The Beginners Guide to owning a V70

Gestart door stuuraandeverkeerdekant, 14-07-2016 01:39:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

triton

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 15-09-2016 09:53:14
Dank voor de foto's. Dan weet ik ook hoe het er daar onder uitziet en waar ik in de toekomst op moet letten.

Maar heb net nog even buiten gekeken, en volgens mij zijn we allebei voor de gek gehouden.... Strip ziet er super schoon uit en bobbelt niet. Dat bruine streepje is de spiegeling van de schutting die er vlak achter staat  :o  Zo zie je maar, een foto liegt altijd!
;D ;D
Professioneel raddraaier

NinaPaul

CiteerMaar toen ik hem ontvangen had bleek het er een van het merk FAE te zijn, terwijl op het sensortje dat erin zat wél gewoon Volvo stond. Ik las dat The Demon dacht dat immi's vreemde storingen kunnen opleveren. Ik ga erop letten. Iemand ervaring met hoe dat er dan uit ziet?

In mijn Alter 1 zit sinds 2011 al een skandix exemplaar, geen enkel probleem mee gehad.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: NinaPaul op 15-09-2016 10:39:25
In mijn Alter 1 zit sinds 2011 al een skandix exemplaar, geen enkel probleem mee gehad.
Kijk, dat zijn hoopvolle berichten!
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

#258
Handrem stellen - poging 2

Wat ik vandaag heb geleerd is dat je geen enkel klusje moet onderschatten. Doe je dat wel dan keren geheid alle schroefjes tegen je en vind je niet wat je zoekt - zelfs als datgene wat je zoekt je recht in je gezicht staart. Aldus geschiedde....

Al sinds de vorige keer dat ik met de handrem bezig was dacht ik dat dit een simpel klusje zou zijn. Schroefje aandraaien en klaar, een kind kan de was doen! Dirk wees me er toen op dat het toch iets gecompliceerder zat en dat ik niet alleen de stelschroef moet stellen, maar ook de wielen afzonderlijk. Prima, moet te doen zijn. Vandaag had ik weer een uurtje dus dacht ik, kom, laat ik dat eens eventjes doen.

Eventjes....

Tweede les van vandaag: doe nooit iets als je maar een uurtje hebt.... Het begin ging prima: weer een stukje wezen rijden met de handrem erop, omhoog krikken en de achterwielen op assteunen. Omdat ik geen garagekrik heb doe meestal een paar blokjes onder de noodkrik en gebruik die om hem op de juiste hoogte te krijgen. Ik weet dat het niet professioneel is, maar ik ben dan ook een amateur bij uitstek (in de positieve zin van het woord uiteraard - overigens ben ik op andere gebieden wel professioneel, maar voor het sleutelen aan auto's heb ik tot dusver nog nooit een euro ontvangen dus ben en blijf ik een amateur).



Afijn. Kont in de lucht en wielen eraf. Nu weet ik dat foto's altijd liegen, maar ik ben er toch wel erg van afhankelijk. Of anders gezegd, na het lezen van deze beschrijving van Yits (waar verder niet op aan te merken is) had ik een bepaald beeld in mijn hoofd gecreëerd van hoe dat gaatje en het wieltje eruit zouden zijn. En dat beeld was zó specifiek, dat toen ik het wiel eraf had, ik het gaatje kon vinden!



Nu zal zelfs de niet oplettende lezer zien dat er op twee uur een gaatje zit. En dat zal hem ongetwijfeld zijn. Maar met mijn tunnel visie zat ik aan de bovenkant te zoeken en daar zat dus niets! Na wat draaien aan de wielen kwam ik er wel achter dat rechtsachter met 5 klikjes handvast zit, en linksachter met 4 klikjes. Er is dus zeker een remverschil op de beide wielen, en het zou goed zijn om hem eens aan de wielen te stellen... Maar omdat ik dus maar een uurtje had was ik té gefocussed op 'het even fixen' en kon datgene wat ik zocht dus niet vinden. Waar ik geen tijd voor nam was de naaf eens beter te bekijken om te zien wat er dan wél zat. Of even een kopje koffie drinken en, een rondje om de auto lopen en een beetje nadenken over wat ik zag... Nee, dat deed ik allemaal niet. Ik had maar een uurtje en mijn tijd was bijna op. Dus, wielen er weer opgezet en de auto van de assteunen gehaald...

En terwijl ik daar mee bezig was, kwam Murphy nog even buurten. Je kent hem wel, diegene van 'de wet van'. Ik dacht namelijk heel slim te zijn door - terwijl één kant van de auto nog een beetje in de lucht hing - het blokje voor het wiel weg te halen zodat die zometeen niet onder het wiel kwam te zitten en ik dus sneller kon wegrijden. (Remember? Ik had maar een uurtje de tijd). Maar ik was dus niet zo slim, want daardoor kantelde de auto heel rustig van de krik af en kan ik nu op eBay naar een ander exemplaar gaan zoeken  :eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_wall: Althans, dat lijkt me, want hij is een heel klein beetje verbogen (en met het gewicht dat zo'n ding moet dragen lijkt t me dat elke afwijking er eentje te veel is).



Anyway, dat waren mijn avonturen van vandaag.

Toen ik er mee bezig was was ik uiteraard niet zo content omdat ik maar geen vooruitgang boekte. Maar nu ik dit zo allemaal opschrijf is het eigenlijk ook wel weer grappig. En sowieso leerzaam. In de toekomst dus géén krappe tijdschema's meer, en zeker niet neerbuigend denken over het soort klus!

Ik denk dat ik de ruitenwissers maar eens ga vervangen...  :)

Kortom, binnenkort op deze blog: Handrem stellen poging 3!  



EDIT: Hier de link naar de uiteindelijk <<SPOILER ALERT>> geslaagde derde poging.
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

KIM

Ik heb me ook al eens een paar keer vergist in de tijdsduur van klussen (toch Ewout?  8))
Is allemaal onderdeel van het leerproces.

NinaPaul

Je ziet hier op het forum ook "het ene na het andere tijdsrecord" voorbijkomen ;)

Maar inderdaad, het is belangrijk dat je tijd genoeg hebt, wanneer het iets nieuws is, gehaast werken zorgt meestal dat het langer duurt.

Op naar poging 3 die gewoon gaat lukken :D
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

StefanCJ

Gewoon binnenkort aan het derde deel beginnen. Soms zit het mee, en soms zit het tegen... Hoort allemaal bij het leerproces. Wat  ik voor mezelf altijd doe is eerst alles afmaken aan andere zaken (werk, huishouden, sporten etccc) en dan pas aan de auto klussen, is een stuk rustiger in mijn hoofd  ;D

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: StefanCJ op 15-09-2016 20:46:26
Wat  ik voor mezelf altijd doe is eerst alles afmaken aan andere zaken (werk, huishouden, sporten etccc) en dan pas aan de auto klussen, is een stuk rustiger in mijn hoofd  ;D
Dat was precies het probleem hier. Teveel andere dingen die ik ook nog moest of wilde doen. Hele goeie volgorde die je daar aanhoudt. Ga ik opvolgen!

En ja, poging drie gaat m worden ;D

Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

BBS

Handrem stellen is een klusje wat ik ook nog een keer moet doen de komende weken.
En dat is al zo'n takke klus bij een AWD, daar zit alles net andersom.
Maar wel een goede reminder voor mezelf, anders lazert de auto met boot en al van de trailerhelling af :eusa_wall:

Je staat dus niet alleen voor deze klus....
Volvoloos....

peteRRR

Grappig om dit te lezen,...toen de tijd wilde ik de handrem on spot hebben ( zonder enige speling ),....dacht nog
nou dat wordt wat,......het was in no time voor elkaar,..aan de wielen en aan de console  :laugh:

Dat hoofd moet je soms maar eens uit zetten ;)

Groet
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: peteRRR op 15-09-2016 22:30:58
Dat hoofd moet je soms maar eens uit zetten ;)

Inderdaad. Hoofd uit en gewoon goed kijken wat er op je pad komt - werkt veel beter  :D  
If only I could find a way to remember!  :eusa_think:

Wel fijn te weten dat ik er niet alleen voor sta. Succes ook BBS!
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

peteRRR

Waar ik soms wel eens wat aan heb is en het is afkomstig uit de Paris Dakar,...die mannen die daar zoveel uren door brengen
en dan weer voor de zoveelste keer met pannen staan,denk zelfs voor bij het moedeloze,...en dan toch alles er aan doen wat
mogelijk is om dit/dat goed op te lossen,....en ze willen vooruit die mannen.

Nou,..en dan een stapje terug ;D

Groet

Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

henry classic v70

Als deel III eraan komt zou ik een ander krikje scoren...
Ik heb zelf een Sonic 2 tons krik (even googlen sonic 48005), werkt prima voor af en toe gebruik.
Bij deze aanbieder zijn ze mooi geprijsd, €139,95  :)
http://www.autogereedschap.com/a-43277334/krikken-garagekrik-assteunen-etc/sonic-48005-garagekrik-2-ton-turbolift/


600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

stuuraandeverkeerdekant

Dat is misschien wel iets om me even in te verdiepen, ja. Hoewel ik t nog wel prijzig vind (in verhouding met de gratis noodkrik in mijn achterbak dan). Misschien moet ik er even aan wennen...  Ik ga de krik topics op dit forum eens lezen!
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

dbs1

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 28-08-2016 23:00:55

Nieuwe kabelgoten

Het is zondag en tussen de buien door schijnt de zon behoorlijk. Dus samen met mijn trouwe viervoeter, die er altijd braaf voor zorgt dat mijn bouten en schroefjes niet wegrollen, aan de slag gegaan.

http://i349.photobucket.com/albums/q381/Stuuraandeverkeerdekant/IMG_1316_zpsonxvhi4x.jpg

Zoals ik ook bij anderen op het forum ben tegengekomen, de oude kabelgoten waren helemaal hard geworden en afgebrokkeld. Zo was het dus....

http://i349.photobucket.com/albums/q381/Stuuraandeverkeerdekant/IMG_1307_zpsw5upfots.jpg

En zo is het nu!

http://i349.photobucket.com/albums/q381/Stuuraandeverkeerdekant/IMG_1329_zpsxtm1hgeg.jpg

Eigenlijk heb ik nog een dunner buisje nodig voor de twee draadje die naar linksboven gaan want met eenzelfde dikte kabelgoot paste het niet meer. Nu maar even met pvc tape afgeplakt. Afdekking erover en niemand die de draadjes linksboven meer ziet. Ondanks dat ben ik toch best content met hoe dit er nu uitziet. Zou de beschermkap er bijna af laten  ;D


Leuke blog en mooi om te zien hoe je je alle benodigde kennis eigen maakt!

Waar heb je die kabelgoten trouwens vandaan als ik vragen mag?
V70 2.5 FT LPG MY10 452 18" BOR
V70R  AT4 LPi - Black Stone 019 - 17"Comet - Km stand 10-2010: 178800 -- 346689 verkocht
Peugeot 206 Plus 1.4  - Noir Obsidien