T-5R + XC70 maartendeb

Gestart door maartendeb, 28-04-2010 17:44:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 19 gasten bekijken dit topic.

)()()sT

Wel die eerste hè ;D
Mooi werk weer bro, de volgende klus moeten we maar eens eh... plannen.

Arnie82

Kudos Maarten... Mooie klus en leuk om te lezen :)
'08 V50 2.0D / Summum / Electric Silver 477 / VolvoTune(d) / Dynaudio / RTI / 17" Freja dark grey

LouisXIV

Wat een werk allemaal  :eusa_clap: :eusa_clap: netjes hoor leuk om te zien en te lezen.

maartendeb

Thanks allemaal :) Merk weinig van die achteras hoor. In de bocht is het net iets strakker, volgens mij door de blauwe IPD stang. Maar voor de rest, 100 rechtdoor op de A12, same old ;D Het was wel een stuk stiller vanochtend, dankzij m'n nieuwe piep :eusa_dance:

peteRRR

Met de achteras wissel moet/is het beste om de boel te laten uitlijnen,...hoe zeg ik dat nou netjes in het Nederlands. ;D
Moet het spul na de wissel niet na de uilijner,....

Knap aan het sleutelen Maarten!

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

KIM

Jazeker.
Wanneer de bevestigingen van de achteras L en R los zijn geweest, klopt er van de sporing niet veel meer.

razorx

Weer prachtwerk Maarten.
Dit topic blijft een plezier om te lezen!

Marty__Mouse

Goed bezig hoor! Toch knap dat je ondanks de twijfelingen toch zelf aan het klussen slaat!
When standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

V70 2.4T -> 2.3T V70NT5 blok, Fasttech getuned, 3" downpipe, LPI G3, R- en XC-bumper, 18" Pegs enz, enz..

StefanCJ

Maarten is volgens mij gewoon klusverlaafd  :eusa_shhh:

Knap werk weer  :eusa_clap: :eusa_clap:

maartendeb

#1809
340740 - Ashoes LV



Bij Dirk geweest om oa. een ashoes te vervangen. Met zo'n mooie tool is dat een eitje:


Ook heeft hij voor mij het koelsysteem op druk gezet, om te kijken of er misschien ergens een lek zat. Begon hem een beetje te knijpen, want ik bleef maar bijvullen ondanks alle nieuwe slangen:


Voila. Het waren uiteraard de enige slangen die nog vervangen moesten worden; die van de kachelradiateur ::) Hoe dan ook, a pack of my heart, dit is te fixen:


340935 - Uitlijnen

Ondertussen nog laten uitlijnen bij de Volvo dealer:


341628 - Kachelslangen + kachelhuisje

988024 - 2x slangklem
3522035 - kachelhuisje
9186849 - kachelslang inlaat
9186847 - kachelslang retour
3545586 - 2x o-ring tbv. kachelradiateur



Als tip van Dirk meegekregen om het kachelhuisje in z'n geheel te vervangen, dan loop je niet te klooien met die klemmetjes. Daar was ik blij om, want ik kreeg die oude klemmetjes dus met geen mogelijkheid los geklikt; ze braken af.

Heb er uiteindelijk de zaag maar in gezet:


Om het kachelhuisje te verwijderen: in het motorcompartiment die 2 schroeven loshalen (zitten wat ongelukkig), aan de binnenkant de kachelradiateur klein beetje lossen om de pijpjes vrij te spelen, en het gaspedaal even verwijderen; dan kun je het kachelhuisje er tussenuit wurmen.

Pijpjes overzetten op het nieuwe kachelhuisje (ook kliksysteem), setje nieuwe o-ringen erop voor de kachelradiateur en weer terugbouwen:


Slangen klikken er zo in, en in 1x lekvrij:




Aanvankelijk dacht ik dat er nog steeds koelwater verdween, dus ik was een beetje bummed. Maar tot mijn verbazing zag ik na een week nog steeds hetzelfde niveau :eusa_dance:


Hele koelsysteem is dus nu vervangen, heb geen koppakking lek of scheur in het blok, èn ik hoef niet meer met geknepen billen te rijden; lucht wel op ;D

342500 - Motorsteunen voor & achter, ontsteking, nokkenaskeerringen bakzijde

Wilde dus al eerder de voorste/achterste motorsteunen van de 2.5T overzetten maar ik bleek er niet de juiste tool voor te hebben:


Kwam er achter via dit FCP filmpje (http://youtu.be/bHFufHp_Qpw), waarin ze even in 8:27 minuten die 2 motorsteunen vervangen. Natuurlijk is dat geknipt maar je ziet ook wat voor mooie tools die monteur heeft, die de job aanzienlijk versnellen.

Belangrijkste voor mij was zo'n dop met cardangewricht, voor de moeren bovenop de motorsteunen. Ik wist niet dat die dingen bestonden, dan heb ik echt zo'n eureka momentje. Heb natuurlijk wel zo'n gewrichtje in m'n doppendoos maar icm. dop is dat veel te lang om de draai te kunnen maken. Ze blijken "swivel sockets" te heten. Heb een mooi 2e hands setje op eBay kunnen scoren, ben er erg blij mee :)

Ik weet nog van de vorige ronde met de 2.5T dat we een behoorlijke tijd op die moeren hebben moeten stoeien met z'n 2en (en 2 doppensets), want er is maar moeilijk bij te komen. Met zo'n swivel socket 15mm is het werkelijk zo makkelijk als in het filmpje:




Voorste motorsteun had ik er zo uit, beetje freubelen om hem langs de koelfan naar boven te krijgen:


Heb dit keer dat loze stukje van de schroefdraad afgezaagd, daardoor kreeg ik de nieuwere steun er makkelijker in:


Dan de achterste steun. Ik bleek een schroef te missen van dat zwarte kapje, blijkbaar is die vergeten bij de bakrevisie. In het FCP filmpje zeggen ze koevoet ertussen en motorsteun er tussenuit wippen, wat mij uiteraard niet lukte.

Het zwarte kapje (foto) zit met een schroef aan die "driehoekachtige" bracket tussen motorsteun en blok. Ik heb de 2e schroef van die bracket ook losgehaald, en die aan de blok kant iets gelost; daar pivoteert de bracket dan op en wip je de motorsteun er zo tussenuit, bracket blijft hangen.



Boel weer gemonteerd:


Uiteindelijk heeft het me iets van 2,5 uur gekost, inclusief garage uitmesten, auto op bokjes, plankjes zoeken, cola drinken. Vorige keer was dat een dikke middag. Youtube FTW!

Had hierdoor tijd over, dus ook gelijk de ontsteking gedaan:

De verkeerd genummerde Bougicord kabels (die voor de 10v dus = grijs):


En de Bosch dingen:


Zitten weer Volvo bougies in:


Had ook nokkenaskeerringen besteld, want ik dacht als het tóch open ligt:


Good call dus:




De achterste ook gelijk gedaan, ook al zag die er een stuk beter uit (en was het een originele).

Hierna dan eindelijk de carterventilatie doen. Wil daar graag op m'n gemakje een dag over doen, kan ik onderweg de tijd nemen om wat dingen schoon te maken (oa. gasklep). Daarna door voor de turbo + spruitstuk en het interieur verven.

elianmars

Je bent weer goed bezig, Maarten!!  :eusa_clap: :eusa_clap:

)()()sT

Ja, en ook zo mooi updaten in je log. Ik kan dat niet meer opbrengen ::) ;D

elianmars

Citaat van: )()()sT op 01-06-2014 23:19:39
Ja, en ook zo mooi updaten in je log. Ik kan dat niet meer opbrengen ::) ;D

Jij hebt andere dingen aan je hoofd, kerel  ;)

The Volvoboy

Lekker bezig Maarten :eusa_clap:
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

Sbv

Weer lekker bezig geweest Maarten.