kopbout afgebroken

Gestart door ArjanV70R, 10-03-2015 16:30:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ArjanV70R

Dag allemaaal
Ik ben Arjan van Ooijen.
Ik heb een V70 R AWD van 1997.
Heb ik nu ongeveer n jaartje met veel plezier gereden, tot vorige week.
Toen bleek dat er een klep van de 2e cilinder verbrand is.
Heb ik de kop erafgehaald, en toen is er een kopbout onderin het blok afgebroken.
Mijn vraag is, hoe los ik dat op.
Ik kan er niet heel veel over vinden op het forum.
Met een linkse tap gaat het hem niet worden, in een gat van zeker 5a10 cm diep blind boren en tappen zie ik niet goed gaan.
Is er een oplossing voor, of wordt het een ander blok......

johan1989

#1
Arjan is de eigenaar die ik hier soms noem 'een maat met een V70R'.

Edit: Voorstel rondje: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,74813.0.html

Hier even wat foto's van de operatie:












V70geRwin

Je mist een kwart lengte, even heel praktisch gedacht; ga je dat missen stel dat je deze er weer gewoon in draait.
Of een nieuwe die ingekort is?

leons850

Citaat van: V70geRwin op 10-03-2015 19:45:22
Je mist een kwart lengte, even heel praktisch gedacht; ga je dat missen stel dat je deze er weer gewoon in draait.
Of een nieuwe die ingekort is?

Moet je de nieuwe wel met heel veel geduld door zagen.
heet worden mag hij niet, dan veranderen de materiaal eigenschappen. Oude kun je eigenlijk alleen gebruiken als je weet hoe veel ze opgerekt zijn. Maar ik heb begrepen dat het wel eens gedaan word.

Succes met de reparatie.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

BBS

Kletsnatte koude lap om de bout heen wikkelen en in rap tempo met een flex inkorten. Wordt 'ie echt niet warm van...
Volvoloos....

leons850

Citaat van: BBS op 10-03-2015 19:50:59
Kletsnatte koude lap om de bout heen wikkelen en in rap tempo met een flex inkorten. Wordt 'ie echt niet warm van...

daar word de hele bout niet warm van nee, dat ene punt wel mja je zaagt hem toch af.
Als ik al zou inkorten dan zou ik dat met veel geduld doen.
mja wie ben ik.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Lunadust

Kan inderdaad, zou er wel eerst een moer op draaien zodat de schoefdraad nog te zuiveren is, zou de bout ook iets minder vast zetten dan voorgeschreven.
Techneut, geen dichter.

BBS

Als je de bout strak naast de (klets)natte lap afzaagt, wordt ie echt niet warm van.
Maar inderdaad eerst ff een moer er op draaien...
Volvoloos....

ArjanV70R

Dat gaat niet omdat waar de draad begint in t onderblok hij meteen afgebroken is.
Dus eerst moet t afgebroken eind eruit.

henry classic v70

Hoeveel draad heb je nog over dan in het onderblok (hoeveel cm)?
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

BBS

En een soort van buis om je boor heen die je weer in het boutgat stopt en zorgt als "centrering" van je boortje zodat je tocht recht boren kunt?
Dan met een linkse tap het tapeind loshalen?

Ik bedenk ook maar wat, maar dat zou ik eens proberen...
Volvoloos....

Bouke

Hoe is dat gekomen die klep gezien je zuigers is het goed mis.

MVeldhuis

Ik zou toch kijken of je het stuk draad eruit kunt krijgen, het is nu spanningsvrij en kan er verrassend makkelijk uit komen.
Ik durf wel blind te boren, doe je dat liever niet dan zoals eerder genoemd een buisje of ander soortige geleider gebruiken.
Risico van je gat verneuken door te boren is aardig kleiner dan door die te korte bout te hergebruiken en je draad te strippen.

Ikzelf ben trouwens dol op gaatje boren en er een torx inraggen ipv een linkse tap, maar beide zal wel werken als ie beetje los wil.

UserID6342

Eerst proberen met een goed sterke telescoopmagneet en dan proberen het restant eruit te draaien.  Spanning is eraf dus zou moeten kunnen.  Lukt dit niet dan idd met een kobaltboor een 3 mm gaatje te boren, extractor erin slaan en dan eruit te draaien.

ArjanV70R

Bedankt voor alle tips hier.
Ga even hobbyen en proberen of t lukken wil.
Ik heb de andere bouten met n halve meter lang wringijzer eruitgedraaid en moest best kracht zetten.
Nu dacht ik dat dat betekend dat de afgebroken bout met dezelfde spanning nog vastzit, maar ik begrijp dat dat dus mee kan vallen.