Project leds play: leds voor de instrumenten, met foto's

Gestart door razorx, 08-12-2007 21:48:39

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Citaat van: volvoc70T5 op 26-12-2007 22:15:55
die tekening..zo heb ik het ook aangesloten..
ben zelf ook qua beroep veelal met dit soort dingen bezig dus weet het 1 en het ander er wel vanaf..

maar zoals ik zei.. volgende x beter..ECC is me gelukkig niet overleden..

Just to be sure.

pwassink

ben zelf ook qua beroep veelal met dit soort dingen bezig dus weet het 1 en het ander er wel vanaf..

~
verder waren zover ik kon zien de printplaten nog goed..

alle functies werken ook nog van het ECC..

Dan heb je toch mazzel gehad ..
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

razorx

~
verder waren zover ik kon zien de printplaten nog goed..

alle functies werken ook nog van het ECC..

Nou succes dan maar!
Het is me nog niet duidelijk of je de min pool van de accu van te voren hebt losgehaald.

volvoc70T5

ow lag even in bad vandaar..

min pool heb ik niet losgetrokken..

razorx

Citaat van: volvoc70T5 op 26-12-2007 22:57:28

Ik heb daar ook geen goede discipline in. Maar het moet wel.

thuur

Citaat van: razorx op 26-12-2007 23:01:56

Met de sleutel in je zak hoeft dat niet hoor.

Gr ;)

razorx

Citaat van: thuur op 26-12-2007 23:38:10
Citaat van: razorx op 26-12-2007 23:01:56

Met de sleutel in je zak hoeft dat niet hoor.

Gr ;)
Nee niet alleen de sleutel ;eusa_glimlach

Die multiconnectoren.
Sluit een IDE harddisk maak aan op een systeem dat aanstaat.

Meer in die richting bedoel ik.

volvoc70T5

als je een IDE schijf aansluit op een pc wat draait dan gebeurt er vrij weinig..
(mits je de jumpers goed hebt staan, anders bevriest hij alsnog!)
omdat de machine daar geen schijf op heeft gedetecteerd schakelt hij dit kanaal automatisch uit..

stel je zou zo`n IDE schijf erin pluggen en je zou naar apparaatbeheer gaan en daar opnieuw de detectie uitvoeren..
dan vind hij alsnog de schijf en kun je d`r daarna gewoon mee aan de slag hoor..
maar het idd niet al te goed voor de schijf zelf (voornamelijk het aansluitng van de spanning)

razorx

Even een update:

De ledjes van LEDS-buy die je zo in het instrumenten paneel kan draaien bevallen toch wat minder.
Ik meldde al dat de "kontaktklemmetjes" wat bijgebogen moeten worden om goed vast te zitten en kontakt te maken.

Maar er maken toch alweer een paar wakkelig kontakt.

Paneel in zijn geheel opengemaakt om de met hun pennetjes vast te solderen aan de printplaat leverde ook geen resultaat op.

De pennetjes van de kant en klare exemplaren, zijn niet prettig te solderen.

Voor de nieuwbeginners raad ik dus aan gewoon ledjes met weerstandjes vast te solderen op de print.

Of iemand moet inmiddels betere exemplaren hebben gevonden.

razorx

Na een slecht einde van het oude jaar:
Inbraak in de auto van mijn vrouw die aan het laden en lossen was, glasschade, veel gestolen.
Nog een slecht verhaal met een goed einde:

De LEDs-buy kant en klare dashboard ledjes bevallen echt niet. De kontakten klemmen gewoon te slecht.
Logisch als je ziet dat de metalen klemstrips een stuk dunner zijn dan die van de originele lampjes.

Besloten om voor de board computer de ledjes uit de houder te halen en in de gloeilamphouder te plaatsen.
Voor het VDO paneel heb ik wat anders besloten.

Links de LEDs-buys en rechts de originele uit elkaar:

Ledje met weerstandje aan originele stripje gesoldeerd.
Let op soldeer dun! Er is anders geen ruimte om het geheel in de kunststof houder te plaatsen.

Het geheel in de boord computer gedraaid, het klemt voelbaar beter.

Nu het VDO paneel.
Eerst met een viltstift gemarkeerd wat de plus zijde van iedere lamp aansluiting is.
Foute ledjes er uitgedraaid. Nu wat nieuws frotten:

Heb dit keer hyperflux ledjes gebruikt, ik koos voor 470 ohm in serie. Kwestie van smaak, 1k of 1k5 is rustiger.

Als je het soepe vastsoldeert let dat op dat je geen sluiting maakt. Met deze 7mm hyperfluxen heb je weinig ruimte.

Het geheel op de print vastgesoldeerd:

Als je inzoomt kan je de + kanten zien, daar zitten de weerstandjes aan.
Vergeet ook de eerder genoemde 3 parallelweerstandjes niet.
Door drie van de ledjes loopt in rust een minimale lekstroom, die ze heel licht laat opgloeien, vandaar.

Close up:

Let op: Het plastic front moet er ook weer oppassen, dus woeker met de extra ruimte die het weerstandje inneemt!

Voor de 4 lampen van de achtergrondverlichting voor de kilometerteller weer wat anders gedaan.

Omdat ledjes niet zo rondom schijnen als een gloeilamje, komt het heel erg van pas dat de ledjes nu direct op de printplaat zitten. De afstand tot de wijzerplaat is nu groter, waardoor een mooi egale verlichting ontstaat.

Hier heb ik 4 witte ultrabrights 5mm's voor genomen die ik eerder ook in de schakelaars heb gemonteerd.
Let op! Op de foto hieronder staan ledjes die deze stroom niet kunnen hebben, heb ze later omgewisseld tegen de vierkante exemplaren van hierboven
Nu op de maximaal toelaatbare stroom met een 150ohm weerstand in serie (1/2 a 1 Watt):

Het geheel getest, ingebouwd.
Dashboard dicht, kan ik nu in 15 minuten :eusa_whistle:"

Dennis850

eeeh oke...

ik heb net dit topic doorgelezen maar voor mij is dit allemaal abacadabra.
Respect :eusa_clap: want als ik dit gaat proberen ziet mijn auto er net zo uit als het kabelbandje van volvoC70T5.

Weet iemand of je dit ook ergens kan laten doen? Want mooi is het zeker.

Volvokoen

Oooh, ja, die laatste foto laat duidelijk zien dat het een heel mooi effect is!! Net zoals Dennis, is dit voor mij ook teveel Abracadabra. Ik moet sowieso wel de grote lampen van het dashboard vervangen, want er is er eentje kapot. Maar, ik denk dat ik het toch door 'normale' lampjes zal laten vervangen...

Heeft er niemand aan gedacht om chromen randen rond de tellers te plaatsen? Ik ben dat ernstig aan het overwegen. Vooral omdat ik toch die dashboardlampen moet vervangen.

Knap werk!!

Jaloerse Volvokoen
V70 TDI bj 1998 Automaat Exclusive Line >430d km
764 GLE bj 1990 V6 AW-71 197d km
geschiedenis: Citroen BX 1.9 TDI < 744 bj 1991 TD 190d km

Gunnar

Chrome randen plaatsen valt best mee, je kan het ineens doen als je alle lapmpjes vervangt.
www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

@®-

Heel erg netjes, maar inderdaad: WAT EEN WERK  :o

Ik ben vanmorgen ook aan het vechten geweest met mijn tellerlampjes, ik heb ze gewoon vervangen door normale lampjes (die waren gratis  :evil: )

Maar hoe krijg je in vredesnaam het volledige bovendek eraf? Ik kreeg alles netjes los behalve het stukje waar de klapzak zit voor de passagier. Ik heb uiteindelijk maar mijn klokkenwinkel tussen het boven dek en het dashboard er tussendoor gewurmt (en dat ging niet echt van harte).

razorx

Citaat van: @®- op 14-01-2008 16:22:24
Heel erg netjes, maar inderdaad: WAT EEN WERK  :o

Ik ben vanmorgen ook aan het vechten geweest met mijn tellerlampjes, ik heb ze gewoon vervangen door normale lampjes (die waren gratis  :evil: )

Maar hoe krijg je in vredesnaam het volledige bovendek eraf? Ik kreeg alles netjes los behalve het stukje waar de klapzak zit voor de passagier. Ik heb uiteindelijk maar mijn klokkenwinkel tussen het boven dek en het dashboard er tussendoor gewurmt (en dat ging niet echt van harte).

Ik moet je bekennen dat ik gewoon de aanwijzingen van Mehn hen gevolgd.

http://www.mehn.nl/html/fotoalbum_dashboardverlichting.html

Misschien maakt dat wat duidelijk.

Ik heb alleen geen passagiersklapzak.

Het was wel een klusje, vooral omdat ik het een paar keer overnieuw heb gedaan.

Ledjes in lampfittingen die niet lekker bleven zitten, verkeerde ledjes, niet tevreden met het resultaat e.t.c.

Nu is het iets waar ik dagelijks met plezier naar kijk.