De Spaanse Curry: reconstrucción

Gestart door Vulk, 18-06-2016 14:44:10

Vorige topic - Volgende topic

classicT5

Moet dat perse van staal zijn? Misschien rare gedachte, maar als je dat eens in 3D van ABS oid print? We hebben hier iemand die dat wel kan ;) Heb je nooit meer last van roest en de kosten zullen het ook niet zijn.

Vulk

Vandaag heb ik de motor geflushed. Het is reeds 6.600km geleden dat de motor vervangen is dus dat is ook de leeftijd van de olie.
In die kilometers zitten een kleine 3.000km vakantiekilometers, maar ook een heel stuk (te) korte ritjes.

Ik heb geflushed met 2 flesjes Forte van 400ml.
Voordat ik de Forte heb toegevoegd heb ik eerst een halve liter olie afgelaten, omdat anders het oliepeil te hoog zou worden. Een gelegen moment om een vergelijk te maken (zie verder).

Ik heb de motor een uurtje laten lopen en elke 5 minuutjes heb ik het toerental voorzichtig verhoogd naar 2.500rpm.
Daarna direct de olie afgelaten. De auto op verschillende manieren even op de krik gezet om zoveel mogelijk oude olie er uit te krijgen.

Daarna een nieuw oliefilter gemonteerd. Tijdens het proces ook maar de ring van de vuldop vervangen.

En dan 5l goedkope olie toegevoegd van de bouwmarkt.

Hiermee ben ik een uurtje gaan rijden en dan terug de olie afgelaten. Opnieuw een nieuw oliefilter gemonteerd en de motor terug afgevuld met Castrol 10W40.

Ik heb enkele foto's gemaakt van de olie hoe die er uit kwam (van links naar rechts:)

1: olie zonder flush, heeft 6.600km in het blok gezeten
2: de oude olie met de flush erbij
3: de goedkope olie die een uurtje in het blok heeft gezeten.

De laatste is iets helderder, maar is toch ook al goed donker na dat uurtje rijden. Ik vermoed dat er nu toch heel wat vervuiling uit de motor verwijderd is. Ik ben nog niet gaan rijden dus ik weet niet of hij beter loopt, maar ik verwacht geen mirakels. Het geeft gewoon wat gemoedsrust om te weten dat al dat vuil er uit is.

En de pompoen...? Die zit momenteel op +- 70kg en groeit rustig verder.

peteRRR

Goed bezig!

Had mooi geweest om bij het laatste bekertje nog een bekertje frisse olie te zetten,...je ziet wat er uit blijft komen met een goede flush.
Ga zelf ( en dit is geen aanrader als je er niet achter staat en ook geen voorschrift van het product en op eigen risico ) dan ga ik 20 rustig rijden met de Flush dan wordt zeker alles mee genomen.

Die Pompoen,.....wat een joekel!

Groet
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

stuuraandeverkeerdekant

:eusa_clap:

Hoe weeg je zo'n pompoen trouwens?
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

Vulk

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 10-09-2016 16:57:51
:eusa_clap:

Hoe weeg je zo'n pompoen trouwens?

Op basis van enkele afmetingen en een bijhorende tabel. Van zodra hij van de plant is kan je hem 'echt' wegen.

stuuraandeverkeerdekant

Mooi dat daar zelfs een tabel voor is. Goed bezig!
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

razorx

Wat een joekel!

Wat blijft er een rotzooi uit een motor komen na dat flushen.
Ik vraag me af hoevaak je dat moet herhalen wil het een beetje schoon worden wat er uitkomt.

UserID6342

Die pompoen is gaaf  :eusa_clap: :eusa_clap:.  Aan die drie potjes zie ik geen verschil helaas....  Maar wat ik mij dan af vraag, welke kleur heeft de olie dan als je nu een week gereden hebt ?

Vulk

Dat vraag ik mij ook af. Ik zal eens een stukje aflaten. :)
Kleur zegt ook niet alles natuurlijk.

Vulk

Citaat van: Dirk342 op 10-09-2016 20:35:05
Die pompoen is gaaf  :eusa_clap: :eusa_clap:.  Aan die drie potjes zie ik geen verschil helaas....  Maar wat ik mij dan af vraag, welke kleur heeft de olie dan als je nu een week gereden hebt ?

Ik heb deze morgen een 50 tal kilometer gereden (gelijkaardig aan de rit van gisteren met de goedkope olie net na de flush). Ik heb geen olie afgelaten, maar het peil op de peilstok is bijna niet af te lezen doordat de olie nog zo helder is. Nu is dat na een 'gewone' oliewissel ook wel zo.

Ik weet niet of het blok rustiger loopt, ik heb sinusitis momenteel en ik hoor daardoor bijzonder slecht.

Ik ga de komende periode maar 'vroegtijdig' olie blijven wisselen. Pakweg elke 7.500km. Vanaf woensdag rijd ik geen korte stukjes meer met de 850, want dinsdagavond ga ik de MII ophalen! ;D

Vulk

Daar is hij dan!

Het rijdt!

En de 850 wordt gespaard van de kortere ritjes etc, dus die kan er alleen maar blij van worden (en ik ook).

razorx

Ik denk: "Daar is hij dan"? Thomas komt met zijn reuzenpompoen.

En ja hoor een rijdende zelfs! ;)
Gefeliciteerd met je aanwinst.

Wij hebben gelukkig geen extra auto nodig om de 10V of de R te beschermen tegen korte ritjes, maar ik kan me je aanschaf voorstellen.

UserID6342

StefanCJ

Leuke auto, Cream Yellow mini! Heb je ook wat interieurfoto's?
;)

Vulk

Citaat van: StefanCJ op 13-09-2016 20:50:05
Leuke auto, Cream Yellow mini! Heb je ook wat interieurfoto's?
;)

Zal ik morgen maken. Is vrij basic. Het heeft airco en ik heb nog centrale vergrendeling laten inbouwen en dat is het. Stoelen zitten nog best goed.