Foutcodes voorste lamdasonde - opgelost, bedrading connector was niet goed

Gestart door Ries van de Zilverschuit, 09-12-2010 14:36:43

Vorige topic - Volgende topic

Ries van de Zilverschuit

En wordt zeker vervolg... Leuke quizvraag voor de echte kenners onder jullie: wat valt op aan deze connector van de voorste lambdasonde?

Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

thuur

Ienie minie heel klein stukje afgebroken?

Gr :eusa_think:

Ries van de Zilverschuit

Ries van de Zilverschuit

Verder niemand... Zal ik het dan maar vertellen  ;D

De zwarte en zwart/groene kabel zitten verkeerd om. Kwam ik achter nadat ik me eindelijk eens door de elektrisch schema's had geworsteld. Daar staan natuurlijk de draadkleuren bij en stomtoevallig zag ik dus dat de draden niet goed zaten.

Aansluiting hersteld. Gevolg: lamdalampje uit, storingcodes weg en fluitend door de viergasmeting en de auto is weer gekeurd voor een jaar.

Ik vermoed dat de lpi-computer in de stress geschoten is, omdat die het signaal van de lambdasonde oppikt en het signaal van de verkeerde draad kreeg.

Blij dat het opgelost is, iedereen bedankt voor zijn bijdrage!

Wel ondertussen twee andere dingen ontdekt, die ik nog moet oplossen.
1) wisselende spanning van de dynamo
2) spanningsverschil tussen de massa van de sondedraden en de minpool. Ik moet denk ik even de draad tussen A18 van de ecuvoet en de massa van de accu nakijken.  In ieder geval was dit niet het probleem. (Zoals Mitchelli dus dacht.)

En ik moet natuurlijk eens aan mijn garage vragen, hoe dit nu kan...

O ja, volgens mij ben ik langzamerhand wel een derdejaars.

Ludo

Citaat van: R-man T op 16-09-2011 21:31:55
De zwarte en zwart/groene kabel zitten verkeerd om.

En ik moet natuurlijk eens aan mijn garage vragen, hoe dit nu kan...

Dat kan alleen met een niet originele lambdasonde.
Die zijn nl plug & play.

Maar mooi dat je het eindelijk gevonden hebt.  :D  :eusa_clap:

Ries van de Zilverschuit

Nee, het betreft de bekabeling van de connector aan ecu-zijde, zegmaar het vrouwtje, Ludo. Dat is het opmerkelijke aan het verhaal.
Niet de kabeltjes aan de connector van de sonde (het mannetje). Er zit de goede Bosch-sonde in. 

KIM

Tsja, zo'n afgebroken hoekje zou iets kunnen verraden. Maar dan nog...
Meten is weten, zo blijkt maar weer. Bij de dealer plaatsen ze een Break-out box tussen de ECU en de kabel en verrichten dan allerlei metingen. Dan komt dit probleem wel aan het licht. Helaas hebben wij zelf niet zulk mooi speelgoed en moet het allemaal op en wat alternatievere manier.

Gelukkig dat het probleem is opgelost. Gefeliciteerd.

Lampje

Bump.

Wow Ries, wat een verhaal!

Is het probleem nu echt nooit meer teruggekomen?

Weet iemand toevallig een dealer met een break-out box in regio midden-Nederland?

Ries van de Zilverschuit

Nou hé, twee draadjes die niet goed in de stekker zitten hebben me weken bezig gehouden.

Nee, nooit meer teruggekomen. Wat ook wel de verwachting was.

Wat je probleem is, weet ik niet, maar een break-outbox heb je misschien niet eens per se nodig. Als je de pin-bezetting weet, kun je via de voet van de ecu ook al een eind komen. Van Motronic 4.4 heb ik hem wel. 

Lampje

Regelmatig stotteren als hij na een kwartiertje warmgereden is. Ik weet niet precies welk motor management systeem ik heb. Kan ik dat zien aan de buitenkant van de computers?

Sbv

Frank, op je ECU staat een nummer, dan weet je welke je hebt.

Lampje

Hey Sander,

Er staan diverse nummers op, o.a. van de Bosch sticker:

- 0261203073(074)
- 5.3 staat er in zwarte letters op de box waar Aisin op staat

Groeten en dank!

Ries van de Zilverschuit

Jouw motor is toch van Motronic 4.3 voorzien? Daarvan heb ik geen pinbezetting. In Vadis heb ik die nog niet kunnen vinden. Mijn bezetting komt uit de autovraagbaak Volvo s/70 van Olving.

Wouter1973

Maakt de lambdasonde wel goed massa? Ik heb bij mijn 940 wel eens gehad dat de massa, die via de uitlaat loopt, door een roestige overgang tussen twee uitlaatdelen niet optimaal was. Een aparte massadraad tussen lambdasonde en carrosserie hielp toen.

Ries van de Zilverschuit

Onze sondes hebben een eigen massadraad. Die kun je doormeten (wel met contact uit).