Verdamper airco moet vervangen

Gestart door Jan-Peter, 08-03-2003 22:20:16

Vorige topic - Volgende topic

Jan-Peter

Mijn airco (van een V70 uit 98) is voor de 3e keer in 2 jaar defect. Deze keer moet volgens de garage de verdamper worden vervangen, kosten ca 1000 Euro (oeps!)
Weet iemand van jullie een adres waar dit met lagere kosten kan, omgeving Leerdam of Zoetermeer? Ik heb me laten vertellen dat het hele dashboard eruit moet, dus het moet uiteraard wel een goed/betrouwbaar adres zijn.
Tips zijn zeer welkom!
groet, Jan-Peter

Nico2

Ik heb dit ook gehad. Het was echter maar een klein gaatje, want het duurde meer dan een maand voor dat de airco leeg was. Ik heb er een zgn sealer uit de VS in laten gooien en rij nu bijna een jaar zonder problemen. Is ergens in Haarlem te koop. Meer info moet ik even voor je op zoeken.

Nico2

Oh ja, ik was vergeten te melden wat het kost:

-sealer 100 euro incl btw
-vochtfilter 70 euro
-vacuum trekken + vochtfilter vervangen + vullen = 150 euro

Totaal toch ook nog 320 euro incl btw.

Erik_M.

CiteerMijn airco (van een V70 uit 98) is voor de 3e keer in 2 jaar defectWeet iemand van jullie een adres , omgeving Leerdam of Zoetermeer? Ik heb me laten vertellen dat het hele dashboard eruit moet, dus het moet uiteraard wel een goed/betrouwbaar adres zijn.
Tips zijn zeer welkom!
groet, Jan-Peter

Afgelopen zomer staakte ook de airco van mijn auto de koelende werkzaamheden. Een aantal maanden daarvoor had ik 'm een controle beurt laten geven, inclusief pollenfilter.
Het bedrijf waar ik dit had laten uitvoeren is dichtbij mijn werkplek, ik kan de auto neerzetten en lopend naar het werk gaan. dit bedrijf staat bekend om de kwaliteit van het geleverde werk, LPG inbouw en airco. De prijzen zijn pittig, zo ook voor het vervangen van een aircoverdamper € 1.350,00. Dit vond ik heel erg veel.

Uiteindelijk ben ik, op advies van het Regionaal Jaguarcentrum in Leidschendam, terecht gekomen bij ondergenoemde firma met een vestiging op het Forepark in Leidschendam, een steenworp afstand van Zoetermeer.

Reparatie was nog niet goedkoop, maar het scheelde wel € 300,00. Je bent de auto al met al 2 dagen "kwijt", het hele dashboard moet uitelkaar, maar men heeft bij mijn auto wel netjes werk afgeleverd.  

Ik was € 1.060,00 kwijt voor arbeid (12 u.), aircoverdamper, vullen airco met R 134a en met een kleurtracer toevoeging. Door deze toevoeging zijn eventuele lekkages m.b.v. een speciale lamp makkelijker op te sporen.

http://www.autocoolcomfort.nl

Succes !
Erik M.

855-Champagne

het dichtingsmiddel is te krijgen bij www.unicorn-tools.nl als je de spullen hebt en het nw filter er zelf in zet wil ik hem wel voor je afpersen en vacuumeren en vullen dat scheelt altijd weer ik weet niet hoe groot het lek is voor een groot lek werkt het spul denk ik niet

gr john

855-Champagne

o ja het middel staat onder accessoires olie & toe behoren

Christiaan

Vraag eens wat info bij Deltamil.
Zie www.deltamil.com
Zij leveren voor VOLVO Nederland zogenaamde achteraf inbouw kits. De originele verdampers van VOLVO zijn waardeloos, van Deltamil gaan ze niet kapot!!

Zij bouwen binnen 8 uur een complete set in dus een verdamper vervangen is voor hun een peuleschil.
Moet dus ook geld schelen.....(?)

Succes met zoeken,

Christiaan

abe

Citeeronzin, een deltamil met slecht of zonder onderhoud deugd ook niet.

de originele verdampers zijn wel waardeloos en je kunt ze niet onderhouden.

Het probleem is trouwens dat de meeste mensen de ecc (dus ook airco) constant aan hebben staan waardoor de verdamper nat blijft na stil zetten auto en doorrot

HanH

Volgens mij zijn Deltamil verdampers onverslijtbaar, die
zijn veel degelijker dan origineel Volvo.... heb daar
al veel verhalen over gehoord van mensen die al 8-10 jaar
probleemsloos airco hebben enzo

Guido_Smit

Ik kan inderdaad wel bevestigen dat mijn Deltamil verdamper nog nooit kapot geweest is. Deze zit al 10 jaar in mijn 850 GLT. De airco doet het nog steeds.
Zou prettig zijn als de verdamper van mijn V70T (origineel volvo) het ook zo lang volhoudt.
Groeten: Guido.

Jan-Peter

Dank voor alle waardevolle tips! Ik heb inmiddels bij Deltamill en bij radiator.nl informatie opgevraagd, ik wacht nog op hun antwoord. Het moet inderdaad wel een klein lek zijn, want ik heb het systeem zo'n 3 maanden geleden laten afvullen, en volgens het rapport was toen alles nog in orde. Ik kan met dit weer niet goed testen of het systeem nog goed koelt, maar ik vermoed dat het zeker meer dan een maand duurt voordat de druk er af is. Als dus de vervanging 1000 Euro of meer gaat worden dan zal ik zeker bij het bedrijf in Haarlem langsgaan voor de sealer. Ik laat het nog weten.
Nogmaals dank!
Jan-Peter

Christiaan

Ludo,

Sorry hoor dat ik je boos (?) heb gemaakt.
Maar ik wil toch nog wel even kwijt dat een airco in principe geen onderhoud nodig heeft.
De duurzaamheid is voor het grootste deel afhankelijk van de kwaliteit van de componenten en hoe e.e.a. wordt ingebouwd.
Bij de originele Volvo verdampers (bouwjaar '95/'96) laat de kwaliteit van de verdampers gewoon te wensen over.
Bij mijn weten is de reden dat Volvo toen is overgestapt van een koperen verdamper naar aluminium. De voordelen van alu zijn duidelijk (lichter , betere warmte overdracht, kan niet rotten) maar met name het solderen/ lassen van alu is veel lastiger. En juist op die lasnaden gaan deze verdampers dus lekken!

Jan Peter,

Ik ben benieuwd naar je uiteindelijke oplossing van het probleem.

Suk6,

Christiaan

Christiaan

Ludo,

Gelukkig maar.........(dat je niet boos bent).
Eigenlijk geef je zelf al het antwoord. Elke airco heeft inderdaad last van NATUURLIJK verlies van koudemiddel.
Dit komt dus niet door slechte lasverbindingen in verdampers maar door het feit dat rubber niet gasdicht is!
Hierdoor zul je altijd lekkage (zij het heeeeeeeel minimaal)hebben bij o-ringen / pakkingen en het kleine stukje rubber slang bij de compressor. Maar ook hier geldt; hoe beter de materialen (rubber kwaliteit / teflon mantel in de slang) hoe langer de levensduur.

Wat die geurtjes betreft, dat ben ik met je eens!!
(Ik sluit graag positief af...)

'k Hoor het wel,

Christiaan

855-Champagne

jongens ik ga me er ook even mee bemoeien
Bij vaste koel install hebben we geen verlies maar dat komt door de constructie eigenlijk mag een asafdichting niet lekken
het hoort door de olie geseald te zijn dus er hoort ook geen lekkage te zijn
als je het goed wil doen moet je de verdamper coaten maar dit gaat weer ten koste van de warmte overdracht

Jan-Peter

Van Deltamill kreeg ik vandaag antwoord op mijn vraag, maar ik schrok er wel een beetje van: het monteren van een nieuwe verdamper kost 1499 Euro incl BTW! Ik geloof dat ik toch maar een van de andere oplossingen ga uitproberen(sealer, ander airco bedrijf) als ik van de schrik bekomen ben.
Jan-Peter