Controlelampje achterklep blijft branden

Gestart door JeroenV70, 01-02-2015 15:13:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

JeroenV70

Uiteraard is dat bij mij ook de enige echte oplossing en die staat ook op mijn lijstje voor de komende weken.
Voordat ik daar aan begin ga ik denk ik nog wel zo'n trim tool kit kopen om de kans op beschadigingen en brekende clips te verminderen. Mijn garage is nog even bezet (andere hobbyauto), dus moet dit werk buiten gebeuren en zullen de lage temperaturen de kans op brekend plastic alleen maar verhogen, dus misschien ook wat extra clips voor de deurbekleding regelen.  :eusa_think:
JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

JeroenV70

Na heel wat tijd in het bestuderen van de bedradingsschema's en gericht doormeten van delen van de bekabeling op de auto kan ik met grote zekerheid concluderen dat:
- er niets mis is met het slot in de achterklep;
- er niets mis is met de bekabeling van de achterklep;
- er niets mis is met de bekabeling naar de achterklep;
- er niets mis is met de complete binnenverlichting;
- het controlelampje nog steeds blijft branden (zolang zekering 15 eruit ligt.

Het lijkt erop dat het lampje brandt omdat deze via de het relais van de centrale deurvergrendeling zijn weg vindt naar de massa van de auto als de microswitches van één of meerdere deursloten het pad naar de massa niet meer onderbreken.

Dit gebeurt alléén als zekering 15 eruit ligt, omdat er dan een 12V potentiaalverschil staat tussen de bepaalde contacten van dat relais zodra het contactslot in stand II staat en onder andere het instrumentenpaneel gevoed wordt.

Met zekering 15 erin is dat niet meer het geval omdat dan alle interieurlampjes, de deursloten en het relais gevoed worden.

Ik heb heel wat met de deuren staan te smijten om te kijken of ik de microswitches nog in de goede stand kon krijgen  ;D, maar het zat er niet meer in  :'(

Als je dit probleem aan de hand hebt zul je dus echt aan de gang moeten met het repareren van de deursloten waarvan de microswitches niet meer goed sluiten zodat zekering 15 weer geplaatst kan worden. Dat gaat dus binnenkort echt gebeuren, want ik heb het lampje nu vaak genoeg zien branden en de binnenverlichting is ook al lang genoeg uit geweest.

In het hele meetproces ben ik er uiteraard ook nog een keer in geslaagd om het SRS controlelampje aan te zetten  :eusa_wall:
Dat is echter vandaag door mijn vriendelijke dealer ongedaan gemaakt (goede service voor een trouwe klant)  ;D

Binnekort dit hoofdstuk afsluiten hoop ik  :eusa_pray:
JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

JeroenV70

Ondertussen heb ik van van drie portieren de microswitches aangepakt en geconstateerd dat de binnenverlichting weer keurig uitschakelt. Het 4e portier hoeft (nog) niet gedaan te worden. Ondanks goed schalende switches blijft het controlelampje van de achterklep branden. Tenzij zekering 15 geplaatst wordt!

Zekering 15 zit er nu weer gewoon in, want een lekstroom zou ik nu niet meer moeten hebben.
De meting daarvoor moet nog volgen.

Het blijft dus een raadsel waarom het controlelampje is gaan branden.  ???
JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

V70 400K+

Hoe heb je nu gerepareerd? J bent al verder dan ik. Rij nog steeds zonder zekering.

Privé V70 2.4-20V - 1999 - Aut5 90.000-470.000 defect
Zakelijk Jaguar XE
Privé V70 D5 Geartronic 2004 412.000
Privé 850R Blackstone

JeroenV70

#19
Citaat van: V70 400K+ op 15-02-2015 23:34:58
Hoe heb je nu gerepareerd? J bent al verder dan ik. Rij nog steeds zonder zekering.

Met behulp van deze how-to: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,17069.0.html

-- edit --
Kijk ook even naar het deel dat ik daar vandaag aan heb toegevoegd als de je het slot in de bestuurdersdeur eruit moet halen.
-- einde edit --

Het meest rechste tooltje uit deze set heb ik gebruikt om de deurpanelen er af te halen zonder teveel clips te breken:



Het setje is op het moment voordelig te koop bij o.a. Brezan (€ 12,10), maar ook online te vinden als je zoekt op AT5036
JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

JeroenV70

#20
Ondertussen mijn metingen gedaan en tevreden met het resultaat.  :eusa_dance:
Nagenoeg geen lekstroom over zekering 15. Totale lekstroom over de accu zit nu rond de 160 mA. Dat lijkt me een redelijke waarde (hoewel het alarm er toen nog niet opstond, met de motorkap open).

De nieuwe multimeter met stroomtang bevalt goed. Voor de metingen per zekering heb ik een meethulpje gemaakt omdat de stroomtang de draad omsluit om de stroom te meten. Dit in tegenstelling tot de gangbare multimeters waarbij je de zekering uit de auto haalt en je de stroom meet die door de door de multimeter loopt als je met je meetpennen het circuit sluit.

Het meethulpje vervangt de normale zekering en zorgt er voor dat ik een van de draden met de stroomtang kan omsluiten voor een meting.  8)

Weer wat ervaring en nieuw gereedschap rijker  ;D

JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

JeroenV70

Nog even het sticky topic over Lege Accu etc. gecheckt en gezien dat de lekstroom echt duidelijk lager moet liggen! :o (rond de 30 tot 50 mA)

Er is dus nog steeds werk aan de winkel, maar dat gaat dan over andere zekeringen/stroomkringen. :eusa_think:
JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)