Martijns 854 T-5R - Naar zijn laatste rustplaats

Gestart door Martijn_B, 04-08-2011 00:09:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Broabander

EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

Emiel

Leuk, een E46 M3 aandragen als fun auto. Bukken bij de BMW dealer als er weer iets onbetaalbaars stuk is. Wel veel DF, absoluut, maar qua onderhoud is het een S60R². Dan liever een 130i met sper... :eusa_clap:

FWD; iets uit het Renault Sport kamp, Clio's zijn goed betaalbaar tegenwoordig!


grijzev70tdi

Citaat van: Jeroentjuh op 20-02-2014 21:03:19
Informeer maar eens bij Jeroen Dik (JD Engineering), genoeg mogelijkheden voor zo'n Gti....   ;D

Daar staat idd regelmatig leuk spul. Het klinkt ook wel erg leuk
Grolsch, het klinkt al lekkerder

Gijs87

Martijn,

Ik zou de GTA laten voor wat het is.. Leuke auto, goed vermogen maar van de laatste 147 serie de minst betrouwbare..
De Clio is zeker wel een tof wagentje, maar staat mijn inziens qua vermogen totaal niet in vergelijking met de 850..
De Megane is redelijk vergelijkbaar met de Clio alleen een stukje zwaarder..

Van de andere auto's weet ik weinig af omdat ik ze nooit heb gereden..

De Focus RS die ik voorbij hoorde komen is wel FORMIDABLE!

Succes
C70 2.3 T5, Saffron Pearl, 1998

Rense850T5

Dude je gaat toch niet nu zomaar de handdoek in de ring gooien nu je nog niet eens je nieuwe setup fatsoenlijk hebt kunnen testen.

Ik weet dat er veel geld en tijd inzit
Waarvan de tijd ook het grootste probleem geeft

Maar om nu te zeggen om te stoppen denk ik niet handig.
Hoeft nu een nieuwe koppeling in en dan kan je pas echt gaan kijken wat de auto nu doet.

Ik snap ook heel goed dat je er de balen van hebt dat je vak moet sleutelen in je vrije tijd ipv lekker er meer rond kan touren. Maar t moet toch ook een keer klaar zijn met dingen die stuk kunnen.

Denk er eerst maar eens hheeeeeeeell goed over na voordat je de handdoek in de ring gooit.

Gr. Rense

En je weet dat ik je altijd wil helpen mt sleutelen he ;)
Volvo 850 T-5 MT '93, XYZ 330 mm BBK, XYZ schroefset, BCM Cda carbon airbox, Ipd stab. kit, Tail 50mm bov, 3" dp met 100cell racecat, 3" NM parts custom catback, 18" pegasus 225/35ZR18, Shortshifter, ipd veerpootbrug + vpb achter, XC grill, gereviseerd en versterkt blok, CXRacing drijfstangen, toga HP kruk en drijfstanglagers,  turbonetics t03/04 50 trim turbo,79mm intercooler, 630cc injectoren, Walbro 255l/hr, magnecor bougie kabels, custom carterventilatie, apexi avc-r boost controller, zeitronics wideband + egt sensor, Schutten tuning ECU!

Martijn_B

Nou, druk weekend gehad. Afgelopen 2 dagen druk wezen testrijden hier in Frankfurt. Heeft toch voordelen...kun je tenminste een beetje gas geven.

Ik zal kort mn bevindingen delen:

Focus ST: fijn onderstel en goed zittende stoelen. Helaas wel erg goedkoop, plastic gevoel van binnen. Weinig karakter in de auto, remmen opzich prima. De auto klinkt mrt de std uitlaat een beetje getemd maar wel OK . Echt geen straf, maar om dit MIJN auto te maken gaat er zeker weten nog goed geld in aan modificaties.

Clio RS 197 Trophy: kan ik kort over zijn: dit zou hem worden....als 2e auto. Wat een heerlijk bommetje op wielen, lekker vroeg vermogen, auto wil continue maar harder en dsn werkt verslavend . Absoluut geen autobahn racer, maar wat heerlijk voor B wegen. Maar..ik wil ook relaxed naar italie kunnen cruisen, en dat zit er met de clio niet in. Hij heeft wel een beetje mijn hart gestolen..want dit is hoe een hot hatch moet zijn.

megane rs: niet in gereden, kan uiteindelijk niet aan de looks wennen.

BMW 335i: ook een lekkere wagen, kwaliteitsgevoel en ook een goed onderstel. Had er 1 met M pakket en dat maakt het een heerlijke auto. Zat een rvs cat back onder..donker grijs met beige leder . Hier kun je welmlekker mee touren, en auto is van zichzelf best vlot...maar geeft mij niet de "push" die ik had verwacht. Wellicht in een lichte 135i wel, maar die vind ik weer te klein. Hij hangt nog wel in mn gedachten..maar denk niet dat het iets gaat worden. Ben verbaasd ook over de hoge onderdeelprijzen bij BMW trouwens.

Uiteindelijk krijg ik bij geen van alle autos het "yes" gevoel, iets wat nij deze bedragen toch best belangrijk is voor mij.Daarnaast heb ik vaak wat te zeuren, waarbij ik redelijk snel aan modificsties denk die ik eigenlijk niet meer uit wil gaan voeren. (COBB supercharger op de 335i bijv.).

Als ik dan kijk wat ik aan de 850 moet doen, kom ik op de koppeling en goede software. Laat ik dat er nu nog in investeren, want voor de rest is het een prschtige wagen waar ik erg blij mee ben. (Alleen het sleutelen....).


Dus, 1 maart gaat er een andere koppeling onder, is al binnen samen met de krukaskeerring. Wellicht gelijk interne remcylinder vervangen? Kan alleen nog geen part nummer vinden en weet de prijs ook niet.
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Jans Duiven

Beschouw je het als een compliment, als ik zeg dat je niet wijs bent dat jij bijna 800 euro per maand  :o stuk slaat op een Volvo 850,
exclusief benzine, verzekering en belasting?

;D

Hans





Arjanestate

Citaat van: Hans Duiven op 22-02-2014 17:41:48
Beschouw je het als een compliment, als ik zeg dat je niet wijs bent dat jij bijna 800 euro per maand  :o stuk slaat op een Volvo 850,
exclusief benzine, verzekering en belasting?

;D

Hans






Prioriteiten stellen denk ik, Hans. En geen kinderen. ;D


Mooi dat je verder gaat met de 850 voorlopig.

Ik had dat vroeger met mn 106 1.3 Rallye,  ook zo'n heerlijk ragijzertje. Maar je werd niet vrolijk als je op de snelweg zat. (Hoewel je dat met elke 106 wel hebt  ;D) Is zo'n Trophy zo spartaans dan of loopt ie 4000 RPM bij 120?
854 T-5 ROOD 1994

Piet

#3204
Partnumber interne koppelingscilinder is 9181322
In Amerika staat ie voor 195 dollar, prijzen in Nederland zijn vaak hetzelfde maar dan in euro's.
Vraag me alleen af of hij nog verkrijgbaar is.

Martijn_B

@Hans: Nee, het is waanzin :D

@Arjanestate: Rallye 1.3 heb ik ook gehad, nee de nieuwe clio is lang niet zo oncomfortabel, maar gewoon niet relaxed voor ritten langer dan c.a. 60 km.

@Piet: Thanks! Ik heb er 1 gevonden van een aantal weken oud, eerst maar even zien hoe dat ding er uit ziet als ik hem los haal..
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Rense850T5

Volvo 850 T-5 MT '93, XYZ 330 mm BBK, XYZ schroefset, BCM Cda carbon airbox, Ipd stab. kit, Tail 50mm bov, 3" dp met 100cell racecat, 3" NM parts custom catback, 18" pegasus 225/35ZR18, Shortshifter, ipd veerpootbrug + vpb achter, XC grill, gereviseerd en versterkt blok, CXRacing drijfstangen, toga HP kruk en drijfstanglagers,  turbonetics t03/04 50 trim turbo,79mm intercooler, 630cc injectoren, Walbro 255l/hr, magnecor bougie kabels, custom carterventilatie, apexi avc-r boost controller, zeitronics wideband + egt sensor, Schutten tuning ECU!

Martijn_B

#3207
R Koppeling - numero duo

In de kerstvakantie heeft de 850 een nieuwe MLS stalen koppakking gekregen en zijn ook de kleppen gesteld van het nieuwe blok. Helaas had ik vrijwel direct na deze reparatie een slippende koppeling, zo erg dat er wel olie of iets dergelijks op de plaat moest zitten. Ik was bang voor een lekke krukaskeerring, dus heb een nieuwe keerring besteld en direct maar een nieuwe R koppeling. Zonde, de oude had nog geen 800km gezien.

Samen met Mitchelli zijn we gister ochtend om 08:15 begonnen. Omdat alles bij mij al eens los is geweest verwachtte we geen rare dingen, dus met een rustig sleutel tempo lag de bak er om 09:15 naast..  mede door al het speciale gereedschap goed te doen zo.







We troffen een kurkdroge krukaskeerring aan, maar er was olie langs 1 van de vliegwielbouten gekomen. Waarschijnlijk net niet voldoende Loctite op gezeten.. Echt weer iets voor mij  :eusa_wall:




Toen de koppelingsplaat eens bekeken. Eigenlijk viel de staat reuze mee, er zijn waarschijnlijk een paar druppels op de plaat gekomen. Ik had echter al een nieuwe koppeling gekocht, en omdat deze alweer meer dan 14 dagen klaar lag kon hij ook niet zo maar retour. Gezien het vermogen wat ik wil draaien toch maar besloten de nieuwe koppeling te monteren:







Netjes het vliegwiel even opgeruwd en met een centreerpen alles gemonteerd:


Toen ik de M59H bak kocht stond er 160dkm op, de interne koppelings cylinder heb ik toen laten zitten, maar nu toch ook maar gelijk vervangen:


Ongeveer 4 uurtjes later inclusief wat ouwehoeren en puppy bezoek van Mitchelli zn vriendin later was de operatie geslaagd. Auto reed na de operatie weer prima, maar stotterde verschrikkelijk onder boost na 2 pulls. Bougies eruit gedraaid, en cylinder 3 liet een 200km(!) oude NGK bougie als volgt zien  ::) :


Dus.. 5 nieuwe Volvo OEM bougies erin later was dat ook opgelost.

Interessant: met de zelfde software als op de bank loopt de auto nu na het kleppen stellen en de MLS koppakking WOT 9.6 AFR, terwijl dit eerst 11.6 AFR was...

Nu straks verder met de software, zoek eigenlijk iemand die een ME4.4 Ostrich ECU voor mij kan solderen, a-la Yits en Piet.


Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

EricL

Bizar die bougie ???

Mooi dat de nieuwe koppeling er in zit. Hoop dat je nu geen problemen meer zal krijgen.
Succes met de software!

Rense850T5

Aaahh mooi man dat ie er weer inzit!

En nu maar weel km's maken en zonder problemen!

Volvo 850 T-5 MT '93, XYZ 330 mm BBK, XYZ schroefset, BCM Cda carbon airbox, Ipd stab. kit, Tail 50mm bov, 3" dp met 100cell racecat, 3" NM parts custom catback, 18" pegasus 225/35ZR18, Shortshifter, ipd veerpootbrug + vpb achter, XC grill, gereviseerd en versterkt blok, CXRacing drijfstangen, toga HP kruk en drijfstanglagers,  turbonetics t03/04 50 trim turbo,79mm intercooler, 630cc injectoren, Walbro 255l/hr, magnecor bougie kabels, custom carterventilatie, apexi avc-r boost controller, zeitronics wideband + egt sensor, Schutten tuning ECU!