T-5R + XC70 maartendeb

Gestart door maartendeb, 28-04-2010 17:44:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 19 gasten bekijken dit topic.

maartendeb

#2025
Toen was eindelijk het montage weekend aangebroken. Op vrijdagavond solo begonnen met RV. Asmoer los, as los, stuurkogels, aandrijfas, wiellager (in volgorde van spannendheid).

Van Stefan een mooie set 3/4" doppen mogen lenen en een stuk staigerpaip (thanks Stefan! :)). Nog vaak nodig gehad hierna:


Hoe spannender het wordt, des te minder foto's maak ik (herkenbaar wellicht).


Binnenste stuurkogels losgekregen met een grote moordenaar (ooit eens gescoord op een rommelmarkt, super handig om te hebben blijkt weer):


TRW vs SMI:


Wiellager micro reportage (niet spannend dus):






Hier het spul gemonteerd met as (spannend geen foto), stuurkogels (dito) en veerpoot icm. nieuwe bouten/moeren.
Pro forma nog wat Loctite op de splines van de as gesmeerd maar ik had sowieso het verkeerde type. Achteraf blij mee:




Was me het avondje wel, de volgende ochtend met klusmaat Benjamin verder, hij kwam helpen :)

Eerst LV in orde gemaakt:


Daarna verder met het subframe. Motorsteun HBM erop:


Losgehaald: kabelboom voorop, massakabel bracket, baksteun, stuurpomp leidingen torx, distributiesteun, voorste/achterste motorsteun, stuurhuis, subframebouten en de leidingen voor de EVAP, volgens mij was dat hem.

Subframe voorzichtig laten zakken op 2 krikken:




Oeps, tijdens mijn voorbereidingen niet gedacht aan de distributiesteun, ik heb namelijk een '95 model...


Tja waar vindt je zo'n steun op zaterdagmiddag als alles al dicht is. Heb toen maar een forum advertentie geplaatst en daarna zijn we doorgegaan. Had overigens nog een oeps; bakkeerringen voor een handbak.

Eerst gestoeid met de achterste motorsteun. Dacht meer ruimte te hebben maar goed, we lieten het stuurhuis hangen, aan die steun, dus moest alsnog het stuurhuis nog een beetje laten zakken. Uiteindelijk wel gelukt maar het was niet zo van "even die motorpot verwisselen".

Vervolgens de EVAP pot van de 2.5T gemonteerd op het nieuwe subframe met de leidingen van de oude, toen kon het verse subframe er weer onder, met nieuwe bouten erop:


Toen het subframe er weer onder zat moest Benjamin er vandoor. Ondertussen bleek dat Volvobuddy Dennis nog zo'n distributiesteun had zitten op een blok wat hij had staan, woont in de buurt, dus hop in de Rallye er heen. Ook de montage bracket maar meegenomen voor de zekerheid, bleek later dat die hetzelfde is. Thanks Dennis! :)




Zondagochtend de laatste dingen afgebouwd, netjes de moertjes in de tectyl gezet en nog wat gefreubeld/gepoetst hier en daar, toen was het af.

Stabilisatorstangetjes komen trouwens ook van de 2.5T af, Meyle HD, waren nog prima:




Toen de garage uitgereden om eens te kijken hoe het stond. Best goed al, ze hebben gelijk bij Fast 'N Loud: To change a car's attitude, you must change its altitude  8)


Hierna een kort ritje gemaakt. Viel dát even tegen, het trilde best wel met optrekken, alsof een wiel los zit ofzo. Terug de garage in even controleren, gelijk nog even de schroefset hoogte nog getweaked.

Hmm, alles zit goed vast, zou het wellicht aan de uitlijning kunnen liggen? Die zal wel erg wack zijn nu.

Toch maar eens zelf proberen ;D Achterop een moer van een cm onder het touwtje, dan zou je voor iets toespoor krijgen las ik. Oh whatever, gewoon grappig om eens te proberen. Het hielp best wel trouwens:


maartendeb

#2026
Maandag maiden voyage naar kantoor, door het getril maar geen uitbundig gas gegeven:


En 's middags gelijk naar Reede in Amerongen om uit te lijnen. Zij hebben naast de skills ook de perfecte (uitlijn) brug voor een verlaagde Volvo:


Hierna ging hij kaarsrechtdoor, echter het trillen bleef. Daar nog even geredeneerd over wat het kon zijn, toch nog even een brug op om te kijken.

Ok gevonden. Die binnenste homokineet zal niet jofel zijn, het vet schoot eruit (door het trillen?) en zat overal achter het motorblok:




Mij werd verzekerd dat je niet hoeft uit te lijnen als je alleen de fuseekogel loshaalt bij het vervangen van een aandrijfas, dus ik heb toen thuis gelijk die lange as eruit gerukt en de oude weer terug gezet (die met die kapotte homokineet dus...). Trillen RV was weg, maar LV trilde het toch ook een beetje, klopte toch niet helemaal.
Paar dagen mee rondgereden, tot de conclusie gekomen dat het toch wel die as dan moest zijn, die SKF as die dus nieuw uit de doos kwam.

Na 2 pogingen (2e keer niet eens meer de remmerij eraf gehaald) kreeg ik hem eindelijk uit de bak, oude as er weer in met een nieuw ringetje, dichtgemaakt, auto omlaag, testrit tijd. Nou ik was nog geen 20 meter de oprit af of ik merkte al verschil; ik had m'n smooth rijdende Volvootje weer terug!

Auto rijdt echt zaaaaalig nu en voelt rapper aan. Heb wel nog steeds een kapotte homokineet RV :P Heb de juiste aandrijfas nu besteld bij de dealer, die hoop ik van het weekend te kunnen vervangen. De assen zijn wel dik 2x zo duur als SKF, dus voor de andere as zal ik nog even moeten sparen.

The end. Dank aan alle (ook mentale) hulpverleners :)

maartendeb

#2027
365973 - bumperrooster midden

Als laatste nog van Joost een NOS bumperrooster gekregen om mijn hagelnieuwe condensor te beschermen. Thanks bro! :-*





The Volvoboy

Wow, wat een werk! Je pakt het echt goed aan! :eusa_clap:
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

Robster480

Ik dacht dat ik na je eerste bericht 'bij' was, maar terwijl ik die aan het lezen was kwamen er nog een paar..

Schitterend om te zien met welke nauwkeurigheid jij alles vervangt, aanpakt en alles 'ff' op de grond vervangt!
Geen halve maatregelen dacht ik zo!

:eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:
1997, 417 Nautic Blue Pearl S70R
1995, 318 Paris Blue 480 GT <Sold>
1994, 235 Red 480 S <Sold>

maruska

f.a.n.t.a.s.t.i.s.c.h !
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

elianmars

En zo leeft er weer een stukje Roetmobiel verder in een forumwagen  :'( :D

Goed bezig, kerel!!  :eusa_clap: :eusa_clap:


Wat betreft de nivomats. Ik ben ook heel erg aan het twijfelen. Qua recht blijven met belading zijn ze fantastisch, maar qua wegligging gewoon ruk.....

EricL



Wederom een top update en alles super beschreven. Mooi naslagwerk voor een ieder die ook van plan is het onderstel aan te pakken!

Naar mijn mening één van de mooiste en best onderhouden exemplaren onder de 850's.

Bouke

Smullen dit verslag weer Maarten  :eusa_clap: mooi verteld met humor en wat een geduld heb jij man  :o keep us posted zou ik zeggen

UserID6342

Mooi werk weer Maarten en wat een verschrikkelijk leuk en mooi verslag zo  :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:

Vulk

Jij weet ook van geen ophouden hè? Prachtig.
Wel zeer jammer van die aandrijfassen.  :-\

Sbv

heel mooi weer Maarten.

Maar wat nu als je klaar bent.......................er valt dan een stuk leven weg....nu komt er wel een klein leventje voor terug maar toch

V70R-obert

Wat een mooie blog is dit. Deze auto is nieuw lijkt het wel. Ik hoop eens dit soort auto's in het echt te mogen aanschouwen bij een bijeenkomst o.i.d.

)()()sT

#2038
Citaat van: Sbv op 30-04-2015 07:48:28
nu komt er wel een klein leventje voor terug maar toch

Nou, als echte vader betaamt is de klustijd dan voorlopig voorbij ;D

Bewonderenswaardig elke keer weer, de tijd en energie die je steekt in het klussen, maar zeker ook het bijwerken van deze weblog. Nu lig ik tegenwoordig niet meer zo vaak onder de auto, maar ik heb ook niet de drive om e.e.a. tot in detail hier neer te zetten... Hulde!

V70geRwin

Zoals altijd tot in de details netjes uitgevoerd en super om te lezen.  :eusa_clap:
Enig idee wat er mis Is met die SKF assen?
Heb er net ook eentje besteld namelijk.