Een S70..Missie Volbracht.

Gestart door Misha, 26-07-2007 18:06:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Misha

Vervangen bobine en gaskleppositiesensor (TPS) - Maart 2008



Omdat mijn MSD-Blaster bobine vorige week de geest had gegeven, moest er een nieuwe bobine komen. Na wat prijsvergelijking uiteindelijk een originele BOSCH gekocht via EstateServices. Omdat de TPS bij doormeten ook wat schommeling liet zien in vaste posities en dat nooit echt voordelig kan zijn voor het rijgedrag, deze ook maar meegenomen (via ES ook).
Voor de net ook maar de pakking van de throttle-body (gasklephuis) vernieuwd.


Allemaal leuke en eenvoudige klusjes voor een zaterdagochtend..

1. Klep open

Accu klemmen losmaken, alles wat aan het luchtfilterdeksel vast zit eraf halen.

2. Deksel van het luchtfilter eraf


3. Luchtfilterhuis verwijderen door het aan de zijkant omhoog te trekken; dan naar links toe uit het zijscherm schuiven..


4. Steker van de ontsteking los en met de drie bouten de bobine verwijderen.. Degene die je hier ziet was een lener van de dealer.


5. Slangklemmen van luchtbuis en carterventilatie eraf;

tevens een mooi moment om de versnellingskabels van een druppie smeermiddel te voorzien (je kijkt er bovenop)



6.Slangklem van de  kunstofpijp lossen en de bajonet van de vlamdover eraf draaien;


7. Throttlebody zichtbaar; de met rood omlijnde zaken moeten losgemaakt worden.


8. De gasklepbediening is los te maken door met een schroevendraaier tussen het kogelgewricht te zetten.


9. Dan ziet het spruitstuk er zo uit


10. de TPS zit op het gasklephuis met twee maatje 7  boutjes.
Losmaken en eraf trekken.


11. Dan weer opbouwen met de nieuwe onderdeeltjes
...en klaar is Klara.


Resultaat:  auto loopt aanmerkelijk rustiger bij constante snelheid. Niet dat het heel extreem schommelde, maar was wel onrustiger dan nu.





Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha

Bougies vervangen - Maart 2008


Om te voldoen aan de behoefte voor een duidelijke handleiding, hier ook nog een stap-voor-stap verslag van het vervangen van bougies.
Waarom vervangen ?
Op dit moment rij ik rond met Denso Iridium Power bougies, type IK-22.
Ik heb eigenlijk vanaf het moment dat ik deze bougies heb, af en toe een hikje op LPG. Ik wilde eigenlijk eens kijken hoe de bougies eruit zagen, en voor de test weer eens terugwisselen naar het origineel van Volvo.

Benodigd gereedschap:

  • Een torx uit het Volvo-onboard gereedschapssetje
  • Een bougiesleutel
  • Een stuk brandstofslang


Stap 1: Verwijderen van het bougie-deksel.
Dit gaat bij met 6 torxjes, hier duidelijk zichtbaar.

Til het deksel er van af; de bougiekabels worden zichtbaar.


Stap 2: Verwijderen van bougiekabels.
Trek voorzichtig de bougiekabels omhoog aan de zwarte rubber kappen.


Stap 3: Verwijderen van bougies.
Nu kun je met een passende bougiesleutel de bougies losdraaien (linksom) een daarna verwijderen door ze omhoog uit het gat te tillen.


Stap 4: Plaatsen van verse bougies.
Omdat een bougieschroefdraad kwetsbaar is en het een plek is waar je je schroefdraad niet stuk wilt draaien, plaats ik de bougies altijd met een stuk benzineslang. Deze schuif ik over het porselein....

..en draai ze daarna op hun plek..

Op deze manier kun je het schroefdraad eigenlijk niet beschadigen....

Stap 5: Vastzetten van de  bougies.
Nieuwe bougies hebben een nog verse 'pakking' aan de schroefdraad zitten; deze moet je 'zetten'. Dit kan met een momentsleutel als je die hebt;
je kunt ook een kwart- tot een halve slag aanhouden vanaf het moment dat de bougie goed in het gat zit. (-het moment dat je aanzienlijke weerstand begint te voelen bij het vastdraaien). Als je net als ik een rubberslang gebruikt, is dat eigenlijk al het moment waarop je nog 1/4 tot 1/2 slag moet geven.

Bij gebruikte bougies is dit maximaal een kwart slag, de pakking is dan natuurlijk al gezet.

Stap 6: Druk de doppen weer op de bougies.

Stap 7: Terugplaatsen van het deksel.
Let hierbij op de correcte doorvoer en plaatsing van de doorvoerklip aan de rechterzijde.
Zet nu de deksel weer vast met de torx-boutjes. Niet te vast, de deksel blijft wel zitten.

Epiloog:

De oude bougies vertellen wat over de staat van de motor en de geschiktheid van de bougie bij de motor.
Mijn Denso's zagen er allemaal zo uit:


Grijsbruin en met een opvallende heldere tip van de centrale electrode; motor in puike conditie en goede bougie'temperatuur' dus.


Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha

#47


Vervangen reactiearmen - Mei 2008


Gisterenavond heb ik het rubber van de reactiearm bovenop en de reactiearm onderaan de motor vervangen.
Door IPD-exemplaren, type PUR.

Een karweitje van niks, eigenlijk, was een halfuurtje werk. Enige lastige is het verwijderen van het oude rubber in het oog op de motor.
Na 2 tikjes met een hamer heb ik besloten om er maar gewoon een ijzerzaagje in te zetten en toen was de klus zo gepiept.

Het motorblok heeft nu echt haast geen bewegingsruimte meer. Of dat goed of slecht is daar ben ik nog niet helemaal uit.
Maar waar het vroeger als je aan de oliedop trok een cm of 2 a 3 met redelijk gemak kon bewegen, is dat nu een paar mm.

Wel geven deze rubbers (uiteraard zou ik willen zeggen) een hoop meer door naar de rest van de auto. Trillingen en dus geluid.
Dit schijnt minder te moeten worden met een week of 2. Als dat niet zo is, schroef ik er misschien toch maar origineel nieuw in.

Verder viel op dat de brandschotsteun eigenlijk ook wel zijn beste tijd heeft gehad, hoewel daar in de praktijk niet veel speling ontstaat. Lekker laten zitten tot dat anders wordt dus.

Ook zag ik -en daar ben ik wat minder blij mee- dat er wat olie hangt onderaan de versnellingsbak.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha

#48


Aansluiten LED verlichting interieurschakelaars - Juni 2008




Vandaag de leds-in-de-knopjes-in-het-paneel-bij-de-binnenspiegel aangesloten.
Eerst had ik Pen 1 en 8 doorgesoldeerd op de print, maar dat vond ik toch niet chique. Blijft constant branden namelijk, ook met het contact uit.


Nu had ik van mijn automatisch dimmende binnenspiegel nog een kabelboom liggen op die plek met een geschakelde 12v...

Mmmmh..

Ik wilde het netjes doen, dus ik heb bij de lokale automaterialenzaak een setje ISO-radio connectors gekocht. Hier zit 15 cm draad aan, en kun je dan zelf verder afwerken.

De pennen hieruit zijn exact dezelfde als die in de Volvo steker zitten. Volvo stekers zijn mooi, je kunt ze zo openklikken (even goed kijken), en je zet er een pen bij.
Aldus geschiedde. Ik heb een pen uit de ISO-steker gehaald, en in de positie van pen 8 geklikt.
De draad aan de connector van de (helaas te vroeg overleden) electrische binnenspiegel gezet.
De boel weer vast.. 

En nu is het én netjes én het werkt alleen bij ingeschakeld contact.

Gr,

Misha
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha

#49
Augustus 2008 - Laatste eerbetoon :



Vandaag is de auto verkocht aan een andere liefhebber.
Hiermee is dit topic klaar, je kunt verder lezen bij ... voor geknutsel aan mijn nieuwste aanwinst.

Bedankt voor het lezen en de vaak leuke reacties !

Groeten,
Misha
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha

Lijkt opgegraven, maar toch eindelijk een foto gevonden die er nog bij hoort !

Tijdens een circuitdag reed er dus ook zo eentje rond over de baan:



En dan is je S70 best groot, maar toch een mini.

Gaat over deze post :
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,20615.msg388969.html#msg388969
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

rbts

topverslag! ook die heldere foto's. Ik heb hetzelfde probleem. Gaat het proberen te maken zoals je beschrijft..Thx, Rbts
"I spent 90% of my money on women, drink and fast cars. The rest I wasted." (George Best)
(lees meer autoquotes op http://www.autoblog.nl/archive/2009/10/11/tijdloze-quotes-over-autos)