De ruitenwisser interval van een Volvo 850 en V70 type 1 zijn niet regelbaar

Gestart door timj, 27-02-2012 15:26:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

timj

kwam deze handige tip tegen op internet net gevonden tijdens ene zoektcoh nr nieuwe ruitenwisserarmen want die zijn bij mijn roffel gaar na 16 jaar trouwe dienst :eusa_clap:

maar goed hier de tip (voorzover hij nog niet elders stond

De ruitenwisser interval van een Volvo 850 en V70 type 1 zijn niet regelbaar, dat is nogal lastig.
Oplossing: verwijder het rode relais (nr 203) links onder het dashboard en vervang deze door een VW relais (nr 19). Klaar is kees.
Werking: zet de handle op de interval-stand. Zet hem terug in de nul-stand en vervolgens weer op interval. De tussen gelegen uit-tijd wordt dan de interval-tijd. Deze is hiermee regelbaar tussen ca 1 en 5 sec.
Kosten: ca €5,00 (sloop) en ca 0,5 uur priegelwerk om het relais te wisselen. Het relais zit boven het volvo-gard-relais (verwijder dit allarm relais niet!).

(bron:http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=97795 )

doe er uw voordeel mee :angel:

grt
tim

blauweroffel


jeroen74

Ik had zoiets ook mijn Sierra, en ik vond het helemaal niets. Al dat gepiel met die handel altijd. Een apart draaiknopje is toch wat handiger. Maar das persoonlijk ;)

Ries van de Zilverschuit

Volgens mij rijden er hier al heel veel met dat relais rond, naar aanleiding van eerdere topics. Net als dat andere relais, dat de richtingaanwijzer vier keer laat knipperen. We hebben niets met VW, maar toch...
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

rovelra


T5turbo

Citaat van: rovelra op 27-02-2012 15:54:42
Ik heb hem er ook in!
Het is trouwens nummer 99 bij VW...

Ik heb er ook eentje.Werkt perfect en een leuke extra optie.
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift - that's why it's called the present!

thuur

Citaat van: rovelra op 27-02-2012 15:54:42
Ik heb hem er ook in!
Het is trouwens nummer 99 bij VW...

Correct. 19 is het standaard relais van VW (Bosch).


Gr :D

remcov13

En als je het relais vervangt door een hella raintronic relais 5wb 007 977-801,
met bijbehorende regensensor op de voorruit, hoef je niets meer te doen.:eusa_shhh:

Turbo-Geek

1 van de grootste fouten van Volvo, zeker voor een auto met een prijs van ruim een ton in guldens destijds ...
Tevens onbegrijpelijk als je als fabrikant altijd over optimale veiligheid praat.

Maar gelukkig is het op te lossen, maar het blijft belachelijk !
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------


razorx

Citaat van: remcov13 op 27-02-2012 20:07:15
En als je het relais vervangt door een hella raintronic relais 5wb 007 977-801,
met bijbehorende regensensor op de voorruit, hoef je niets meer te doen.:eusa_shhh:

Leuke tip!
Voor je het weet wordt dit de nieuwe hype op het forum.

jeroen74

Ik ben nog voornemens om eens te kijken wat voor chipje ze in het relais gebruiken. Bij sommige ICs is de tijd nl. te varieren middels een potmetertje in het draadje vanaf de schakelaar dat de functie activeert.

Snellebaksteen

Ik heb volgens mij 4 jaar terug zo'n ding in de 850 geprikt naar aanleiding van een topic toen. Werkte idd best goed.
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

Hengeveld

Citaat van: remcov13 op 27-02-2012 20:07:15
En als je het relais vervangt door een hella raintronic relais 5wb 007 977-801,
met bijbehorende regensensor op de voorruit, hoef je niets meer te doen.:eusa_shhh:

Hoe bedien je die? Zet je die aan door de hendel op interval te zetten? Kun je de normale standen dan ook nog gebruiken?

remcov13

Precies, hendel op interval en de sensor doet het wiswerk.
Andere standen blijven onaangetast.
Alleen bij hele lichte miezer betrap ik hem op te vaak wissen (te droog wissen)
waardoor ik hem maar uit laat.
Dan dus af en toe een tikje naar beneden om te wissen.