De paarse vliegende baksteen....Op naar de volgende stap

Gestart door MrCain, 05-06-2011 12:40:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Piet

Citaat van: MrCain op 30-05-2015 17:27:53
Enige nadeel ,vind ik persoonlijk, is dat de stationair regeling voor de airco ook weer aanwezig is.... Soms komt ie lastig terug naar stationair => dit was met de M4.3 ook het geval.

Dat zou die eigenlijk niet moeten doen. Bij mij gaat het in-en uitschakelen van de aircopomp redelijk ongemerkt qua toerental, dat was ook met de M43 al zo.  Is je stationair  regelaar nog wel helemaal fris?

Ludo

Citaat van: MrCain op 30-05-2015 17:27:53
...uit Duitsland een bus LiquiMoly besteld:

Deze zou ,volgens de folder, "uitstekend voor LPG motoren" zijn. Ben benieuwd!

Volgens de folder ja.  ;D

MrCain

Citaat van: Piet op 31-05-2015 11:45:13
Citaat van: MrCain op 30-05-2015 17:27:53
Enige nadeel ,vind ik persoonlijk, is dat de stationair regeling voor de airco ook weer aanwezig is.... Soms komt ie lastig terug naar stationair => dit was met de M4.3 ook het geval.

Dat zou die eigenlijk niet moeten doen. Bij mij gaat het in-en uitschakelen van de aircopomp redelijk ongemerkt qua toerental, dat was ook met de M43 al zo.  Is je stationair  regelaar nog wel helemaal fris?

Tis niet altijd: alleen bij zeer rustig rijden en bij uitrollen richting bv rotonde gaat ie zeer langzaam van 1500 rpm naar stationair. Zal anders s de stationair regelaar s schoon maken, baat t niet dan schaad t niet. Is ie wel weer goed schoon ;D
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

MrCain

Citaat van: Ludo op 31-05-2015 12:03:28
Citaat van: MrCain op 30-05-2015 17:27:53
...uit Duitsland een bus LiquiMoly besteld:

Deze zou ,volgens de folder, "uitstekend voor LPG motoren" zijn. Ben benieuwd!

Volgens de folder ja.  ;D


  ;D

Gaat t gewoon s proberen => vandaar ook
CiteerBen benieuwd!


Tis geen slechte olie, bij de test op nieuwe olie kwamen de resultaten zeer dicht bij de opgegeven getallen (wat bij Kroon zeer zeker niet het geval was....) Gaat om de 1000km eens een test doen om t verouderings proces in kaart te brengen en vergelijken met de Kroon olie die ik er voor had.


Btw: jij had deze olie toch ook Ludo?
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Ludo

Ja zo heb ik ook 2 bussen gebruikt.
Zo lang de specificaties in de buurt zitten van wat voorgeschreven is, merk je geen verschil.

ps, reinig de gasklep ook even als je toch bezig bent met de stationair regelaar.  :D

MrCain

Zo, niet echt veel bijzonders te melden: alleen het eea aan onderhoud gedaan en de airco is er wederom weer eens mee opgehouden..... Dacht de laatste keer toch echt alles goed lekdicht gekregen te hebben...
Afijn, gaan weer eens zoeken. Misschien dat er weer een lek bij gekomen is oid. Maar bijkomend voordeel is wel dat het toerental gewoon weer lekker zakt naar stationair :evil:

Wel iets anders gedaan: kuipstoel met 3 puntgordel gemonteerd.....achterin!

Kuipstoel met 3 puntsgordel



Coureur in positie :P



Ze is er best wel blij mee => rijd nu vooruit ipv achteruit!

Het project M4.4 staat/stond stil ivm erug drukke werkzaamheden zowel op het werk als thuis. Thuis nieuwe Velux ramen in de slaapkamer gemonteerd (moest kleinere nemen want de maat die er in zat is niet meer leverbaar...) en gelijk rolluiken op zonne-energie er op gezet aangezien het zomers erug warm kan worden in de slaapkamer.... Gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om het dak wat beter te isoleren en moet zeggen dat het nu een stuk behagelijker is!!  Nu nog muur doorbreken naar het kleine kamertje om deze om te bouwen naar inloopkast => is iets wat de vrouw al echt lang wilde/wenste dus besloten om dit maar s te doen :angel:


Dus wat minder tiet om aan de Volvo te besteden maar dingen die op zeer korte termijn echt wel aangepakt moeten worden zijn:

-Klepseals.... Moet er nu echt aan gaan geloven... gaat het toch zelf proberen aangezien ik wel van een uitdaging houd

-Monteren groene injectoren en ritje naar de Limburgse LPG Technieken om mn LPi op de groene te laten afstellen.

-Inbouwen van nieuwe speakers/composet => voorspeakers zijn al eens vervangen door andere maar het geluid is echt ronduit Kwalitatief Uitmuntend Teleurstellend te noemen.... Speakers liggen al (een jaar....) klaar.

-Airco fixen. Voor de zoveelste keer.... Of in het kader van gewichtsreductie er uit slopen :eusa_whistle:

-2e breedband sensor inbouwen tbv Target AFR mod

Dit wil ik eigenlijk wel dit jaar nog doen, hoop dat het gaat lukken want vrijetijd is op dit moment echt schaars.... Niet alleen door verbouwingen of drukte op het werk maar de kleine eist ook aandacht en dan komt de Volvo gewoon op de 2e plek, klaar.

Maar heb nog het eea op zolder liggen wat er zeker nog op en ingebouwd gaat worden! Vast nog wel in dit lichtjaar.....

Word vervolgd.....
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

MrCain

#846
Zo, eindelijk na dik een jaar (...)  :eusa_shifty: begonnen met de JBL speakers in te bouwen!
Als eerste de voorspeakers aangezien ik daar een paar Pioneers in had zitten welke klonken als een soepblik....
Type composet is: JBL GTO 509C

De GTO 609C is nog voor de achterdeuren.

Voor de "bas" speaker moest er wel een beetje deur weggeknipt worden aangezien deze alleen in een rond gat passen en niet in het onrond gat van de Volvo:


Beetje wegknippen en stukje tape voor bescherming:


De aansluitkabel heb ik aan de pieletjes vast gesoldeerd omdat de stekkertjes niet passen als de speaker er in zit (ruimte gebrek) en deze met een kroonsteentje vast gezet aan de Volvo bedrading:


Zat ook een schuim plak stripje bij het setje om resonantie ed te voorkomen dus deze ook gebruikt:


Speaker er in:


De tweeter uit de dash speaker gesloopt en de JBL tweeter daar voor in de plek gekit met een dotje silicone kit:


Speakertje er naast er in gelaten: daar de carkit op aangesloten => wou deze niet tussen mn speakers en versterker hebben.

Filterkastjes met een stuk dubbelzijdig klitteband onder het dashboard kastje gehangen (heb daar geen foto van want accu camera was leeg...)

Al met al echt een verbetering van geluid! :eusa_dance: Diepe bas en absoluut geen vervorming als je de knop open draait, speakers kunnen meer volume hebben dan mijn gehoor ;D
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

MrCain

#847
Ohja, vorige week nog klein mijlpaaltje behaalt ;D




Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

razorx

Felies!

Die JBL's zijn fijne speakers. In de 10V van Sas zitten ze ook. Heb daar het hoog iets moeten "dimmen".
Moet er wel bij zeggen dat ik van een Brits geluid houd.

MrCain

Citaat van: razorx op 24-10-2015 16:09:25
Felies!

Die JBL's zijn fijne speakers. In de 10V van Sas zitten ze ook. Heb daar het hoog iets moeten "dimmen".
Moet er wel bij zeggen dat ik van een Brits geluid houd.

Op het filterkastje zit een knopje om de tweeters met 3db te dempen en heb dat ook moeten doen: de hoge tonen waren redelijk aanwezig zeg maar ;D

Maar ben er echt blij mee! Nu de achterkant nog.... Laat dit geen jaar meer wachten  :angel:
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

V70geRwin

Mooi hoor, heb hier nog een.setje focal liggen voor in de voordeuren.
Kon je makkelijk het filter tussen de originele draden plaatsen?

MrCain

#851
Op zich ging het best makkelijk: ik heb dan een C70 versterker onder de bijrijders stoel liggen dus het filter tussen de uitkomende kabel naar de speaker toe doorgeknipt, die op de ingang van filter gezet, kabel naar deurspeaker op de woofer uitgang en voor de tweeter een nieuwe kabel getrokken. Voordeel van de voorspeakers is dat er vanaf de radio/versterker aparte kabels lopen naar de deur en dash speakers, de achterkant is een ander verhaal: daar zit de splitsing tussen deur en stijl speakers volgens mij bij de deurstekker oid..

Heb de originele kabel naar de dashspeaker op het speakertje in de dash laten zitten en deze op de parrot aangesloten om zo geluid te krijgen tijdens bellen ;)


Citaat van: V70geRwin op 24-10-2015 17:04:59
Mooi hoor, heb hier nog een.setje focal liggen voor in de voordeuren.
Kon je makkelijk het filter tussen de originele draden plaatsen?
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Joram


MrCain

#853
Zo, kan eindelijk weer wat van de ToDo lijst schrappen => klepseals!!! :eusa_dance:

Is onderhand een maand geleden dat ik deze klus gedaan heb... :eusa_shifty:. Maar alles is goed verlopen en het resultaat mag er zijn!
Nu een goede +2000km gereden en nagenoeg geen verbruik: daarvoor had ik al zeker een halve liter moeten bijvullen...
Heb er niet veel foto's van gemaakt....was echt een klote klus aangezien ik niet echt het juiste gereedschap er voor had en het een en ander zelf heb moeten hobbien...
Een ding weet ik wel: ga verlopig geen seals meer vervangen....pffff helemaal klaar mee...

Afijn de plaatjes die ik wel had:

Serieus een poos bezig geweest om het klepdeksel een beetje fatsoenlijk er af te krijgen...zat echt goed vast


Deksel er eindelijk af en begonnen met vervangen seals


Bekende plaatje


Alles weer vervangen, schoongemaakt en gemonteerd! Kleppendeksel uiteraard ingerollert met de bekende roze pakking van Volvo.
Wel vreemd spul trouwens: als je het uitsmeerd/uitrolt is het roze en lijkt het eigenlijk te dun.... Als het opwarmt word het oranje en lijkt het uit te zetten??
Afijn, het is dicht en spul werkt eigenlijk best wel makkelijk aangezien het best wel taai spul is.  

Ook maar gelijk de DB riem, rollen-spanners en waterpomp vervangen (origineel Volvo deze keer) en de multieriem nu ook eens een originele voor gekocht => vind die toch wat beter dan de Gates aangezien de Gates een rubbere rug heeft en een beetje vreemd slijtpatroon liet zien.... Zat redelijk wat multieriem aan de spanrol geplakt.


Moment van de dag (na 2 dagen sleutelen) was eerste keer starten.... Eerst olie druk gestart zonder bougies ed en daarna alles aangesloten en startte in 1 keer zonder vreemde bijgeluiden of iets dergelijks!! Werd ik toch wel een beetje blij van!!  :eusa_dance:
Was ook nog op de 20e verjaardag van de Volvo, beter kado dan nieuwe seals en DB riemset kan je de Volvo niet geven toch?

Heb deze keer mijn nokkenassen iets anders versteld dan de vorige keer:
De eerste keer de inlaat 2 graden verlaat en de uitlaat 2 graden vervroegd tov originele afstelling.
Nu de inlaat wederom 2 graden verlaat en de uitlaat nu 3-4 graden vervroegd wat eigenlijk resulteerde in een veeel rustigere motorloop stationair en deellast en niet meer dat bizare inkomen van het koppel maar een mooi vloeiend koppelverloop en een lineaire vermogensverloop tot aan de toerenbegrenzer.

Volvo lijkt ook wat fijner te draaien zonder mengsmering.... Al met al een dankbare klus geweest!

Wat me eigenlijk wel verbaasde was de prijs van de klepseals.... €4.25 buto ex p/st..... Had er ook nog 4 extra besteld voor als ik er 1 of meer zou verkloten, ken me zelf  ;D en heb er "maar" 1 verkloot!

Dit weekend nog naar de Efteling gereden (ritje van een kleine 150km) en na 100 km ff wezen pissen bij een pompstation. De volvo heeft dan een kleine 10 minuten stationair gedraaid en bij gasgeven geen rookgordijn meer :eusa_dance: :eusa_dance:

Missie geslaagd en op naar het volgende item op de ToDo lijst => 2e breedband sensor (Spartan) monteren/inbouwen tbv Targed AFR mod.

Word vervolgd...  
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Piet