raar geluid bij bocht naar links

Gestart door Schnappi, 24-01-2015 15:50:37

Vorige topic - Volgende topic

Schnappi

Als ik de bochten doorga (voornamelijk links,langzaam en scherp) klinkt er een knakkend geluid aan de rechterkant, tevens heb ik het idee dat de auto over het wiel heen rolt. (lekke band gevoel) vooral als ik 's avonds klaar ben met werk en wil weg rijden vanuit parkeervak naar links dan lijkt haast of het wiel er afloopt.

als men eenmaal op de weg zit en dan een scherpe draai maak zijn de geluiden stukken minder, maar nog steeds het gevoel dat de auto over het wiel heen rolt.

stuuruitslagbegrenzers voorzien van een dikke laag vet niet geholpen :(

af en toe ook bij drempels een "kloink"geluid kan soms dagen weg blijven en soms meerdere keren op een dag terugkomen.

Bij het nemen van rotondes en uitrijden van rotondes is er haast niks te horen, maar als men dan weer recht rijdt komt er soms een knak geluid tevoorschijn.
iemand een idee?

The Demon

Draagarmrubbers naar de eeuwige jachtvelden.

Schnappi

kan men hier nog een tijdje mee rond rijden, of is dit gevaarlijk?

Piet

Schnappi

veerpootlagers kan men die smeren met WD40 etc etc?

waar moet men dan vet/olie spuiten? onder de rubber ring onder de motorkap waar de moer op zit?

The Demon

Vervangen is de enige remedie, dat geldt voor zowel draagarmen als veerpootlagers.

En als je vervang oe dan gelijk allebei de kanten.

Ludo

Controleer de motorsteun aan distributiezijde ook maar eens.

850blues

Citaat van: Schnappi op 24-01-2015 15:50:37
Als ik de bochten doorga (voornamelijk links,langzaam en scherp) klinkt er een knakkend geluid aan de rechterkant, tevens heb ik het idee dat de auto over het wiel heen rolt. (lekke band gevoel) vooral als ik 's avonds klaar ben met werk en wil weg rijden vanuit parkeervak naar links dan lijkt haast of het wiel er afloopt.

Hier idem, rechtsvoor, ook bij bochtje links het parkeervak uit. Alleen bij het koud wegrijden treedt dit eenmalig op, daarna niet meer merkbaar.

Over enkele weken toch al naar de garage (remmerij) en controle van veerpootlagers en draagarmen incl. 't nadraaien van diverse bouten (vering, ophanging, stuurdelen en subframe) stond al op de lijst.

Motorsteun(distributie zijde) stond daar nog niet op (is 1 1/2 jaar geleden vervangen), maar die heb ik toch maar ff toegevoegd.

Meld t.z.t. nog wel wie er voor de koelkast door mag.
2016 => ....         | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016 | 854 2.5 10v '96                  | 118dkm --> 249dkm

Schnappi

motorsteun (9480189) is al 1,5 jaar geleden vervangen, ook een balgset (31256231)is vervangen toen, alleen bij vorige eigenaar volgens de facturen.

bij mij precies hetzelfde eenmalig dat rotgeluid en dan is het veel minder waarneembaar.

WhizzMan

Homokineten kan ook nog, net als de end-links, of koppelstangetjes, of hoe je ze ook noemt. Wiellagers kunnen ook nog speling hebben en zelfs een loszittende wielbout kan rare knak en rammelgeluiden opleveren.

Een heleboel van de (eerder) genoemde dingen kan je zelf al op de krik controleren. Wiel er af (losse wielbouten) en dan met een bandenijzer of iets anders wat je als hefboom kan gebruiken kijken of je ergens speling in kan "wrikken". Natuurlijk niets kapot maken, maar met wat nadenken en beleid is vrij snel te verzinnen hoe je bij de diverse delen kan kijken of er speling op zit.

Schnappi

vanmorgen naar werk gereden en lichte kraak en poing te horen, zojuist weer weggereden van het werk, geen kraak te horen!! ??? :eusa_wall:

nu gewoon maar opkrikken en dan maar kijken of er ergens speling op zit?

UserID6342

Klinkt als gaar veerpootlager cq gebroken veer (maar nog niet meegemaakt bij een x70 / 850)...  Zodat de veer zich eigen zet (vandaar die poink)

kulk

Citaat van: Schnappi op 24-01-2015 17:34:02
veerpootlagers kan men die smeren met WD40 etc etc?

waar moet men dan vet/olie spuiten? onder de rubber ring onder de motorkap waar de moer op zit?

WD40 is geen smeermiddel

Lunadust

Ik heb geprobeerd om een veerpootlager te smeren.
Je kan niet bij de lagers  komen zonder  de veerpoot los te nemen.
"Smeren" heeft derhalve in mijn ogen geen nut.
Dan is vervangen bijna net zo veel werk.

WD40 is een vocht verdrijver absoluut geen smeermiddel.
Spray eens wat op je vingertoppen en wrijf dan je vingertoppen eens langs elkaar.
Dat gaat 3 keer goed, daarna is het stroef.
Het lost wel goed reeds aanwezig smeermiddel op.
Techneut, geen dichter.

Schnappi

8646713 of 3546189?

welke moet ik hebben?