Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

razorx

Citaat van: The Demon op 18-05-2012 19:26:44
Laat je na 417dkm de inloopolie er ook even uit, of mag dat pas bij 500dkm?

Groet,
The Demon.
;D

Douwe

Yits,als je morgen aan het einde van de middag thuis bent kom ik misschien even een stukje "electroschroot" brengen bij Jack vandaan.
"If life is just a highway, then the soul is just a car"
Volvo 242  2.0 LPG Automaat 1974
Volvo 245 V6  LPG  Automaat 1978
Volvo 854 2.5 20v Handbak 1992
Volvo 854  2.3 T5   Automaat 1995
Volvo 855 2.5 10v LPG G3 Handbak1996

razorx

Goedemiddag,

Roffel Fred krijgt komende week een APK keuring. Daarom ben ik de velgen aan het schoonmaken.
Hierbij kwam ik tot een leuke ontdekking: De MrMuscle ontvettende keukendoekjes (lemon) zijn hier geweldig voor.

Nog nooit met zoveel gemak de ingekoekte remstof kunnen verwijderen. Ik bedoel deze:


Een aanrader!

arjen850

Citaat van: razorx op 20-05-2012 13:17:12
Goedemiddag,

Roffel Fred krijgt komende week een APK keuring. Daarom ben ik de velgen aan het schoonmaken.
Hierbij kwam ik tot een leuke ontdekking: De MrMuscle ontvettende keukendoekjes (lemon) zijn hier geweldig voor.

Nog nooit met zoveel gemak de ingekoekte remstof kunnen verwijderen. Ik bedoel deze:
http://www.paerl.it/volvo/muscle.jpg

Een aanrader!

En nu krijg je een doos vol gratis Yits? ;D

Misha

Goede tip !

Ik gebruik altijd Dasty en een zachte kwast. Werkt ook prima en kost geen reedt...


Maar mist dan de Limoengeur, dat dan weer wel... :D

Overigens ontgaat me de link tussen de APK keuring en de wielen schoonmaken een beetje.. :eusa_think:
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

razorx

#2180
Citaat van: Misha op 20-05-2012 21:37:44
Goede tip !

Ik gebruik altijd Dasty en een zachte kwast. Werkt ook prima en kost geen reedt...


Maar mist dan de Limoengeur, dat dan weer wel... :D

Overigens ontgaat me de link tussen de APK keuring en de wielen schoonmaken een beetje.. :eusa_think:

Ik was een beetje melig en dacht aan het stellen van bizarre prioriteiten zoals velgen poetsen en rijden met slicks.
Zeg maar het 850forum: de heroïsche jaren en lang vervlogen topics.

En daarnaast vond ik dit zo'n heerlijke volzin:
Roffel Fred krijgt komende week een APK keuring. Daarom ben ik de velgen aan het schoonmaken.

Misha

Citaat van: razorx op 20-05-2012 21:45:31
Ik was een beetje melig en dacht aan het stellen van bizarre prioriteiten.
;D

Ook járenlang gedaan.

Niet te lang mee doorgaan,.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

razorx

Fred 417dkm terugslagklep/ventiel rembekrachtiger vervangen
Even terugkomend op het fwiep geluid bij het remmen en pas remkracht na de tweede keer intrappen van het rempedaal, heb ik het terugslagklepje van de rembekrachtiger vervangen.

Dat ding ziet er uit als een wit knietje en zit onder de pedaaldruksensor op je rembekrachtiger. Het netste is voor verwijdering de boel rondom even schoon te maken. Ik deed dat dus niet.
Het "knietje" met gedoseerde kracht uit de rembekrachtiger getrokken.


Daarna kan je het knietje voorzichtig lostrekken van de vacuumslang. Kan wat kracht en vooral gewrik kosten.
Die slang loopt overigens onder je luchtfilter aan de kant van het spatbord en wilde voor een fix van Volvo daar wel eens losschieten. Aldus de update brochures.
Hier is de boel wat schoner gemaakt zonder dat er troep in de opening kwam.


Rubbertje er uit en nieuw rubbertje in de rembekrachtiger.
Het is het makkelijkste eerst de vacuumslang aan te sluiten (met klemring) en dan pas het eenwegsventiel terug te plaatsen.
Ehh dat kost kracht, niet heel veel maar je staat onder een uiterst ongelukkige hoek in de verkeerde richting kracht te zetten.
Plop! hij zit.

De nieuwe:

Part no 271632
Op dit plaatje kan je leuk zien hoe hij werkt. Blaas je de ene kant op, gaat het rubbertje open. Blaas je de andere kant, sluit het rubber.
Een goed exemplaar mag geen lucht doorlaten als je op het smalle uiteinde blaast. De oude lekte.

Resultaat: De benodigde remkracht is nu constant, maar ik voel dat ik bij mijn zoekende experimenten wel wat lucht in het systeem heb laten komen. Geen ramp, Fred krijgt dit weekend toch verse remvloeistof.

-edit- een fwiep geluid hoor ik nog steeds. Ik had het te warm om het beter te localiseren.

razorx

#2183
En weer een APK verder.  :eusa_dance:
Remwerking was volgens de keurmeester goed, maar ik weet door Nrfh dat het echt straffer kan en moet.


Dus als ik het niet te warm heb, zijn er de volgende taakjes voor het weekend:
-Fred remmen verse vloeistof en ontluchten
-Nrfh nieuwe schijven en blokken voor alsmede de veerschotellagers en misschien de endlinkjes.

Alles heerlijk op voorraad.
-edit- incl wat te vervangen rekbouten die iets te vaak opnieuw zijn gebruikt. ;)
Het geen overigens ook gebeurt als je je auto laat uitlijnen.
Als dat aandraaien subtiel gebeurt, is het ook niet zo'n drama.

jeroen74

Ik wil ook de remvloeistof vervangen. Ik heb laatst een pompje uit een in onbruik geraakt goedkoop espresso machine gesloopt. Lijkt me een ideaal pompje om bij elke klauw de verse vloeistof aan te zuigen :) En geen risico dat de hoofdremcilinder naar de eeuwige jachtvelden vertrekt (en niet terugkomt).

razorx

#2185
Citaat van: jeroen74 op 23-05-2012 19:23:16
Ik wil ook de remvloeistof vervangen. Ik heb laatst een pompje uit een in onbruik geraakt goedkoop espresso machine gesloopt. Lijkt me een ideaal pompje om bij elke klauw de verse vloeistof aan te zuigen :) En geen risico dat de hoofdremcilinder naar de eeuwige jachtvelden vertrekt (en niet terugkomt).
Het nadeel van de zuigmethode vind ik, is dat je een tweede persoon nodig hebt om je vloeistofniveau bij het reservoir in de gaten te houden.
Als je het systeem daarentegen met een eezibleed onder druk zet, heb je een buffer van je extra vulreservoir.
Dit bedoel ik:


Dus systeem onder druk zetten, afvoerflesje met slang op nippel. Nippel open.


Aan de volheid van je afvoerfles zie je of je de nippel dicht moet draaien om de aanvoerfles even bij te vullen.
Werkt zo fijn ;)

Werk in de volgende volgorde: Paar keer licht op rempedaal trappen om lucht uit hoofdremcilinder te verwijderen, rechtsachter ontluchten.
Paar keer rempedaal intrappen, linksachter.
trappelmans, rechtsvoor.
trappelmans, linksvoor.

P.S. 3 Bar wordt vaak aangeraden, iets boven de 2 1 Bar werkt wat subtieler.

-edit- Met een druk van iets boven de 1 bar gaat het allemaal lekker rustig. Tekst aangepast.

Jans Duiven


mac

Ik heb al ervaren dat je een duivel bent als het gaat om electronica, Mijn VVIS-tuning werkt perfect. Vanochtend gebruikte ik mijn ruitensproeier vanwege stof en plakspul op de ruit, het duurde even voordat er vloeistof op het glas spoot. Intussen veegden de mooie nieuwe flatblades door het stof en vuil. Is er een mogelijkheid om de veegbeweging te vertragen t.o.v de sproeierpomp? Het lijkt mij beter voor de ruitenwisserbladen als ze door een lekker glad sopje kunnen glijden. Misschien het relais modificeren. Gewoon eens brainstormen of het kan?

Groet,

Marcel

jeroen74

Ik heb toevallig een week of 2 geleden eens gekeken wat voor chipje er in dat interval relais gebruikt is en even het gegevensblad doorgelezen. Omdat ik wilde weten of het mogelijk is de interval instelbaar te maken ;)

Er zitten diverse tijdsparameters in dat chipje, zoals de intervaltijd, die vertraging die jij benoemt, vertraging om contactdender te onderdrukken, maar al die tijden zijn allemaal afgeleid van 1 gemeenschappelijke tijdsbasis. Je kan ze niet apart instellen helaas.

De enige mogelijkheid die ik zie om die 'wash & wipe delay' (nu ongeveer 0.5s) te verlengen is een opkomvertraging tussen de schakelaar en de ingang van het relais te maken.

Dat is electronisch gezien niet zo moeilijk maar dat betekent wel dat er in je bedrading gerommeld moet gaan worden, op een niet zo toegangelijke plaats.

Of je haalt dat pinnetje van dat relais los, en dan verlies je die automatische wash en wipe ;)

mac

Het zou ook te gemakkelijk zijn om in de sproeistand (pos. 4) de wissermotor uit te schakelen. Je trekt dan de hendel naar je toe voor alleen sproeien en beweegt hem omhoog voor de wisser als de ruit nat genoeg is. Eens kijken in het schema of dat kan. Misschien weet Yits hierover ook nog iets.