Improvements aan de 850 -> Eenmaal, andermaal.... Verkocht!

Gestart door Broabander, 04-11-2011 20:52:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Broabander

#405
Ennn nummer 2 staat ook alweer een half uurtje te drogen. Dadelijk maar even voorzichtig nummer 1 monteren.

EDIT: Klaar! Werd tijd...


Nummero uno is niet het meest kunstige montagewerk wat ik ooit gedaan heb. Met de ruit terugmonteren en de juiste volgorde bepalen van strip, raamgeleider etc, kwam hij een aantal keer klem te zitten en tijdens het wrikken om het los te krijgen is er in de rechter onderhoek een hap(je, denk 1x2mm in het zicht) uit verdwenen en is bovenaan op de hoeken de folie wat los geraakt. Met de ruit dicht zie je het niet eens, maar als die ruit open en dicht gedraaid gaat worden wordt het natuurlijk alleen maar erger. Dus ff een minidruppie secondelijm om het vast te plakken en nu beweegt het ook niet meer bij open en dicht. Mocht het erger worden heb ik nog ruim liggen voor nog een ruit en een driehoekruitje.

Toen ruit 2, was eerst bang dat hij nog niet helemaal droog was maarja, kan de auto niet een nacht zonder raam laten staan. Echter nu wist ik het 'riedeltje' (zal morgen even een korte howto schrijven) voor het terugplaatsen van de ruit en dat is dan ook helemaal goed gelukt zonder beschadigingen.

Toen beide deuren weer helemaal in elkaar gezet, krijg alleen die deurpaneel-plaatjes niet meer terug  :-\ Klikken, schuiven, wil allemaal niet.

Resultaat is beter dan ik had verwacht, dat folie is vrij makkelijk te hanteren mits je een goeie plens water op je ruit hebt. Op internet lees je toch allemaal horrorverhalen, van 'heel moeilijk' tot 'begin er niet aan'. Maar ik durf nu wel te beweren dat ik ze, mocht ik het nu overnieuw moeten doen, allemaal zonder luchtbellen en scheuren zou kunnen folieen en monteren. Scheelt waarschijnlijk ook dat de ruiten van de Volvo zo lekker vierkant en rechttoe-rechtaan is. Ben benieuwd hoe ze zich de komende dagen houden, maar ik neem aan dat  het wel goed komt.

Het beste kun je de ruiten natuurlijk een paar dagen laten drogen in je huiskamer, maar toch vind ik het meevallen, binnen 4 uur is montage dus al goed mogelijk.

Nu eerst maar weer een paar dagen volle bak op de studie focussen (vandaag al van 8:00 tot 19:00 gestudeerd voor tentamen met 1 uurtje pauze en toen vond ik het mooi geweest) en dan de achterruit. Ik wil de voorste zijruiten ook nog doen, maar ivm de wetgeving hier (minimaal 70% lichtdoorlatendheid) moet ik nog even kijken hoe en wat. Denk dat ik voor hetzelfde folie als deze ga, maar dan de 60% versie. Is de ruit wel iets donkerder en in lijn met de rest, maar niet dat oom agent zijn bonnenboekje trekt bij het langsrijden (boete doen ze pas vanaf <50%).



Zal morgen ff foto'tje schieten.
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

UserID6342

Als je de deurpanelen los hebt Camile zie je ter hoogte van waar de deurkaarten moeten zitten, hoogstwaarschijnlijk 3 witte ronde drukcilps zitten.  Deze kun je, voorzichtig, met een goede punttang van binnenuit naar buiten drukken zodat je de clips los in de hand hebt.  Als je deze vervolgens met een draaibeweging in de deurkaartjes draait met een klein beetje lijm erachter en even laat drogen kun je ze daarna zo in de deurpanelen drukken.

Ben erg benieuwd hoe het er nu uitziet.

Broabander

Ah kijk, dan is dat de truuk. Heb inderdaad al geprobeerd ze er van buitenaf op te schuiven/klikken en dacht al dat ik wat met die pinnetjes moest gaan doen.

Vwb de ramen, heb ik even in de zon wat foto's gemaakt, zijn nu aan het uploaden. Maar het ging me natuurlijk niet puur om de looks maar ook voor een groot deel om het comfort. Ik had de auto vannacht expres 'in de zon' gezet om een vergelijking te kunnen maken, en ik merk duidelijk dat de folie veel zon tegenhoudt. De zon stond aan de rechter zijkant, voorbeeldje 1: het ijzer van beide gordels rechts hing vol in de zon. Achter (dus mét folie) was hij heet, na een seconde of 7-8 begon het vasthouden pijn te doen. Voor was hij zo heet dat het na 1 seconde al flink brandde. Voorbeeld 2: het leer op de stoelen, voelde achterin lang niet zo heet als op de voorstoelen.

Vandaag zag ik wel wat vocht-verdamp-puntjes in het linker driehoekje, die ga ik dus sowieso vervangen als ik de achterruit doe. Maargoed, voor een eerste keer, ondersteboven in de auto plakken... Linkerdeur is gewoon strak, klaar. Geen puntjes of blaasjes, niks. Rechterdeur zitten dus die beschadigingen en kijk ik even hoe dat blijft, ik heb nog genoeg folie voor 1 driehoekje en 1 zijraam dus dat kan prima.

Foto's! Vind het er zelf goed uitzien, moeilijk om het precies vast te leggen met deze zon en een iPhone, als de achterruit gedaan is zal het achterin natuurlijk nog een stukje donkerder worden.





(gele spul is pollenzooi, geen lucht ;) )











(hier zie je dat plekje in de onderhoek wat beter)






Even een How-To van de achterste portierruiten (handmatig open en dicht) demonteren (voorste ruiten weet ik niet hoe het in elkaar steekt), Dirk had het natuurlijk al vrij duidelijk uitgelegd op de vorige pagina maar even helemaal van begin tot einde:

Wat heb je nodig:

- Assortiment Torx bitjes of sleutels
- Stevige maar niet al te dikke platte schroevendraaier
- ratel met dopje 10


Stap 1: Speakerkapje eraf halen, 4 torx boutjes losdraaien en de speaker eruit halen. Kabeltjes aan de speaker losmaken en het zwarte clipje dat aan het deurpaneel vast zit wat die kabels vast houdt even losdrukken

Stap 2: Deurkaart loshalen, beetje trekken en wrikken maar voorzichtig want is niet heel stevig. Kun je ook gelijk het zwarte hendeltje van de deurhendel naar boven lostrekken.

Stap 3: De raamzwengel (ik weet niet hoe het met electrische ramen werkt!) los maken door het schuifklepje op de hendel los te halen en het metalen clipje dat je onder dat plakkertje ziet zitten losmaken. Bij mij zijn ze beide gesneuveld maar is niet erg, heb ze met een schroevendraaiertje los gewrikt. Daarna kun je met wat kracht de hendel van de deur af trekken, pas op dat je de plastic ring niet verliest die eraan zit.

Stap 4: Draai de 3 torxjes van het deurpaneel los. Die zitten 1) vlak bij het rode lampje in de deur, 2) links onder de speaker en 3) rechts onder de speaker. Draai ook het grotere boutje achter de deurkaart los.

Stap 5: Trek nu met beleid het deurpaneel naar boven los, ook hier weer een beetje wrikken. Als hij los gekomen is, haal dan het stekkertje van het rooie lampje los.

Nu komt het wat lastigere werk.

Stap 6: Haal het witte kapje, dat het slot afdekt aan de binnenkant van de deur, los. Trek ook het bruine/zwarte plakkertje wat boven de deurhendel zit los. Plaats de slinger van het raam weer terug op de bout waar hij vanaf kwam. Deze slinger zul je nog wel even nodig hebben. Haal ook de rubberen strip, de raamveger aan de binnenkant dus, los. Buitenkant raamveger loshalen is ook wel makkelijk maar dat kan ook bij het verwijderen van het raam.

Stap 7: Draai nu het raam zo (een beetje in het midden tussen open en dicht), dat je de metalen rails onderaan het raam en het groene rolletje ziet zitten. Pak een tang of zoals ik, een schroevendraaier en je vinger, en trek de langwerpige borgpen van het groene wieltje af bij beide gaten.

Stap 8: Nu is je raam in principe bijna vrij om los te komen. Zet een (stevige!! maar wel handzame en dunne) schroevendraaier tussen het metaal en het groene wieltje. Je moet het zien als een kogelgewricht: aan het metalen stripje dat in het groene wieltje gaat zit een kogel, en die kogel past in het 'gewricht', de kom, het groene wieltje. Je probeert nu als het ware met de schroevendraaier zo veel spanning op de kogel te zetten dat die 'uit de kom' springt. Dit kan wat kracht en moeite kosten, je moet ook een beetje spelen met de slinger, misschien zou wat vet of WD40 helpen maar dat heb ik niet gebruikt. Bij mij werkte het het beste als het hele mechanisme waar ik kracht op zette aan de onderkant van de twee gaten zat. Daar heeft het ijzer volgens mij wat meer ruimte dus kun je het makkelijker los krijgen.

Stap 8: Je gewricht is los, maar de kogel drukt nog wel tegen het groene wieltje. Draai het raam omlaag maar dat je de metalen strip nog wel met je vingertoppen door het gat terug kan buigen/naar je toe kan trekken. Doe dit, en probeer tegelijk (alleen bij het wieltje aan de slotkant! de andere zit vast in de rail) het wieltje wat verderop in de rail te duwen zodat de kogel er niet meer invalt als je het ijzer loslaat. Heb je dit gedaan, kijk dan door het andere gat, duw de ruit wat van je af zodat de kogel daar niet meer in het gat van het wieltje steekt en draai gelijk de zwengel helemaal omlaag. Je ruit zit nu los, gefeliciteerd!

Stap 9: draai met dopje 10 alle zwarte kleine boutjes van het raammechaniek los. Dit zijn de zwarte boutjes aan de rand van de metalen plaat waar ook je slinger en deurhendel aan zitten. Draai ook gelijk je deurslot en raamgeleider los. De raamgeleider zit met twee schroefjes vast; één door het zwarte plaatje aan de slotkant van de ruit, dus helemaal in de hoek, en één vlak onder het slot, boven het rode deurlampje. Je deurslot is wat lastiger; deze 2 boutjes zaten bij mij met Loctite vast. Dirk en ik zijn het er beiden over eens dat het rotspul is (net zoals immitatiehandremkabels ;D) maar het moet nou eenmaal los. Voorzichtig! Pak hiervoor een goede Torx bit of sleutel of beter nog, een slagschroevendraaier. Je wilt die schroefdraad namelijk niet kapot hebben, en dat gaat vrij makkelijk kan ik je vertellen. Ik heb zelf een vrij nieuw Torxbit op mijn ratelschroevendraaier gezet, die aan het handvat gepakt met een waterpomptang en met mijn andere hand de schroevendraaier stevig tegen de bout aan gedrukt. Een goed geplaatste draai moet de truuk doen. Don't worry, als je nu ontmoedigd raakt, het is niet moeilijk maar even koppie erbij.

Stap 10: Draai het slot zover los dat je hem heen en weer kunt bewegen maar laat hem wel gewoon vast zitten. Pak nu het metalen plaatwerk van het raammechaniek vast en trek dit naar onder, zodat het los komt van de deur. Je mechaniek en je raam zitten nu helemaal los van elkaar, je kunt je raam eruit gaan halen!

Stap 11: Trek het raamrubber rondom uit de deur. Dit kan je gelukkig ook weer makkelijk overal terugplaatsen, dus maak je daar geen zorgen over. Leg deze even aan de kant. Nu kun je in principe al wat gaan wrikken aan het raam. Probeer de ruit vast te pakken en omhoog te trekken, en gelijk de raamgeleider (het zwarte plaatje aan de binnenkant van de deur) vast te pakken. Laat vervolgens de ruit weer wat zakken terwijl je de raamgeleider vast houdt! En herhaal dit een aantal keer totdat je de raamgeleider eruit kan wrikken (is een cm of 20-25 lang in zijn geheel.

Stap 12: Nu kun je de ruit zelf eruit halen. Dit kan op meerdere manieren, aan de binnenkant en aan de buitenkant van de deur, je zult in ieder geval even je hoofd erbij moeten houden, hou je geduld, wat wrikken en goed kijken waar hij klem zit en waarom. Dus zo moet je hem soms even wat kantelen aan 1 kant, een tikkie terug en opnieuw proberen, maar hier is niet echt een precieze werkwijze voor. Ik denk dat het bij elke ruit die je eruit haalt verschilt hoe die ruit eruit komt. Montage is wat anders, maar dat komt zo.

Stap 13: Je hebt je ruit nu los. Nu kun je hem vervangen, blinderen, ermee overgooien, dat is voor eigen interpretatie. Ik zeg alleen maar hoe ;D

Ik ga hier geen beschrijving geven van het zelf blinderen, die zijn zat op internet te vinden maar het is lang niet zo moeilijk als men zegt, als je ook hier je geduld maar houdt. Wil je het snelsnel binnen een uur af hebben en gemonteerd omdat het je anders te lang duurt, breng hem dan maar naar je plaatselijke ruitblindeerboer. Ik heb er zo'n 5 uur over gedaan, en dan echt van speakerkapje loshalen tot speakerkapje vastmaken, bij beide deuren.

Enfin, stap 13.5: Ruit 1 heb ik (helaas) eerst geprobeerd via de binnenkant. Prima als je hem eruit haalt, maar bij het erin zetten zit je raamgeleider dan weer in de weg. Hierbij heb ik dus de folie op sommige plaatsen vernield zoals hierboven te zien. Je moet de ruit er dus via de buitenkant van de deur weer in zetten.

Stap 14: Steek eerst de raamgeleider, dus het lange zwarte ding (klinkt fout) terug op zijn plaats. steek nu eerst de ruit aan de kant van de scharnieren in de deur, kantel hem een beetje 'bergaf' richting het scharnieren probeer dan de andere kant van de ruit in de raamgeleider te zetten. Dit kan een prutswerkje zijn en je zult wat subtiele wrik en tikbewegingen moet maken, maar het lukt gewoon. Zit hij erin, duw de ruit dan helemaal naar beneden.

Stap 15: Druk je raamrubber weer in de deur. Begin met de kant aan het scharnier, steek het uiteinde zo laag mogelijk in de deur waar je nog bij komt en duw hem zo ver omlaag totdat het rubber netjes in de bovenhoek past. Dan de bovenkant, en aan de andere kant van de deur same procedure, zorg dat hij in de raamgeleider valt.

Stap 16: Trek het raam wat omhoog, totdat de rails en het groene wieltje weer in zicht is. Duw nu het raammechanisme (die metalen plaat) weer terug op zijn plek en zet even vast met 3-4 van de korte boutjes. Zet ook het slot weer even vast. Draai het mechanisme met de zwengel wat omhoog, totdat je de welbekende kogel weer ziet. Zorg dat het groene wieltje en de kogel weer op een lijn zitten, draai het mechanisme nog wat verder en ga een beetje pielen met raamslinger en raam totdat je beide kogels weer voor de groene wieltjes hebt zitten. Pak nu je platte schroevendraaier weer en duw de kogel met flink wat kracht weer terug in het groene wieltje, ook hier zou een likje vet kunnen helpen.

Stap 17: Zet de clipjes van de groene wieltjes weer vast met een tangetje. Zet de resterende zwarte korte boutjes ook weer vast. Draai je raam helemaal omhoog en omlaag zodat de rubbers goed op hun plaats komen. Draai de 2 boutjes van de raamgeleider weer vast.

Stap 18: Nu kun je terug gaan van stap 6 naar stap 1, en je raam zit weer helemaal vast!





Als ik nog iets vergeten ben hoor ik het wel.


EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

The Volvoboy

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

Broabander

Ja klopt! Toen het erop zat twijfelde ik nog even, maar met het achterraam gedaan komt het sowieso wel goed.

Zit alleen te denken of ik het achterraam met hetzelfde 35% zal doen, of een tikkeltje donkerder.
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

grijzev70tdi

Grolsch, het klinkt al lekkerder

Broabander

Thanks!

Met dit lekkere weer ook maar even m'n andere beest losgelaten. Hier staat hij nog ongeduldig in zijn kooi te wachten:



Heeft sinds juni vorig jaar maar een paar keer buiten mogen spelen, en dan telkens stukjes van 2-3km. Was het leren effe zat, kon me niet meer concentreren, dus wilde even uitwaaien. Dan kan ik in de auto gaan rijden, maar mijn beste nostalgische relaxmomenten (hoe gek ook, ding maakt een beste bak herrie) heb ik hierop. Niet zo gek dat ik tussen 2006 en 2008 20K km met het ding gereden heb, en dat terwijl ik welgeteld 2.8 km van school woonde. Dus heb even in een uurtje 60km gereden, met een topsnelheid van 45 km/u, geheel legaal afgesteld hoor, niet opgevoerd verder.... *uche uche*

Maar hij verdient deze zomer ook wel wat TLC, nieuw uitlaatje (rammelt en knijpt vermogen af) en misschien een vers zadeltje.
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

UserID6342


Matthieu123

Erg netjes gedaan en een f ijne how-to!

Hoe ben jij het van plan met je achterruit? Wil je die er ook uit gaan halen.?

cas

haha, dat wordt goed voorbereiden, grote lap erop, en met de fohn erbij spelen. volgens mij de moeilijkste ruit die je kunt hebben. zeker bij een sedan!
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

Broabander

Jup, als het makkelijk zo zou kunnen zou ik die achterruit gewoon eruit pakken ;) Maar helaas, zó makkelijk is het niet!

Wil hem eerst op de buitenkant van de ruit aftekenen, wat cas zegt, een grote lap, met iets extra speling zodat ik niet tekort kom maar wel zorgen dat hij zodanig op maat is dat ik hem in de auto niet meer hoef te snijden. Dus zorgen dat ik een pasklare lap heb, dan binnenin de auto even hoedenplank, 3e remlicht en plastic en alles wat me hindert loshalen, de ruit eerst goed schoonmaken en dan flink natmaken met wat water en druppie dreft in een plantenspuit, en dan maar vegen!

Met name die zwarte puntjes rondom de ruit zal leuk worden want dat zorgt ervoor dat er een micro beetje lucht onder blijft zitten. Ik denk dat als ik de ruit maar nat genoeg maak, ik dat er wel grotendeels uit kan krijgen.

Mocht het nou echt niet lukken op 1 lap, dan wil ik hem ook op de buitenkant pas maken en dan halverwege langs de lijn van een achterruitverwarmingsdraadje doorsnijden, zodat de 'scheur' daar overheen loopt en niet in het zicht zit. Ja, aan de randjes dan een beetje, maarja.
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

Broabander

Iemand die even kort kan uitleggen of bevestigen óf en in welke mate het eruit halen van de voorste portierruiten verschilt van de achterste? Of is dat (ondanks handmatig versus electrisch) hetzelfde systeem?

Kan het met de zoekfunctie niet duidelijk vinden namelijk!
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

UserID6342

Is hetzelfde systeem Camile en maakt niets uit.  Ook hier weer slot loshalen en raamgeleider eruit en dan het raam kantelen en je pakt het er zo uit.

Broabander

#418
Is helemaal gelukt! Fluitje van een cent, binnen anderhalf uur de ruit eruit, getint en erin.

Is wel echt veul makkelijker dan achterste portierruiten, je hoeft het mechanisme met de motor niet eens te laten zakken. Gewoon het deurpaneel eraf, de klepjes voor het mechanisme eraf, raam ietsje laten zakken (en dan niet bij de bestuurdersdeur het knopje één keer kort indrukken, mechanisme dat helemaal omlaag gaat+vingers ertussen=auw), borgringetjes los, raam nog even helemaal omlaag en het rubber eruit, kogels eruit klikken, raam vasthouden en mechanisme helemaal omlaag, en dan pak je het raam er via de buitenkant, met de achterkant eerst, zo uit.

Heb 'm getint met 60%, dus in dat grijze gebied tussen legaal en illegaal, geeft een mooier overlopend beeld van 35% naar 60% dan 35% naar fabrieks. Is 's nachts goed doorheen te kijken, je merkt bijna niet dat het erop zit, maar het filtert wel heel fijn de verkeerd afgestelde xenon uit je buitenspiegel.


Edit: heb trouwens ook de rechter achterste ruit (die met de beschadigingen) opnieuw gedaan. Zit nu helemaal strak zonder krassen of andere plekken.

Edit 2: foto'tje van de voorste ruit komt nog. Bijrijdersportier moet nog.
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

Broabander

#419
Ik had nog wat beloofd (je ziet er geen reet van eigenlijk, nu ik het terugzie):



En nog even de andere, onbewerkte kant: 

EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.