Jack v en de 850 NBP ( de apk, helaas)

Gestart door Jack v, 30-12-2010 12:50:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ulkeman

plus klem vervangen idd.

en als je toch bezig bent zou ik gelijk alles doen en je herkent de auto niet weer hoe die start ;)


ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

UserID6342

Helemaal met Stephan eens, en als je dan toch bezig bent, vervang dan meteen die rotte massakabels van de ECU.  Dat scheelt echt een hele mep qua starten en evt. vage storingen.  Zie auto Jim, en ik ben zelf straks met de T-5 ook aan de beurt ermee ;D

Jack v

Zo vandaag nieuwe kabels en accuklemmen geregeld van mn werk. Van het weekend even op maat maken en monteren.
Heb gelijk voor allebei meegekregen dus massakabel en +kabel van dynamo naar accu.

Het adviesw om de massakabels van de ecu te vervangen neem ik aan en ga deze zeer zeker bekijken cq vervangen.

Kabels gaat normaal 24v en 180amp door dus die zullen wel voldoen denk ik.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

thuur

Citaat van: Jack v op 23-06-2011 17:51:09
Zo vandaag nieuwe kabels en accuklemmen geregeld van mn werk. Van het weekend even op maat maken en monteren.
Heb gelijk voor allebei meegekregen dus massakabel en +kabel van dynamo naar accu.

Het adviesw om de massakabels van de ecu te vervangen neem ik aan en ga deze zeer zeker bekijken cq vervangen.

Kabels gaat normaal 24v en 180amp door dus die zullen wel voldoen denk ik.

Zijn ze ook geschikt voor in een motorruimte? Dwz olie- en hittebestending?


Gr ;)

Jack v

Zijn kabels voor een hydraulische kraan Thuur en ze worden ook gebruikt bij lichte vrachtwagens. Vooral bij de kranen worden de kabels flink warm dat zijn nog luchtgekoeld motoren en daar zijn nooit problemen mee. En die lekken ook nog wel eens olie hier en daar.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Jack v

vandaag samen met Douwe een wiellager vervangen van mn roffeltje hoorde al enige tijd een zware brom en trilling.
Even met 2 man wezen rijden en luisteren, waarna we tot de conclusie kwamen dat het linksvoor moest zijn.

De waarheid:




Het is misschien moeilijk te zien op de foto's maar de naaf is behoorlijk heet geweest en mooi blauw geworden :o
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

peteRRR

Goed dat je daar weer achter komt Jack,heb het ook niet zo op lagers die haperen of zo.

Goed heet geweest zeg,draaide het nog een beetje handmatig ?

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

Jans Duiven

Mooi dat het weer is gelukt Jack.

Hans

UserID6342

Wederom weer netjes voor elkaar Jack.

Jack v

yeah, vanmorgen de plus en massakabels vervangen en nieuwe accuklemmen erop.

Dynamo laadt weer netjes 14,3 volt en ook het starten gaat weer met 1 ronddraaien.

Nu van de week of morgen de massa van de ecu aanpakken, ik heb  de kabeltjes al even bewondert maar ze zien er ter hoogte van de startmotor idd niet fris meer uit.

Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Jack v

Zo gezegd zo gedaan.
Vandaag de massabekabeling van de ecu aangepakt en vervangen voor nieuwe rechtstreeks naar de massa van de accu.
Zoals Dirk ook al aangaf zijn ze ter hoogte van de aansluiting op het motorblok bj de startmotor echt poreus. Zodra je eraan komt valt de kabel letterljk uit elkaar.

Ik heb ze eerst even zo naar de accu gelegd omdat ik nergens mantelkabel kan krijgen, alleen hele dikke van 16 of 22mm en dan ook alleen maar in het wit en das niet mijn bedoeling. Dit word dus nog aangepast.

Mijn dank aan Dirk voor het hoe en wat is groot. Ook Marco bedankt voor de tip om dit toch te vervangen.

Ik had nog geen storingen maar dat was in de loop der tijd wel gebeurd met die brakke bedrading.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Jack v

#551
In al mijn ijver heb ik helaas geen foto's gemaakt, was het ook veel te warm voor trouwens :P. Maar in het blog van Dirk staat een beschrijving hoe en wat + foto's.

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,32761.msg1043915.html#msg1043915
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Ries van de Zilverschuit

Jack, even bij Dirk zijn blog zitten kijken, maar toch even een praktijkvraag. Ik ben op zoek naar die massakabel die vanaf de motor naar de ecu gaat.

Er loopt een kabelgoot vanaf de ecu via de koplamp en bovenlangs subframe ongeveer. Halverwege kom er een kabel met een connector uit die zich daarna in twee splitst. Volgens mij zit een van de kabels aan het motorblok vast onder de slangen van de carterventilatie en het spruitstuk. Die andere heb ik niet kunnen traceren. Is dat die bewuste massakabel, of heb ik dan de verkeerde? Ik heb alles op de tast moeten doen, dus weet het niet zeker.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Jack v

Boven de startmotor zie je 2 massa aansluitingen zitten met allebei een bruine en een zwarte draad. Dat is de massa van de ecu. Ze zitten ongeveer 3cm boven de startmotor. Uit dezelfde mantelbuis komen ook 2 witte/roze draden die naar de pingelsensors lopen.

Maar je kan ze gewoon onder de ecu afknippen en vanaf daar opnieuw naar de accumassa trekken.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Ries van de Zilverschuit

Hmmmm, dan zal ik de verkeerde draad op het oog hebben. Ik zal nog eens goed kijken, in de veronderstelling dat-ie bij X70 niet net anders zit natuurijk. Dank!
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue