Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

razorx

Citaat van: pwassink op 06-03-2010 20:36:51
Tijd voor een klein glaasje ATF ?
;D
Lijkt er wel op, de Grolsch was op bij de super.

razorx

Goedenavond oh majestueze roffelaars!

In deze post staat een expliciete foto van een duim in een gapend gat.
Jeugdiger kijkertjes kunnen dit bericht maar beter overslaan.

Het zonnetje scheen heerlijk, dus hoogste tijd om het interieur van bijde roffels schoon te maken en ondertussen wat andere klusjes aan de roffels te doen.
Dat schoonmaken was hard nodig: Mijn roffel leek op een asbak van binnen, maar dan in het groot. Die van Saskia bevatte overal tandestokers, tot en met het raam mechaniek! Daarnaast een oogpotlood in het stuurmechaniek en verpakkingen van ijsjes als vloerbedekking.

Bijde roffels zo schoon gemaakt dat een chirurg hier met liefde een open hart operatie zou uitvoeren.

Thermostaat stoel vervangen
Mijn stoelverwarming werkte al een tijdje niet meer. Beetje een standaard klacht van de 850. Meestal een afgebroken draadje op de rand van de connector onder de stoel. Bij mij niet.
Ik zal in deze post ook laten zien hoe je de afbreek kwaal preventief voorkomt.

De vier bouten van de stoel er uit en de stoel naar achteren gekanteld.
Één draadje naar de thermostaat was op het voorspelbare plunt afgebroken. De andere was echter op de thermostaat zelf afgebroken:




Als je met je vinger het schuim een beetje opzij duwt, kan je je vinger achter de thermostaathouder haken en hem er uit trekken.
In één van de woonkamerstoelen had ik nog een goed exemplaar zitten.


Thermostaat is een groot woord. Zo'n ding heet ook wel een klikson, gewoon een bi-metaaltje in een omhulling.
De eerste exemplaren in onze roffels schakelden pas om bij 45 graden. Soort van bilgril.
Later is men terug gegaan naar 37 graden. Wat vriendelijker voor het zitvlees.

Dat de draadjes naar de thermostaat zo vaak afbreken is heel logisch: Het draadje kan vrij trillen terwijl de stoel vast staat.
Als je wat licht elastische kit in de connector doet op de plaats waar het draadje de connector ingaat is het al een stuk betrouwbaarder.
Zet daarda de draadjes naar de thermostaat vast op de zwarte balk met wat tie-wraps.

Herstel van de connector: Duw met een kleine schroevendraaier het palletje in de connector naar beneden.
Het contact kan je dan naar rechts uit de omhulling duwen.


Netjes het draadje over de bestaande klem gesoldeerd.
Als je het contactje er later weer in wilt doen doe je dat vanaf de linkerkant op de foto.

Wat Polymax in de achterkant:


Duim en thermostaat in gapend gat.

Even doorduwen tot het schuim om de kraag valt.

De drie tie-wrapjes als verdere bescherming:


En de stoel wordt weer heerlijk warm.

Koplampdroefenis
Roffel Fred had al een tijdje last van condens in de rechter koplamp.
Niet gek, ons slechte wegdek en de daaruit resulterende steentjeshagel hadden een gaatje in de koplamp gemaakt:


Op zich treurig, maar deze wagen stamt uit 1993. Een leeftijd waarop de reflectors verval gaan vertonen.
Dit kan je van buitenaf zien door met een heldere zaklamp in je koplamp te schijnen. Is de weerkaatsing gelig, dan is de reflectorlaag aan het loslaten.
Zo zit dat er van binnen uit:


Maar eens wat rondneuzen voor een vervangende koplamphouder met glas.
Niet te oud. Krijg morgen een prijsopgaaf van een sloper uit 1996.

Tijd voor een heerlijk koel glas lijnolie.
Proost!

elianmars

En weer een uiterst leerzame post gelezen  :eusa_clap:

rogerV701998


UserID6342

Mooie reportage Yits, en weer lekker warme billen.  Is toch wel erg fijn hoor met dit weer :)

razorx

HF-DZ 382dkm

Goedenavond oh nobele lijnoliegebruikers!

Ik speelde nog met de gedachte een regelbare thermostaat te kopen voor de bilverwarming. De knopjes zouden dat op de vrije plek op de middenconsole voor de achterbankverwarming moeten komen. Iets voor later.

Koplampen lui vervangen
Terug naar de koplamp met steenslagschade en na 17 jaar desintegrerende reflector.

De overwegingen:
-Koplampglazen kosten je de kop niet.
-Reflectors zijn niet los te koop.
-Een nieuwe Volvo/Hella koplampunit is niet bepaald gratis. Bovendien zou je ze dan voor de mooiigheid allebei moeten vervangen.
-Imitatiekoplampen hebben de reputatie condensvorming te krijgen, o.a. doordat de rubber afdichtring niet uit één stuk is en een wat slechter huis.

Het positieve is dat je aan het glas of de reflector van een imitatiekoplamp niet veel verkeerd kan doen.

Het besluit was genomen: Ik vervang alleen het glas en de losklikbare reflector, --edit--  maar neem die uit een complete (Depo) unit
Zo kan je de unit lekker op zijn plaats laten en hoef je de motorkap klemmen niet te verwijderen:


Knipper losgemaakt en vervolgens de ruitenwissertjes losgehaald en de sierstrip onder de lamp losgeklikt.

Klemmetjes van het glas losgewipt:


Reflector losgeklikt (één dicht in de hoek bij de grille, één boven in het midden en één onder in het midden):


Maak meteen de twee stelmechanieken gangbaar!

De lampjes mochten uit de reflector (raak het glas niet aan):


De nieuwe unit klaar voor demontage:


Oogt toch wel een heel stuk helderder  :eusa_dance: . Maar wat steken die knippers af!
Reflector er in, glas er in:


Let zeker bij het terugduwen van het waterslangetje van de wisser goed op.
Dit materiaal breekt graag. Wat vaseline kan hierbij helpen.

Waternozzeltje rechts dus gebroken. :eusa_wall:

Voor de rest een leuk simpel klusje op een mooie warme dag.
Ik ga zo even kijken of ik de lampen alvast een beetje kan stellen.
De garage kan daarna fijnstellen.


U allen een vrolijke roffelavond!
Yits.

Freakybaby

Mooi verslag Yits.

Als ik de brutale vraag mag stellen, wat was je waar kwijt voor de losse reflectoren en glazen?
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

razorx

#727
Citaat van: Freakybaby op 17-03-2010 20:09:44
Mooi verslag Yits.

Als ik de brutale vraag mag stellen, wat was je waar kwijt voor de losse reflectoren en glazen?
Dat is het em nou. Losse reflectoren zijn niet te koop.
Ik heb units van Depo besteld en daar het enige goede van gebruikt ;) : De reflectoren en glazen.
Die Depo units kosten ongeveer 90 euro ex.

Scheelt dus stevig en zo boet je niet in op kwaliteit geloof ik.

Ik heb mijn voorgaande post wat duidelijker gemaakt.

Freakybaby

Dat verduidelijkt inderdaad o Lijnoliekoning ;D

De prijs vd volledige unit is voor mij altijd de reden geweest om slechts het glas te wassen (en wat verstralers die mistlampen heten te monteren).
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

haasje

Ik heb van de week geïnformeerd, originele koplampen kosten €196 ex p/st

)()()sT

Nederig lees ik uw posts in uw o zo aangename blog.
Goed gedaan Yits!

Misha

Sommigen zeggen dat hij zijn geslachtsdeel  insmeert met Lijnolie voor elke gang nar het toilet..... Anderen zeggen dat hij LED's in zijn onderbroek heeft..

Een ding is zeker: aan 2 uur slaap per nacht heeft hij voldoende..
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

)()()sT


razorx

Citaat van: Misha op 17-03-2010 21:22:23
Sommigen zeggen dat hij zijn geslachtsdeel  insmeert met Lijnolie voor elke gang nar het toilet..... Anderen zeggen dat hij LED's in zijn onderbroek heeft..

Een ding is zeker: aan 2 uur slaap per nacht heeft hij voldoende..

Proest!

Freakybaby

Citaat van: razorx op 17-03-2010 21:27:09
Citaat van: Misha op 17-03-2010 21:22:23
Sommigen zeggen dat hij zijn geslachtsdeel  insmeert met Lijnolie voor elke gang nar het toilet..... Anderen zeggen dat hij LED's in zijn onderbroek heeft..

Een ding is zeker: aan 2 uur slaap per nacht heeft hij voldoende..

Proest!

Gevalletje Too much information...

;D
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn