Krassen wegwerken / laktift resten wegwerken

Gestart door mdethmer, 06-09-2008 23:57:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mdethmer

Hallo,

Wetende dat er al veel over is geschreven, toch het volgende:

Ik heb enkele diepe krassen in mijn lak, sommige tot op het witte. Ook zijn er enkele plekken bijgewerkt met een lakstift, echter dit is te grof gebeurt.

Hoe krijg ik weer een gladde laag, zonder overspuiten

Commandant 4/5 met een polijstmachine? Waterproof schhurpapier? Of zijn er andere middeltjes? Meguiar's 5 stappenplan biedt op dit moment geen uitkomst. Daarmee polijst ik het overtollige niet weg. Ben echter huiverig om zomaar te gaan schuren. Verder is de vraag of ik naast de verf ook weer een laagje blanke lak moet bevestigen of dat dit ook weg kan. Scheelt weer een bobbel.

Foto vd auto:


BartusKN

sja ik durf het je niet te zeggen, ik vraag het mijzelf ook af:  Hoe te werk gaan met lakstift en hoe dit weer glad te krijgen.

daytonawim

IK heb ook geen idee, eigenlijk ook nooit geprobeerd, bang om het probleem
nog groter te maken dan een minder mooi plekje lak, wat in elk geval beschermd

hathü

Ik heb met een plastic schrapertje, zo,n ding om je ruit ijsvrij te maken, voorzichtig overtollige lak en verf van een krasje in de de bumper verwijdert,  krasje vol laten lopen met verf met behulp van een sateprikker, zodanig dat de verf enkel in het krasje zit en niet uitsteekt boven de lak, daarna lak erop, na uitharding gepolijst, ziet er iets beter uit maar bij een bepaalde lichtinval blijf je het zien. Blijft lapwerk. Ben wel erg kritisch mede door mijn verleden als spuiter.  :-\

tackle

ik denk niet dat je m weer op die manier strak krijgt. Tis metallic lak, dus dan vallen de metaaldeeltjes in de lak nooit zoals het eerder gespoten was. Misschien laten restylen, is niet zo ernstig duur.

mevita

#5
Lang geleden toen ik nog bij Volvo werkte ,heeft een jongen uit de lakstraat een kras op m,n werkauto bijgemaakt hij vulde de kras uit ,drogen laten nam een kurk met 1/1000 schuurpapier zo,n rond stukje wat plakte op de kurk ( de bolle kant) en ging er met draaiende bewegingen overheen voor de randjes weg te krijgen, volgende dag nog eens herhaald en daarna ik meen polijsten of cleaner en weg kras  ;)

groetjes mevita

mdethmer

Mevita,

Was dat eerst kleurlak en daarna nog een keer blanke lak? Of kun je ook volstaan zonder dat laatste?

Marc

mevita

Dat durf ik niet met zekerheid meer tezeggen volgens mij alleen de kleurlak, in ieder geval de kras een paar keer vullen daar de lak inzakt, het schuurpadje was van merk scotch(1duizendste).
Probeer het anders eerst op een los stukje metaal maak er een kras in en vul het uit , als dat goed is kan je het altijd nog bij je auto doen  ;)

gr mevita

razorx

#8
Citaat van: mdethmer op 09-09-2008 23:09:47
Mevita,

Was dat eerst kleurlak en daarna nog een keer blanke lak? Of kun je ook volstaan zonder dat laatste?

Marc
Optisch gezien kan je bij een niet metallic auto zonder de blanke lak.

De blanke lak van Volvo is echter wel degelijk een goede bescherming. En echt wat anders dan de Motip lak.
Die lak is kei en keihard en dus een zeer goede bescherming tegen steenslag.

Om die lak netjes en glad te krijgen heb je er imho wel wat ervaring nodig.

Denk dat de stap met de kurk en schuurpapier 1000 met wat water de beste keuze is.
Met dit soort klusjes denk ik ook: Is het niet goed, doe het overnieuw. Weet je het voor de volgende keer.

Zorg alleen wel dat je schoon werkt: Ontvetten met wat water en ammonia en zo. En goed drogen.

face.flava

Ik had laatst een lelijke kras op mijn dak. Deze heb ik opgevuld mbv een tandenstoker, die kwastjes zijn vaak veel de dik. Na het uitharden van de lak heb ik de auto bij een schadereparateur gebracht om dat plekje te laten polijsten. Het was deze keer gratis, vorige keer bij "vogelpoepschade" heb ik iets van 30 euro gekost.

pwassink

Citaat van: razorx op 10-09-2008 01:02:53
Citaat van: mdethmer op 09-09-2008 23:09:47
Mevita,

Was dat eerst kleurlak en daarna nog een keer blanke lak? Of kun je ook volstaan zonder dat laatste?

Marc
Optisch gezien kan je bij een niet metallic auto zonder de blanke lak.

De blanke lak van Volvo is echter wel degelijk een goede bescherming. En echt wat anders dan de Motip lak.
Die lak is kei en keihard en dus een zeer goede bescherming tegen steenslag.

Om die lak netjes en glad te krijgen heb je er imho wel wat ervaring nodig.

Denk dat de stap met de kurk en schuurpapier 1000 met wat water de beste keuze is.
Met dit soort klusjes denk ik ook: Is het niet goed, doe het overnieuw. Weet je het voor de volgende keer.

Zorg alleen wel dat je schoon werkt: Ontvetten met wat water en ammonia en zo. En goed drogen.


Niks dan lof over bovenstaand verhaal, mis echter een waarschuwing..

Kijk verschrikkelijk goed uit dat je niet door de blanke laklaag rondom de reparatie heenschuurt..
Je kantelt namelijk tijdens het schuren met een klein klosje of kurkje altijd wat, en je haalt dus rondom de bobbel
al heel snel veel meer weg dan je wilt, die (blanke) lak is inderdaad knetterhard maar ga je erdoor
dan is het carroseriedeel compleet en "tweelaags" overspuiten de enige echt nette optie.

K denk dat ik bij een UZS / spotrepairman langs zou gaan, kost wat maar dan heb je ook wat .


Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

Frank Selen

#11
Ik heb me een paar dagen geleden over deze krassen mogen verbazen:



De motorkap vol en een paar lange krassen links en rechts over de voorspatborden en de vier deuren. In totaal wel een stuk of 20 krassen. Het grootste deel dóór de blanke lak. Als je nu je 850 netjes gewassen hebt, krijg je toch een ander resultaat.  :evil: :evil:

Zoals ik al gelezen heb is er waarschijnlijk weinig aan te doen....
Toch iemand nog enig suggesties? Alles wat er voor zorgt dat het iets minder ernstig uitziet is natuurlijk meegenomen!
Groetjes, Frank


Emiel

Ik heb met dat soort krassen zeer goede ervaringen met Sandbrink in Nijkerk.

francois

krassen weg werken is heel moeilijk inzetten ,met blanke verzegelen ,opschuren met 3m schuur papier heeeeeeeeeeel fijn
en daarna poetsen met  cleaner
dit kan je bijna niet zelf doen  (door poetsen)

mooie achterlichten trouwens

vr gr

BarT5

Ik heb ook een heleboel kleine krasjes en putjes. Wat bij mij goed werkt:

Opvullen met lakstift. Een paar keer doen tot de lak er echt bovenop ligt. Dan een katoenen lap strak om een klein blokje (2 x 6 cm) spannen en met commandant 4 lekker aan de gang gaan. Wel zoveel mogelijk op het hoogste punt blijven. Op een gegeven moment verdwijnt het verhoogde gedeelte en zie je er praktisch niets meer van. Ik heb Nautic Blue lak, met veel en grote metaaldeeltjes en het werkt echt goed.

Ik moet nog het een en ander doen en zal proberen er foto's van te maken.