T-5R + XC70 maartendeb

Gestart door maartendeb, 28-04-2010 17:44:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

leons850

Over dat stuur, ik heb in mijn oude 854 toen een heel mooi leren stuur van een 960 gezet, paste meteen en zat ook netjes recht. Lijkt me dus dat het zo moet passen.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Ewout Schalkwijk

Citaat van: maartendeb op 15-03-2015 08:48:37
Beetje laat, maar dank je wel! :)

Heb nu 1 liter olie bijgevuld sinds het vervangen van de klepsteelrubbers, 5000km gereden; ben ik zeer tevreden mee (en mijn motorkapsloten ook)!

Lees ik het nu goed of niet? Nu de rubbers zijn vervangen moet je nog steeds een liter per 5000km bijvullen? Da's toch heel veel?

Ewout
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

maartendeb

Klopt, lees je goed. Van wat ik hier op het forum zo gelezen heb is 1/5000 best acceptabel voor een niet gereviseerd blok in de reservetijd (363k op de teller).

grijzev70tdi

Liter per 5000 km is helemaal prima voor een benzine/lpg blok met turbo.
Grolsch, het klinkt al lekkerder

leons850

Ik zit nu op een halve liter op 7500km.
Blok heeft bijna 390dkm gelopen.
Klepsteel rubbers niet vervangen, turbo 250dkm oud.

Hoe het kan weet ik niet.
En ook op lpg trouwens.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

maartendeb

361355 - gordels + montageplasticjes, heel OBD blokje, binnenverlichting (allemaal trapgeit)

Van Joost (a.k.a. brozef from the south) fijne onderdelen gekregen(!) voor de T-5R :D
Het was een zeer gezellig dag demonteren van de trapgeit samen met toen kreupele Sven. De dag stond in het teken van de 850 (wat voor gave auto's dat zijn), en dat we elkaar daardoor kennen (en over dat speciaal bier heel lekker is, carnaval...en over goedkoop gas net over de grens). Sven is dat eerste inmiddels weer vergeten en heeft zijn 850 te koop staan. Lekker dan :-*

Afijn, ik bleek x70 gordels te hebben. Ogen er vanaf geslepen en er tussen geploft. Schroeven maar moeilijk los te krijgen en ze waren nog lelijk ook.


Schroefgaten zitten net even anders 850 vs x70 (naja zal verder iedereen wel weten ook :)):


Plasticjes meegepakt:




Ook geprobeerd plastic van de b-stijl te plakken (is overigens mislukt):


Paneeltje binnenverlichting zonder carkit gaatje:





maartendeb

362115 - subwoofer

Van Johan dopie een mooie Pioneer subwoofer over kunnen nemen. Was op zoek naar iets meer (maar wel detachable) oempf. Dat kan prima met dit apparaat!



Voedingskabel die erbij zat door het schutbord naar de accu gelegd en langs de deurstijlen naar achter:






Blijkbaar heeft er al eens eerder een subwoofer ingezeten, die kabel gelijk verwijderd:




Heb toen een tijdelijk verloopkabeltje gefabriekt voor tussen de radio en de versterker. Zodoende kon ik al boomboxen terwijl deze -> http://www.discountcarstereo.com/AiH-VOL2.html onderweg was:





Hij ligt er los in. Heb hem normaliter wat geklemd tussen het reservewiel en de sauzenbar zodat hij niet gaat schuiven:


En met 2 kabeltjes loshalen rijdt ie shotgun als Ikea achterin ligt:


maartendeb

362930 - uitdeuken zonder spuiten meeting

Medio maart bij de uitdeuken zonder spuiten meeting geweest van Bouke. Was een erg gezellige dag en ze hebben er bij de T-5R een nare uit kunnen lepelen, heel blij mee!



Lelijke deuk:




En weg:

maartendeb

#1973
363163 - verdamper + orifice vervangen, reparaties dashboard+poetsen, deurvanger bestuurder

Ondertussen was ik me al een tijdje aan het voorbereiden op het vervangen van de verdamper van de airco. Eigenlijk eerder het werkend maken van de airco. Gelijk maar beginnen met het moeilijkste deel en dan wel verder zien. Want ongetwijfeld is er in al die jaren niets aan gedaan.
Het is een leuke maar pittige klus had ik al vernomen van forumbuddies en van wat ik erover heb gelezen maar ik wilde gelijk van de gelegenheid gebruik maken om ook de gaten van de schopplaten te repareren en wat ik verder nog zou tegenkomen. Dus de bedoeling was om er een paar dagen voor uit te trekken; dag demonteren, dag repareren, dag monteren, zoiets.

Tegelijkertijd kregen we een nieuw dak op ons huis. Daar was een (arbo proof) steiger voor nodig, die was een stuk breder dan waarop ik had gehoopt:


Heh jammer, kon de garage niet meer in. Instant 3,5 week vertraging, dus klus opgeschoven.

In de tussentijd forumgenoot EricL leren kennen. Hij had toevallig de klus net een paar weken daarvoor geklaard. Ik had hem op de bonnefooi (als onbekende) een nèt te lange PB met detailvragen gestuurd over oa de verdamper klus, waarop ik van hem uitgebreid antwoord kreeg met allerlei tips/tricks en foto's; héél tof :) Wist dus een beetje wat ik kon verwachten maarrr, hij legde voor mij ook wel de lat een stuk hoger; het moest ook allemaal heel netjes worden, de 850 verdient dat (was ook wel te verwachten als je zijn blog checkt  ;) ).

"Begin alvast maar met het hout van de middenconsole poetsen met Xerapol, gaat het fantastisch van opknappen". Ok:


4 avonden voor de TV verbrand aan alleen al het poetsen van het bakje met aansteker :P

Middenconsole zelf + alle knoppen ontdaan van urft door middel van APC (topspul):


6 uur gepoetst (Exodus: Gods and Kings, Interstellar + een paar biertjes) op het deel rond de pook:


En het resultaat is werkelijk fabelhaft (seeing = beliebing):


Afgelopen week was de steiger eindelijk weg en kon ik eindelijk aan de slag met de verdamper.
De week ervoor al "de bout" van de aircoleiding herhaaldelijk ingesprayed, waardoor ik hem de dag van te voren al gemakkelijk kon loshalen, scheelt toch weer:




Toen toch maar avondje voorsprong genomen op de planning en alvast voorzichtig begonnen met de boel loshalen (veel te leuk om te wachten ook):






Avond geëindigd met, hoe kan het ook anders, Xerapol voor de tv:


Volgende dag eind van de middag het kachelhuis eruit gekregen.

Springlock tools in de aanslag:


Duw en sjor:


Koelwater door een stukje koffiefilter het tankje in:


En het kachelhuis losgehaald:


What's left of the interior:




Toen ik het kachelhuis openmaakte schrok ik wel even, de verdamper zag er nog best goed uit!


Gelukkig is hij toch best vintage maar blijkbaar dus al een keer vervangen. Dus ja, of hij nou lek was...


De nieuwe verdamper is van Hella/Behr en de foam strips van Volvo:


Had de tip gekregen om van te voren de aansluitingen zo gelijk mogelijk te buigen en de verdamper ook even proef te passen op de leidingen. Want met het kachelhuis teruggebouwd gaat dat een stuk lastiger:


Kachelhuis goed schoongemaakt en er voor de gein van binnen behandeld met wat cockpit spray (gezien bij MrCain):


Volgens mij was ik inmiddels weer een dag verder, hier heb ik het kachelhuis weer gemonteerd:


Had na het proefpassen van de verdamper de aircoleidingen in de Hammerite gezet (gezien bij Ries), vond het wel fancy en je kon er nu toch bij. Wel nadat ik eerst de orifice had vervangen:




Ook had ik alle o-ringen bij de dealer gescoord die in het airco systeem zitten, duur geintje (kan ook vast goedkoper) maar dan zit je safe. Ooit eens een specialty pick setje gekocht bij IPD, die kwam daarvoor goed van pas:




Vervolgens ben ik de helft van de Hammerite verloren met het terugworstelen van die leidingen op hun plek. Dus daarna nog even her en der aangestipt voor de pretty.

Laagje Owatrol onder de parafaan (van EricL):


2 laagjes Polytrol óp de parafaan (van EricL):


Bekabeling rondom het kachelhuis weer enigszins op z'n plek:


Toen aan de slag gegaan met het dashboard. De gaten van de schopplaten heb ik gerepareerd met lijm en mijn oude Meccano set.
Die stripjes metaal zijn daar prima geschikt voor, stevig doch buigbaar (alleen komt de lijm door de gaatjes niet zo handig tijdens het plakken):




Verder nog her en der op een scheur een stuk Meccano geplakt. Met name rondom het dashboardkastje was een drama, dat was helemaal uitgelubberd :(
Ook heb ik de vergane kabelbescherming zoveel mogelijk kaal gemaakt en opnieuw ingepakt:


De bedoeling was eigenlijk om het hout van het dashboard ook nog een Xerapol behandeling te geven maar daar had ik geen tijd meer voor (over, was er onderhand ook wel klaar mee). Heb het dashboard hierna dus weer gemonteerd:




Het prefab verloopkabeltje voor de subwoofer was inmiddels ook binnen, dus dat kon ik er nu mooi tussen steken:


Radio en ECC paneel weer ingebouwd, stuur erop en even testen of alles werkte, kon er nu immers nog makkelijk bij. Accupool erop en het dashboard lichtte netjes op. Radio gelijk even aangezet maar dat klonk een beetje gek, met een soort gepop erdoor.
En toen begon er iets te roken...Ik schrok op, contact uit, accupool eraf maar het bleef roken. Het was een soort smell of death voor electronics, heel unheimisch ruikt dat. Rook kwam uit de hoek van de bestuurdersdeur. Daar zit ook de aansluiting van het dashboard zelf maar dat zag er allemaal prima uit. Het bleek toch uit de deur te komen, inmiddels uit het plastic driehoekje dat tegen de buitenspiegel zit. Lichtelijke paniek toen a) ruk ik het deurpaneel eraf of b) vecht ik met trillende handjes de verschillende maatjes torx boutjes los; het werd optie b. Er van overtuigd dat er niets aan het smeulen/fikken was de kabelboom van de deur helemaal nagelopen maar kon niets vinden. Dat stelde me enigszins gerust; dan moet het wel de speaker zijn.
Nou dat was (gelukkig) ook zo. Ik had verder de Volvo versterker netjes aangesloten zoals het hoort (kan ook bijna niet verkeerd). Zonder de versterker kreeg ik ook netjes geluid uit de speakers en naar de subwoofer toe, dus toen heb ik de versterker er maar uit gehaald. Geen idee wat er stuk is aan de versterker/kabel maar ik ga het er niet meer mee proberen.
Ding is als je alleen met je audio bezig bent geweest en dit gebeurt, dat je dan wel enigszins kunt raden wat er aan de hand is. Maar als je moe bent van 3 dagen klussen, alles in en om het dashboard in je handen hebt gehad, dan schiet er van alles door je hoofd: zit die dashboardstekker wel goed, maakt iets sluiting, is m'n kabelboom nu naar de vaantjes, vliegt m'n garage nu in de fik?

Gelukkig had dit akkefietje ook een voordeel, de deurvanger was namelijk stuk en die kon ik nu meteen vervangen:




Die avond heb ik de boel even gelaten en ben ik bier gaan drinken. De volgende ochtend heb ik de boel afgebouwd.

Ander bovendek gescoord, besloten dat te monteren, is iets lichter overigens:


Overall is het bovendek een stuk netter dan wat erop zat, alleen zijn de speakergaten een beetje opgezwollen:


Heb nog geprobeerd het te plakken maar ik had er niet de goede lijm voor bleek later.

Wil ook het randje onder het rechterventilatorroostertje nog iets knapper maken. Èn ik ga proberen het airbagrandje van het andere bovendek weer strak te krijgen, benieuwd of dat lukt.

En toen was het klaar :) Het kraakt nu ook nog eens minder, bonus.


En ja Thomas (ik kop hem vast in ;) ) er zit een scheurtje in het dashboard boven de lichtsensor. Als de kachel warm wordt zet ie iets uit, als het koud is zit hij dicht. Weet nog niet wat ik daarmee moet :eusa_think:

Sbv

Jeetje Maarten even wat achterstand wegwerken  ;D
Heel mooi verslag wederom. Ik had alles al via de klus groep app vernomen.

blastaway

Geweldig werk dit. Heel veel respect. Kan menigeen nog een puntje aan zuigen!
Volvo v90 2018
Volvo s80 2005
Volvo 940 2.3i met 65.000km

maartendeb

Thanks! Ja inderdaad even achterstand wegwerken. Er is bijna niet doorheen te komen als je op de "Bekijken" knop drukt met een grote post, dus heb het maar in stukjes opgedeeld :eusa_shifty:

Ries van de Zilverschuit

Zo, jij hebt ook de klus aller klussen erop zitten. Xerapol is inderdaad leuk spul. Ooit gebruikt om het cockpitglas weer fatsoenlijk te krijgen en de bovenkant van mijn pookknop.

En nu hopen dat de boel echt lekdicht is...

O ja, nog schroefjes overgehouden?
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

maartendeb

#1978
1tje, van de tellerklok :P Venster moest natuurlijk los want er zat wat Xerapol tussen de H+M knopjes van de klok.

Wat ik vergeten was te melden, wat ook in die nuttige pdf over verdamper vervangen staat (http://www.woodjoiner.com/volvo/), is dat ik steeds bij het loshalen van onderdelen de schroefjes weer in het onderdeel draaide; zo hoef je ook niet te onthouden welk schroefje waarin gaat.

big ben

Tsjonge..........  :o 8) wat een huisvlijt, klusgoeroe, top-hobbymonteur wat allemaal niet meer  :eusa_clap: :eusa_clap:. Zijn er ook reparaties die je niet zelf zou doen  :eusa_think: ;D