VVV

Gestart door Vulk, 04-06-2008 08:26:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

widebody

Thomas,

volgens mij heb jij 1 van de nieuwste 855 ;D. Nette auto, en technisch 100%.

Doe zo voort :eusa_clap:

Vulk

Update! Voor de verandering eens geen retourje Thuurbo.nl, maar een retourtje Toscane (Firenze)
De oplettende lezer had al gezien dat ik de laatste zaken veel zaken preventief aan het vervangen was. LMM, relais 103, ... dit ter voorbereiding van de lange rit voor onze vakantie. Toen ik de vele berichten over autopech las hier op het forum kreeg ik het soms benauwd, maar ik las allemaal zaken die bij mij al aangepakt zijn.

Een samenvatting (autogerelateerd).

We vertrokken met een kilometerstand van 329.750km.



Op de heenweg hebben we overnacht in Oostenrijk, om dan daarna door te rijden tot in Figlini Valdarno (+-50km over Firenze).

Ter plaatse hebben we veel mooie dingen gezien (Arezzo, Firenze, Pisa, Sienna, ...), de 850 heeft ons er steeds probleemloos naartoe gebracht.











Verder hebben we 14x getankt. 2x benzine en 12x gas. Op de heenweg heb ik zo'n 500km op benzine moeten rijden, in de terugweg slechts 50km. De terugweg heb ik overigens in 1x gereden. (1450km)

Ook de terugweg ging zonder problemen. Geen rammeltje, geen kraakje, geen hikje, geen trilling, ... We hebben zowat alles gehad onderweg: droog weer, gigantische regenbuien, aquaplanning, files, stukken lege autobahn, ... De 850 deed het gewoon zonder morren. Een heel bijzondere reisauto.

Heb ik dank helemaal geen problemen gehad? Toch wel, maar niks ernstig.

Toen we vertrokken in Italië hing er een dikke mist. Daar heb ik ontdekt dat de spiegelverwarming van de bijrijderskant het niet meer doet. Daarvoor moet men dus naar Toscane rijden om dat te ontdekken.  :eusa_wall: (Hier staat de auto altijd binnen).

En dan was er nog een 'lekje'. Op heenweg heb ik de benzinetank in Luxemburg helemaal volgegooid. Pomp sloeg af, nog even lpg tanken en rijden maar. Toen zag ik dat de meter maar een goeie 60l aangaf. Ik stelde mij er geen vragen bij. Dat zal wel zo horen of de pomp is te vroeg afgeslaan, dacht ik.

Toen we op de terugweg in Oostenrijk waren had ik nog +-25liter in de tank, dus terug volgooien dus. Toen ik de slang wou terugzetten zag ik de benzine onder de auto uit zeiken! Toen ging er een belletje rinkelen... Snel doorgereden en 5km verder de auto even aan de kant gezet:



Dit zal een jobje worden voor Thuur. Kort hierna hebben we anderhalf uur in de file gestaan en zagen we nog een klein spoor van benzine achter de auto. Daarna is het lekken gestopt en bleef de meter terug stabiel. Gelukkig lekte er geen benzine richting uitlaat!

De kilometerstand bij thuiskomst:



3.464 heerlijke kilometers gereden.

Bij thuiskomt de auto nog een knuffel gegeven. ;D



Deze vakantie heeft me (nogmaals) geleerd dat onze roffels geweldige auto's zijn. Verder is het zeer belangrijk dat er goed onderhoud gebeurt. Dus niet alles als een 'tijdbom' laten zitten tot het kapot gaat, maar gewoon preventief vervangen. Als de gemiddelde LMM kapot gaat tussen de 3 en 4 ton, dan moet je daar niet op wachten.

Met deze gedachtengang zal ik binnenkort nog de nokkenassensor vervangen ook. Daarna begin ik aan de koelwater- en olieleidingen.

Ben je dan 100% zeker dat er niets gebeurt? Uiteraard niet, maar je kan al een heel aantal zaken uitsluiten.

Dus: dankuwel Thuurbo.nl voor het gedegen onderhoud aan de auto, ik heb de hele rit met een gerust hart kunnen rijden. Op naar de volgende!

elianmars

Mooi verhaal en dito foto's, Thomas!

Onderhoud is inderdaad heel belangrijk, maar zelfs als je je wagen altijd netjes onderhoudt en dingen preventief vervangt kun je de pech hebben dat je stil komt te staan (kijk naar Roetmobiel......)


Vulk

Zie mijn conclusie, je kan nooit alles uitsluiten, maar je moet het wat statistisch bekijken.

elianmars

Citaat van: Vulk op 12-09-2013 08:52:46
Zie mijn conclusie, je kan nooit alles uitsluiten, maar je moet het wat statistisch bekijken.

Mee eens.

Als je niks (of niet veel) aan je wagen doet, moet je niet piepen als je eens stil komt te staan.

M a r c

Zal de klem wel zijn tussen vulhals en tankhals die verrot is....

Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

)()()sT

Daarom ga ik me nu ook richten op de R :)
Heb je al eens gekeken of het bovenop de tank bij de pomp nat is?
Ik merkte dat vorig jaar in zuid Frankrijk nadat we dus vlak ervoor de pomp hadden vervangen.
De ring heb ik nog wat vaster moeten tikken en had alleen maar benzinegeur als de tank helemaal vol was.

Vulk

Ik heb nog niets gecontroleerd. Benzinegeur was er niet, het zeikte er alleen uit. :)

KIM

Volgens mij een LPG auto probleem. Ik ontdekte het ook in Spanje met mijn GLT toen ik m voltankte. Hij zat anders nooit vol, dus ik denk dat er het een en ander uitgedroogd is onderaan de vulhals.

Vulk

Nog even wat informatie wat betreft het 'olieverbruik'.

Bij vertrek thuis stond het oliepeil 0,5liter boven minimum. Na de eerste rit richting Oostenrijk (+-950km), zonder file en met veel laagvliegen heb ik een halve liter bijgevuld. Ik kon toen niet fatsoenlijk peilen omdat de auto schuin stond. Het peil leek onder het minimum te staan.

Eens in Italië aangekomen (500km met veel fileleed), stond de auto terug vlak en stond het peil halverwege de peilstok. Dus hier had ik een verbruik van 0,25liter. Dan hebben we lokaal nog wat rondgereden en terug huiswaarts gereden. Het oliepeil staat nu op +- 0,3l boven het minimum.

Een 'verbruik' van 0,7l/3500km dus ofwel 1 op 5000km.
Dit is ook het beeld dat ik krijg bij normaal rijden. Dan vul ik ongeveer één liter bij tussen de beurtjes.

StefanCJ

Citaat van: elianmars op 12-09-2013 08:51:10
Mooi verhaal en dito foto's, Thomas!

Onderhoud is inderdaad heel belangrijk, maar zelfs als je je wagen altijd netjes onderhoudt en dingen preventief vervangt kun je de pech hebben dat je stil komt te staan (kijk naar Roetmobiel......)



Mooie verhaal en leuke foto's. Altijd prettig dat de auto het goed doet tijdens de vakantie. Ik zag op fb al wat foto's en ook de kleine meid heeft zich lekker vermaakt volgens mij.

Wat Marcel zegt, ik heb het zelf ook mogen ervaren. Er wordt van alles preventief vervangen maar toch sta je dan met een onverwacht probleem stil. Het risico op panne wordt een stuk minder bij goed en preventief onderhoud, absoluut.

:)

Piere

Citaat van: Vulk op 12-09-2013 08:22:37
Een heel bijzondere reisauto.

Vertel es iets nieuws ;D
Het is verbazend hoe goed je je nog voelt als je es echt een lange rit aan één stuk door maakt he :)


About that benzinelek; heb je je tank al es helemaal volgegooid sinds ik die benzinepomp ben komen vervangen? :eusa_think: :eusa_whistle:
Het lijkt me sterk, maar het kan natuurlijk dat die ring inderdaad niet goed is aangespannen...
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

Vulk

#1827
Ik heb de tank nog nooit volgegooid sinds ik hem heb.

big ben

 :eusa_clap: :eusa_clap:

Wat de lekkage betreft, ik heb het zelfde verhaaltje ook na het vervangen van de benzinepomp  :(

rogerV701998

Citaat van: Vulk op 12-09-2013 17:53:32
Ik heb de tank nog nooit volgegooid sinds ik hem heb.

Ik wel, met enige regelmaat. Tot heden nog geen lekkage.

Mooi verhaal Thomas. Goed te lezen dat alles goed is gegaan maar om nu te zeggen dat goed onderhoud nodig is... :eusa_think:

;D