Jack v en de 850 NBP ( de apk, helaas)

Gestart door Jack v, 30-12-2010 12:50:54

Vorige topic - Volgende topic

Jack v

zoals hier: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,44537.msg1060595.html#msg1060595 aangegeven de roffel van forumtransporteur Douwe vandaag aangepakt. We hadden al enige tijd opgemerkt dat de motor niet lekker liep "V8 sound".
Bij stationair lag het blok er echt in te schudden en liep onregelmatig.
In eerste instantie de ontsteking bekeken maar die is bij Douwe 100%. Toen maar eens nagedacht van wanneer is je carterventilatie eigenlijk gedaan? De laatste 150dkm niet volgens de huidige eigenaar :-\. Oke dan die maar eens bekijken cq vervangen/schoonmaken. Na vanmorgen te zijn begonnen met een bak leut aan de slag gegaan. Gelijk bij demontage van gasklephuis e.d al direct gezien dat er verschillende vacuumknietjes verrot waren. Oook lag het vlamdoverhuis los van de bocht. Waardoor het een smeerboel was. Na het verwijderen van het inlaatspruitstuk viel gelijk de enorme olievlek op die door de hele pakking was gertrokken. Dus valse lucht want de pakking was niet veel meer.
Ondanks de km stand van 560dkm was de carterventilatie in uitmuntende conditie gewoon schoon.
Enkel foto's van de operatie en schoonmaakactie.
Tijdens de koffie zijn de injectors nog even in een ultrasoonbadje gelegd.
Na demontage van het spruitstuk:

Beetje onduidelijk maar een behoorlijke koolaanslag op de kleppen:
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

volvobug

Zat die zwarte aanslag op alle kleppen of was nr 1 schoon?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Jack v

Even hier verder.
Na schoonmaakactie:

Mooie schone ventilatie:

Beetje moeilijk te zien maar tussen cil.2 en 3 was de pakking volledig doorgeslagen:

Ondertussen had Douwe zelf het spruitstuk en gasklephuis +venturie van de lpg gereinigd:

Na alle verrotte knietjes en vacuumleiding te hebben vervangen en het gescheurde lpg toevoerstukje op de venturie ook vervangen te hebben het torretje weer volledig voorzien van zn onderdelen en starten. Volgens de eigenaar heeft hij nog nooit zo mooi gelopen in die hele 5 jaar dat hij zn eigendom was.
Na een proefrit kwam Douwe verheugd uit de roffel en was zo blij als een .........

Jack v

Citaat van: volvobug op 18-07-2011 21:06:28
Zat die zwarte aanslag op alle kleppen of was nr 1 schoon?
alle inlaatkleppen waar rijkelijk voorzien van koolaanslag.

Douwe

Klep 2 en 3 waren (zijn) erg smerig,1,4 en 5 wat zwarte aanslag.Morgen even reiniger door de benzine en planken maar!!!

Thanks Jack  :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:
"If life is just a highway, then the soul is just a car"
Volvo 242  2.0 LPG Automaat 1974
Volvo 245 V6  LPG  Automaat 1978
Volvo 854 2.5 20v Handbak 1992
Volvo 854  2.3 T5   Automaat 1995
Volvo 855 2.5 10v LPG G3 Handbak1996

Vulk

Douwe

Citaat van: Vulk op 19-07-2011 08:44:50
Dankbare blokken die 10 kleppers. :)

Niet alleen de blokken...... :eusa_whistle:

Vanmiddag even bij mijn privemonteurelectrotechnicusvolvoroffelmaatje (wie scrabbelt er veel?) langs om de aanhangerelectronicabekabeling te vervangen ;D

jrkalf

Citaat van: Douwe op 19-07-2011 12:04:26
Citaat van: Vulk op 19-07-2011 08:44:50
Dankbare blokken die 10 kleppers. :)

Niet alleen de blokken...... :eusa_whistle:

Vanmiddag even bij mijn privemonteurelectrotechnicusvolvoroffelmaatje (wie scrabbelt er veel?) langs om de aanhangerelectronicabekabeling te vervangen ;D
Dat is in een half uurtje gepiept heb ik inmiddels geleerd. 8-9 stekkers prikken, kabeltje begeleiden en even 2 stekkers maken van het uiteinde van de stekkerdoos kabel.

of is de kabel gescheurd? Ik heb hier nog wel een pdf van de volvo handleiding liggen....
shRek is verkocht!
---
Als het niet met een hamer te maken is, dan is het vast een elektrisch probleem.

Jack v

Het was even uitzoeken Jelle omdat er bij Douwe dus op een klusmanier bekabeling was aangelegd met niet originele bekabeling maar van alle kleuren wat door elkaar.
Het is nu zover dat alles werkt behalve de mistlamp van de aanhanger. Als ik deze aansluit gaat gelijk het lampje in het dashbord branden terwijl de schakelaar op uit staat.

Douwe

Er zat een extra schakelaar tussen voor de mistlamp ???Ik heb er 1 draad afgehaald en alles werkt perfeckt :eusa_dance:

Jack v

Vandaag uit verveling maar eens aan de slag gegaan met het inlaatspruitstuk wat ik van H. Duiven heb gekregen.

De twee linker inlaatpoorten zijn voor de eerste keer gepolijst.

De grootste klus is om alle putjes uit het aluminium te krijgen het is lang niet vlak op alle punten. Ook tussen de poorten is het moeilijk om alles weg te krijgen. Ben er nu zat van maar het begin is er :eusa_dance:

razorx

Wow!
Ik denk dat je als je echt doorzet je een heel mooi resultaat hebt.

Jack v

Ik kan nu niet meer terug Yits, dus het word wel afgemaakt ;) Maar het is wel een langdurig klusje. :-[

maruska

Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

Jack v