Ton's Saffron Pearl V70R verder met de V70NN D5

Gestart door TonV70R, 30-01-2012 09:11:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lammert

Citaat van: )()()sT op 05-11-2015 23:06:58
Wat is eigenlijk de normale interval van een rotor en verdelerkap?
Ik meen me 60 of 65k te herinneren van de laatste keer dat ik t vervangen heb

TonV70R

KM Stand 344.662  (22-11-2015

De winterset (Perfo's) weer onder de auto gezet.
Ze gaan er nog wel even weer onderuit om even te balanceren of om te kijken of er wat roest zit, heb namelijk iets last van een trilling.

Gisteren nadat ik getankt had wou ik de auto starten en was het klik....... ::)  Schoonvader gebeld en met de startkabels de auto weer gestart. Bij thuiskomst de accu aan de lader en vanmorgen er weer mee naar het werk,

Vorige week had ik het zelfde probleem thuis ook al na het resetten van het servicelampje. Stond toen thuis in de garage. Even een tijdje de lader erop en starten maar.  Is dus een week goed gegaan.

Kabel/aansluiting bij de accupool wordt wat warm. 14 volt op de dynamo, 13,8 op de accu.
Rode kabel en kabelschoenen had ik nog liggen. Zwarte kabel tbv masse en nieuwe accupoolklemmen zijn besteld en zullen vrijdag geleverd worden. Heb ik van het weekend wat te doen........

Ook goed nieuws, de schade welke de R in de vakantie heeft opgelopen is verhaald bij de tegenpartij  :eusa_dance:
De bumper was een tijdje geleden al gespoten, nu is dat dus allemaal vergoed :eusa_clap:
Honda Supermagna 1987
Ducati 749 2006
MG TF 2002
Focus wagon 2012
Focus Wagon ST line 2022

TonV70R

KM stand 345595

Vandaag de massakabel van de accu vervangen.
Nadat ik 2 weken geleden stil stond regelmatig (voor de zekerheid) de accu 's avonds aan de lader gehad.
Ondertussen was ik er wel achter waar het probleem zich bevond: Op de dynamo keurig 14 volt meten en op de accu een mooi beetje lager (iets van 13,5 volt zo uit mijn hoofd). De Plus klem werd ook warm waar de kabel er aangeperst zat.
Zwarte 25mm2 kabel besteld bij Stroomwinkel.nl , alsmede de kabelpersschoenen. De rode kabel had ik nog liggen in 35mm2, net zoals de bijbehorende klemmen. Meteen daar een setje stevige accuklemmen besteld en vandaag maar eens begonnen met de massakabel te vervangen.
De accu eruit, plaat onder de accu er uit en op zoek naar het massapunt bij het blok. Zit op een heerlijk punt waar je makkelijk bij kunt, niet echt dus. Ook het beugeltje waar het klemmetje mee vast zit om de kabel op positie te houden zit makkelijk vast. Het beste kun je die van onderen (via de onderzijde van de auto) loshalen .
Ondanks de handschoenen toch de handen wat kapot en de armen wat rood, ben benieuwd hoe het er morgen uit ziet.

De oude aansluiting op het blok kwam er zo af, geen overbodige luxe om die te vervangen



Aan de accuzijde zag de massakabel er zo uit



Nieuwe kabel met nieuwe perskabelschoen



En met krimpkous erom heen (foto niet helemaal scherp)



De + kabel wou ik ook vervangen, maar heb eerst alles gecontroleerd en zag er nog goed en degelijk uit. Tevens haal je de oude kabel er niet even uit waar deze nu in ligt, dus zou het een kabel erlangs maken worden. Gezien het er op het oog nog goed uitzag heb ik besloten om eerst de boel eens aan te sluiten en kijken wat voor waarde er nu op de accu geleverd gaat worden.
De + kabel heb ik afgeknipt van de accuklem en opnieuw aangestript en een nieuwe 25mm2 perskabelschoen erop geplaatst. Daarna de nieuwe accuklemmen geplaatst en de kabels weer aangesloten.



Na het starten de multimeter weer op de accupolen en keurig 14 volt op de accu  :eusa_dance:
Tevens gaf de radio ook een hogere accuspanning aan, dus al het werk is niet voor niets geweest.

Het klusje is goed zelf te doen, wel even een goede perstang regelen voor de perskabelschoenen en een goede hete lucht pistool om de krimpkous te krimpen.






Accu staat nu aan de lader om zo lekker vol te geraken en daarna hoop ik dat ik voorlopig van deze "hybride auto" af ben en dat deze niet regelmatig aan de lader moet. Anders is de accu gewoon aan vervanging toe.

Honda Supermagna 1987
Ducati 749 2006
MG TF 2002
Focus wagon 2012
Focus Wagon ST line 2022

UserID6342

Netjes zo en meteen de goede accuklemmen gebruikt  (ipv die standaard klungeldingen) :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:

arjen850


BBS

Volvoloos....

Joram

Mooi  :eusa_clap:
Alleen heeft niet iedereen een Klauke tang thuis  ;D

san

Ik ga dit ook maar eens doen...zijn dat de accuklemmen (zwaar) met M10 bout of moer? Klauke tang in bezit.

Joram


san

#144
Op stroomwinkel.nl staan ze alleen in m10 uitvoering..vandaar

Joram


san

Ik denk dat ik dezelfde kabeldikte pak als Ton.


TonV70R

#148
De accuklemmen hebben een grote M10 aansluiting bovenop en 3 M6 aansluitingen (2 aan de zijkant en 1 voorop).



Ik heb 3 meter zwart 25mm2 besteld, heb nu nog een meter over.

Je hebt enkel voor de massakabel dus nodig:


2 meter zwarte kabel 25mm2  
Accuklem + zware uitvoering
Accuklem - zware uitvoering
3x 10mm perskabelschoen voor 25mm2 (1x tbv pluskabel, 2x - kabel)
1x 6 mm perskabelschoen voor 25mm2 (kleine aansluiting op het chassis naast de accu)
1x 8mm perskabelschoen voor 25mm2 tbv aansluiting op het blok/bak

Alles heb ik besteld bij stroomwinkel.nl

Deze hebben tenminste de juiste perskabelschoenen, dikke uitvoering .

De artikelnummers:



Let op, hier zitten ook 35mm2 perskabelschoenen bij!



Edit"Artikelnummers toegevoegd.
Honda Supermagna 1987
Ducati 749 2006
MG TF 2002
Focus wagon 2012
Focus Wagon ST line 2022

san

Ok bedankt,het ging mij puur om de accuklemmen.De rest heb ik op voorraad. ;)