T-5R + XC70 maartendeb

Gestart door maartendeb, 28-04-2010 17:44:09

Vorige topic - Volgende topic

)()()sT

;D

Ik heb daarom maar een hele carroserie gescoord :D

maartendeb

Na de tuning van afgelopen zomer lekker op vakantie naar Zuid-Frankrijk gegaan, daarbij de 850 thuisgelaten, daar wilde ik ook even vakantie van ;D Toegegeven mijn ega heeft het meeste gereden in onze gehuurde Ford Ka, want ik vond daar geen bal aan. Er was 1 stukje Rivièra waarvan ik dacht nou dít had ik wel met de 850 willen doen, ergens tussen twee kustplaatsen, nog niet helemaal volgebouwd, prachtig! Voor de rest waren we elke keer weer blij als we ons koekblikje in het krapste, vaak enigste nog vrije, plekje in een volle parkeergarage geparkeerd kregen. En airco.

Eenmaal terug had ik nog een weekje vrij en kon ik mooi nog wat hobbyen:

349815 - veerpootbrug origineel

349750 - terugslagklep rembekrachtiger

Was hem een half jaar kwijt maar ik heb hem weer gevonden. Op het laatste moment nog van de 2.5T afgegrist toen ie weg ging, toch een onderdeeltje van 30 piek :) Wederom hevige strijd geleverd om dat ding te monteren:

350000 - HP Inductie Kit (K&N) van European Tuning

Ik had laatst met Yoyoyo)()()sT meegereden toen we z'n turbo gewisseld hadden. Ik had toen veel lol om zijn K&N pod filter, wat een grappig geluid! Ik kijk graag Mighty Car Mods op Youtube (2 Australiërs die DIY car mods doen), zij noemen het "choo choo noises". Ze hebben ook een leuk filmpje over luchtfilters vergelijken op de dyno http://youtu.be/PAIxeQUSg-Q. Blijkbaar doet het niet veel meer dan choo choo, toch hebben :eusa_drool:
Laatste vrijdag van m'n vakantie naar ET gereden voor een HP Inductie Kit. Aan de prijs voor een luchtfilter, maar ik vind die bak er omheen erg mooi gemaakt en ik kan dat niet zelf. De bak is plug en play, past perfect. Ook wil ik er de gascomputer nog een keer op monteren voor easy access, krijgt m'n cruise control pompje weer wat lucht.

Woeste looks!

Op de terugweg van ET nog de 350.000 aangetikt 8)

350800 - LPe software aanpassen bij Limburgse LPG Technieken

Bij de Limburgse LPG Technieken voor controle na tuning; toch wat te arm. Heb er nu de file inzitten die ze gebruiken voor gechipte 850R. Loopt beter...maar de tank is nu wel sneller leeg.

352446 - klokkenwinkel repareren

Had sinds het fixen van m'n toerenteller een kapot lampje van de boordcomputer. Heb het een aantal maanden aangekeken (misschien is het wel self healing lampje) maar op een gegeven moment was ik het beu. Hop het bovendek er weer af, nieuw lampje erin, en ook gelijk maar lampjes in alle gaten die leeg waren. Wat bleek, m'n service lampje was eruit gedraaid. Boel weer terug gebouwd, in de veronderstelling dat een knipperend service lampje zo hoorde en dat het een kwestie van resetten was. Had ik dat toen maar even geprobeerd, schijnt dat een knipperend service lampje niet te resetten is en dat het duidt op een fout in de klokkenwinkel zelf. Ding blijft dus knipperen zolang je rijdt  :eusa_doh: Andere klokkenwinkel gescoord en van 2 tellers 1 mooie gemaakt:

Na een hoop testritjes (wilde ook de km teller iets accurater hebben) eindelijk klaar:

Ben nu wel m'n OBD1 kilometerstand kwijt, maarja als deze wagen ooit nog een andere eigenaar krijgt, dan mag diegene het binnenwerk van de originele teller erbij hebben ;D

352750 - schutten tuning v2

Nog eens teruggeweest naar Sebastiaan voor wat fine tuning. Mijn wens was in het dagelijkse verkeer nog wel iets vlotter.
Zo en of dat gelukt is. Nu kan ik inhalen zonder dat hij meteen in Super Pursuit Mode™ gaat. En de schakelmomenten van de bak zijn nu meer opportuun, je merkt er weinig meer van. Rijdt als een lichtere auto nu, heel fijn! Bovenin gaat het nu ook nóg harder, maar goed ik rijd niet vaak in die regionen op de A12 haha, gaat me veel te hard :eusa_shifty:

Naar meten=weten 2014 geweest. Was een erg leuke meeting, gemoedelijk en geen pissing contest. Waren een paar pico bello wagens bij hoor, petje af!

242 wiel pk, 403Nm op gas.
234 wiel pk, 401Nm op benzine.

353200 - subframerubber inserts

Op zoek naar iets te doen in de garage vond ik de subframerubber inserts die Stefan voor me geregeld had. Aha dus dáárom voelden mijn remmen wat sponzig!

354191 - peilstok + buis

Had al gepost in het peilstok conspiracy topic, over dat mijn nieuw gekochte peilstok te lang was en ik het allemaal niet meer wist omgomg. Uiteindelijk bleek de oplossing het nieuwe type peilstok + buis. De stok zit weer lekker snug nu:

No bueno:

Bueno:

354191 - bekabeling achterklep gerepareerd, hulsje van het wissermechaniek vervangen

Al een tijdje ging mijn achterklepslot niet meer mee met de centrale vergrendeling, dus moest ik de wagen sluiten via het achterklepslot: niet handig als je altijd butt first parkeert ;D
Ik had al een ander slot gescoord en het was nu nog lekker weer om even wat te freubelen buiten, dus ik dacht allee:

De bekleding van de achterklep ging netjes los. Er zat al een reparatiesetje op en op de clipjes zaten van die dotjes zwarte-kit-die-vloeibaar-blijft. Ik vind dat eigenlijk wel slim, scheelt gekraak. Eerst eens het andere slot ingeplugd; deed ook niets. Toen de klep eens dicht gegooid, deed niets. Toen weer open, hee nu doet ie het wel? Hmm dat zal vast de bekabeling zijn. Eerst die tie-wrap van de bekabeling eens losgehaald, waarmee hij halverwege vast zit, had al eens gelezen dat dat knelt. Ok toen deed ie helemaal niets meer.

Mantel van de bekabeling opgestroopt en daar was ie:

Soldeeropstelling:

Volgens mij is het beter om een nieuw kabeltje te trekken ivm de flexibiliteit maar helaas heb ik niet van die mooie plugjes en zo'n knijptang. Naja op zich hoeft dit ook geen 19 jaar meer mee te gaan toch?

Originele slot doet weer mee, ben ik zeer content mee. Weer typisch zo'n fix that makes an old car nice :)

Gelijk van de gelegenheid gebruikt gemaakt om het hulsje van het wissermechaniek te vervangen:

Een van de vorige eigenaren is me voor geweest, asje was netjes schoon:

Maar hij had het mechaniek niet goed afgesteld, waardoor de wisser iets verder naar beneden dook. Even afgekeken van het mechaniek van de 2.5T:

Hierna heb ik nog 10 pogingen gewaagd om te zorgen dat de wisser in neutrale stand precies horizontaal staat, maar goed dan ga je erbij spritzen en dan gaat in ineens nog net wat verder. Ik ben er even klaar mee voor nu, laat hem lekker zitten zo, lekker eigenwijs  :evil:

Binnenkort hoop ik terecht te kunnen bij Thuur (en Maikel) voor de klepsteelrubbers. Ik heb er in ieder geval zin in, een reparatie bij thuurbo is toch een soort bucket list item voor de Volvo 850 enthousiasteling of niet dan? :D

big ben

Dacht dat je wel bijna klaar was Maarten ........... :P  ;) ,  in ieder geval een "beste" to-do lijst afgewerkt  :eusa_clap:.
Een hele mooie T-5R  8)

StefanCJ

Erg mooie en dikke T-5R. Elke keer als ik hem zie begin ik weer te kwijlen. Stoer en ruig.

Klussen bij Thuur moet je doen, is lekker ontspannen en leerzaam.

:)

V70geRwin

Mooie waarden gehaald Maarten, heb je al weer gereden met de inserts er in?

)()()sT

Yoyoyoyoyoyo bro 8)

Ik wist alle van alle updates ;) ;D maar hulde voor je uitgebreide beschrijving weer.
Het is volgens mij toch zo wel een van de betere technische exemplaren hiero!

Mike H.

Plaats je die subframe inserts gewoon vanaf onderen?

blastaway

Damn, goed bezig geweest zeg! Super verslag!
Volvo v90 2018
Volvo s80 2005
Volvo 940 2.3i met 65.000km

elianmars

Citaat van: mike850low op 26-10-2014 22:15:50
Plaats je die subframe inserts gewoon vanaf onderen?

Jep.

fbm

Goed bezig Maarten!  :eusa_clap:

Vulk

Heerlijk om te lezen. Volgens mij hou jij niet zo van half werk? :)

scania164

Mooi hoor maarten!
Nog wat van te merken van dat luchtfilter?

Sbv

Klinkt het nu als een astma patiënt die zojuist 40 km gelopen heeft ?

leons850

Citaat van: Sbv op 27-10-2014 10:58:38

Jij hebt zeker wel eens bij Bouke in de auto gezeten.  :eusa_whistle:
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Sbv

Citaat van: leons850 op 27-10-2014 11:00:00
Citaat van: Sbv op 27-10-2014 10:58:38

Jij hebt zeker wel eens bij Bouke in de auto gezeten.  :eusa_whistle:
Yep daarom ook