Denk aan je injectoren!

Gestart door Johann, 10-09-2007 00:15:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Johann

Met alle discussies betreffende dikke turbo's en tuning etc. zie je regelmatig de opmerking en waarschuwingen voorbij komen dat er grotere injectoren geplaatst , zouden, moeten worden.

Meest recente voorbeeld en "discussie" en misschien een waarschuwing voor diegenen die er iets minder verstand, tijd, geld en mogelijkheden voor hebben is denk ik Marc z'n meet rapport van de laatste meten is weten dag.
Marc komt hier zelf wel uit, hoeven we niet bang voor te zijn, maar voor sommigen kon zo'n opzet wel eens een dure bedoening gaan worden. Waarom, omdat er toch vaak nog wel een instelling om dit hele gebeuren hangt van "och dat doen we later wel een keer" en vaak komt dan net die snelle Porsche voorbij waar je dan toch even plankgas achteraan wilt gaan.

Voor wat betreft Marc z'n opzet is hier o.a. door hemzelf al aangegeven dat deze injectoren maximaal hun werk doen. Dit wil zeggen dat ze aan hun maximale capaciteit zitten bij de instellingen van ECU en de werkdruk van het brandstof systeem. Iets meer druk zou de capaciteit van de injector kunnen rekken maar de ECU kan niet meer dan maximaal aansturen dus hier valt niets meer te winnen. De blauwe injectoren zoals gebruikt in deze opzet hebben volgens de gegevens een capaciteit van 395 CC bij een werkdruk van 3.8 bar. Helaas heeft de Volvo 850 een werkdruk van 3 bar dus zal de werkelijke capaciteit minder zijn.

In het verleden werden ook witte injectoren met een capaciteit van 350 CC bij een werkdruk van 3 bar aangeraden maar de laatste tijd zie je meer dat de blauwe injectoren de voorkeur genieten.

De reden is eigenlijk heel simpel. De injector keuze heeft alles te maken met hoe de software geschreven is voor een X toepassing. Op dit moment is een tuning met een 18T of 19T turbo, downpipe, liefst een dikkere intercooler plus de eerder genoemde blauwe injectoren in trek simpel omdat deze combinaties ooit geschreven en gestest zijn.

Waarom dan niet wit? Ja, waarom eigenlijk. Het verhaal gaat, met redelijke onderbouwing, dat de witte en de blauwe injector hetzelfde is alleen is hun specificatie voor de verschillende werkdrukken.
Ik heb zelf ooit iets anders ondervonden, de blauwe injectoren deden wel iets meer dan de witte in dezelfde auto met dezelfde werkdruk en software, waar er zijn ook mensen die stellig van mening zijn dat ze dus identiek zijn.
Volgende punt is dat witte injectoren moeilijk te verkrijgen zijn. Op de sloop zijn ze niet, bij de dealer heel duur maar wel dezelfde prijs als blauwe en zelfs dan kan het nog wel eens moeilijk zijn om in een keer de juiste kleur te krijgen..
Blauwe injectoren daarintegen kom je op de sloop nog wel eens tegen. Er zijn immers plenty ME 7 T5's op straat en er worden er ook plenty plat gereden.

Waarom nou zo'n heel lul verhaal?

Nou, dat zal ik dan maar vertellen..

Elke Volvo nut die een beetje meer pep in z'n Volvo wil hebben kan naar de bekende tuners gaan en vragen om alles er maar op te zetten wat er voor nodig is. Vervolgens even knip trekken en een aanzienlijk bedrag op de balie leggen en klaar is K.  ;)
Ja zak maar in de vloer zeggen anderen, ik denk wel een meerderheid op dit forum, ik ga lekker Ebayen en sprokkel zo alles wel bij elkaar en als alles dan op de auto zit ga ik wel een chippie halen.
Zo zullen dus ook de injectoren ergens anders dan bij Volvo vandaan komen want die dikke 600 Euro voor 5 van die plastic pluggen kun je ook hele leuke andere dingen voor doen. Op de sloop heb je injectoren voor een paar tientjes per stuk. Op het forum staan er wel eens wat te koop of via andere sites op het interweb.

Gaan we weer even terug naar ons voorbeeld Marc. Marc heeft op deze auto een tuning pakket zitten van ene firma ET. Duik je iets verder in dit verhaal dan zie je dat blauwe injectoren de juiste keuze zijn voor deze opzet.
Nu heb ik, krent die ik ben, alles op de auto zitten wat er voor nodig is en heb blauwe injectoren op de sloop kunnen scoren voor een werkelijk belachelijk lage prijs. Echt te gek voor woorden. Ben nu nog aan 't lachen. Ik mocht ze zelf uit de auto slopen. Een V70T5 van 2001 met ruim 2 ton op de klok.
Dus.. Kat in 't bakkie! morgen even naar ET om die chip te halen en K. is alweer klaar!

Dus niet!!!

In dit geval heb ik ietsje verder gekeken dan mijn neus lang is. Ik heb de injectoren naar een bedrijf gebracht om te laten reinigen en omdat ik wel eens wou weten wat die dingen nu werkelijk doen bij 3 bar werkdruk. Het reinigen en testen koste mij totaal 121 Euro voor 5 injectoren en er zat een leuk meetrapportje bij. En dit rapportje ben ik eigenlijk wel een beetje van geschrokken...

Een injector(Injecteur) bevat een X aantal onderdelen waaronder een klein filtertje. Bij het reinigen zal dit filter vervangen worden voor een nieuwe. Het reinigen doet men in een ultrasoon bad waarbij de vuile deeltjes als het goed is door geluidstrillingen los komen. Voor het reinigen ondergaat de injector een paar testen waaronder een reaktie test bij een fictief "werkgebied" wat niets anders wil zeggen dan dat men aanneemt de injectoren als ze in een motor zitten met een gemiddelde last en een toerental van ~2500 toeren of 3000 toeren hun werk moeten doen.
Na het reinigen ondergaan ze 't zelfde ritueel nogmaals.

De resultaten kunnen per injector verschillen en dit verschil kan na reinigen ook nog aanwezig zijn.
In het geval van mijn 5 blauwe injectors was het resultaat voor reinigen bij een werkdruk van 3 bar 318 CC . . . .  :o
Na het reinigen deden ze 382 CC bij 3 bar.

Let wel, opbrengst voor reinigen ligt vrijwel gelijk aan een nieuwe standaard oranje 850T5 injector en dat is toch echt te weinig wil je een een 18T/19T lekker op druk aan het werk zetten met de beschikbare software. Het hoeft dus niet perse een geval van injector te klein te zijn.

Wat ik hiermee nu dus wil zeggen is dat je er wel goed aan doet om eens te kijken na het tunen of de brandstof wel zo is zoals het zou moeten zijn. Mocht je injectoren op de sloop kunnen scoren denk er dan eens over na om deze ook te laten reinigen al is het alleen maar om zeker te weten dat ze iig delfde opbrengst hebben.








M a r c

 :eusa_clap:

Idioot groot verschil trouwens in opbrengst vóór en ná reinigen.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Ludo

Citaat van: Johann op 10-09-2007 00:15:35
Wat ik hiermee nu dus wil zeggen is dat je er wel goed aan doet om eens te kijken na het tunen of de brandstof wel zo is zoals het zou moeten zijn. Mocht je injectoren op de sloop kunnen scoren denk er dan eens over na om deze ook te laten reinigen al is het alleen maar om zeker te weten dat ze iig delfde opbrengst hebben. 

dat is zeker geen slechte gedachte, maar waar kan je injectors laten reinigen?.
ik neem aan dat dat bij een gespecialiseerd bedrijf gebeurd?.

Turbonutter

#3
@Johann : That's the way to do it!

NOOIT risico's nemen met oude cq.vuile injectoren,anders kan het goedkope setje leiden tot dure motorschade....

Liefst nieuw en anders inderdaad reinigen en laten testen icm.met een flowrapportje. ;) (het komt bij gebruikte injectoren ook vaak voor dat ze onderling verschillende waardes leveren qua opbrengst,vindt de motor ook niet echt lekker.....)

thuur

Citaat van: Ludo op 10-09-2007 00:26:57
Citaat van: Johann op 10-09-2007 00:15:35
Wat ik hiermee nu dus wil zeggen is dat je er wel goed aan doet om eens te kijken na het tunen of de brandstof wel zo is zoals het zou moeten zijn. Mocht je injectoren op de sloop kunnen scoren denk er dan eens over na om deze ook te laten reinigen al is het alleen maar om zeker te weten dat ze iig delfde opbrengst hebben. 

dat is zeker geen slechte gedachte, maar waar kan je injectors laten reinigen?.
ik neem aan dat dat bij een gespecialiseerd bedrijf gebeurd?.

In Valkenburg (Limburg NL) zit een motorenrevisiespecialist die 17 euro per injector vraagt. Ik meen incl. rapport.


Gr ;)

Johann

Citaat van: Ludo op 10-09-2007 00:26:57
Citaat van: Johann op 10-09-2007 00:15:35
Wat ik hiermee nu dus wil zeggen is dat je er wel goed aan doet om eens te kijken na het tunen of de brandstof wel zo is zoals het zou moeten zijn. Mocht je injectoren op de sloop kunnen scoren denk er dan eens over na om deze ook te laten reinigen al is het alleen maar om zeker te weten dat ze iig delfde opbrengst hebben. 

dat is zeker geen slechte gedachte, maar waar kan je injectors laten reinigen?.
ik neem aan dat dat bij een gespecialiseerd bedrijf gebeurd?.

Kwam dit in Belgie tegen,

IDE Gent NV
Grotesteenweg Noord 5
9052 GENT (Zwijnaarde)
Tel. 09 220 55 05 -
Fax 09 221 86 80 -
info: verkoop@idegent.be

Ludo

Gent is voor mij aan de andere kant van Belgie.
Valkenburg is dichtbij.  :D
thanks heren.

JCviggen

Citaat van: Johann op 10-09-2007 00:15:35
Let wel, opbrengst voor reinigen ligt vrijwel gelijk aan een nieuwe standaard oranje 850T5 injector en dat is toch echt te weinig wil je een een 18T/19T lekker op druk aan het werk zetten met de beschikbare software.

Gekke is dat je af en toe rare gevallen tegen komt zoals zaterdag op de rollenbank een 19T door RICA afgesteld met standaard oranje injectoren. Meer dan rijk genoeg bij piek koppel (11:1) omhoog lopend naar midden 12:1 bij hoge toeren. Terwijl er nog dik 1.1 bar op't metertje stond bij 6500. Maakte overigens ook een piek van 1.5 bar tussen 4500 en 5000  :-X

Dat gezegd is het idd niet de bedoeling er de eerste de beste oude vuile injectoren in te kieperen en aan te namen dat't goed is omdat ze de juiste kleur hebben  :eusa_wall:

Vind't verder wel een beetje duur, voor een klein beetje meer bestel ik nieuwe Bosch injectoren mét flow rapport erbij..
Stage eleventy by backyard tuning


Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

M a r c

#8
Citaat van: JCviggen op 10-09-2007 12:21:34
Citaat van: Johann op 10-09-2007 00:15:35
Let wel, opbrengst voor reinigen ligt vrijwel gelijk aan een nieuwe standaard oranje 850T5 injector en dat is toch echt te weinig wil je een een 18T/19T lekker op druk aan het werk zetten met de beschikbare software.
Meer dan rijk genoeg bij piek koppel (11:1) omhoog lopend naar midden 12:1 bij hoge toeren. Terwijl er nog dik 1.1 bar op't metertje stond bij 6500.

Kijk nog een keer goed Jan, ik heb bij Fredriks op het scherm staan kijken en hij doet 13 (geen 12) vanaf 5300 tpm (onder vollast).... duidelijk té weinig brandstof dus. Gaat allemaal nog wel goed als je gewoon even flink doortrekt maar niet als je enkele minuten achter elkaar blijft planken. Maar ach, je moet toch weer wat te modificeren hebben? Anders wordt het zo saai  ;)  ;D
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Emiel

Ik dank u heer Dijkstra voor deze wijze les in injectorpruttelkunde.

Morgen even bellen met een bedrijf in Harderwijk... ;)

Turbobiker

Maar goed, een beetje tuner heeft een bank en wat meetapparatuur en kan er dus tijdens het tunen bekeken worden of een wagen te arm of te rijk loopt, dus ook of de injectoren aan hun grens zitten. Hoef je geen risico te nemen.

(en moet je dan ook niet naderhand zelf je injectoren nog even gaan wisselen :eusa_wall: )
De Tussenpaus

M a r c

#11
Rollenbank is absoluut geen noodzaak om goed te tunen... sterker nog; zonder roadtest krijg je de wagen nooit perfect. Rollenbank is uiteraard prima hulpmiddel voor de eerste basis te leggen. Maar je kunt op een rollenbank nóóit de wegsituatie simuleren. Overigens loopt mijn eigen auto op de straat nooit hoger dan 12,2 in vollast.... de AFR meting bij Fredriks loopt altijd nét iets achter de feiten aan (letterlijke woorden van Ruud Fredriks himself). Desondanks komt er bij mij allereerst wel een Walbro pomp in, iets wat ik eigenlijk vanaf het begin al had willen doen maar wat er door drukte en dus tijdgebrek steeds niet van is gekomen...  :-[

Edit:  vandaag nog even getest in 4e versnelling op de weg: AFR kwam niet boven de 12 uit tot 6500 tpm.... raar dat ie op de bank wél armer ging boven de 6000 tpm...
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

johan283

Heeft het nut om voor een 16T met standaard oranje injectoren, voor grotere injectoren te gaan?

Want ik vind mijnsetup toch wel een beetje inkakken boven de 5000 toeren... ::) Wellicht grotere injectoren een optie? ???


Turbobiker

Citaat van: johan283 op 10-09-2007 20:08:32
Heeft het nut om voor een 16T met standaard oranje injectoren, voor grotere injectoren te gaan?

Want ik vind mijnsetup toch wel een beetje inkakken boven de 5000 toeren... ::) Wellicht grotere injectoren een optie? ???



...grotere turbo...


(en dus injectoren...) ;)
De Tussenpaus

Ludo

Citaat van: Turbobiker op 10-09-2007 20:13:51
...grotere turbo...


(en dus injectoren...) ;)

waarom?.
de mijne kakt niet in, ook 16T en oranje injectors.
???