855R "Blackie"

Gestart door cornelis-b, 05-09-2014 18:19:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rob850/480


stefanhuijser

Citaat van: cornelis-b op 07-06-2017 19:26:39
Even een klein voorproefje, ik kreeg net een foto van de kop en kleppendeksel die terug zijn van de "wasstraat" ik had beide al gezien maar nu lijkt het wel weer nieuw.

https://www1.picturepush.com/photo/a/15816269/800/Blackie-koprevisie/kop-kleppendeksel.jpg

Heerlijk ziet dat eruit he! Toen ik de kop van mijn R terugkreeg was ik zo blij als een kind..
(854 2.5 20V 1994 AUBERGINE)+(V70R AWD 1998 NBP)+S60 T5

cornelis-b

#2927
Gister zijn we de hele dag bij Pim geweest in Nijkerk waar Blackie een andere kop heeft gekregen en nu weer loopt als een naaimachine, wat een enorm verschil. De wagen heeft bijna 380.000 op de teller en rookte de laatste tijd behoorlijk na enkele minuten stationair lopen, de klepsteelrubbers dus, ook was er wat compressie verlies op één cilinder den hadden we besloten om een complete kop wissel te doen. Na overleg met Pim heeft hij een kop klaargemaakt, de kleppen opnieuw ingeslepen, kop en kleppendeksel laten reinigen en vlakken.

Hier begon het mee








Met de hulp van Sem ging het snel


De kop en kleppendeksel terug van reinigen en vlakken






We waren om 9 uur in Nijkerk en dachten met een uurtje wel klaar te zijn, had wel gekund maar dan had er een snijbrander gebruikt moeten worden ;D ;D Na de koffie is Pim begonnen met de "ontmanteling" van de kop, man wat moet er veel los.  

Pim druk bezig en na de nodige demontage het inlaat spruitstuk er af




Even in het gaatje kijken en dit was er te zien




En weer verder




Deksel komt los, en er af








Olie wegzuigen




Ook Rense kwam langs, eigenlijk alleen om een gerepareerde R bumper op te halen maar die Volvo freaks steken altijd wel een helpende hand toe. Thanks Rense.

Samen met Pim de kopbouten losdraaien, wat zitten die vast






Oude kop er af


Pakking er op en de nieuwe kop er op, wat is ie mooi








Na het op moment vastdraaien van de kopbouten moeten deze ook nog op een aantal graden. Pim aan de sleutel en Rense met een wakend oog op de graden schaal






Even kijken aan de achterkant van het blok


Bijna klaar voor de verdere montage, nog even de vette streepjes weg gepoetst ;D


Kleppendeksel met nokkenassen er weer op en de keringen er in






Tandwielen er weer op en de distributieriem er weer om




Inlaatspruitstuk er weer op, met hulp van Anton en afbouwen













De laatste handeling voor het grote moment, de gasleiding vastzetten aan de benzine leiding


Na de start was er behoorlijk wat rook onder de kap maar die was na vijf minuten verdwenen, dit waren de resten van de kruipolie op de uitlaatspruitstuk en turbobouten, dit moest immers ook allemaal los. De turbo ook even geïnspecteerd en die was in super goede staat en vertoonde geen enkele vorm van speling. De wagen loopt echt weer als een nieuwe en bij cruisen op de snelweg met 130 hoor je de motor niet lopen, het enige wat nu opvalt is het afrol geluid van de banden en geen rook meer bij stationair ;D ;D

Uiteindelijk vertrokken we weer om half1 s'nachts uit Nijkerk  :D

Pim bedankt voor het doen van deze klus en Rense jij ook bedankt voor het helpen met de kopbouten :eusa_clap: :eusa_clap:



















Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

classicT5

Netjes gedaan door Pim. Mooie werkruimte ook, flinke stap voorruit zo te zien Pim.

razorx

Mooi verslag en goed werk heren!  :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap: Werkten de bouten van het uitlaat spruitstuk een beetje mee?

cornelis-b

Citaat van: razorx op 11-06-2017 18:04:03
Mooi verslag en goed werk heren!  :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap: Werkten de bouten van het uitlaat spruitstuk een beetje mee?

Ik heb Pim niet horen roepen uuuuh ........ vloeken en ook geen lelijke bekken zien trekken Yits dus het kwam goed los ;D ;D
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

hilko73

Wat een goede klus! Daar gaan jullie veel plezier van hebben!
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

The Demon

Dat is een lekker klusje geweest waar je veel plezier van zal beleven.

Superskunkie

Leuk zo'n uitgebreid Fotorapportage! Dat ziet er allemaal weer lekker fris uit! :)
Tonnie

Vulk

Goed werk en mooi verslag! Heb je nog een duidelijk defect kunnen vinden aan de oude kop? Hoe is jouw onderblok er aan toe?

T5-4life

Goed bezig geweest mannen. En nou weer km's maken.
C70 T5 coupe LPI 1998 399 dkm
C70 T5 cabrio 2000 236 dkm
S80 D5 2005 317 dkm

cornelis-b

Citaat van: Vulk op 11-06-2017 19:20:27
Goed werk en mooi verslag! Heb je nog een duidelijk defect kunnen vinden aan de oude kop? Hoe is jouw onderblok er aan toe?

De oude kop zat vol met koolaanslag en over het onderblok kan ik weinig zeggen, de hoon zat nog mooi in de cilinders en een heel minuscuul randje bovenin. We gaan nu eerst naar de Duitse Eifel en als we terug zijn dan denk ik nog een motorflush te gaan doen. Het rijden is echt een enorm verschil.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

big ben

Knap werk ! en o zo prettig wanneer het weer op de plek zit met het gewenste resultaat  :eusa_clap: :eusa_clap: 8)

Benny850

Hele leuke fotoreportage,  lekker rijden weer met een nieuwe kop!

)()()sT

Op naar de 5 ton! Mooie klus! 8)