Lambda lampje met MSD bobine

Gestart door marc lenssen, 30-11-2007 16:25:16

Vorige topic - Volgende topic

Emiel

Heb je hem al uit laten lezen? Als je lampje aangaat moet ie wat opslaan.

Turbo-Geek

CiteerIk zal me rond de kerst maar eens op een K&N trakteren. Misschien krijgt ie gewoon niet genoeg lucht

Lijkt me erg sterk ...  :eusa_naughty:
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !

M a r c

hoogstwaarschijnlijk gewoon een vacuumlek(je)
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

marc lenssen

Vacuum lekje zou me niet verbazen. Maar ik heb eergisteren een andere thermostaat er in gedaan. Nu is ie veel sneller warm en is ook iets warmer. Wellicht dat ik met het koudere weer gewoon te rijk gelopen heb. Paar keer geboost op de msd en tot nu toe nog geen lambda lampje.
Turbo Geek: zal een K&N niet meer lucht doorlaten dan een standaard papier filter? Zoniet dan heeft het geen zin. Meer geluid hoef ik niet.

Marc
Lekker boosten met T5 en Winnoc!!!

Misha

Als het koud is, heb je per liter meer zuurstof. De kans dat je te rijk rijdt (te veel brandstof) , is met koud weer kleiner dan met warm weer.
(denk ook aan een IC...)

Een K&N zal meer lucht doorlaten, en derhalve kan er meer benzine bij voor een grotere explosie.

Maar dat zal -tenzij je een extreem vervuild luchtfilter hebt- geen extreme klachten verzoorzaken.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

marc lenssen

Maar met koud weer is de kans dat de temperatuur van je koelwater niet hoog genoeg komt erg groot, en daarmee het choke effect, verrijking van het mengsel als de ecu ziet dat de motor niet op bedrijfstemperatuur is. Wat ie dan ook niet is als de thermostaat open blijft. Dan draai je al snel te rijk.
Ik zal de K&N dan toch maar eens proberen.

Ludo

:eusa_snooty:
lees nou die foutcodes een keer uit.

Misha

Citaat van: marc lenssen op 20-12-2007 22:07:50
Maar met koud weer is de kans dat de temperatuur van je koelwater niet hoog genoeg komt erg groot, en daarmee het choke effect, verrijking van het mengsel als de ecu ziet dat de motor niet op bedrijfstemperatuur is. Wat ie dan ook niet is als de thermostaat open blijft. Dan draai je al snel te rijk.
Ik zal de K&N dan toch maar eens proberen.
Waarom zou je koelwater niet warm genoeg worden tenzij je thermostaat of voeler stuk is ? Ding kan echt wel tegen die tropische vorst van -3 hier hoor.

En waarom zou de ECU het mengsel niet lekker blijven verrijken als je een K&N filter hebt ? Hij meet ook de hoeveelheid lucht immers...

Een aantal redelijk geleerden hebben volgens mij al een zet in de de richting gegeven, ik ben maar een idioot maar geloof toch niet dat je het hier moet zoeken...
Aan de andere kant: een K&N is een goed filter, dan heb je die maar vast... ::)
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

marc lenssen

de thermostaat bleef openstaan. Hij deed er lang over om op temperatuur te komen (in de file of stad) maar op de snelwag zakte de temperatuur weer, ergo rijk mengsel.
Die K&N staat er buiten. Maar ik zie twee meningen op de verschillende fora; K&N laat niet meer lucht door dan het standaard filter of wel. De een vind dat Volvo een goede set up heeft met de standaard luchtvoorziening en dat een K&N niet helpt en de ander zegt van wel. The proof is in the pudding dus ik zal het zelf proberen.
De codes zijn bij Volvo uitgelezen en gewist. Kennelijk niets bijzonders want de monteur heeft mij niets gemeld. Ik had dan ook niet gevraagd om het lezen en wissen omdat het lampje vanzelf weer uitgaat na een aantal keer starten. En ik had pas door dat ze het hadden gedaan toen ik wegree en zag dat het lampje uitwas en het klepje van de odb 11 op de passagiesr stoel lag. Maar met een motor die niet op temperatuur komt neem ik aan dat het mengel gewoon te rijk was. De temp meter kwam maar tot een derde.
Marc

Enno

Citaat van: Misha op 20-12-2007 20:26:12
Als het koud is, heb je per liter meer zuurstof. De kans dat je te rijk rijdt (te veel brandstof) , is met koud weer kleiner dan met warm weer.
(denk ook aan een IC...)

Een K&N zal meer lucht doorlaten, en derhalve kan er meer benzine bij voor een grotere explosie.

Maar dat zal -tenzij je een extreem vervuild luchtfilter hebt- geen extreme klachten verzoorzaken.

Lijkt me alleen maar PRETTIG ;)....

marc lenssen

yep...ik wilde vandaag een K&N kopen maar niemand had hem op voorraad...grrrrrr zelfs de groothandel in Zandvoort niet en die is bij mij in de buurt.
Dus maar besteld, komt hopelijk nog voor de kerst dagen binnen. De dealer had een leuke test opstelling voor de K&N; een ventilator voor een buis met een pingpong bal. Tussen de fan en de buis een filterhuis waar de de K&N kunt afwisselen met een standaard FRAM filter (die er nu bij mij inzit) de FRAM had toch wat meer moeite die pingpongbal omhoog te krijgen dan de FRAM  :-)
Mijn T5 is RICA dus warschijnlijk dat ik de K&N wel ga voelen. Met spanning wacht ik dekerst af...hahhahah

Prettige feestdagen,
Marc

Dave

Citaat van: marc lenssen op 21-12-2007 16:13:41
Mijn T5 is RICA dus warschijnlijk dat ik de K&N wel ga voelen.
Daar zou ik niet te hard op hopen.
Maar zowiezo is het wel een goede aankoop.

Turbo-Geek

Idd, het voelen zal meer tussen de oren zitten .... Prima aankoop en zeker een aanrader met tuning maar verwacht er absoluut niet teveel van.
  The things you own end up Owning you !

marc lenssen

hum......leuke kerstsfeer hier hoor...hhahhahhah grapje.....
Ik heb twee weken geleden maar weer eens een vers Fram filtertje erin gegooid. Dat voelde ik al hoewel de vorige nog geen 8000 kilometer gedaan had. Veel file enzo zal de boel wel snel vervuilen.
Andere vraag: nu de standaard filters van papier zijn, en papier de neiging heeft om vocht vast te houden. Heeft iemand wel eens meegemaakt dat het vocht in het filter bevroren is? Gewoon uit nieuwschierigheid.

Marc

Johann

Wel bevroren gasklep maar geen filter..  ;D