De Zwarte Lijkkist | T-5R complete restauratie

Gestart door SB T-5R, 15-06-2015 01:19:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SB T-5R

Al een aantal jaar ben ik mee-lezer op dit forum maar nu toch een goede reden gevonden voor een bescheiden BLOGje.
Ik ben trots eigenaar van een 855 T-5R AUT in kleur 019, jaar of 2,5 geleden overgenomen van een forumlid.
Auto was in erg nette staat en was ook altijd netjes onderhouden.
Zelf heb ik er afgelopen 2,5 jaar met veel plezier in gereden en ook het nodige onderhoud netjes gedaan.
Enkele voorbeelden zijn kachelradiateur (opgeblazen in sprintje tegen 530i...), complete airco systeem, velgen richten, nieuwe zomer+winterbanden, aandrijfassen, turbo slangen, startmotor, etc.

Auto is voorzien van 16T turbo en Rica chip met oranje injectoren. zou goed moeten zijn voor zo'n 300 pk volgens vorige eigenaar.
Zelf nooit op de bank gehad maar hij is rap  ;D

Even een kiekje:


Auto is technisch in erg goede staat, optisch helaas wat minder.
Dat wordt nog een projectje apart.

Helaas begon het onheil begin februari dit jaar...

Auto begon op de snelweg turbodruk te verliezen en wat rottig te lopen.
Snel van de snelweg af en voor het stoplicht bokte de hele auto.
eerste beste plek gezocht en auto afgezet.
Kap open en de complete bekleding van de motorkap en het blok zat onder de olie. Sh*t...




snel pijlen, geen druppel meer in het blok.
Maatje van me gebeld (om 12 uur 's nachts, wat een held) en die is naar me toegekomen.
9 liter olie bijgevuld voordat ik weer vol stond op mijn peilstok en nog maar eens starten.
Auto liep op 4 poten en rookte als een stoomlocomotief.

Slepen kon natuurlijk alleen met een lopende motor ivm automaat. Blok was afgeschreven, dan maar automaat redden.
Met een enorm rookgordijn achter ons aan zijn we midden in de nacht zo'n 10 km stapvoets naar mijn huis gestrompeld.
Die 9 liter olie was trouwens binnen de eerste kilometer al weer verstookt.
Doet pijn, liefhebber pijn.

Het leek erop dat de bougie van Cilinder 1 gewoon is afgebroken en een eigen leven is gaan leiden.
Resultaat mag dan ook duidelijk zijn.






Affijn, ik had 2 opties:
de auto repareren (wat puur emotie is want financieel is zo'n 20 jaar oude benzine slurper natuurlijk geen blok reparatie waard)
of de auto in onderdelen verkopen.

De reden van dit Blogje is natuurlijk optie 1 geworden :eusa_whistle:

Onderblok is duidelijk compleet vergaan. Kop is gelukkig nog goed.
het plan:
- Kop zelf opknappen
- Gebruikt onderblok kopen
- Mijn kop + gekocht onderblok combineren en weer nette rijdende auto van maken die nog vele kilometers mee kan.

Wat wordt nog meer vervangen:
- 2x veerpoot schotel + lager (die zat er al aan te komen)
- Nieuwe distributie (complete set met waterpomp)
- Nieuwe labda sensor (die heeft nogal wat olie geslurpt)
- Nieuwe injectoren (om evt een oorzaak van dit verhaal uit te sluiten)
- Turbo is gelukkig nog goed  :) lijkt er op dit avontuur te hebben overleefd
- Carter ventilatie
- Vacuumslangetjes
- Turbo slang (kleine flensje boven op de turbo, die was verbrand ivm lekkend uitlaatspruitstuk bleek :o)
- 5 nieuwe VOLVO bougies (lijkt me duidelijk, en ook geen bosch meer)
- Alle pakkingen in de kop
- Nieuwe stabilisator stangetjes
- ik ben vast nog iets vergeten

Omdat ik niet snel een onderblok kon vinden die ik goed genoeg vond heeft de auto uiteindelijk 4 maanden stil gestaan.
Daar wordt het ook niet beter op... Achterklep was door alle verstookte olie nog vetter dan de frietpan.



Het hele tafereel zag er maar zielig uit..... snel de auto gewassen (zie eerste afbeelding)

Maatje van me, die mij ook in het midden van de nacht had opgehaald, is handig met autotechniek (in het bijzonder volvo en is zelf ook liefhebber)
en heeft aangeboden me te helpen met het opknappen van mijn auto :eusa_dance:.
Dit aanbod natuurlijk zeer dankbaar aangenomen en het zou een heel leerzaam en vooral gezellig sleutel project worden.
Ook de nodige hulp ontvangen van een aantal forumleden, hiervoor zeer bedankt :eusa_clap:

Zelf ben ik vrij nieuw met autotechniek en er valt dus een hoop te leren.
Vandaar heb ik tijdens dit project de bijnaam "stagesloper" gekregen ;D

We hebben ondertussen al een aantal stappen gemaakt met de reparatie maar daarover komt later meer.

Deze foto is al eens eerder verschenen op het forum:

Died850

Ziet eruit als een mooi project. Ik ga het volgen!
Zal vast wel weer een mooie goedlopende T-5R worden.

RoelNL

Heel veel succes met het opknappen! Hoe meer foto's hoe beter ;-)

Vind ik altijd leuk om foto verslagen te lezen en te zien.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

V70R^2


leons850

Hey Sandor, ook een blogje begonnen, leuk!
Dat komt mooi uit want heb toch wel eens contact met je maar foto's van toen hij nog reed had ik nog niet gezien.
Ben benieuwd hoe je vorderingen op het moment zijn, heb toevallig dit weekend nog even contact gehad met die maat van ons. ;)
Over een zeker tandwiel en timing, is dat nog gelukt?


Citaat van: V70R^2 op 15-06-2015 10:35:38
Goed verhaal, stage sloper ;D

Doen we allemaal zo toch. ;)
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

SB T-5R

Citaat van: leons850 op 15-06-2015 10:36:33
Hey Sandor, ook een blogje begonnen, leuk!
Dat komt mooi uit want heb toch wel eens contact met je maar foto's van toen hij nog reed had ik nog niet gezien.
Ben benieuwd hoe je vorderingen op het moment zijn, heb toevallig dit weekend nog even contact gehad met die maat van ons. ;)
Over een zeker tandwiel en timing, is dat nog gelukt?

Ha Leon!
Ja ik denk dat dit wel een leuk projectje is om te posten :)
Zodra de auto weer rijdend is zul je hem vast nog eens in levende lijve zien denk ik zo ;)

Je loopt al wel wat op mijn blogje vooruit, maar het gaat wel lukken met die timing. Gewoon de referentie punten van het blok aanhouden dan komt het vast goed.
Even het blok met de hand rondslingeren zodat ik geen kleppen raak.
Even kleine tegenslag, 2 boutjes van kleppendeksel in cilinder kop zijn dol... maatje M7...
Daar moet nu een helicoil m7 in komen en die maat ligt niet bepaald op voorraad.

Volgende foto's liggen al klaar!

Citaat van: V70R^2 op 15-06-2015 10:35:38
Goed verhaal, stage sloper ;D
Citaat van: Died850 op 15-06-2015 08:24:13
Ziet eruit als een mooi project. Ik ga het volgen!
Zal vast wel weer een mooie goedlopende T-5R worden.
Citaat van: RoelNL op 15-06-2015 08:39:27
Heel veel succes met het opknappen! Hoe meer foto's hoe beter ;-)

Vind ik altijd leuk om foto verslagen te lezen en te zien.


;D thanks! Ik schrijf snel verder

V70geRwin

Welkom en een mooie klus  :eusa_clap:
Succes ermee!

leons850

Citaat van: SB T5-R op 15-06-2015 11:13:10
Citaat van: leons850 op 15-06-2015 10:36:33
Hey Sandor, ook een blogje begonnen, leuk!
Dat komt mooi uit want heb toch wel eens contact met je maar foto's van toen hij nog reed had ik nog niet gezien.
Ben benieuwd hoe je vorderingen op het moment zijn, heb toevallig dit weekend nog even contact gehad met die maat van ons. ;)
Over een zeker tandwiel en timing, is dat nog gelukt?

Ha Leon!
Ja ik denk dat dit wel een leuk projectje is om te posten :)
Zodra de auto weer rijdend is zul je hem vast nog eens in levende lijve zien denk ik zo ;)

Je loopt al wel wat op mijn blogje vooruit, maar het gaat wel lukken met die timing. Gewoon de referentie punten van het blok aanhouden dan komt het vast goed.
Even het blok met de hand rondslingeren zodat ik geen kleppen raak.
Even kleine tegenslag, 2 boutjes van kleppendeksel in cilinder kop zijn dol... maatje M7...
Daar moet nu een helicoil m7 in komen en die maat ligt niet bepaald op voorraad.

Volgende foto's liggen al klaar!

Ja tuurlijk loop ik er op vooruit, de rest wist ik al, is oud nieuws.  :P
hier was ik wel benieuwd naar.
is de spie niet gewoon verschoven?
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

SB T-5R

Citaat van: leons850 op 15-06-2015 11:34:06
Citaat van: SB T5-R op 15-06-2015 11:13:10
Citaat van: leons850 op 15-06-2015 10:36:33
Hey Sandor, ook een blogje begonnen, leuk!
Dat komt mooi uit want heb toch wel eens contact met je maar foto's van toen hij nog reed had ik nog niet gezien.
Ben benieuwd hoe je vorderingen op het moment zijn, heb toevallig dit weekend nog even contact gehad met die maat van ons. ;)
Over een zeker tandwiel en timing, is dat nog gelukt?

Ha Leon!
Ja ik denk dat dit wel een leuk projectje is om te posten :)
Zodra de auto weer rijdend is zul je hem vast nog eens in levende lijve zien denk ik zo ;)

Je loopt al wel wat op mijn blogje vooruit, maar het gaat wel lukken met die timing. Gewoon de referentie punten van het blok aanhouden dan komt het vast goed.
Even het blok met de hand rondslingeren zodat ik geen kleppen raak.
Even kleine tegenslag, 2 boutjes van kleppendeksel in cilinder kop zijn dol... maatje M7...
Daar moet nu een helicoil m7 in komen en die maat ligt niet bepaald op voorraad.

Volgende foto's liggen al klaar!

Ja tuurlijk loop ik er op vooruit, de rest wist ik al, is oud nieuws.  :P
hier was ik wel benieuwd naar.
is de spie niet gewoon verschoven?

De spie was een overweging, maar is denk ik niet verschoven omdat ik zowel op mijn nieuwe als mijn oude onderblok exact hetzelfde "probleem" tegen kwam.
Als ik cilinder 1 namelijk helemaal bovenaan zet komt dit niet overeen met het 0-punt timing op het blok referentie.
daar ontstond mijn twijfel. Maar 2 blokken die exact hetzelfde daarin zijn is een beetje té toevallig.

SB T-5R

Weer een stukje verder met het project "Zwarte Lijkkist".

Tijdens mijn zoektocht naar een onderblok zijn we alvast aan de gang gegaan met het in orde maken van de cilinderkop.
Deze zag er zo uit toen hij net van mijn blok was gedemonteerd:







Eerst de kleppen en klepzittingen gecontroleerd om te kijken of alles er überhaupt fatsoenlijk uit zag.
Anders kan ik beter met een andere kop aan de gang gaan.
Dit blijkt allemaal prima in orde en dus op naar de eerste demontage. (spuitstukken, turbo, gasklep etc. lag er ondertussen al af).

Nu de stoters eruit, kleppen + veren eruit, klepseals eruit.





Kleppen slijpen:



En dan de kop laten vlakken en spoelen! (voor-na)



Wat een verschil al he :o

tot zover de voortgang van mijn projectje weer even.


henry classic v70

Als stage-slopert pak je het goed aan  :D
...kleppen slijpen op de grond haha gewoon omdat het kan?  ;)
615.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
295.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

SB T-5R

Allen bedankt voor het succes wensen! Ik vind het een beste onderneming alles bij elkaar.
Kleppen worden inderdaad gewoon lekker op de grond geslepen. gaat prima :eusa_whistle:
Manier van werken en aanpak alle eer naar mijn maatje  :eusa_clap: ik blijf natuurlijk stage-sloper ;D

Maargoed, weer eventjes verder.
Blok is terug gekomen van vlakken en spoelen. Tijd om de nieuwe klepseals erop te zetten (en aangetikt), kleppen er terug in (das een best gepiel met die spietjes)
en de kop weer netjes in elkaar zetten. Alle laatste pakking restjes wegkrabben en gelijk het kleppendeksel ook even meenemen.
Het resultaat:

Klepseals monteren


Spietjes om de klepsteel heen zetten






Klaar!



Benzine op de kleppen gelegd om even op lekken te testen. Alle kleppen kurkdroge afsluiting. :)
Nu tijd om het onderblok rond te maken. Dat is de bottleneck wbt tijd.
uiteindelijk besloten een complete t-5 te kopen met een netjes lopend motorblok. 
Motorblok ombouwen en de rest van de auto op voorraad / verkoop.
Goed plan dacht ik zo, en dus in werking gezet. Een week later kwam ik bij de garage (waar mijn auto al een maand of 4 stond)
aanscheuren met een vers overgeschreven t-5. Samen met mijn vader dachten we de banden nog wel even te kunnen oproken omdat ze er toch onderuit gingen.
Dat ging gesmeerd, alleen bliezen we (nadat er grote zwarte strepen op het asfalt stonden) midden op het terrein van de garage wel nog even die kachelradiateur op.
Die zat er blijkbaar aan te komen.
Al rokend en lachend de auto uitgesprongen terwijl de auto nog even stond na te dampen.
Garage heren wisten niet wat ze meemaakten.

Affijn, plan van aanpak: t-5 op de brug. Subframe met bak en blok er onderuit. Auto strippen.
Daarna t-5R de brug op subframe er onder uit. van 2 blokken 1 bouwen op subframe van t-5r.
Subframe terug onder de t-5r. Let's go.....
(klein detail dat de t-5 een handbak is en t-5r een automaat)




Mijn auto naar binnen de garage in


T-5 klaar om afgevoerd te worden (plaatwerk zit er  inderdaad nog op, dat was niet netjes genoeg)


er is weer een 850 gesneuveld  :-\ :-[ je snapt waar "stage-sloper" echt vandaan komt....


Nu klaar voor het echte werk....

Died850

Zo er wordt hard aan gewerkt! Leuk om de vorderingen zo met de foto's te zien.
Altijd wel leuk ff een oude auto aftrappen die toch gedemonteerd wordt ;D.

SB T-5R

UPDATE

Klaar voor de motor wissel.
Nouja, wissel. Van 2 motoren worden 1 gebouwd.
Mijn kop ligt al klaar, nu dus mijn "nieuwe" onderblok demonteren.

Het motorblok uit mijn T-5 sloper incl. subframe en bak ligt nu dus los op een pallet in de garage.

Eerst de multiriem eraf en de door multiriem aangedreven componenten eraf.
Stuurpomp
Dynamo
Aircopomp




Dan de distributieriem en rollers loshalen



Blok zover gestript klaar om de bak eraf te halen en van het subframe af te tillen.





De kop was er daarna zo af. samen met de turbo en motorsteun.
Het onderblok kon wel een poetsbeurt gebruiken, dus dat maar snel geregeld.
We moeten natuurlijk geen vieze handen krijgen tijdens het sleutelen  ;D




En cilinderwanden in de olie



Dan het blok inspuiten met beschermlaagje



Klaar!
Volgende stap: Kapotte onderblok met subframe en bak uit de T-5R halen.
Daarna de 2 onderblokken omsleutelen.

Dit begint er op te lijken  :eusa_clap:

SB T-5R

Even klein projectje tussendoor:
Mijn inlaat spruitstuk schoonmaken



Mijn kapotte onderblok is met subframe en automaatbak onder de T-5R uitgehaald.
Buiten neergezet op een pallet om alles netjes schoon te maken.




Automaat elektronica wel even afgedekt.
Nu wordt het onderblok losgemaakt van mijn T-5R subframe en automaat bak.



Niet vergeten even de koppel omvormer vast te zetten.
Die wil je niet dat ie eruit valt.




En nu klaar voor het wisselen van het "nieuwe onderblok" op het subframe van de T-5R
Van links naar rechts:
-Pallet met gedemonteerde motoronderdelen T-5 sloper
-Grijze bak met gedemonteerde motoronderdelen T-5R onderblok
-T-5 onderblok helemaal schoon!
-oude T-5R onderblok met vliegwiel die nog moet worden overgezet
-Subfame T-5R met automaat bak





Vliegwiel overgezet en klaar om in de automaat bak op het subframe te hangen.



Past niet!
Met geen mogelijkheid komt die bak tegen het blok vast.
Zou toch vrij makkelijk moeten gaan  :eusa_think:


Blijkt er een verschil te zijn in een bus van de krukas aan de bakzijde.
Bij een handbak is deze net even anders dan bij een automaat.
Onderblok weer omhoog getild en ja hoor....



Bussen omgewisseld en nu gleden de bak en het blok als vanzelf in elkaar.

Status:
T-5R subframe met automaat bak en nieuw T-5 onderblok staan aan elkaar vast!