Toch is het zo!

Gestart door SIPS Master, 21-11-2002 21:25:37

Vorige topic - Volgende topic

Reitse

Citaat van: thuur op 02-05-2005 15:30:34
Citaat van: Reitse op 02-05-2005 15:06:59
CiteerEr staan zeker 3 hits op de 1e pagina waarin wordt gezegd dat sporten boven de drempel geen zin heeft. W/o NOC/NSF en bewegingswetenschappen.
Sporten boven de drempel (70% voor de één, 85% voor de ander) heeft volgens jou juist geen zin. En dat heeft het wel. Niet als je duurvermogen wil trainen trouwens...

Mwah, freak-accidents zijn het nou ook weer niet hoor. Paar hartstilstanden en verder een slachtmes net in de buurt van een slagader.

Ik bedoel die anaerobe drempel, de max -> dus 100%. Je moet juist sporten boven de 70% om het zinvol te maken. Ik denk dat we hetzelfde bedoelen, maar misschien leg ik het wat ongelukkiger uit omdat ik geen sporter ben en het dus bijna nooit hierover heb. Roken is en blijft ongezond, dus het heeft ook weinig zin om hierover te debatteren ;)

De anaerobe drempel wil zeggen dat je daarboven gaat verzuren. Sporters noemen dit het omslagpunt.
Als je voor een marathon (hardlopen) gaat trainen probeer je in lange duurlopen onder je omslagpunt te blijven.
Als je voor een marathon (schaatsen) gaat trainen ga je regelmatig boven je omslagpunt trainen. Dit gebeurt je namelijk ook in wedstrijden en je moet proberen "zuurhard" te worden. Oftewel proberen je verzuring onder controle te krijgen.
Maar ook een marathonloper zal soms een intervaltraining moeten doen (400 meter tempo 200 meter dribbel) en dan ga je echt wel over je omslagpunt heen, in dat gebied trainen kan je niet lang volhouden maar heeft zeer zeker nut. Of het aan te raden is met een geschiedenis van hartproblemen is de vraag en kwestie van definitie...

Citeer
Aangezien het moeilijk in te schatten is op welk percentage van je maximale belasting je bezig bent nog de volgende aanwijzingen.

Extensief duur: tijdens de inspanning moet je nog gemakkelijk een gesprek kunnen voeren.
Lang achter elkaar rondjes rijden levert bij velen onder ons al snel "zure" benen op. Vandaar dat een extensieve duurtraining toch vaak onderbroken wordt door af en toe een rondje rechtop.

Intensief duur: praten wordt moeilijker; je ademhaling is intensief, maar niet hijgend; je zit net tegen verzuring aan. Je rijdt echter enigszins "op reserve". Intensiteit is afhankelijk van hoe snel je verzuurt!

Extensief interval: de bedoeling is dat je Hf tijdens iedere herhaling stijgt en bij iedere pauze daalt. In een serie wordt de Hf bij iedere herhaling iets hoger. Dan volgt een serierust, waarbij de hartslag flink daalt (tot ongeveer rust-Hf), waarna we weer een serie starten. Bij deze oefenvorm is een hartslagmeter dus een handig instrument.

Tempo's: vanaf het begin ga je zo hard mogelijk, maar je moet wel je krachten verdelen:  je benen verzuren, maar je moet nog even doorgaan....afzien dus. De arbeidsintensiteit is dan ook afhankelijk van de afstand die je moet afleggen!

Fartlek is een combinatie van verschillende trainingsvormen; eigenlijk bedoeld als duurtraining met intensieve momenten. Het is niet de bedoeling dat je daarbij verzuurt; sprintjes mogen wel.
uit een document over trainingsvormen Anaeroob is niet verzuren, aeroob is wel verzuren (Tempo's dus).

Walter

dat is het leuke met Zweeds, is door een vertaalcompu echt niet te vetralen. Teveel dezelfde woorden met verschillende niet-Zweedse betekenissen. ik kan er alleen niet op komen wat vanligast betekent...

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Ben

Dat staat er Walter 'van liga st'
Ofwel 'je bent toch niet van koek sukkel!

Ik weet het zeker denk ik

Walter

Citaat van: Boba Fett op 02-05-2005 19:07:54
Op naar de 10.000 ! ! ! ! !

:o hmm, dan zal het toch een stukje ergoed moeten worden!

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937

thuur

Citaat van: Claudia op 02-05-2005 16:48:00
@Thuur....dan ben je toch nog niet 'verloren'!
Hallelujah!!!!! ;D

Maar ik voel me soms wel verloren :'(

Gr :-\

thuur

Citaat van: Reitse op 02-05-2005 16:42:54
De anaerobe drempel wil zeggen dat je daarboven gaat verzuren. Sporters noemen dit het omslagpunt.
Als je voor een marathon (hardlopen) gaat trainen probeer je in lange duurlopen onder je omslagpunt te blijven.
Als je voor een marathon (schaatsen) gaat trainen ga je regelmatig boven je omslagpunt trainen. Dit gebeurt je namelijk ook in wedstrijden en je moet proberen "zuurhard" te worden. Oftewel proberen je verzuring onder controle te krijgen.
Maar ook een marathonloper zal soms een intervaltraining moeten doen (400 meter tempo 200 meter dribbel) en dan ga je echt wel over je omslagpunt heen, in dat gebied trainen kan je niet lang volhouden maar heeft zeer zeker nut. Of het aan te raden is met een geschiedenis van hartproblemen is de vraag en kwestie van definitie...

Waarom zou je dat verzuren willen opwekken en 'proberen je verzuring' onder controle te krijgen ??? :o ???

Het is toch onomstotelijk bewezen dat dit heel slecht voor je is ???

(jaja, nieuw gebied voor mij ;D)

Gr 8)

Reitse

Citaat van: thuur op 03-05-2005 09:36:21
Citaat van: Reitse op 02-05-2005 16:42:54

Waarom zou je dat verzuren willen opwekken en 'proberen je verzuring' onder controle te krijgen ??? :o ???

Het is toch onomstotelijk bewezen dat dit heel slecht voor je is ???

(jaja, nieuw gebied voor mij ;D)

Gr 8)
Verzuring slecht voor je? Sinds wanneer is dat met welk onderzoek bewezen?

Verzuring: ophoping van melkzuur in de spieren leidend tot onprettige gevoelens en vermindering van coördinatie. Melkzuur is lichaamseigen afvalstof die vrij snel afgevoerd kan worden.

thuur

Citaat van: Reitse op 03-05-2005 10:46:30Verzuring slecht voor je? Sinds wanneer is dat met welk onderzoek bewezen?

Verzuring: ophoping van melkzuur in de spieren leidend tot onprettige gevoelens en vermindering van coördinatie. Melkzuur is lichaamseigen afvalstof die vrij snel afgevoerd kan worden.

Oh? Ik dacht dat dat zo was omdat iedereen altijd roept dat het niet goed. Of de wedstrijd is afgelopen zodra het gebeurt (wielrennen b.v.)

Maar 'onprettige gevoelens' betekent m.i. dat iets niet goed voor je is (denk aan vuur).

Gr 8)

Reitse

Citaat van: thuur op 03-05-2005 11:00:15
Citaat van: Reitse op 03-05-2005 10:46:30Verzuring slecht voor je? Sinds wanneer is dat met welk onderzoek bewezen?

Oh? Ik dacht dat dat zo was omdat iedereen altijd roept dat het niet goed. Of de wedstrijd is afgelopen zodra het gebeurt (wielrennen b.v.)

Maar 'onprettige gevoelens' betekent m.i. dat iets niet goed voor je is (denk aan vuur).

Gr 8)
Verzuring treedt al op als je met een beetje snelheid de trap oprent. Als je een beetje conditie hebt kan je lichaam de afvalstoffen direct afvoeren en heb je er geen enkele last van, heb je geen conditie dan voel je het wat branden in je benen.
Als je enorm aan het verzuren bent dan leidt dat op een bepaald moment wel tot prestatievermindering, maar als al je medesporters hetzelfde hebben is het relatieve effect gering. Dan gaat het dus om degene die er het beste mee om kan gaan.
Onprettige gevoelens zijn ook erg persoonlijk, als ik een rookhok binnenloop denken mijn longen niet direct "o lekker", die van jou als roker denken dat misschien wel.

thuur

Citaat van: Reitse op 03-05-2005 12:01:30
Verzuring treedt al op als je met een beetje snelheid de trap oprent. Als je een beetje conditie hebt kan je lichaam de afvalstoffen direct afvoeren en heb je er geen enkele last van, heb je geen conditie dan voel je het wat branden in je benen.
Als je enorm aan het verzuren bent dan leidt dat op een bepaald moment wel tot prestatievermindering, maar als al je medesporters hetzelfde hebben is het relatieve effect gering. Dan gaat het dus om degene die er het beste mee om kan gaan.

Dat weet ik niet, ik ga altijd met de lift ;D
Traplopen is slecht voor je knieën.. :P

Citeer
Onprettige gevoelens zijn ook erg persoonlijk, als ik een rookhok binnenloop denken mijn longen niet direct "o lekker", die van jou als roker denken dat misschien wel.

Nou, dat denk ik niet direct hoor. Maar ik doelde eigenlijk op onprettige gevoelens die in het algemeen als onprettig worden ervaren.

Ik wil best voorbeelden noemen, maar dan moeten we naar een 18+ forum denk ik ;) :-X

Gr 8)

Reitse

Traplopen is helemaal niet slecht voor je knieën zolang je niet 6 treden tegelijk neemt.
Maar het was even een wat meer tot de verbeelding sprekend voorbeeld.

Kijk, verzuring is erg onprettig als je je verder ook niet fantastisch voelt, een 10km loop doet dubbel zeer als je na 5km al zwaar buiten adem bent en je vreselijk twijfelt of je het wel vol gaat houden.
Verzuring is prettig als je lekker in je vel steekt, je gemakkelijk loopt en de verzuring als signaal gebruikt dat je maximaal aan het presteren bent; "je gaat tot het gaatje".

Ingrid

Thuur, 1 ding weet ik zeker: ga NOOIT in discussie met Reitse...  :P
Volvo is a girls best friend...

thuur

Traplopen is een behoorlijke belasting voor je knie hoor! Je hoort niet voor niets van mensen met artrose of rugklachten dat traplopen een ware hel is. Maar dus ook voor gezonde mensen is het een flinke belasting. Ik zou het niet te vaak doen als ik jou was ;)
Maar je voorbeeld is duidelijk hoor! Don't take me too serious ;D

Verzuring: ok. Ik ga ook graag tot aan het gaatje ;) ....

Gr 8)

thuur

Citaat van: Ingrid op 03-05-2005 13:30:30
Thuur, 1 ding weet ik zeker: ga NOOIT in discussie met Reitse...  :P

Thnx 4 the tip!

Ik weet toch dat ik altijd gelijk heb ;D 8)

Gr :-X

thuur

Citaat van: Claudia op 03-05-2005 14:01:36
Citaat van: thuur op 03-05-2005 09:34:39
Citaat van: Claudia op 02-05-2005 16:48:00
@Thuur....dan ben je toch nog niet 'verloren'!
Hallelujah!!!!! ;D

Maar ik voel me soms wel verloren :'(

Gr :-\

Ah gossie! Zo erg?
Moet ik je redden van de ondergang?

*Me Jane* ;D

Oh jee... volgende levensfase is dus de ondergang *slik* :-\ :-[ ???

Gr :(