T-5R + XC70 maartendeb

Gestart door maartendeb, 28-04-2010 17:44:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 18 gasten bekijken dit topic.

maartendeb

Citaat van: razorx op 31-10-2015 22:17:16
Gezellig die pakkingsresten bij de kvs pomp. Weet er alles van. Jij werkt secuur, maar ik voeg zekerheidshalve toch een aanbeveling toe:
Je kan niet alle resten zien, maak foto's van de situatie. De camera ziet meer terwijl je werkt.

Heb m'n telescoop spiegeltje gebruikt met m'n hoofdlampje. In spiegelbeeld krabben is knap lastig kwam ik achter  :eusa_shifty:

Citaat van: KIM op 31-10-2015 22:26:51
Ik heb overigens de JackV tool liggen, dus als je m wilt lenen?

Dank voor het aanbod. Ik probeer m'n geluk morgenochtend eerst een dorp verderop, als dat niets wordt contact ik je :)

peteRRR

Stofzuigertje door de distributiekap en nokkenastandwielen kan ook geen kwaad.
Wordt weliswaar even vergroot door de foto,..beter maar even weg met die handel.

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

UserID6342

Dat IPD ding om de nokkenassen tegen te houden kun je beter meteen in de container flikkeren Maarten want heb je niets aan en werkt ook gewoon niet.....  Idd om de torx 45 van de spanrol los te maken is het makkelijkst dat je een stevige torx45 bit (die je normaal voor een 3/3 ratel gebruikt) of zo'n 1.5 cm afslijpt en dat stuk op een platte, stalen strip last waarmee die strip dan de hefboom word om die rottige bout los/vast te krijgen.

Ik heb aan diezelfde strip aan de andere kant een torx 50 bit gelast om de looprollen van de multiriem los te krijgen bij ME7 modellen en jonger.

Doe het hier al jaren zo en werkt perfect.

maartendeb

#2163
376103 - distributie, waterpomp, spanner part II, koelslangetje achter blok

Hij rijdt weer :)

Spanner:


's Ochtends aan de slag met de waterpomp. Oude spanrol zat wat in de weg maar het ging:


Mooie gelegenheid om droog het koelslangetje achter het blok te vervangen, aangezien het vorige slangetje op z'n retour was:




Begin van de middag naar sleutelmattie Dennis gereden om een goede T45 te lenen. On the spot heeft hij voor mij een Jack v tooltje gemaakt van het 3/8" T45 bitje dat ik de dag ervoor had gekocht (en uiteraard te lang was icm. ratel), super! Plan B lag er trouwens achter, losse torx T45 + ringsleutel 10 erop:


Ook hij had ervaring met de combinatie spanner + slijptol, wat erg gnarly klonk. Niks voor mij, beter krijg ik hem zo los.

Blokje hout ertussen + ringsleutel 18 en net als je denkt "nu draai ik hem dol..." -> los:


Hierna kon ik de distributie afmaken en op spanning zetten:


Geen slack meer bovenop en goed op tijd, in 1x goed :)


1e start:


FYI: Volvo koelwater is tegenwoordig groen, tenminste als je dat 4L concentraat vaatje besteld, nummer 31439721.


Voor velen hier is dit een routineklus, voor mij was het de eerste keer. Ik vond het toch wel wat tegenvallen, weinig ruimte voor tools, moeilijke houding, oude waterpomp zat erg vast. Toch wel weer trots dat het gelukt is, distributieriem gaat als trofee aan de garagemuur ;D

leons850

Mooi dat het weer gelukt is Maarten!
Je blog blijft geweldig om te lezen vooral ook hoe je alles documenteert.
En die trofee is verdiend!  :eusa_clap:
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

portlock

Altijd weer fijn, nieuwe distributie. Ook voor mij was de 1e keer spannend, dat heeft iedereen wel gehad ;D

ziet er weer net uit!
'06 V70R AWD Black Sapphire GT6     12-'16 / Heden
'98 V70R AWD Saffron AUT4             11-'13 / 12-'16
'94 855 T-5R Cream Yellow Handbak   10-'14 / Heden
'95 854 2.5 10v Wit Handbak            08-'15 / 10-'15

maartendeb

#2166
379374 - aluminium intercooler

Mooie kortingen bij do88 tijdens de kerstperiode, mooi moment om eindelijk die snelle intercooler aan te schaffen :)









Volgens de advertentie past dit model plug en play; spacers zitten er al op, deuk bovenop (dus niet dremelen in het front). Wel m'n bedenkingen dan weer over hoe het uit de verpakking komt. Ik snap dat als je maar een kant van de bracket last het die kant op trekt, maar vind dit toch niet helemaal jofel:


Anyhou, advies was een mepje zetten met een rubberen hamer. Dat zou wel hard meppen worden dan, want het is stevig spul. Besloten om gaandeweg te kijken hoe het zou passen met de radiateur en dan te bepalen hoe verder.

As always, filmpje van Ben op Youtube bestudeerd (https://youtu.be/2G1QurcieVU) en aan de slag gegaan:




Verwijderen van de radiateur viel me tegen. Heb de gascomputer onder de accuplaat zitten, evenals het CC pompje, dat daardoor iets anders is geplaatst; dat moest er dus allemaal nog inclusief gehannes met de LPi bekabeling, terwijl de radiateur al los hing. De aircodroger bleek ook wat in de weg te zitten.
Vanaf dat moment had ik spijt dat ik niet ook een nieuwe radiateur had aangeschaft, niet zoveel zin om dit klusje nog een keer te doen. Aan de andere kant, de huidige is nog niet zo oud, wellicht houdt die het uit tot einde auto.



In de praktijk viel het gelukkig wel mee met die scheve bracket, besloten om er een ringetje tussen te steken en het ermee te doen:







Het past echt maar net aan. Het pakket heeft mooi paar mm ruimte tussen radiateur <-> intercooler <-> condensor. Condensor zit aan de voorkant wel tegen het chassis? aan (die balk achter de bumper). Windgeleider ook geen ruimte meer voor, die moest er dus af:










Verder nu wat minor inconveniences qua bereikbaarheid van zaken, fan kan er bijvoorbeeld niet meer uit zonder ook stappenmotor weg te nemen, intercoolerslangen passen wat minder lekker, kabeltje naar de temperatuursensor in de bumper minder mooi. Even de condensor wisselen bij de airco meeting zit er ook niet meer in denk ik, of wordt gecompliceerder. Dus ja plug en play, maar niet zo mooi als origineel ;D

leons850

Mooi verslag weer Maarten!
Intercooler ziet er wel wat mooier afgewerkt uit dan die van mij die bij ET vandaan komt.
Ik krijg de fan er nog net uit zonder de stappenmotor weg te halen. Tja en wie snel wilt zijn moet er wat voor over hebben  ;)
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

V70geRwin

Lekker he die.24%.
Je had natuurlijk gelijk die reversed ic erbij moeten nemen  ;)

Ga je.van.de.zomer wel merken!

)()()sT

Die reversed hebben we ook besteld 8)
Alleen ben ik dus op zoek naar de pijp van IC naar gasklep; heb de kunststoffen variant gelukkig wel nog maar wil een metalen met de do-slangen.

maartendeb

Yeah, origineel rip setje zal ook beter passen (of naja wat heet) met de gasinjectoren.

V70geRwin

Citaat van: )()()sT op 02-01-2016 12:41:03
Die reversed hebben we ook besteld 8)
Alleen ben ik dus op zoek naar de pijp van IC naar gasklep; heb de kunststoffen variant gelukkig wel nog maar wil een metalen met de do-slangen.

De pijp die nu vanaf turbo naar IC loopt (laatste buis voor het IC die begint onder verdelerkap/gasklephuis) past bijna op 4/5 cm na op deze plek (zag je ook in mijn blogje).
Ik ben nu bezig om dit passend te maken.
Plan is doorzagen en flensje erop, dan met een koppelstuk siliconen en 2 klemmen aan elkaar.
De metalen is helaas idd niet meer leverbaar.

razorx

Ziet er verzorgd uit zo Maarten.

johan1989

Citaat van: maartendeb op 02-11-2015 09:39:32
Mooie gelegenheid om droog het koelslangetje achter het blok te vervangen, aangezien het vorige slangetje op z'n retour was:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/1442271/850/koelslangen/21_kvs_slangetje_achter_blok_31439471.jpg

Thanks voor het posten van dit slangetje. Is precies wat ik zocht, maar ik kon het maar niet vinden in VIDA (en hoe leg je dit uit via telefoon aan de dealer ;) ).
Ook als ik nu op onderdeelnummer zoek in VIDA kan ik het niet vinden (ook niet met VIN uit).
Geen idee waar het door komt, maar hierbij ff de melding dat je me blij hebt gemaakt  :eusa_dance:

maartendeb

Hee, leuk om te horen :) Hij zal vast omgenummerd zijn, want volgens mij had ik 30713305 besteld.