Motor schokt soms en houdt in bij vol gas.

Gestart door Reinier850, 30-11-2021 13:03:22

Vorige topic - Volgende topic

Ries van de Zilverschuit

Ja, die garages... Dan had mijn auto ook al drie keer op de sloop gestaan.

Lastige afweging. Hangt ook af van de staat van de rest van de auto. De km-stand op zich is het probleem niet. Er rijden er hier met nog een ton meer. 
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Jerra

Nou nou de wereld hoeft het ook niet te kosten en als je verder een solide 20klepper hebt dan kan deze zomaar nog tonnen mee!
Vergis je niet hoeveel verschil er in de staat van onderhoud kan gaan zitten, als deze auto verder nog echt lekker rijd is die het redden zeker waard.

De onderdelen van de carterventilatie heb je voor <100 euro in huis, en je kan het helemaal zelf!
Het was ook een van de allereerste klusjes die ik mezelf heb aangeleerd, met een youtube filmpje erbij sleutelen aan de stoep (kreeg wel vreemde blikken, de mens is het niet meer gewend)

Het is echt goed te doen in een middagje, en leuk en leerzaam als het sleutelen je ligt!

Je zou daarna eens kunnen kijken hoe erg het is met de olie, en de nokkenas keerring is nog redelijk bereikbaar en zou iemand van het forum misschien voor je kunnen doen.
Dan eens gaan rijden, en maar eens zien hoe erg die krukaskeerring is
Goed blijven peilen

Maar goed, just my two cents...

Als je hem zo gemakkelijk afschrijft mag je hem wel bij mij parkeren ;)
Vind er vast wel een liefhebber voor na reparatie

Zonder ongein; volgens mij is jouw auto echt nog niet afgeschreven
Dan moet er echt veel meer mis zijn met onderstel, carrosserie, reminrichting en andere dure reparaties
Uiteindelijk bepaald maar één iemand of de auto verder nog lekker rijd  ::) dat ben jij
T-5R (855) - 2.0 - MT - Dark Olive Pearl - '95
780 - 2.8 - AT - Champagne Beige Metallic - '87

Reinier850

De rest is op wat optische schade na gewoon goed, enige wat eraan komt zijn remschijven en blokken voor.
Een beetje sleutelen ben ik op zich voor te porren, maar ik ben wel een totale leek op dit gebied.
Heb je wellicht een voorbeeld video die ik kan volgen en link naar de juiste materialen?

Jerra

Nou voor mij was het de (even inloggen bij estateservices, allereerste bestelling ooit aanklikken xD)
Carterontluchtingset turbo 850 C70 S/V70 XC70 94-98   1271988-SET   € 82,00

Maar voor de 20V heb je deze nodig
https://www.estateservices.nl/carterontluchtingset-850-benzine-non-turbo-20v.html

Ik heb het gedaan met dit flimpje:
https://youtu.be/otzkZ_f3Y3s

Reinier850

Dankje!

Zijn er verder nog handige dingen om meteen mee te pakken/schoon te maken als je met de carterontluchting bezig bent?

Vulk

Best de olie wisselen na het reinigen van de carterventilatie.

Stefan

Citaat van: Reinier850 op 21-04-2022 13:55:47
Dankje!

Zijn er verder nog handige dingen om meteen mee te pakken/schoon te maken als je met de carterontluchting bezig bent?
Onder het inlaatspruitstuk zit het beruchte potje van de carterventilatie, als je deze weg haalt zie je 2 gaten in het blok, deze moet je even goed gangbaar maken (voor de eventuele oliewissel) want die raken wel eens verstopt.
850R Estate MT LPi '97 Rood (609)

Ries van de Zilverschuit

'k Heb indertijd direct de pluskabels voor de startmotor vervangen en dacht ook de massakabel die daar ergens op het blok zit. Als het inlaatspruitstuk eraf ligt, kun je er meer dan prima bij. Die zullen na al die jaren ook niet meer zo fris zijn, al hoor ik weinig dat die problemen geven. 

Reinier850

Is het met het oog op lekken verstandig er dan 5w40 in te doen, of liever wat dikker?

Ries van de Zilverschuit

10w40 is de standaard. Zal iets dikker zijn, maar of dat veel uitmaakt...

Jerra

Ik zou er geen andere olie indoen dan 10w40, uiteindelijk als het warm wordt ligt het allemaal vrij dicht bij elkaar.

Overigens is de nokkenaskeerring voor een beetje sleutelaar vrij goed bereikbaar, ik zou die proberen te laten vervangen bij iemand die niet een mega tarief aan je wilt rekenen.

Krukaskeerring is duidelijk de duurste, die nog even uitstellen en eerst kijken of je olie pijl langzaam zakt. Rijd je automaat of handbak? Automaat is makkelijk te peilen (en zie je aan de kleur wel dat er motorolie mee vermengt)

edit: iets te snel gedacht, kan natuurlijk ook de distributieriem zijde zijn (voorste of achterste krukaskeerring)
Maar daar kun je het natuurlijk ook makkelijk in de gaten houden.

Reinier850

Citaat van: Vulk op 21-04-2022 14:32:55
Best de olie wisselen na het reinigen van de carterventilatie.

Ja, daar was het sowieso weer tijd voor, dus komt niet eens slecht uit.
Ook de eerste keer dat ik dat zelf ga doen, maar dat ziet er goed te doen uit.

Heb je perse zo'n speciale tang nodig om de filter te wisselen, of kan dat ook anders?
Welke filter raden jullie aan?

volvobug

Citaat van: Reinier850 op 22-04-2022 13:38:27
Heb je perse zo'n speciale tang nodig om de filter te wisselen, of kan dat ook anders?
Welke filter raden jullie aan?

geen tang nodig. Als hij geplaatst is door een ervaren monteur, kun je hem met de hand losdraaien. Als hij overdreven vast zit en je hebt geen speciaal gereedschap, lekbak eronder, lange schroevendraaier horizontaal erin jassen en hup, losdraaien.

Filter origineel Volvo, heb je voor 10 euro of minder.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Reinier850

Yes, gevonden.

Qua olie gaat er 5,3l in toch, zoiets prima? https://www.motul.com/nl/nl/products/4100-turbolight-10w40
Of ga ik dan een hele oliediscussie starten?  ;D

Jerra