Wat is wijsheid - ombouw 850R naar B5244T5

Gestart door de Boeing, 25-05-2014 17:28:26

Vorige topic - Volgende topic

de Boeing

Mijn jaarlijkse update, vooruit hier komt ie:

500.000 gehaald, yeahy  :eusa_dance: 

Ik wou beginnen met: verder niks te melden, maar helaas wel een raar voorval gehad laatst: mijn gas bleef hangen?!  :o  En ja dat was effe schrikken!! Ik moest even (semi) snel invoegen vanaf stilstand, geen probleem voor de R dus  ;D Maar toen ik mooi in het rijtje zat tussen het aankomend verkeer en dus gas los liet, bleef de motor loeien?! (circa 3700 rpm, ok had nog erger gekund, maar toch). Dus ik op de rem (en je moet flink remmen om hem in bedwang te houden), gelukkig kon ik direct de parkeerstrook op, de bak in neutraal gezet en daar de motor uitgezet. Onder de motorkap naar de gasklep gaan kijken maar kon niks raars zien. Daarna met bang hartje motor terug gestart en gewoon zonder problemen kunnen verder rijden ...

Nu moet ik wel erbij zeggen dat ik al een tijdje denk: zou ik eens een nieuwe gaskabel ervoor bestellen. Hij heeft dus al een paar jaar last van een soort plakken als je het gaspedaal indrukt. Alsof je eerst wat harder moet trappen om hem vanaf de nul/rust positie in beweging te krijgen, maar daarna werkt hij wel vlot en gangbaar. Hiervoor al naar gasklep afstellingen gekeken en onderaan bij de pedaal, alles goed in kruipolie gezet maar nog steeds niet kunnen achterhalen waaraan het nu precies ligt.

Herkent iemand dit gedrag? En ik ga dus toch maar eens die nieuw gaskabel bestellen!

Nog een andere noemenswaardig autogerelateerd feitje: dit keer niet met de Volvo maar in een Citroen C5 Airsmos van mijn neef (en ik kan melden dat deze, op papier zuinige plug-in hybrid, zonder pluggen, evenveel verbruikt als mijn 30 jaar oude Volvo ::) ). We reden terug uit Frankrijk naar huis op de peage, ik op rechterbaanvak met 130. Word ik op een gegeven moment ingehaald door een Mercedes Vito personenbusje, waarvan ik eerst dacht (en riep) dat de wieldeksel van het achterwiel off-center hing maar dat was dus niet het geval: het hele achterwiel ging als een gek op en neer (zeker 4 รก 5 cm). Weet nog dat ik zei tegen de rest in de auto: hoe kan je daarmee rijden zonder dat te merken, heel die bus rammelde als een gek. Instinctief had ik de CC al afgedrukt toen deze Vito voor ons terug naar de rechterbaan ging, waarna er een mega knal (explosie eigenlijk) was met een totaal wipeout tot gevolg. Een blauw grijze rookwolk voor ons waardoor er totaal niks meer te zien was. Ik dus vol in de ankers (denkende, die bus ligt hier op zijn zij), maar nadat wij ook door die rookwolk waren gereden bleek de Vito wat schommelend nog te rijden en ging naar de pechstrook. Flink geschrokken nog wat zitten nakaarten wat er gebeurd zou kunnen zijn: iedereen dacht aan klapband? Maar ik denk eerder dat de schokdemper ontploft was (blauwe rook en onze ruit was vettig). Komt dat voor?