Waarom is nieuwe peilstok langer dan oude?

Gestart door HJ850, 27-01-2008 14:39:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HJ850

Wegens afgebroken rode oog gister een nieuwe peilstok gehaald bij m'n dealer in Zuid-Oost (A'dam).

Zie ik dat de nieuwe peilstok langer is dan de (waarschijnlijk) 15 jaar oude uit mijn GLT '92.


(bovenste is de oude peilstok)

Nieuwe peilstok is echt 'de rode' en niet de oranje. Art. nr. 9135006
Verschil tussen meten met beide peilstokken is 40% van afstand min. en max.

En welke is nu "juist"?


Zo gemeten zegt of de oude te vroeg dat ie bijna leeg is (onnodig bijvullen, wellicht verklaring waarom bijvullen tot max leidt tot er uit gooien)
Of de nieuwe geeft te laat aan dat er bij moet, en is nu nog optimistisch dat ik nu op 45% van min. af zit.

OK, ik weet dat er tolerantie op olievulling zit en motor echt niet gelijk stuk loopt als er wat te weinig in zit, maar ik vind het wel een markant verschil.


Groet, Hajo

Racingbrick

Vreemde zaak, ook het "niveau" gedeelte is anders..., hoe kan je nu een accurate peiling krijgen?
Wat zei de dealer dan? je verbruiks probleem is nu opgelost of zo? :eusa_think:

HJ850

Citaat van: Racingbrick op 27-01-2008 14:45:38
Vreemde zaak, ook het "niveau" gedeelte is anders..., hoe kan je nu een accurate peiling krijgen?
Wat zei de dealer dan? je verbruiks probleem is nu opgelost of zo? :eusa_think:

Ik zie het net pas (meet olie altijd met koude motor)
Wllicht olieverbruik opgelost?  :)

Ludo

Citaat van: HJ850 op 27-01-2008 14:47:46
Wllicht olieverbruik opgelost?  :)

dat kan wel eens zo zijn ja.
bedankt voor de artikel nummer.  :D

Misha

Misschien heel simpel: metaal zit niet helemaal in de rode bovenkant ?
Of juist te ver (bij de oude dan  ?)
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Turbo-Geek

-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

Racingbrick

Citaat van: Turbo-Geek op 27-01-2008 14:54:14
1 van de grootste mysteries ooit ...

Ja, buiten de Bermuda driehoek, de landingsbanen in Zuid Amerika, waarom en waar Atlantis verging om,  is deze peilstok een echt mysterie....

RRRRR_Ramon

Ik heb dat ook gehad, peilstokoogje kapot, nieuwe gehaald en die was ook anders. Discussie met de dealer over artikelnummers en blablabla. Nu heb ik die oude gewoon bewaard en daar peilde ik mee. Ik heb hem bij de verkoop van de 850 gewoon in de auto gelaten en de nieuwe eigenaar erop gewezen. ;D

De nieuwe was alleen maar een manier om die peilstokbuis af te dichten.  :eusa_whistle:
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

HJ850

Aha, gelukkig, ben niet de eerste die dit tegenkomt.

Maarrr, dealer gaf nog een plausibele verklaring?


Ik ga dus maar eens met de nieuwe peilen, wel stuk makkelijker dan pielen met afgeproken oogje en stok in de klem houden. Zal oude nog wel evne bewaren.

Gemiddeld zal oliepeil dan wat lager zijn, maar wellicht constanter (minder bijvulingen).
En peilstok is nu wellicht beter afgedicht.
En onlangs nog 2 keerringkjes gedaan die lekte (achter verdelerkap en nokkenassensor),
dus bij mij meer factoren tegelijk veranderd.


Zoals op de foto te zien is (bloknote) begin ik olie peilingen en bijvullingen maar eens te noteren met km stand vanaf nu. Mijn laatste nauwkeurige meeting was vakantie afgelopen september, 4l in 6000km  8)  Maar daarvoor hebbben we al dat prachtige draadje 'Hoeveel olie verbruikt die van jou'.

HJ850

Citaat van: Ludo op 27-01-2008 14:53:40
Citaat van: HJ850 op 27-01-2008 14:47:46
Wellicht olieverbruik opgelost?  :)

dat kan wel eens zo zijn ja.
bedankt voor de artikel nummer.  :D

Jij draait zeker net als ik ook waarschuwingslampjes los als oplossing  ;D ;D  Doet mij ook denken aan jaren '80 toen werkloosheidsmeting opeens anders gedaan werd, opeens een stuk lager, probleem opgelost.  :D


Maargoed, alle gekheid op een (peil)stokje, voor 12,73 heb je dus een nieuw meetijzer.
Wellicht zal er wel een reden zijn voor de lengte verandereing en hebben wij in oude 850's gewoon eigenlijk een niet helemaal juiste zitten.

En ik ben nu ook benieuwd of de mensen die wel altijd olie tot Max bijvullen en niet ervaren dat motor het er in no-time uitgooit, wellicht ook allemaal een nieuwe peilstok hebben. Afbreken oogje is immers veelvoorkomend issue.


Enno

Ik had een oranje peilstok...die nu door rood is vervangen. Samen met een nieuwe buis. Ik vul de V70 tot max. Maar als hier dezelfde logica van toepassing is als de jouwe....dan is dat een reden waarom hij niet alle olie er uit gooit....

elmarconi

Kan iemand even een meetlint langs de beide varianten houden en de respectievelijke min/max standen tov de onderkant peilstokdop melden?
--
Autogas Inside . . .

Philip850

misschien tijd voor een mailtje naar volvo nederland voor een uitleg?
Volvo 855R "Black Moose" '96
BMW K1600GT '20
Mercedes-Benz L206D camper '73

Turbo-Geek

Die weten het ook niet hoor, besides ik denk niet dat het ze zal boeien.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

Misha

Ik vind het erg leuk om te zien datmen denkt dat de nieuwe anders is, terwijl het veel waarschijnlijker is dat de oude niet klopt.
Om dit zeker te weten, zou je eigenlijk 10 peilstokken naast elkaar moeten leggen, vaststellen wat de bouwmaat en de tolerantie is.
Wel leuk voor een zondagavond, of een meeting..

'Hoe lang is de jouwe ? '

;D
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het