Schokken op LPG en benzine bij stationair en continue snelheid (80/90/100 km/u)

Gestart door peter1977, 05-07-2013 13:20:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

peter1977

Beste medeformuleden,

Ik weet het even niet meer waar ik verstandig aan doe. mijn Volvo S70 Bi-Fuel (Koltec Necam verdampergassysteem) heeft last van schokken. Op een koude motor merk je weinig, maar na 10 minuten rijden merk ik dat hij schokt bij:

- stationairloop; normaal blijft de toerenteller op 1000 rpm staan, nu zakt ie elke keer even terug naar 500 en schiet dan weer naar 1000 rpm. De motor slaat niet af.
- bij vaste snelheden zoals 80, 90, 100 km/uur. dan houdt ie ook in.
- Soms als ik op LPG rijd en de automaat in z'n achteruit zet, slaat de motor af.

Op benzine schokt ie in ieder geval bij de stationairloop ook, als is dit veel minder goed merkbaar, omdat de schokjes veel kleiner zijn. De auto geeft geen foutmeldingen en de OBD2 ook niet.

Wat is er aan gedaan door de gasspecialist:

1) 2 maanden geleden gasverdeelhuis gereviseerd en schoongemaakt, nieuwe bougies met enkele massa elektrodes. Er zaten originele Volvo bougies in met 3 massa elektrodes (die altijd goed werkten), maar dat waren volgens de gasspecialist niet de goede.

2) Eergisteren weer de auto gebracht met dezelfde klachten. Ze hebben eerst wat gerommeld met de elektrode afstand van de bougies. Dit zonder resultaat, maar ik vond het al gek dat ze daar iets aan moesten veranderen. Daarna kwamen ze met het verhaal dat het gasvedeelhuis wederom gereviseerd moest worden (2 maanden geleden al gebeurd!). Dit omdat er weer troep in zou zitten. Gashuis opnieuw gereviseerd, ook dit loste het euvel niet op.

3) Nu wilden ze een nieuw verdeelhuis monteren om te kijken of dat het oplost. Dat heb ik afgehouden. Ik heb hier geen vertrouwen in, omdat ik denk dat het in de ontsteking zit. Dit denk ik vooral omdat ie op benzine ook niet 100% goed loopt, vooral stationair voel je het hikje ook. Ik heb ze een setje originele Volvo bougies gegeven en die hebben ze erin gezet. Dit vond ik zelf een prettiger idee, omdat dat type er altijd in heeft gezeten. Probleem was er na plaatsing van de Volvo bougies nog steeds. Dus nu de bobines aan de beurt. Die worden as we speak alle 5 vervangen. Hopelijk lost dit het op.

Iemand nog ideeën? Alvast bedankt voor jullie reacties!

Met vriendelijke groet,

Peter

peter1977

Net een telefoontje gekregen van de gasspecialist. Met de 5 nieuwe bobines rijdt ie weer als een zonnetje. Zometeen maar even ophalen en zelf ervaren of ik dat ook vind ;)