat
sinds de mens ......naar kantoor gaat

Ik weet het zeker denk ik