Koplampen + knipperlichten werken soms niet. Na accu reset weer tijdelijk okay.

Gestart door CharlieFox, 30-11-2015 18:31:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CharlieFox

We hebben sinds een week onze tweede 850. Nog steeds erg blij mee, maar in het kader van wat er al jarenlang in mijn onderschrift staat, moet ik nu toch aan het werk. Het blijkt dat de koplampen en knipperlichten het (soms) niet doen.

Note: Als de storing er is, doet de instrumentverlichting het ook niet en brandt het abs ledje. En laat ik nou nét geen electra man zijn.

Knipperlicht storing had ik al opgezocht op het forum en zou naast de schakelaar aan de stuurkolom, ook kunnen liggen aan het contact slot. Dus afgelopen weekend de onder- en bovenkap verwijderd, de boel losgehaald en ingespoten met electra spray. Storing van de knipperlicht was weg. Tot aan zojuist, toen mijn vrouw ongepland terug kwam met de auto.

Zekeringen zijn in orde. Accu pluspool even losgehaald en toen was de storing weg. Maar ja, rijden dorst ze niet meer en terecht met dit weer.

Iemand een tip waar ik zou kunnen beginnen met zoeken? Electra vind ik altijd iets magisch.
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

CharlieFox

Sorry, i know, RTFM of vervang de M door F van forum. Dus zojuist effe snel wat zitten zoeken en stuitte opnieuw op het contactslot.

Ik heb de oude 850 nog staan. Die gaat binnenkort naar de sloop. Misschien de moeite waard om het eea te swappen. Een of andere relais. Contactslot? Alleen in dat geval: Hoe doe ik dat met de sleutel?
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

Lammert

Bekend probleem, vervang het electronisch deel van je contactslot en je bent er weer 15 jaar vanaf. Je hoeft dus niet het slot zelf te vervangen, maar het onderdeel aan de linkerzijde van je stuur met al die draadjes dr in

Lammert

By the way: zolang het nog niet vervangen is: als je een heel ietsiepietsie aan de sleutel draait totdat t abs lampje uitgaat ben je er tijdelijk vanaf. Ik heb zo een jaar ...

CharlieFox

Thanks. Ik lees nu idd al het eea op het forum, maar het blijft elektriek, niet echt mijn ding. Bijvoorbeeld zo'n relais, welke zou ik kunnen swappen met mijn oude Volvo. Bijgaande pica is van de oude Volvo. Relais 101/102 heb ik al overgezet naar de nieuwe (cruise control).

Contactslot ga ik ook (weer opnieuw) bekijken.

Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

henry classic v70

Probeer eerst maar wat Lammert zegt; starten en dan de sleutel een fractie terugdraaien.
Als je de verlichting altijd "aan" en deze doet het niet nadat je hebt gestart probeer dan ook of de richtingaanwijzers het wel of niet doen. Als die het ook niet doen dan de sleutel een fractie (1-2mm) terugdraaien, doet de verlichting én knippers het dan wel zit het probleem in je contactslot.

Ik rijd al 6 jaar zo rond trouwens (en weet niet meer beter)  :evil:
615.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
295.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

CharlieFox

Ga ik zeker allemaal testen morgen. Inmiddels op het forum gevonden welk relais voor dimlicht is: 104/108
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,23195.msg589648.html#msg589648 (credits Haasje)

En die ignition switch is ook de wereld niet, zie ik net:
http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?f=1&t=37398

Zowel relay als switch ga ik morgen uit de sloop Volvo trekken.

Hier nog een handig overzicht van de diverse fuses and relay's:
https://www.volvoclub.org.uk/tech/service/850/FusesAndCircuitBreakers.pdf

Nog meer tips? Zaken die ik over het hoofd zie? Keep you informed ...

Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

Lammert

Maak een foto van de draden aan de oude switch voor het geval die eruit vallen bij t openen

CharlieFox

Nou, vanmiddag het elektrisch gedeelte van het contactslot van de oude 850 overgebouwd in de nieuwe 850 en vice versa. Omdat de oude in 8 jaren tijd nooit koplampen/knipperlicht klachten had gehad, zou dit zeker de oplossing zijn. Klusje zelf was een werkje van niks, weet ik nu. Ook relais 104 onderling omgeruild. P.s. Oude Volvo is trouwens eindelijk weg, lucht op ...

Dus naderhand enthousiast de nieuwe 850 starten en wat gebeurt er? Ja precies, koplampen en knipperlichten doen het weer niet! Evenmin de knipper ledjes van de gordels trouwens. En abs ledje brandt. Bovendien is de klacht nog erger dan eerst. Was het eerst soms, is het nu bij vrijwel elke start wel. En inderdaad, even freubelen met het het contactslot maakt alles weer normaal.

Hoe verklaar ik dit nou? De gekannibaliseerde onderdelen werkten prima op de oude auto en op de nieuwe opeens storing? Kan het nog ergens anders aan liggen? Contactslot zelf? Het mechanische deel, waar de sleutel in draait?

Dat elektrische deel aan de linkerzijde kost zo'n €50,- nieuw. Maar op de gok vernieuwen vind ik geen goed idee. Of kan echt alleen maar dat onderdeel de oorzaak zijn?

Ik heb niet zoveel zin om ook 6 jaar na elke start aan het contactslot te moeten frunniken ...  ;)
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

henry classic v70

Citaat van: CharlieFox op 02-12-2015 19:19:36
Nou, vanmiddag het elektrisch gedeelte van het contactslot van de oude 850 overgebouwd in de nieuwe 850 en vice versa. Omdat de oude in 8 jaren tijd nooit koplampen/knipperlicht klachten had gehad, zou dit zeker de oplossing zijn. Klusje zelf was een werkje van niks, weet ik nu. Ook relais 104 onderling omgeruild. P.s. Oude Volvo is trouwens eindelijk weg, lucht op ...

Dus naderhand enthousiast de nieuwe 850 starten en wat gebeurt er? Ja precies, koplampen en knipperlichten doen het weer niet! Evenmin de knipper ledjes van de gordels trouwens. En abs ledje brandt. Bovendien is de klacht nog erger dan eerst. Was het eerst soms, is het nu bij vrijwel elke start wel. En inderdaad, even freubelen met het het contactslot maakt alles weer normaal.

Hoe verklaar ik dit nou? De gekannibaliseerde onderdelen werkten prima op de oude auto en op de nieuwe opeens storing? Kan het nog ergens anders aan liggen? Contactslot zelf? Het mechanische deel, waar de sleutel in draait?

Dat elektrische deel aan de linkerzijde kost zo'n €50,- nieuw. Maar op de gok vernieuwen vind ik geen goed idee. Of kan echt alleen maar dat onderdeel de oorzaak zijn?

Ik heb niet zoveel zin om ook 6 jaar na elke start aan het contactslot te moeten frunniken ...  
;)

.....sleutel omdraaien om te starten dan 1 mm terug, is één handeling  :eusa_think:
615.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
295.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

CharlieFox

Ja,  dat snap ik. Staat ook een smiley achter mijn opmerking.

Maar liever nog krijg ik 'm weg, met name voor mijn vrouw. Elk mankement, hoe klein ook, geeft bij haar een minder vertrouwd gevoel.
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

Sbv

vervangen van het slot ook een handeling dan is het opgelost

CharlieFox

Hoe werkt dat dan met de nieuwe sleutel? Die wijkt dan af van de kofferbak en deuren? Of kan je een slot kopen op het nr van de huidige sleutel?
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

jeroen74

Ik vermoed dat er wat te veel speling zit tussen het asje vanuit het slot en de schakelaar, dat zal niet meer zo lekker strak zijn als vroeger.

Misschien dat een trucje om die speling wat te verminderen ook soelaas biedt. Bijvoorbeeld de gaten in de schakelaar een toefje groter maken zodat je een mogelijkheid krijgt hem een klein beetje te roteren zodat ie voorbij het kritieke punt kan komen.

CharlieFox

Ik vind het maar een irritante storing. Soms heb ik 'm wel en soms niet. Aan de sleutel rammelen werkt direct, dat dan weer wel.

Zou een nieuwe contactring / schakeldoos / antennering / elektrisch deel van het contactslot (ik heb allerlei termen op het forum gevonden) het probleem oplossen? Ik vind het een beetje een gok, omdat dit zwarte elektrische schakelgeval uit mijn sloop Volvo kwam en daar had ik nooit deze problemen mee.
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...