The lady in Red and Yeti

Gestart door KIM, 06-02-2011 18:54:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ewout Schalkwijk

Citaat van: KIM op 04-10-2012 20:32:05
Dat zie je niet helemaal goed.
Het is een minpuntje minder...  :P

Ik vond mijn benadering positiever... :-[










;D
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Jelmar

Kornelis, het verdraaien van de verdeler maakt zeker wel verschil, niet belachelijk veel, maar verschil is er wel.
De pingelsensor met het juiste moment vastgezet? Anders werkt het ook niet -goed-.
Weet je zeker dat het gehele brandstof gebeuren goed op orde is? Geen lekkende injectoren? De juiste (3 bar) brandstofdrukregelaar erop (en membraan ok)? Brandstoffilter al eens vervangen?

Controleer de kickdownkabel ook even. Probeer voordat je olie gaat wisselen de kickdownkabel iets losser te zetten, dat kan ook schelen.

Het zijn maar wat ideetjes, misschien heb je er wat aan ;)
850R

KIM

Goeie tips Jelmar.
De kickdownkabel is inderdaad ook nog iets dat mijn aandacht nodig heeft. Bij nullast hangt het kabeltje slap om voldoende lengte te krijgen bij vollast. M.a.w.: bij goed afstellen in nullast is de lengte van de kabel niet genoeg om de gasklep voleddig te kunnen openen. Ik moet eens spieken hoe het dan hoort te zitten. Zal er wel eens een fotootje van maken.

Ik kon met de verdeler toch wel een graad of 30 verdraaid krijgen, daarom vind ik het zo vreemd. De pingelsensor hoort zorg te dragen voor het bepalen van het onstekingstijdstip. Om die reden heb ik de sensor ook verruild met die van het originele blok. Aan dat moment heb ik ook gedacht, maar:
1. Er is nergens te vinden (Haynes / Vida) met welk moment dat moet gebeuren. Er wordt alleen gezegd dat 'ie goed vast moet zitten.
2. Aanvankelijk is de sensor niet los geweest van het blok. Dit heeft altijd goed gelopen, dus ik mag er voorzichtig van uit gaan dat dit goed is.

Het brandstofsysteem is wel iets dat nog aangepakt moet worden. Op de vorige motor bespeurde ik soms misfires in het deellastgebied en heb ik naar aanleiding daarvan de ontsteking vernieuwd, reinigingsmiddel bij de brandstof gevoegd en het brandstoffilter vervangen. De injectoren moeten nu nog in een ultrasoonbadje om ook die verder uit te sluiten. brandstofdrukmeting is ook wel een ding om eens te meten.

Met het verdraaien van de ontsteking is het pingelen echter wel weg en merk ik verder niets meer van het inhouden.

KIM

#1578
Marjolein is vanochtend voor het eerst in tijden met de 740 weg geweest om te werken.
Die kwam aan het eind van de ochtend met een BIG smile terug; de 740 mag niet weg die rijdt nu veel te lekker.

Ik heb gisterenavond nog even de AT olie afgetapt en er weer verse ingestopt. Ik constateerde dat hij weer goed schakelde vanuit koude toestand en vanmorgen heeft hij dat bij Marjolein ook gedaan. Hopelijk is dat probleem dan nu ook van de baan en kan er weer eens wat meer met de 740 gereden gaan worden.

Omdat ik nu eindelijk eens wat tijd (en zin) had voor de R, heb ik me ook maar eens met een klusje bezig gehouden dat al langer op stapel lag: De extra oliekoeler voor de AT.
De set is eigenlijk voor X70 modellen bedoeld en dat betekent dat 1 van de slangen niet bruikbaar is voor de 850. Een nummer voor de correcte slang is in VIDA niet te vinden, dus maar wat hobbyen. Het verschil is eigenlijk heel minimaal, want het enige dat dus anders is, is de snelkoppeling die de oliekoeler in de radiateur ingaat.

Ik heb het als volgt opgelost:


Ik heb de originele onderste slang van de koeler naar de bak aan de bakzijde ontdaan van de stalen koppeling. Zo houd je een slang uiteinde over. Ik dacht dit over de aansluiting van de koeler paste, maar helaas was die aansluiting net te dik.
Dan maar een verloop maken naar een wat dikkere slang. Ik heb daarvoor de slangkoppeling die ik eraf heb gesneden open geslepen, zodat al het slangmateriaal van de leiding af was. Vervolgens de leiding ingekort tot een recht stukje. Dit tussen de orignele slang van de bak een een stukje van de verkeerde slang gezet.

En dan ziet het geheel er zo uit:


Alleen nog even zo'n rooster achter de bumper bestellen en daar wat gaas omheen maken, dan is het klaar.

Sbv

Mooi dat ze weer lekker met de 740 heeft kunnen rijden, automaat is weer helemaal goed nu ? Pingelen ook weggebleven ?

KIM

Ja, alles helemaal goed.

UserID6342

#1581
Die bakkoeler ziet er goed uit Kornelis !  Prima oplossing zo, gebeurt niets mee.

Heb je de overdrive kabels van de pook nu wel of niet aangesloten ?  Jij had toch ook een ZF bak erachter zitten nu ? Als dat laatste idd zo is, let dan even op bij een eventuele COmeeting bij de APK.  Deze bakken mogen absoluut niet hoger belast als 1500 rpm onbelast want je trapt ze meteen suf.  is echt geen geintje, ben hierover al heel lang aan het 'stoeien' met Volvo Nederland (en RDW) die gewoon vreselijk laks hierin is.

KIM

Bakkoeler is van de R, maar dat had je denk ik wel begrepen.

Op de 740 zit 'ie nog niet. Er komt eenzelfde op als jij er op de 760 hebt zitten.
De bak van de 740 is zonder overdrive: De ZF HP22.

Ik moet nog eens schema's zien te vinden van de selectorhandle: In het schemaboek is daar nagenoeg niets van terug te vinden. Nu doen de achteruitrijlichten nog niets en is ook de blokkeerspoel niet aangesloten.

grijzev70tdi

Citaat van: Dirk342 op 06-10-2012 18:22:53
Die bakkoeler ziet er goed uit Kornelis !  Prima oplossing zo, gebeurt niets mee.

Heb je de overdrive kabels van de pook nu wel of niet aangesloten ?  Jij had toch ook een ZF bak erachter zitten nu ? Als dat laatste idd zo is, let dan even op bij een eventuele COmeeting bij de APK.  Deze bakken mogen absoluut niet hoger belast als 1500 rpm onbelast want je trapt ze meteen suf.  is echt geen geintje, ben hierover al heel lang aan het 'stoeien' met Volvo Nederland (en RDW) die gewoon vreselijk laks hierin is.

Waarom maak je ze dan kapot?
Grolsch, het klinkt al lekkerder

UserID6342

Citaat van: KIM op 06-10-2012 18:27:29
Bakkoeler is van de R, maar dat had je denk ik wel begrepen.

Op de 740 zit 'ie nog niet. Er komt eenzelfde op als jij er op de 760 hebt zitten.
De bak van de 740 is zonder overdrive: De ZF HP22.

Ik moet nog eens schema's zien te vinden van de selectorhandle: In het schemaboek is daar nagenoeg niets van terug te vinden. Nu doen de achteruitrijlichten nog niets en is ook de blokkeerspoel niet aangesloten.
Heb het hier ook nog eens nagekeken op de schema's die ik heb (heb alle WPhandboeken hier van alle 700 serie's) en daar staat er ook niets over in.  Qua bak heb je dus dezelfde die ik heb en dan is mijn waarschuwing wel op zijn plaats.  het zijn geweldige bakken maar kunnen onbelast absoluut niets hebben.  Een eventuele CO cq roetmeting bij de diesels moet daarom plaats vinden bij max. 1500 rpm.  Dit volgens Volvo zelf, alleen zijn ze dit 'vergeten in al die jaren' door te geven aan het RDW.

Daarom heb ik ook ieder jaar hetzelfde gezeik met de roetmeting.  Het blok kan het makkelijk hebben, maar de bak niet.  Alle ZFbakken zijn in de ons omringende landen vrijgesteld van roet en CO meting bij hogere toerentallen bij de keurende instanties, alleen in Nederland niet :(.  Dit terwijl landrover en BMW o.a. dezelfde bakken hebben gebruikt en deze auto's wel een vrijstelling hebben dankzij de importeur.

Volvo Nederland slaat hier de plank echt compleet mis en ben er zelf ook goed pissig over !

KIM

Ik zal er rekening mee houden Dirk.
Gelukkig is de 740 vlak voor de ombouw nog gekeurd, dus duurt het nog bijna een jaar.

maruska

heb de vw relais gevonden Kor.. mooi dat de AT bak koeler er nu inzit.. wellicht dat je dan wel kunt aanhaken in de sprint ;D hehehehe
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

arjen850

Citaat van: maruska op 06-10-2012 19:08:31
heb de vw relais gevonden Kor.. mooi dat de AT bak koeler er nu inzit.. wellicht dat je dan wel kunt aanhaken in de sprint ;D hehehehe

Hmm, het is duidelijk de hoogste tijd dat een rode R jou het snot voor de ogen rijdt.. Kom maar eens deze kant op Mark, je zult niet eens tijd hebben om aan te haken
:evil: ;D :eusa_dance:

maruska

 :eusa_liar: :eusa_naughty:

dan wissel ik eerst even de turbo om Arjen ;D
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

KIM

Citaat van: arjen850 op 06-10-2012 19:16:23
Citaat van: maruska op 06-10-2012 19:08:31
heb de vw relais gevonden Kor.. mooi dat de AT bak koeler er nu inzit.. wellicht dat je dan wel kunt aanhaken in de sprint ;D hehehehe

Hmm, het is duidelijk de hoogste tijd dat een rode R jou het snot voor de ogen rijdt.. Kom maar eens deze kant op Mark, je zult niet eens tijd hebben om aan te haken
:evil: ;D :eusa_dance:

Ook die banaan loopt nauwelijks bij me weg Arjen.