T-5R + XC70 maartendeb

Gestart door maartendeb, 28-04-2010 17:44:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

vincen tdi

Dat bovendek is brambo67 ook al eens mee bezig geweest dacht ik, die kreeg het niet fatsoenlijk dus misschien dat die meer kan vertellen wat in ieder geval niet werkt :eusa_shifty:

Verder wel weer hele degelijke updates aan de auto  :eusa_clap:
De wereld is rond dus als je lang genoeg onderweg bent kom je elkaar altijd weer tegen :D

maartendeb

Dank voor de reacties heren, leuk om te lezen! Dit soort klussen durf ik echter ook alleen maar omdat ik bij jullie kan afkijken :eusa_angel: :eusa_clap:

Verder is mijn wagen niet heel meeting fähig hoor, het is maar een "20 footer"; van dichtbij is het gewoon allemaal 20 jaar oud :P

En voor wat betreft die airbag rand, daar moet toch iets aan te doen zijn lijkt me. De cover was vroeger ook een vervangingsonderdeel dus het moet los kunnen toch?  :eusa_think:

KIM

De unit die erachter zit kan wel los maar het bovendekdeel niet helaas...

Ik heb hier eens iemand gezien die het gedeeltelijk los had getrokken en met bruislijm weer vastgeplakt. Ik weet alleen niet meer wie dat was.

UserID6342

Mooi verslag weer Maarten en heerlijk om te lezen  :eusa_clap: :eusa_clap:

Auto word echt steeds mooier en beter zo !

maartendeb

Thanks Dirk!

Fellow dashboard airbag opkrullers, wellicht kunnen we hier iets mee?  :eusa_think:
http://volvospeed.com/vs_forum/topic/26638-850-passenger-airbag-dash-cover-repair/

maartendeb

#2000
363500 - 3" downpipe Crossroad Motorsport + uitlaat/sierstuk modificatie

Voorjaar 2014 had ik zelf een nieuwe originele Volvo uitlaat geplaatst, op bokjes, in de garage. Heb later dat jaar ook een 16T turbo geplaatst met Ferrita downpipe. Die combi heeft eigenlijk nooit echt lekker gezeten. Het leek alsof de uitlaat te ver naar achter werd geduwd waardoor hij na een nachtje doorzakken van de nivomats rammelde op de achteras, en het sierstukje naar links werd geduwd na een stuk rijden.
Heb dat toen even zo gelaten, want ik had niet zo'n zin om weer met die uitlaat op de grond te liggen stoeien (ben er nog steeds niet aan toe om eens een brug te huren, zeker niet nu ik m'n eigen sleutelplekkie aan huis heb :eusa_shifty:).
Gaandeweg het jaar kwamen er op het forum een aantal prachtige op maat gemaakte downpipes voorbij, allemaal van de hand Jelmar van Crossroad Motorsport. Helaas was het sleutelbudget voor dat jaar op, dus heb ik de winter doorgereden. Rustig afgewacht, tijdje terug contact opgenomen voor een afspraak en afgelopen week was het dan eindelijk zo ver :)

Na aankomst en kennismaking de wagen even laten afkoelen, waarna hij de brug op kon en als eerste de Ferrita downpipe werd verwijderd:


Al snel bleek dat de uitlaat eigenlijk niet anders dan zo kon hangen zoals hij deed, iets te ver naar achteren, kon met de middelste rubbers ook echt niet verder naar voren. Toch wel bedroevende pasvorm voor een origineel onderdeel.

Hier een foto van de Ferrita naast een aantal bouwstenen van de te maken downpipe:


Binnenkant van de 200cpi race katalysator, voor een zorgeloze APK:


Ik weet niet zo goed hoe ik het proces moet beschrijven zonder hem te kort te doen. Hij heeft ook alles zeer uitvoerig uitgelegd maar ik ben bang dat ik niet alles heb kunnen onthouden. Ik heb de klok iigv horen luiden :eusa_shifty: Voor mij was het ook allemaal nieuw, voor een ander wellicht niet. Ik was ik in ieder geval zeer onder de indruk van zijn secure werkwijze. Iets naar gelang "measure twice, cut once", wonderbaarlijk hoe alles telkens gelijk perfect paste/op elkaar aansloot, echt een vakman!

Anyhou, per stuk downpipe ging ongeveer als volgt: passen, markeren met stift, tapen, passen, tacken, passen, aflassen:






Voor n00bs zoals ik, als je 2 stukken (RVS) buis aan elkaar last: hij last eerst een stukje, wacht tot het afgekoeld is (rondom de las krimpt het, buizen buigen dus stukje in de richting van de las), last dan het tegenovergestelde stukje in tegenovergestelde richting, weer wachten tot het afgekoeld is (door de contra krimp zitten de buizen weer recht). Op dezelfde manier doet hij de stukjes aan de zijkant en uiteindelijk is hij rond, heeft hij de hitte goed kunnen verdelen, is het resultaat recht en past het perfect:




Door dat conische stukje kan ik straks moeiteloos met sleuteltje 13 bij die moertjes :D


Vond dit een intrigerende zaag, gaat op automatische piloot:




Tijdens het afkoelen van het laswerk heeft hij de uitlaat aangepast, voor een schuifkoppeling met de downpipe:




Ook heeft hij bij de flens aan de turbo wat marge gecreëerd, die bewust niet gebruikt tijdens de opbouw van de rest van de downpipe, zodat er in combinatie met het flexibele deel aan de achterkant van de pijp voldoende bewegingsruimte overblijft om die gekke uitlaat van mij aan te sluiten en ik later ook nog een degelijke uitlaat kan monteren, waarbij de downpipe stablisatorstang noch hitteschild raakt.
Je ziet de downpipe nu ook iets omhoog gericht, die ruimte is er zonder dat de boel op spanning staat:


Lo and behold, het eindresultaat, inclusief extra bung voor wide band sensor :eusa_drool:


Uitlaat ook een deukje gegeven om de achteras te clearen:


En toen de finale montage:











Als laatste is ook het sierstuk aangepast. Er is een stukje buis opgelast zodat het iets verder naar buiten kon komen:


Het staat nu ook iets schuin omhoog gericht, met de rand van de bumper mee, kneiter sexy staat dat:


8)


Jelmar, mocht je dit lezen, het was me een waar genoegen! Het was een lange zit, maar ik had er niets van willen missen :) Dank voor de uitvoerige uitleg ook, heb er veel van geleerd!

maruska

maarten, wanneer wordt je nou redactielid voor de roffel :O
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

V70R^2

Heerlijk om weer zo'n kunststukje te zien onder een roffel, bedankt voor je uitgebreide blog-post!

leons850

En weer een tevreden klant!

Leuke baard trouwens Jelmar. ;)

Maarten, super hoe je dit gedocumenteerd hebt, ik ben zelf ook bij jelmar geweest voor de dp en de catback, maar heb dit toen niet gedaan, vergeet zoiets nog wel eens.
Die eerste ging bij mij dus net zo als bij jou, heel gaaf om te zien, waar ik zelf het vak een beetje versta vond ook ik het heel leerzaam. Veel plezier er mee.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Emiel

Voor de boekhouding;



;D

ruubje

Oke, oke...
Ik koop al een nieuwe kortebroek  :eusa_shifty:
Volvo '94 850 T-5R: 18T, 3"Ferrita downpipe, Ferrita catback, 50mm ic, Do88 rip kit, Green injectors, Fasttech tuning, AP racing bbk, BC-racing coilovers
Volvo '97 S70R: Ferrita catback, 50mm ic, Porsche bbk, BC-racing coilovers, OZ superleggera
Volvo '07 V70N: 185pk D5 - 6 bak

RoelNL

Gingen bij jou de torxen van de airbag unit wel goed los? Ik heb het bij mijn auto geprobeerd maar daar was geen beweging in te krijgen waardoor ik mijn kachelhuis gewoonweg niet kon verwijderen en er stukken langer over gedaan had met alle ellende die erbij komt kijken om het los te halen.

Ben benieuwd of anderen hier ook last van hebben, of een tip om het bij een volgende wel los te krijgen? Heb namelijk nog een 850 die ik aan het opknappen ben en daar doet de airco het ook niet, en wat er lek aan is weet ik niet maar alles is bij die auto ook zo'n 20 jaar oud.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

razorx

Weer heerlijk om te lezen. Jelmar van Crossroad Motorsport is inderdaad een vakman en een mooi mens.
Voor degenen die hem niet kennen: Hij doet zijn werk op één manier: Het gebeurt goed en met vakkennis. Is hij niet tevreden, dan doet hij het gewoon opnieuw.

Daar moet je het geduld voor hebben, dat is zijn manier van aanpak. Het resultaat is perfect. Ik kan uit eigen ervaring meespreken.  :eusa_clap: :eusa_clap:

cornelis-b

Ja klopt Yits, Jelmar kijkt, kijkt nog een keer en zegt dan ijskoud om 10 uur s'avonds: Het zit niet naar me zin en haalt de handel er weer onderuit, zet de zaag er weer in en gaat weer verder met lassen. Maar als je dan om 24 uur wegrijdt dan klinkt het als een klok en zit het er super onder ;D
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

petrolhead2.5

Ik lees je blog mee, maar kan m'n complimenten niet langer onder stoelen of banken blijven steken, werkelijk om je vingers bij af te likken dit uitlaatsysteem :o :eusa_clap:

Groeten,

Maarten