Carterventilatie model 1992 t.o.v. na 1993

Gestart door K00L, 02-12-2008 10:14:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

K00L

Ik heb net even Volvo Scholten in Ede gebeld voor onderdelen van mijn carterventilatie.
Blijkt dat de olieafscheider (potje) 91 euro ex btw is voor modellen tot 93 en na 93 maar 20 euro. nu heb ik een GLT uit mei 92 en echt geen zin om 91 euro voor dat potje te betalen.

mijn vraag aan jullie: zijn de potjes niet stiekem hetzelfde zodat ik het potje van na 93 kan gebruiken?

Scholten gaf wel aan dat het 2 verschillende artikelnummers zijn. 1271652 is die van model na 1993. van voor 1993 weet ik niet.   


thuur

Ga er nog maar eens achteraan, dat nummer voor dat potje van 91 euro. Daar ben ik wel heeeeeeel benieuwd naar dan :eusa_think:

Potjes zijn allemaal hetzelfde, de enige uitzondering is 2 aansluitingen bovenen vs. 1 aansluiting. En dat is dan 20V vs. 10V. Als je de versie met 2 aansluitingen hebt kom je ook wel weg: de andere kun je afdoppen als je deze niet nodig hebt.


Gr ;)

Eugene

Potjes zijn verschillend. '92 GLT blok heeft 2 aansluitingen aan het blok die boven elkaar zitten en géén aansluiting tussen de bougiedoppen.

Nieuwer blok heeft 2 aansluitingen aan het blok, maar die zitten schuin boven elkaar en wel een aansluiting tussen de bougiedoppen...


If it's not blown, it sucks...

K00L

okee helder. is er een andere mogelijkheid om het potje dan schoon te maken? met remmenreiniger ofzo? ik heb er geen 91 euro voor over om een potje te vervangen.

daarnaast: is het een vereiste de slangen te vervangen? ik heb geen idee welke slangen ik moet vervangen, want ook die typenummers verschilen met die van na 1993 (en dat zijn juist de typenummers die ik via de search hier opt forum vind)

Sbv

Je kan eventueel de Volvo gagage vragen, die kunne op basis van je kenteken/serienummer wel bepalen wat je nodig hebt lijkt me. Verder is hier een recent topic over het vervangen van de carterventilatie.
Ik moet zelf ook nog steeds aan de gang, maar het is van dat vieze weer buiten. Mijn garage staat momenteel helaas vol

Eugene

Citaat van: K00L op 02-12-2008 13:56:17
okee helder. is er een andere mogelijkheid om het potje dan schoon te maken? met remmenreiniger ofzo? ik heb er geen 91 euro voor over om een potje te vervangen.

daarnaast: is het een vereiste de slangen te vervangen? ik heb geen idee welke slangen ik moet vervangen, want ook die typenummers verschilen met die van na 1993 (en dat zijn juist de typenummers die ik via de search hier opt forum vind)

Remmenreiniger, diesel, benzine... nachtje laten staan in een bak diesel doet vaan wonderen.

Potje vol laten lopen en goed mee rammelen.

Is gewoon schoon te krijgen zonder te vervangen, maar kost wat tijd en moeite :P

Slangen even doorblazen met de compressor als ze niet gescheurd zijn.

If it's not blown, it sucks...

FGG

Citaat van: K00L op 02-12-2008 10:14:02
1271652 is die van model na 1993. van voor 1993 weet ik niet. 

En die van 1993?


Ik heb even de factuur van de Sleuteldag van dit jaar erbij gepakt:














OnderdeelOmschrijving
Prijs
Korting
Bedrag
1275055Pakking
7,05
15%
5,99
9146756Olieafscheider
24,65
15%
20,95
9146489Verbindingsstuk
5,25
15%
4,46
1271771Slang
3,70
15%
3,14
9135636Pijp
7,40
15%
6,29
9146488Koppelstuk
4,65
15%
3,95
9135990Pakking
2,40
15%
2,04
9125615Verbindingsstuk
1,35
15%
1,15
Subtotaal
47,97
BTW 19%
9,11
Totaal
57,08

En dit was voor een 93-er 2.5 20V

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

FGG

#7
Ook maar even de plaatjes erbij (de eerste 2 klikbaar gezien hun formaat):

1992:


1993:



Opmerkingen bij de eerste items:



Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

thuur

Dus maar 2 types toch? 1 Gaatje of 2 gaatjes..


Gr ???

K00L

hmmm. blijft toch een puzzel. het verschil is niet te zien tussen MJ1992 en MJ1993-1994. Wat wel duidelijk wordt is dat de 10Valve een enkele aansluiting heeft en de 20valve (mijn versie) een dubbele. Maar toch verschillen de typennummers. rara hoe kan dat?

FGG

Citaat van: thuur op 05-12-2008 12:02:17
Dus maar 2 types toch? 1 Gaatje of 2 gaatjes..

Citaat van: K00L op 05-12-2008 13:41:16
Wat wel duidelijk wordt is dat de 10Valve een enkele aansluiting heeft en de 20valve (mijn versie) een dubbele.

En die tweede aansluiting kun je afdoppen. Overigens kreeg ik ook een afscheider met dubbele aansluiting en ik moest er ook één afdoppen. Ik heb een 20V. :eusa_think:

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

K00L

Nou ik ga morgen de boel lostrekken. ik probeer het eerst met het schoonmaken van het potje etc. mocht dat niet lukken dan zit er niets anders op dan de boel later nog een keer loshalen en het potje vervangen.

K00L

Nou het is gelukt. het heeft me een dag gekost (geen haynes boek bij de hand) maar de boel is schoon. enkele opmerkelijkheden:

- vlamdover zat helemaal verstopt en moest ik in brokjes loswrikken
- bougiegaten zaten vol met olie (wellicht te wijten aan hoge carterdruk?)

verder heb ik het potje schoongemaakt met remmenreiniger, goh daar kwam een drap uit! bijbehorende slangen vervangen. ik heb daarvoor bij Brezan slangen gehaald, werkte prima. scheelt weer knaken t.o.v. volvo origineel.

dus carterventilatie is nu weer top. olie + filter vervangen als ook de bougies. kwam er verder achter dat mijn luchtfilter zwart was, dus ook die maar vervangen.

zometeen aan de slag met de stabilisatorstang rubbers. Moet ook nog de thermostaat vervangen maar heb die maat Torx niet om em los te halen....

iig allen bedankt voor de tips!

reneetje

Citaat van: K00L op 07-12-2008 11:41:59
Nou het is gelukt. het heeft me een dag gekost (geen haynes boek bij de hand) maar de boel is schoon. enkele opmerkelijkheden:

- vlamdover zat helemaal verstopt en moest ik in brokjes loswrikken
- bougiegaten zaten vol met olie (wellicht te wijten aan hoge carterdruk?)

verder heb ik het potje schoongemaakt met remmenreiniger, goh daar kwam een drap uit! bijbehorende slangen vervangen. ik heb daarvoor bij Brezan slangen gehaald, werkte prima. scheelt weer knaken t.o.v. volvo origineel.

dus carterventilatie is nu weer top. olie + filter vervangen als ook de bougies. kwam er verder achter dat mijn luchtfilter zwart was, dus ook die maar vervangen.

zometeen aan de slag met de stabilisatorstang rubbers. Moet ook nog de thermostaat vervangen maar heb die maat Torx niet om em los te halen....

iig allen bedankt voor de tips!

Spuit alvast de torxbouten in met WD-40 of kruipolie, heb je morgen gemak van.
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

t5karel

Citaat van: reneetje op 07-12-2008 11:57:18
Citaat van: K00L op 07-12-2008 11:41:59
Nou het is gelukt. het heeft me een dag gekost (geen haynes boek bij de hand) maar de boel is schoon. enkele opmerkelijkheden:

- vlamdover zat helemaal verstopt en moest ik in brokjes loswrikken
- bougiegaten zaten vol met olie (wellicht te wijten aan hoge carterdruk?)

verder heb ik het potje schoongemaakt met remmenreiniger, goh daar kwam een drap uit! bijbehorende slangen vervangen. ik heb daarvoor bij Brezan slangen gehaald, werkte prima. scheelt weer knaken t.o.v. volvo origineel.

dus carterventilatie is nu weer top. olie + filter vervangen als ook de bougies. kwam er verder achter dat mijn luchtfilter zwart was, dus ook die maar vervangen.

zometeen aan de slag met de stabilisatorstang rubbers. Moet ook nog de thermostaat vervangen maar heb die maat Torx niet om em los te halen....

iig allen bedankt voor de tips!

Spuit alvast de torxbouten in met WD-40 of kruipolie, heb je morgen gemak van.
Zie mij nog staan bij de garage''Hallo,hebben jullie nog zo,n thermostaathuisje op voorraad? :eusa_shifty:.''
Monteurs lagen dubbel van het lachen ???.
Track dragster from North.Ik ben slechts verantwoordelijk voor wat ik schrijf. Niet voor wat U begrijpt.