OBD2 uitleesapparaat zelf bouwen ECU, ECC en CC een how-to

Gestart door razorx, 25-08-2012 16:06:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

razorx

OBD2 uitleesapparaat zelf bouwen ECU ECC en CC een how-to

Ik plaats deze post om twee redenen:
1.   Omdat er genoeg forummers zijn die wel kunnen solderen maar een beetje assistentie nodig hebben bij de opbouw.
2.   Omdat ik nergens een nette en niet omslachtige oplossing te vinden is om de ECC en de CC op de zelfde manier uit te lezen.

Meer dan de ECU, de ECC en de CC kan je met dit apparaatje overigens niet uitlezen. Voor de rest heb je een computer en een uitleeskabel nodig. Hierover zijn genoeg posts op dit forum te vinden.

Wat heb je nodig
3 simpele druktoetsen
3 diodes type 1n4004, heeft lekker stevige aansluitingen werkt wel zo fijn
1 5mm LED.
1 weerstandje 1k 0,25W

1 OBD2 steker. Je kan die los kopen, meestal moet je de pinnetjes er los bij kopen. Je kan ook een VAK-KKL kabeltje van ongeveer 10 euro kopen en die slopen.

1 boortje 5mm voor de LED
1 boortje 7,5 mm voor de druktoetsjes
1 voorboor boortje 2mm

Het schema
Voilá:


Normaal gesproken gebruik je één druktoets en een draaischakelaar met drie standen om de drie ECU's uit te lezen, maar dat wordt te groot en is omslachtig qua bediening. Vandaar mijn oplossing met de drie druktoetsen en de drie extra diodes.

De opbouw
Boor de gaatjes voor de druktoetsen en de led in de OBD2 steker. Als je nauwkeurig meet en voorboort met een 2mm boortje wordt het netjes.

Als je het zo opbouwt als op onderstaand plaatje moet het geheel werken. De brede kant van de OBD2 steker is aan de bovenkant op het plaatje. Let op de streepjes op de diodes en op de polariteit van de LED. Vroeger was de – kant van de LED altijd de afgeplatte kant. Bij high power LEDs kan dat andersom zijn. Veiliger is er vanuit te gaan dat de korte draad de – is.

De verticale draad is een stuk stevig elektra draad, met twee stukjes isolatie.


Voorzie het geheel dan nog van een stickertje met onderstaande tekst en je bent klaar.


Succes!

Citaat van: razorx op 26-08-2012 21:13:02
Voor de volledigheid nog even een overzichtje wat je met mode 2, 3 en 4 kan doen. Ik heb de informatie een beetje bij elkaar moeten sprokkelen dus er sluipen nog wat vage zaken rond. Die heb ik gemarkeerd met drie vraagtekens. Sommige tests zullen niet aanwezig/betekenisloos zijn als jij die optie niet hebt.

Ik heb dit verhaal alleen voor Motronic 4.3 en Fenix 5.2 ingetypt. LH3.2 van de 20 kleppers is voor de afwisseling een ander verhaal en jaartal afhankelijk.
In mode 2 kom je door het knopje 2 * in te drukken. Mode 3: 3* e.t.c. Sleutel uiteraard op 2.
Er uit kom je door het contact op 0 te zetten.

Mode 2: Test ECU sensor inputs
Snel knipperen betekend gereed en in mode 2
Na iedere test moet een bevestiging komen, zo nee is er iets mis.

TPS test
Van of naar geen gas 3-3-2
Van of naar vol gas: 3-3-3

Krukas sensor test: (Niet bij Fenix 5.2)
Start de motor if krukas sensor ok: 1-4-1 of 3-3-1

Automaat schakelaar test
Handrem strak aantrekken
Automaat in D en dan weer in P: 1-2-4

Airco schakelaar en druksignaal test
A/C schakelaar aan of uit: 1-1-4
Compressor draait of lage druk signaal aanwezig: 1-3-4

Mode 3: Activeer automatisch verschillende actuatoren (na elkaar)
EGR vacuum klep
TCV
EVAP klep
Fan laag
Fan hoog
Injectoren stuk voor stuk
Stationnair regelaar
Airco relais
Toerenteller geef 1250-1500 RPM aan

Mode 4: Handmatig activeren actuatoren (Alleen Fenix 5.2 ???)
Als iemand dit met Motronic wil testen graag!

1-1-5 Injector 1
1-2-5 Injector 2
1-3-5 Injector 3
1-4-5 Injector 4
1-5-5 Injector 5
2-2-2 Hoofd injector relais
2-3-5 EGR solenoid
3-4-2 Airco pomp
3-4-3 Brandstof relais
4-4-2 Air injection pump ???
5-1-4 Fan langzaam
5-1-5 Fan snel
5-2-3 ECU coolfan ???

Zo kan je in mode 3 of 4 heel handig je stationnair regelaar in beweging brengen terwijl de motor uit staat. Om maar een leuk test voorbeeld te noemen.

UserID6342

#1
Geweldige how-to weer Yits.  Denk dat er een hele hoop mensen een hoop plezier van gaan hebben. Zelf gebruik ik vaak deze kast:



Geschikt voor:

Volvo 940 (96-98): ontstekingsmodule EZ126, brandstofmodule LH2.4, ABS, CC
Volvo 850 / x70: Fenix 5.2 en Motronic 4.3, CC, ECC
Volvo x40: ECC

Henk855

Prachtig Yits, duidelijk schema en uitleg, iedereen die een soldeerbout heeft kan dit nabouwen.

Yits misschien wel handig te vermelden waar je de onderdeeltjes vandaan heb, ik weet dat Rotor in Amsterdam best nog wel goed in weerstanden, diodes en meer is gesorteerd maar het wordt steeds lastiger om onderdelen te krijgen. En als laatste, waar kan je de OBDII stekker kopen.

Iedereen die het gaat nabouwen succes.
855R

Meeting foto's www.volvo850meetings.nl

Foto's kan je sturen naar: sjors855@gmail.com

razorx

Radio rotor in Amsterdam is een goed adres inderdaad. Verder heb je in Amsterdam Muco en Hecke.
Display elektronica ondergaat op dit moment veranderingen. Dus je moet maar afwachten wat ieder filiaal doet. Die in Haarlem voert een zelfstandige koers en is geloof ik van naam veranderd. Goede winkel.

Voor de mensen met een eigen bedrijf zijn rs-online en Farnell de aangewezen adressen om online te bestellen.

De OBD2 steker kan je bij Conrad kopen, te duur en je moet de pinnetjes er los bij kopen. Luccio Engeneering in Amsterdam levert ze voor een veel nettere prijs. Of als je een VAG-KKL kabel wilt slopen kan je die bij pagershop.nl kopen. Wat zoeken op ebay is ook een optie.

Henk855

Citaat van: razorx op 25-08-2012 16:28:48
Radio rotor in Amsterdam is een goed adres inderdaad. Verder heb je in Amsterdam Muco en Hecke.
Display elektronica ondergaat op dit moment veranderingen. Dus je moet maar afwachten wat ieder filiaal doet. Die in Haarlem voert een zelfstandige koers en is geloof ik van naam veranderd. Goede winkel.

Voor de mensen met een eigen bedrijf zijn rs-online en Farnell de aangewezen adressen om online te bestellen.

De OBD2 steker kan je bij Conrad kopen, te duur en je moet de pinnetjes er los bij kopen. Luccio Engeneering in Amsterdam levert ze voor een veel nettere prijs. Of als je een VAG-KKL kabel wilt slopen kan je die bij pagershop.nl kopen. Wat zoeken op ebay is ook een optie.

Als Farnell het niet heeft dan heeft niemand het ;D

Ik had een keer 2 microswitchjes nodig voor een Icom microfoon. Bij Amcom de NL importeur van Icom 71 euro per switch :o

Bij Farnell 35 cent per switch
855R

Meeting foto's www.volvo850meetings.nl

Foto's kan je sturen naar: sjors855@gmail.com

stotteraar

Mooi project!  :eusa_clap:

Ik zal wel op mijn flikker krijgen omdat ik een zwitsal ben en me hier niet mee moet bemoeien, maar is het niet beter om voor de beginnelingen die wel aardig kunnen solderen, zoals ondergetekende, uit te leggen wat je hiermee kunt, wat een ECU, ECC en CC etc is? Dat is denk ik maar een paar woorden extra, maar maakt het veel overzichtelijker.
En ik vraag me ook af wat je NIET kunt uitlezen met dit apparaat.

Gewoon om dit iets toegankelijker te maken.

UserID6342

ECU= motor computer
ECC= airco
CC= Cruise Control

razorx

#7
@stotteraar: Met die drukknopjes kan je de foutcodes uitlezen en resetten, maar nog veel meer. Een goede start is deze sticky van Ludo:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,15927.0.html
Gaat over ODB1 maar is ook toepasbaar op de Europese 850's met OBD2 steker. In zijn algemeenheid: De sticky's op dit forum zijn zeer de moeite waard. Lees ze.

Je kan ook afzondelijke onderdelen van je auto activeren voor test doeleinden. B.v. de fan of de injectoren.
Het valt een beetje buiten het bereik van mijn verhaal om alle mogelijkheden te typen. Zeker waar deze al eerder gepost zijn.
De gemiddelde gebruiker zal alleen foutcodes uitlezen en resetten. Voor een goede beschrijving van alle functies verwijs ik naar Vadis of Vida of wat zoeken op internet. Ik vrees dat dit topic anders pagina's herhaling van bestaande documentatie wordt. ;) Foutcodes staan ook in Haynes en Olvings.

Ik wil echt vermijden dat dit het zoveelste OBD2 discussie topic wordt. Dit moet alleen een start zijn voor degenen met ODB2 steker die via de LED methode toegang willen hebben tot de in de titel vermeldde computers. Dus puur de hardware.

Misha

Citaat van: razorx op 25-08-2012 21:48:16
Ik wil echt vermijden dat dit het zoveelste OBD2 discussie topic wordt.

Nou, fijn dat je erover begint !
Volgens mij heet het namelijk OBD2 maar is het dat niet. Kun je daar wat meer over zeggen ?
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

razorx

Citaat van: Misha op 25-08-2012 22:09:00
Citaat van: razorx op 25-08-2012 21:48:16
Ik wil echt vermijden dat dit het zoveelste OBD2 discussie topic wordt.

Nou, fijn dat je erover begint !
Volgens mij heet het namelijk OBD2 maar is het dat niet. Kun je daar wat meer over zeggen ?

Oh gruwelijke plaaggeest! ;)

stotteraar

Ik hoop dat je begrijpt dat ik bedoel dat we beroepsdeformatie moeten vermijden.
Afkortingen zijn super, alleen is het leuk dat je weet wat de afkorting betekent als je geen expert of doorgesnoven liefhebbert bent..
Ík heb bijvoorbeeld mijn uiterste best gedaan om te leren hier, hoe je een kloterige v70 classic (niet meer die 850 dingen onder de motorkap om codes uit le lezen want GVD er zullen eens grapjassen komen die iets snappen wat alleen de dealert mag weten) moet uitlezen, en ik vind het nogal vaag. Ik hoop dat ik met de hier gepresenteerde optie bijvoorbeeld kan zien waarom altijd mijn lambda lamp aanstaat, terwijl ik een relaxte 8.2 liter per 100 kilometer draai, dus geen overdreven benzinegebruik (ik hoop dat Jolanda Sap dit niet leest  :eusa_boohoo:)

razorx

#11
Met alle respect en geen aanval: Dit past niet in dit topic. ;)
Op OBD vlak is er heel veel verwarring, maar ook een groot zeg maar moeite doen probleem. En soms moet je aanvaarden dat je kennis te kort schiet.
Autodiagnose is een vak apart. Ik  vind het niet erg om hier meer uitleg over te geven, maar er staan al zo veel goede posts op dit form. Ik wil de boel niet verder vervuilen. Ik bedoel dit bericht niet lullig, maar dit forum heeft een zoekfunctie. ;) Daarnaast zijn de sticky's verplichte kost.

UserID6342

Helemaal mee eens Yits.   :eusa_clap: Het gaat er hier gewoon om hoe men op betrekkelijk eenvoudige wijze zelf zijn OBD2 (is eigenlijk OBD1.5 he Misha ;D) zelf kan uitlezen.  Zelfs ik snap de tekening van Yits en dat wilt al heel wat zeggen, dus iedereen kan dit zelf maken.  Daar gaat het om, niets meer en niets minder.

KIM

Citaat van: razorx op 25-08-2012 23:44:33
Met alle respect en geen aanval: Dit past niet in dit topic. ;)
Op OBD vlak is er heel veel verwarring, maar ook een groot zeg maar moeite doen probleem. En soms moet je aanvaarden dat je kennis te kort schiet.
Autodiagnose is een vak apart. Ik  vind het niet erg om hier meer uitleg over te geven, maar er staan al zo veel goede posts op dit form. Ik wil de boel niet verder vervuilen. Ik bedoel dit bericht niet lullig, maar dit forum heeft een zoekfunctie. ;) Daarnaast zijn de sticky's verplichte kost.

Ik zou nog even willen aanvullen dat er zelf een topic is dat uitleg geeft aan de verschillende afkortingen, gebruikt op dit forum.

Mooi werk Yits, ik ga hiermee denk ik ook maar aan de slag. Ik pak de AT er ook even bij want ook de solenoids kun je dan zo aansturen.

stotteraar

Citaat van: razorx op 25-08-2012 23:44:33
soms moet je aanvaarden dat je kennis te kort schiet.


Never! :-)

Maar bedankt voor de info en dit project.