Auto net in bezit en toch al (of juist daardoor) deze flinke 2DO-list!

Gestart door CharlieFox, 27-06-2007 21:04:14

Vorige topic - Volgende topic

CharlieFox

Zie ook mijn signature. Maar daarna ken ik het beestje aardig en prettige bijkomstigheid is dat de klachtjes dan weg zijn. Maar alleen die Euro's, he? Als ik echt alles doe, komt er volgens mij zo weer bijna 1000,- bij, maar dan heb je ook wel wat. Zomaar random wat punten die me irriteren en gedaan moeten worden:

# Instrumentverlichting werkt niet. Dimmer was defect, vervangen.
# Auto "bonkt" aan achterzijde. Blijkt schokdemperplaat te zijn (lagcup volgens Vadis)
# Achterveren - zwaardere veren plaatsen + stootrubber ontbreekt.
# Homokineethoezen (L/H al gedaan). Bij R/H ook abs-tandkrans/sensor checken.
# Pomp airco lijkt lawaaierig? Uitzoeken. ECC nalopen, niet echt koud (kleppen, sensors e.d.).
# Achteruitrijverlichting werkt niet. Schakelaar op versn. bak vernieuwd, E11,00 Brezan.
# ABS lampje soms aan.
# Licht schurend metaalachtig geluid van koppeling (?) bij optrekken. Niet alarmerend maar moet gewoon weg.
# Banden 4x (inmiddels vernieuwd, Fulda, zit toch levenslang garantie op).
# Bovenste motorsteunrubber gescheurd. Vervangen
# Dempers van achterklep slap, vervangen.
# Handrem afstellen + Achterremmen loshalen/checken en abs-tandkrans/sensor.
# Ik vind 'm licht klapperen in het stuur, niet alarmerend maar wil ik wel op termijn verhelpen.
# Ik schijn er alarm in het hebben. Nooit gehad, weet niet hoe het werkt of stuk. Uitzoeken dus.
http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=20007.0
# Ongetwijfeld komt er meer na het eerste "brugbezoek". Duurt ff want die moet ik huren (per uur of langer).

Probleem is alleen dat m'n vrouw er helemaal niets van snapt. "Heb je net een nieuwe auto, ben je iedere dag (ze overdrijft trouwens) aan 't sleutelen". Tja, hoe leg ik dat nou uit?

Over het algemeen ben ik wel tevreden over de bak, hoofdpunten zijn ok.
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

Marc O.

Veel van de punten die je noemt komen bij veel 850/70's een keer aan de orde. Lullig dat jij ze nu in een keer voor je kiezen krijgt maar je moet maar zo denken, dan ben je er straks ook voor lange tijd weer vanaf ;). Overigens zijn er ook een aantal punten waar je auto best oud mee kan worden, ook als je er nog effe niks aan doet.
...The Nile isn't just a river in Africa...

elianmars

Citaat van: CharlieFox op 27-06-2007 21:04:14

Probleem is alleen dat m'n vrouw er helemaal niets van snapt. "Heb je net een nieuwe auto, ben je iedere dag (ze overdrijft trouwens) aan 't sleutelen". Tja, hoe leg ik dat nou uit?

Dat heb ik ook gehad toen we de wagen net hadden  ;D

Ik ben trouwens nog steeds aan het sleutelen aan de wagen. Ten eerste omdat ik het leuk vind en ten tweede omdat ik 'm in zo goed mogelijke staat wil hebben.

Ik wist wel dat er behoorlijk wat aan moest gebeuren toen ik de wagen kocht, dus voor mij was het geen verrassing.

Had jij er wel enig idee van dat er het één en ander moest gebeuren, of dacht je dat je een perfecte wagen had gekocht?

CharlieFox

Elianmars, toen ik de wagen kocht waren me niet alle puntjes opgevallen, ondanks de uitgebreide testrit en het volle uur rond en onder de wagen hangen. Toch niet 100% zorgvuldig geweest, want vele puntjes zijn toch wel degelijk al gelijk te zien/voelen/horen. Enfin, ik zou 'm nog steeds gekocht hebben, maar dan wel voor een iets lagere prijs. Maar dat je aan auto's tot 5000 moet sleutelen (mss zelfs hoger, zie uitleg hierna) dat is voor mij duidelijk. Uitleg: Eea afhankelijk van het perfectionisme van de eigenaar en de eisen liggen bij mij hoog. Althans, wat technische staat en functionaliteit betreft dan. Ik ben helaas niet zo'n poetser (doe het wel soms, hooguit 1x per jaar of zo). Hoe de wagen optisch eruit ziet is voor mij van minder balang. Pimpen is dus niets voor mij. Standaard voldoet prima. Maar ja, die list wordt vanzelf (?)  ;) korter en de auto wordt steeds beter.

Onze vorige auto hebben we 5 jaar gehad. De auto daarvoor 6 jaar. Beide auto's bevielen prima, nooit problemen gehad. Maar natuurlijk ook in het begin flink gesleuteld en daarna "lichtjes onderhouden". Uiteindelijk ken je die auto's technisch door en door. Weet precies de zwakke plekken, zo die er al zijn. Saillant detail:

Onze vorige auto hebben we nog en moet in de verkoop. Een diesel, retesterk op alle rpm's (ook de lage) en heel betrouwbaar, start altijd (met gaspedaal los) en loopt veel mooier dan een auto op LPG (die heb ik nu, maar is mij bekend en accepteer ik ook volledig). Mijn vrouw gaat echter 2 weekjes met de kinderen naar de Dordogne op vakantie. (Nee, relatie okay, wij gaan daarna ook nog met z'n 4-en hoor  :) Zij werkt in het onderwijs en heeft net als onze beide meiden 6 (!) weken vakantie, vandaar). Ik laat haar nu liever in de vorige auto op vakantie gaan dan in onze huidige. Reden: De huidige auto ken ik nog niet door en door en onze vorige wel. Weet dus dat de vorige 100% veilig en betrouwbaar is.

Maar ja, ook dit moet ik natuurlijk uitleggen en verantwoorden. Haar stelling: "Net een nieuwe auto en dan laat je mij in die ouwe bak van ons (zonder airco) op vakantie gaan!"
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

-D©©©L-

Net lijstje. Valt toch best mee ? Meeste zijn de gewone dingen, wel leuk dat je hem helemaal netjes wilt maken. Laat je niet "kisten" door de kleine tegenslagen.  :eusa_clap:

http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=15880.msg272630#msg272630  :eusa_whistle: ;D

Gunnar

Zeg tegen je vrouw dat als zij minder geld uitgaf aan haar prullen dat je dan een ECHTE nieuwe kon kopen. Vertel haar vervolgens dat je haar gezeur beu bent en dat je trouwens liever aan je auto prutst dan aan haar.

Daarna kan je lekker alleen op verlof gaan zonder haar gezeur, met een beetje geluk zie je haar helemaal niet meer :P
www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

Turbo-Geek

-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

Enno

Citaat van: Gunnar op 29-06-2007 19:46:09
Zeg tegen je vrouw dat als zij minder geld uitgaf aan haar prullen dat je dan een ECHTE nieuwe kon kopen. Vertel haar vervolgens dat je haar gezeur beu bent en dat je trouwens liever aan je auto prutst dan aan haar.

Ik zeg altijd maar...een nieuwe wordt alleen maar ouder en je krijgt de afschrijving er bij. stap je in in een oudere auto, dan mis je de afschrijving. Ben je bereid er lang in te blijven rijden dan kun je er ook geld in stoppen om het "duurzamer" te maken.

ik rij liever een oudere auto...die ik zelf weer in goede conditie  heb weten om te toveren dan een moderne auto die misschien wel veel meer & kostbaardere reparaties nodig heeft

Marc O.

Citaat van: Enno op 29-06-2007 20:28:13
Citaat van: Gunnar op 29-06-2007 19:46:09

Ik zeg altijd maar...een nieuwe wordt alleen maar ouder
en je krijgt de afschrijving er bij. stap je in in een oudere auto, dan mis je de afschrijving. Ben je bereid er lang in te blijven rijden dan kun je er ook geld in stoppen om het "duurzamer" te maken.

ik rij liever een oudere auto...die ik zelf weer in goede conditie  heb weten om te toveren dan een moderne auto die misschien wel veel meer & kostbaardere reparaties nodig heeft

OK, dacht effe dat je het over vrouwen had  :o ;D
...The Nile isn't just a river in Africa...

CharlieFox

Citaat van: -D©©©L- op 29-06-2007 19:31:38
Net lijstje. Valt toch best mee ? Meeste zijn de gewone dingen, wel leuk dat je hem helemaal netjes wilt maken. Laat je niet "kisten" door de kleine tegenslagen.  :eusa_clap:

http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=15880.msg272630#msg272630  :eusa_whistle: ;D
Valt idd wel mee, zeker als je jouw lijstje ziet. Heel herkenbaar, ben niet de enige met dat mierengedrag. Zelfde geldt ook voor die etalageruiten, zag ik in een ander topic :-) Nee, ik laat me zeker niet kisten, doe het heel rustig aan. Eerst de belangrijke dingen. Stoor me bijvoorbeeld aan die slappe achterkant, maar geen budget momenteel voor Nivo's. Wordt dus 2 sterkere veren bij ES voor 90,00 (dank forum!). Dempers schijnen nog goed te zijn getuige een paar keer onafhankelijk laten checken bij diverse demperboeren. Voel zelf ook wel dat het niet door blijft wippen maar echt binnen 2x dempt.

Trouwens, als ik dit zie
http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=13827.msg250857#msg250857
respect, hoor!!!! Zou echt niets voor mij zijn, wat een ontzettende knappe klus. Hoop wel dat m'n verdamper nog goed is. Wat zouden ze rekenen aan arbeidsloon in een garage? Moet toch een ontzettende tijdrovende klus zijn?

(clamps komen er aan ...)

pwassink

hehe ..

Gewoon doen ..

Rustig uit elkaar trekken, bekijken, je gedachten eens laten gaan en stukje bij beetje wordt t eigen.

En een soort van a inspectie voor elke langere rit is op zich ook niet verkeerd, bij ons wel ingebakken  ;D

Lekker doorgaan zo ..

Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

CharlieFox

Je bedoelt zoiets als "bij ons" een walk-around check doen?
Fuel, ailerons, elevators, trims, pitot tube, nose wheel shimmy demper etc. etc. Moet eerlijk toegeven dat ik dat bij de auto nooit doe. Ik zet 'm gewoon aan de kant als ik iets krijg onderweg ...

Gunnar

Citaat van: CharlieFox op 29-06-2007 22:17:31
Ik zet 'm gewoon aan de kant als ik iets krijg onderweg ...

Ik hoop dat jij vliegt met parachute aan :-)
www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

CharlieFox

Citaat van: Gunnar op 29-06-2007 22:23:53
Citaat van: CharlieFox op 29-06-2007 22:17:31
Ik zet 'm gewoon aan de kant als ik iets krijg onderweg ...

Ik hoop dat jij vliegt met parachute aan :-)
Ja, idd, iets geks gedaan met lijdend voorwerp etc. Kon ook betrekking hebben op het vliegtuig ...
Maar ff zereneus: Ihg van een parachutistenvlucht vlieg ik idd met een (speciale platte vlieger-) chute om. Bij normale vluchten niet. Is omdat er bij para-vluchten altijd een (kleine) kans bestaat op voortijdig deployen van een chute tijdens de exit. Die kan dan in je stabilo (is gehele staartdeel) komen waarna het gehele stabilo afgerukt wordt. Dan word je als een natte krant in de lucht, dus ja: Springen! Hoop het nooit te hoeven doen ... Sorry, off-topic. Wist ff niet hoe ik het beantwoorden moest zonder off-topic te gaan.

daytonawim

Mag af en toe wel hoor :-)), als je maar een paar spannende foto's plaatst :-))