Chiptuning, een zoektocht naar kennis

Gestart door Gunnar, 07-07-2007 20:32:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gunnar

Een maand of 2 geleden was ik op zoek naar chiptuning voor mijn auto.
Uiteraard begin je dan wat opzoekwerk te doen en je te informeren over je auto en plaatsen om het te laten doen. Dit wordt een beetje een weblog over de zoektocht naar informatie over het tunen en hoe het juist gedaan wordt.

Na heel wat lezen en googlewerk begon het duidelijk te worden dat er enorme prijsverschillen waren tussen de bedrijven en dat er 2 soorten tuning bestaan:

-De professionele individuele tuning : Hier wordt een rollenbank gebruikt en gaat men tesamen met uitlaatgasmetingen jouw auto een uniek programma meegeven. Dit is de enige mannier om autos te tunen met oa gewijzigde uitlaten, injectoren en turbos.

-De standaard chiptuning : Een vooraf gemaakt programma voor jouw type auto en motor wordt en je injectiecomputer gelezen , of bij oudere modellen wordt het geheugen van je computer erafgesoldeerd en er een nieuw met het programma ingesoldeerd.

Het inbrengen van het programma kan op een aantal wijzes gebeuren:

-Solderen : via een speciale soldeertang worden de oude eeproms erafgehaald en vervangen door nieuwe.

-OBD tuning : Via de obd stekker wordt het nieuwe programma in je ecu geschoten, kan meestal herschreven worden, maar sommige types hebben een maximum aantal schrijfbeurten (hoewel hier ook al omzeilingen voor bestaan). http://www.codereader.com.cn/lydproduct.asp?id=66

-PPC : zelfde als obd tuning , maar je krijgt een kastje mee waar je dit zelf thuis telkens kan doen. Heel leuk om af en toe eens hard te rijden en daarbuiten toch legaal rond te rijden kwestie van wegentaks en verzekering. http://en.bsrab.se/products/ppc/

-bdm interface : De ecu wordt uit de auto gehaald maar om riskant solderen te vermijden worden een aantal metalen pennen op de print geklemd, net op die soldeerpunten waarlangs data in de ecu kan en men schrijft zo het nieuw programma in de de ecu. http://www.ecplaza.net/tradeleads/seller/4420285/bdm100.html

Als alternatief voor een rollenbank kan je dit toestel aanschaffen en een voor en na-meting doen van je auto. Dit toestel wordt ook gebruikt door professionele tuningbedrijven en voor 200 euro zeker geen slechte deal. http://www.gtechpro.com/rr.html

Ik heb uiteindelijk gekozen voor de oplossing om een standaard chip te bestellen in duitsland en deze zelf in te solderen. De kennis en het materiaal waren voorhanden, dus het was een berekend risico.


Aangezien ik vroeger het soort kind was dat al zijn speelgoed uit elkaar knutselde om te kijken hoe het vanbinnen werkte, moest ik ook hierover meer weten.
Dus de zoektocht ging verder.

De eeproms werden uitgelezen en via een standaard hexadecimaal editor vergeleken met de originele software. hmmm, interessant spul, maar een hexeditor is zo onoverzichtelijk, dus wat zouden de profs nu gebruiken als tools?

Winols en ecm2001, een verbetering, de mogelijkheid hier is om de data weer te geven in 2d en 3d, perfect om golfvormen of heuvels te vinden. Deze zaken zijn meestal mappings waar injectietijdstip, brandstofhoeveelheid en turbodruk in weergegeven worden. (er zijn nog andere duurdere programmas, maar die waren geen optie voor mij. De meesten hiervan werken met een master-slave systeem zodat een franchise opgezet wordt. De mastertuner verkoopt eenmalig een bestand aan de "tuner" die het dan met de slave een keer naar de auto kan schrijven. Prijzen van 2000 tot 6000 euro zijn heel gangbaar.

Ebay dvd met 50.000 chiptuning files werd aangeschaft. Analyse gaf te kennen dat het hier gaat om een collectie originele files, en dan een 6 tal copies van 2 tuningfile verzamelingen (waarschijnlijk gestolen van een of andere tuner zijn pc).
Best handig, en niets geeft aan dat deze files slecht zouden zijn. Er bestaat over het bestaan van deze dvd wel heel wat ophef in het tunermilieu.

Ondertussen wel een heel leuk speeltuintje verzameld om bestanden te vergelijken en maps op te zoeken, maar toch een monnikenwerk als leek.
Hoe doen de profs het dan? Die weten binnen de kortste keren waar deze maps liggen. Het woord damos files bleek veel terug te komen in gesprekken tussen tuners. Dit blijken een soort filters te zijn waar voor een bepaalde auto en motor heel de geheugenadressering van het programma in kaart gebracht wordt.
Dit kunnen duizenden lokaties zijn, waar gelukkig maar een aantal echt van gebruikt worden om te tunen.

Momenteel zit ik in de fase van het leren over injectorinspuithoeveelheden, timing, maximumdruk voor de turbo (hoewel standaard max 10% meer wordt gehanteerd) en de limmiters en beveiligingen die gebruikt worden voor de motor. Ik zal in deze thread met mijn beperkte kennis vragen beantwoorden naargelang ik bijleer, en de informatie die ik vind neerschrijven.

Vragen over het bekomen van illegale versies van software ga ik uiteraard niet beantwoorden.

P.S. ondertussen 3000 km getuned aan het rondrijden en geen problemen ondervonden, enkel voordelen.
www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

M a r c

#1
Citaat van: Gunnar op 07-07-2007 20:32:30
Hoe doen de profs het dan? Die weten binnen de kortste keren waar deze maps liggen. Het woord damos files bleek veel terug te komen in gesprekken tussen tuners. Dit blijken een soort filters te zijn waar voor een bepaalde auto en motor heel de geheugenadressering van het programma in kaart gebracht wordt. Dit kunnen duizenden lokaties zijn, waar gelukkig maar een aantal echt van gebruikt worden om te tunen.

Een goede tuner verandert er wel meer dan een "paar".  En dáár zit nu juist het verschil tussen de professionele tuningsbedrijven en de zakkenvullers... En doe-het-zelf tuning zonder goede kennis van autotechniek/verbrandingsmotoren is helemaal spelen met vuur. Je kunt dan wel verstand hebben van computers, hexfiles e.d. maar je moet wel weten wat er in de motor gebeurt. En waarvoor dan uiteindelijk allemaal zo moeilijk doen? Om 500-900 euro uit te kunnen sparen met het risico op motorschade of niet-noemenswaardige vermogenswinst... Ga je binnenkort ook zelf je banden en velgen produceren soms?
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

OMD

Sommige dingen kun je beter aan de pro's overlaten. als je een ongeluk krijgt en je wordt door een ambulance opgehaald wil je wel naar een ervaren chirurg en niet zelf aan je wonden lopen sjoemelen :D

Tis wat marc zegt, met alleen een beetj verstand van elektronica ben je er niet, je moet een motor begrijpen, hoe reageert die op dit, hoe reageert die op dat en dat is voor elk type blok verschillend.

Maar goed, ieder zijn keus ;)

jos_br

Als ik Gunnar goed begrijp gaat het hem er meer om om te kijken hoe een en ander werkt en heeft goed geinformeerd een bestand besteld, geplaatst en wil zijn kennis delen en zonodig vragen beantwoorden enz. Schrijven is inderdaad een vak apart en zonder kennis van zowel de motor als op een bepaalde manier een loopkultuur te ontwikkelen niet verstandig.

Jos.

-D©©©L-

#4
Citaat van: Gunnar op 08-07-2007 13:09:18
Motortechniek is geen hersnechirurgie. eHet gaat mij hier om het doorprikken van de ballon dat alles zo ongelooflijk moeilijk is. Er wordt veel te mysterieus gedaan over chiptuning, omdat men liefst niet heeft dat de kennis verspreidt wordt. Als je dezelfde redenering doortrekt mag niemand zelf een motorrevisie uitvoeren, koppeling vervangen of zelfs zijn eigen onderhoud doen. Dat moet men aan de profs overlaten.
...
En ik verwacht inderdaad wel een paar tuners of mensen die bij zo'n bedrijf werken die hier moord en brand zullen schreeuwen. Ik ga ALLE nuttige informatie die ik vind hier neerschrijven, inlcusief de benodigde geheugenlocaties van de eeprombestanden.
Tuurlijk mag je best een motor revisie doen, beetje (boel)onzin om te roepen dat dat "beschermd" zou zijn. Het probleem met het openbaar maken van de (bron) code van de ECU software heet "copyright".
Ik ben benieuwd hoe ver je komt en in hoeverre eventuele aannames getoetst gaan worden aan de praktijk. De ene standaard turbo is de andere niet (al hebben ze bijvoorbeeld een opvolgend serie nummer), nog maar afgezien van de optelling van toleranties in het blok na 250.000 km. Wat gebeurt er als er een keer onbedoelt oude Ron91 benzine in gaat (met een octaan getal <RON85 ofzo). 
Knap dat je het aandurft.  :eusa_clap:

M a r c

Als je een motor kunt reviseren wil nog niet zeggen dat je een motor veilig meer kunt laten presteren... daar komt héél andere kennis bij kijken.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Joachim1

Standaard chiptuning is volgens mij nog wel aardig te doen maar als je gaat klooien met de
hardware,turbo,s intercoolers injectoren dikke uitlaatsystemen etc word het wel iets moeilijker
lijkt mij  :eusa_think:




Gunnar

#7
Een beetje uitleg over de locatie van de "chip" of "chips" van onze autos.
De ECU zit in een behuizing die eruitziet als een luchtfilterhuis. Als je voor je auto staat aan de linkerkant, met een pijpje dat naar de radiator gaat. Klik het open door de metalen klemmetjes open te duwen met een schroevendraaier.
Bij automaten zal je nu twee metalen dozen vinden, eentje voor de motor en eentje om de automaat aan te sturen. We nemen die het dichtste bij de motor zelf steekt eruit.

Op de behuizing staat een bosch nummer. Dit bosch nummer gebruik je om in de lijst te kijken welke eeprom je hebt. Deze lijst met bosch ecu's vind je hier :

http://rapidshare.com/files/41715148/chiptuning_ecu_lijst.xls

Allereerst, de chips of eeproms bestaan er in herschrijfbare en niet-herschrijfbare versies.

De 27Cxxx reeks is niet herschrijfbaar en moet gesoldeerd worden, de 29Fxxx reeks of flashrom kan herschreven worden. De 27C010 eeprom gebruikt in sommige van onze ecu's is niet meer verkrijgbaar maar de 27c1001 is hiervoor een geschikt alternatief. (te verkrijgen bij http://www.chip-service.de )

Hier een foto van een TDI ecu en de eeproms.




En dan de "nieuwe" eeproms eringesoldeerd met de soldeertang.




Om deze eeproms te verwijderen gebruikt me een soldeertang met de juiste voet. Je klemt ze om de pootjes aan een kant, en dan gebruik je een breekmesje om de pootjes iets op te lichten. Hetzelfde doe je aan de andere kanten tot de eeprom los is. Pas wel op dat je niet gaat oververhitten en de boel doorfikt. Een professioneel soldeerstation met regelbare temperatuur is vereist. Elke tv-hersteldienst heeft dit normaal in huis.

Onthoudt welke eeprom de LLL en welke de HHH op de sticker had staan, je wil later de L en H eeprom terug op de juiste plaats solderen. Op elke sticker staan tevens nog andere nummers, deze zijn de nummers in de tweede kollom in de excel lijst met ecu nummers. Een soort softwareversie identificatie.

Als je over een eeprom lezer/schrijver beschikt is het nu het moment om een backup te nemen van je originele bestanden. Een goede en goedkope eepromlezer kan je vinden onder de naam willem's eeprom writer op ebay. Waar je moet op letten is dat je dan het juiste eeprom type selecteert in het menu , uitlezen en opslaan als *.bin bestand op je harde schijf. Dit kan je tevens doen met je gekochte getunede chip om een backup te hebben. Bij het lezen krijg je de checksum van het programma te zien, controleer of je originelen overeenkomen met de excel lijst checksum. Indien niet, lees opnieuw je eeproms in.

Soldeer nu met de soldeertang de nieuwe eeproms op je ecu print. Controleer uitvoerig of er geen kortsluitingspunten zijn door soldeersel dat overlapt op pootjes. Controleer tevens dat alle eeprom pinnetjes contact maken met de banen op de print (gewoon eerstvolgende soldeerpunt nemen en doormeten met het pinnetje op de eeprom).


Indien je zelf geen chip koopt maar een programma wil schrijven kan je gewoon de originele ecu bestanden op het internet vinden. Uiteraard enkel voor "educatieve doeleinden"  ;D






www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

Joachim1


Ludo

ik ben benieuwd naar welke vragen omtrent ecu probleem oplossing er binnenkort op het forum verschijnen...  :D
de mods kunnen misschien alvast een nieuw board aanmaken.  ;D

Turbo-Geek

#10
IN HET LAND DER BLINDEN IS 1 OOG KONING !

Het lijkt vaak spannend maar het is soms een stuk simpeler dan men denkt.
Natuurlijk moet je wel weten waarover je praat en enigzins verstand van de werking van een motor hebben, maar als je tegenwoordig wat leuke hardware hebt en je je houd aan een aantal belangerijke regels en daarbij blijft meten dan kom je een heel eind. Het internet is wat dat betreft een prima leerschool.

Als je interesse in dergelijke zaken hebt zou ik niet gaan rommelen met Eproms en dergelijke maar het serieus aanpakken en gewoon de motor in kwestie aansturen met een modern standalone systeem.
De fabrieks ECU/PCM is eigenlijk redelijk beperkt vergeleken met wat er tegenwoordig op de markt is en dat is logisch omdat de techniek daarvan inmiddels zo'n 15 jaar oud is !
Wat je ook doet en hoe goed je kennis ook is je zal met de fabrieks computer binnen de grenzen blijven van zijn kunnen en de woorden die daar vaak bij horen zijn: 'NIET FLEXIBEL'.

Standalone systemen zijn gemaakt om motoren aan te sturen en hun kracht is vaak de flexibiliteit, diversiteit, en de extra functies.
Als je gaat kijken op serieuze tunings fora dan zal je zien dat mensen zonder enige HTS autotechniek opleiding soms toch erin slagen om leuke waardes uit een motor te toveren.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

JCviggen

Citaat van: Turbo-Geek op 08-07-2007 15:29:31
Als je interesse in dergelijke zaken hebt zou ik niet gaan rommelen met Eproms en dergelijke maar het serieus aanpakken en gewoon de motor in kwestie aansturen met een modern standalone systeem.

Topic starter rijdt wel met een diesel zo te zien...
Stage eleventy by backyard tuning


Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

-D©©©L-

Citaat van: JCviggen op 08-07-2007 15:46:51
Citaat van: Turbo-Geek op 08-07-2007 15:29:31
Als je interesse in dergelijke zaken hebt zou ik niet gaan rommelen met Eproms en dergelijke maar het serieus aanpakken en gewoon de motor in kwestie aansturen met een modern standalone systeem.

Topic starter rijdt wel met een diesel zo te zien...

Dat is een detail, daar is wel een adreslokatie voor om dat te wijzigen. toch ?
Citaat van: Gunnar op 08-07-2007 13:09:18
Motortechniek is geen hersnechirurgie. eHet gaat mij hier om het doorprikken van de ballon dat alles zo ongelooflijk moeilijk is. Er wordt veel te mysterieus gedaan over chiptuning, omdat men liefst niet heeft dat de kennis verspreidt wordt.
Ik denk er over me te gaan specialiseren in het vervangen van drijfstangen en krukas lagers.  :eusa_think:

Eugene

Citaat van: Gunnar op 08-07-2007 13:09:18
Motortechniek is geen hersnechirurgie. eHet gaat mij hier om het doorprikken van de ballon dat alles zo ongelooflijk moeilijk is. Er wordt veel te mysterieus gedaan over chiptuning, omdat men liefst niet heeft dat de kennis verspreidt wordt.

In de US draaien weet ik hoeveel T-5 motoren stuk, meestal met maar 1 reden. Geen goede tuner en dus zelf gaan klooien.....

If it's not blown, it sucks...

viking_in_shorts

Gunnar, als lezer ben ik zeer geinteresseerd in je lectuur.

Niet dat ik per direct wil gaan chip-tunen, maar ik denk dat het alleen maar beter is voor de markt als de informatie beschikbaar is of wordt gemaakt. Het feit dat de informatie beschikbaar is, wil niet betekenen dat er ook gebruik gemaakt gaat worden namelijk. Zo kan ik vast op internet vinden hoe de airco in onze 855 weer werkend te krijgen is, maar ik ga het toch niet zelf doen. Ik laat het door een expert / garage oplossen. Maar áls ik het door iemand laat doen en ze zeggen dat ze het gerepareerd hebben door 'm weer bij te vullen, weet ik dat het niet goed gerepareerd is omdat er ook ergens een lek zit. Hoe weet ik dat? Door hier op het forum te lezen en me voor te bereiden.

Zo zal deze informatie gebruikt kunnen worden door mensen die dezelfde stap overwegen, en ze zullen er alleen maar beter van worden omdat ze een expert inschakelen ipv hun motor in de soup te draaien door zelf te gaan rommelen of een beunhaas ermee laten spelen.