Klepperende stelmotor repareren

Gestart door volvobug, 17-09-2016 22:04:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

volvobug

Wil jullie deze niet onthouden. Ik reed al weken rond met een klepperende stelmotor, in dit geval de rechter temperatuurstelmotor. Werd steeds erger tot aan continu geklepper toe.
Het betreft een V70 uit 1997 met ECC. Onderdeelnummer stelmotor is 9142629. In het ECC systeem zitten er meen ik 5 van deze.



Heb hier van alles gelezen maar het kwam er altijd op neer dat men de stelmotor verving door een gebruikt exemplaar, kosten 25-35 euro afhankelijk verkoper. Nieuw bij de dealer > 100 euro meen ik te lezen.

Zoals altijd denk ik dan: vervangen kan altijd nog, dus eerst maar eens zelf openmaken  ;).

Alvorens de stelmotor te demonteren auto van contact en niet terug aan totdat de motor weer gemonteerd is.

Stap 1 nadat je de motor gedemonteerd hebt: breek de 4 "één-weg" clipjes af, aan iedere zijde zit er één. De garantieperiode van onze auto's is toch al verlopen  ;D. De deksel zelf met 3 schroeven vast dus daar zijn de clipjes ook niet voor nodig.



Stap 2 deksel omhoog tillen terwijl je de vierkante as onder (lichte) druk houdt. Bij het verwijderen van de deksel is het belangrijk dat de as met het tandwiel op zijn plek blijft zitten, zodat je kunt tellen op het hoeveelste tandje dit in het aandrijvende tandwieltje grijpt. Je kunt het dan op dezelfde positie terug monteren.



Stap 3 til het grote tandwiel op. Aan de onderkant zitten zeer fijne koperen vingers die over weerstandbanen bewegen waarmee de ECC de stand van de motor kan bepalen. Veeg deze koolstofbanen schoon met een niet pluizende doek.





Monteren in omgekeerde volgorde  ;) Geen calibratie nodig gehad, ECC werkt probleemloos (kan aan MY liggen).

Geen garantie op succes, maar het schoonmaken van genoemde banen is bij mij voldoende geweest om inmiddels alweer 3 dagen zonder geklepper te rijden. Ik hou het er vooralsnog op dat het vet uitdroogt in de loop der jaren en daardoor de geleidende eigenschappen minder worden.



Handtekening? 85011806 en Saffronie.

razorx

#1
Ik heb zo iets ook gehad:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,25665.msg845334.html#msg845334

Bij mij hielp het maar korte tijd een jaar.

volvobug

Citaat van: razorx op 18-09-2016 13:57:47
Ik heb zo iets ook gehad:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,25665.msg845334.html#msg845334

Bij mij hielp het maar korte tijd een jaar.

We zullen zien, als het geklepper weer begint zal ik het hier melden.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

volvobug

Even een update, deze fix gaat nog steeds goed.

Sterker nog, vorige week ook toegepast bij de stelmotor aan de linkerkant. Begon ook steeds vaker tijdens het rijden te klepperen en bij uitzetten contact op tussenstand I. Ook wist de ECC de temperatuur dan niet meer goed te handhaven, veelal iets te koude lucht.

Na schoonmaken contactbanen geen geklepper meer. Sterker nog, ook geen "dan wel dan niet" knipperende lampjes op het ECC paneel meer !
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

hilko73

Hoera, want ik mag ook. Het komt van rechts achter het dashboard kastje vandaan, geen idee of ze daar allemaal zitten..? Overigens kleppert ie een minuut of wat en houdt zich dan verder koest, maar het zal vanzelf erger worden lijkt me.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

arjenT5R

Als je t lang genoeg negeert stopt ie er ook vanzelf weer mee :P
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

freefall

Citaat van: arjenT5R op 17-07-2018 18:43:20
Als je t lang genoeg negeert stopt ie er ook vanzelf weer mee :P

Euh...nee hoor  8)

In ieder geval na anderhalf jaar klepperen houd ie dat nog steeds vol
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

arjenT5R

Nog even geduld bij mij was t met een jaar of 2 wel over :P
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

volvobug

Citaat van: hilko73 op 17-07-2018 18:09:48
Hoera, want ik mag ook. Het komt van rechts achter het dashboard kastje vandaan, geen idee of ze daar allemaal zitten..? Overigens kleppert ie een minuut of wat en houdt zich dan verder koest, maar het zal vanzelf erger worden lijkt me.

Voor de temperatuurregeling zit er één rechts en één links. De rechter is meer toegankelijk dan de linker. Dashboardkastje en schopplaat verwijderen en friemelen maar  ;D
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

hilko73

Nog steeds niet losgehaald, want gewoon geen tijd voor zulke zaken. Wat wel helpt bij geklepper is om de temperatuur instelling een graadje hoger of lager te zetten, meestal is het geklepper dan subiet weer een poos over.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

hilko73

Van de week de handel eens uitgelezen met de 850OBDII app. Het getrommel achter het dash begint namelijk steeds vaker voor te komen.
Verdicht: ECC-211: Drivers side Temp damper motor signal high.
ECC-314: Passenger side Temp damper motor, no position change.
Binnenkort maar eens mee klussen.

Kan het  zin hebben om nog een miniem beetje kopervet op die baantjes te doen, of beter van niet?
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

de Boeing

Ik heb die van mijn net helemaal vetvrij gemaakt (tijdens mijn grote dashboard-ophang-fix feestje):

https://volvo850forum.nl/index.php/topic,70606.525.html

Toch heb ik niet het idee dat het terug helemaal 100% is en zie ik zo nu en dan ook nog knipperende ECC lampjes bij contact aan.
Als ik nog eens voor deze klus stond zou ik zelfs overwegen om als naar manueel om te bouwen (geen gehannes meer en ook al deze servo's eruit, ik gebruik de AUT stand dan ook bijna nooit... :eusa_shhh:)